Katsastus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Eivät nuo ole edes katsastuksen hylkäämisperusteita, saattavat toki palvelun puitteissa asiasta mainita.
Tanko luultavasti kulunut kohdasta. Kumi irti, fillarin sisuria kumiliimalla tai ilman ulkopintaan ja takaisin. Mikäli puhumme samoista osista.
CS 2,0t -97 225 000 km
Juuseri
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 14:07

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Juuseri »

Eipä menny -92 2.3i tonttu katastuksesta läpi. Päästöistä pomppas ja oli vähän muutakin, mutta nämä suurimpana syynä...

tyhjäkäynnillä:
CO% 0,48
CO2 14
HC 149
O2 1,7

kierroksilla:
CO% 0,48
CO2 15,1
HC 37
O2 0,5

Lambda 1,0

eli tyhjäkäynnillä HC ja kierroksilla CO liian korkea. En ite noista hirveästi tiedä, mutta meneekö arvot paljonkin yli sallituista? Mistä vikaa kannattais lähteä etsimään vai laitanko paaliin leiman loputtua?

Eli ilmeisesti putkisto vähän vuotaa, mutta onko sillä suurta merkitystä tässä asiassa? Viittaako mikään katalysaattoriin tai muuhun kalliimpaan remonttiin? Onko venakopan huohotinletkulla osaa tässä asiassa, koska siinä on joku teippipatentti ja todella löysästi kopassa kiinni? Auttaako ilmamassamittarin putsaus? Tulpat vaihtoon? Imuilmavuoto? Mitä muuta?

Kiitos asiantuntijoille jo etukäteen. Jospa tämän saisi vielä leimattua...
Saab 9000 2.3i -92
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Juuseri kirjoitti:Eipä menny -92 2.3i tonttu katastuksesta läpi. Päästöistä pomppas ja oli vähän muutakin, mutta nämä suurimpana syynä...

tyhjäkäynnillä:
CO% 0,48
CO2 14
HC 149
O2 1,7

kierroksilla:
CO% 0,48
CO2 15,1
HC 37
O2 0,5

Lambda 1,0

eli tyhjäkäynnillä HC ja kierroksilla CO liian korkea. En ite noista hirveästi tiedä, mutta meneekö arvot paljonkin yli sallituista? Mistä vikaa kannattais lähteä etsimään vai laitanko paaliin leiman loputtua?

Eli ilmeisesti putkisto vähän vuotaa, mutta onko sillä suurta merkitystä tässä asiassa? Viittaako mikään katalysaattoriin tai muuhun kalliimpaan remonttiin? Onko venakopan huohotinletkulla osaa tässä asiassa, koska siinä on joku teippipatentti ja todella löysästi kopassa kiinni? Auttaako ilmamassamittarin putsaus? Tulpat vaihtoon? Imuilmavuoto? Mitä muuta?

Kiitos asiantuntijoille jo etukäteen. Jospa tämän saisi vielä leimattua...
Eihän nuo nyt kauheasti yli ole sallitun..HC eli palamatonta polttoainetta pikkasen liikaa ja vähän paksullaan käy vähäpäästöiseksi..Tais olla HC raja alle 100 ja CO alle 0.3 muistaakseni..
Tottakai huonot tulpat vaikuttaa asiaan,ilmansuodattimen kunto kuin myös IMMun kunto..
Ei tuo O2:sen perusteella juuri putki paljoa vuoda..saa kuiteskin olla 5 tuo O2.
Jos haluat sen leiman ja tutkia/huoltaa ajan kanssa niin heita masinolia 2litraa vajaaseen tankkiin ja kokeile uudelleen.. :mrgreen:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

^Joo ja öljynvaihto jos koneessa vanhat öljyt nyt. Kannattaa myös ajaa kunnolla lämpimäksi ennen mittaukseen menoa.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Wiljami
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: To Joulu 07, 2006 21:06
Paikkakunta: Suonenjoki, Iisalmi

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Wiljami »

Juha96 kirjoitti:^Joo ja öljynvaihto jos koneessa vanhat öljyt nyt. Kannattaa myös ajaa kunnolla lämpimäksi ennen mittaukseen menoa.
Nykysin käyn aina paikallisella pajalla ottamassa päästöt. Tonnari josta katin sisukset olivat hävinneet kokonaan meni miltei päästöistä läpi, kun jurnutti pidemmän matkaa pienellä vaihteella ja korkeilla kierroksilla. :mrgreen:
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
cossucola
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Helmi 15, 2012 08:09

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja cossucola »

Eilen kävin katsastamassa tonnarin. Vaihdoin etukäteen parit polttimot ja uudet käsijarruvaijerit ja tiukkasin aamulla vielä kerran käsijarrun, arvelin että aika rajoilla on meneekö läpi, satuloissa ilmeisesti jotain häikkää.

Vein auton uudelle katsastusasemalle Lappeenrannassa (paalukadulla). Hinta oli kohtuullinen (45e), en varannu aikaa ennakkoon.
Naisinssi otti saabin käsittelyyn ja leimahan sieltä pätkähti.
Ainut korjauskehotus tuli hätävilkuista jotka ei toimineet, kytkimessä häikkää.
Käsijarru oli hilkulla, 0,7/1,0 näytti mittarit. Ens kerraksi sitten uudet satulat taakse.

Nyt on sitten 14kk ajoaikaa, ei muutaku kovaa ajoa. :saab:
Saab 9000 CDE -97 2.3TA Syssyllä 2016
Skooda Octavia 1,9tdi AHF -00
..
EX Saab 9000 CSE -96 2.3TA "anniversary" Kesällä 2018
EX - Saab 9000 CS -97 2.0t stg5 Kesällä 2014
EX - Saab 9000 CD -95 2.3T Norjassa kesällä 2012
hei2618
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Marras 03, 2011 14:01
Paikkakunta: kuopio

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja hei2618 »

Käsijarru jumissa ja kahva nousi tappiinsa. Toinen kaukovalo ei pala sitten millään.
Kyllä tutki nuorimies tarkkaan, ei ilmeisesti tiedä, että ennen autot oli sentään autoja.
Saab 9000 cs -1992
Saab 900 i -1991
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Yleensä nuorimmat on niitä virkaintoisimpia
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1082
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja eegas »

Kävin näyttämässä tonnaria joensuun q-katsastuksessa, kyllähän uusi ote tuli, mutta korjauskehotteen kanssa. Taka kallistuksenvaimentimen kumi väljä oikealta ja käsijarru oikealta heikompitehoinen. Samalla nostamalla tulee kumpikin tehtyä, motonetistä hain jo kumin, kuntannukset katsastus 35€ päästötestin ja ennakkovarauksen kanssa ja kumi 4,50€.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

kun sitä vakaajan kumia vaihdat niin katso onko se vakaajan tanko kulunut siltä kohdin väljäksi johon kumi tulee..näin ollen et saa uudella hyötyä.laita esim. ohuesta pelti(olut)purkista tai kumista palat väliin niin saat siitä jämäkän.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
morc
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 09:20
Paikkakunta: Kerava

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja morc »

eegas kirjoitti:Kävin näyttämässä tonnaria joensuun q-katsastuksessa, kyllähän uusi ote tuli, mutta korjauskehotteen kanssa. Taka kallistuksenvaimentimen kumi väljä oikealta ja käsijarru oikealta heikompitehoinen. Samalla nostamalla tulee kumpikin tehtyä, motonetistä hain jo kumin, kuntannukset katsastus 35€ päästötestin ja ennakkovarauksen kanssa ja kumi 4,50€.
Samanlainen stoori mulla muuten, mutta tuli maininta molemmista taka kallistusvaimentimien kumeista ja lisäksi öljyvuoto.

Noi kallistuksenvakaajan "urtsi" kumit ovat olleet tallin hyllyllä jo toista vuotta kun varmuudenvuoksi ne aikanaan ostin.

Pitää PCS:ltä tilata vielä stefa ja öljypumpun tiivisteet.
9000 CSE 2.3T A -96
#2344
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Noihin kuluneisiin takavakaajantankoihin voi laittaa myös halkaistusta ohuesta esim. kumi/muovipuutarhaletkusta tangon ympärille puslan sisälle jäykisteen.
Ainakin motonetin kumit on väljät uutenakin, tuommoiset laitettu väliin niin oli jämäkkä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
TiskiJukka
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
Paikkakunta: Parola

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja TiskiJukka »

juhaz_619 kirjoitti:Ensimmäisen kerran saapin kun katsastin tuli hylky raidetangonpäästä mutta eipä hätiä mitiä jos se tänä vuonna menisi heittämällä :mrgreen:
V6 versiota ekaa kertaa katsastaessa totesi inssi että polttoaineen täyttöputken klemmarit ovat ruosteiset, ei muuta. Leima tuli mutta vaihdoin kaikki 4 klemmaria saman tien eli molemmat myös korvausilmapuolen ohuempaan putkeen, eipähän haihdu bensaa ja on turvallisempi ajellakkin. Näkeepähän sitten ensi vuonna että ne on vaihdettu uusiin kiiltäviin rosteriklemmareihin :)
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Swataia
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 21:27

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Swataia »

Yllättäen etualatukivarren puslan heloista pomppas ja kuukaus aikaa korjata :x

Onko noissa pulteissa vakio M10 tai M8 kierre? Kattelin, että on sen verran ruosteessa ne mutterit, että vaikka sais auki niin voi olla toivotonta yrittää laittaa takasin. Avain on väljä niihin. Pitää olla vissiin kans kovempaa kuin 8.8 ?
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja ladis »

Leima tuli. Eka kerta kun vein auton oman omistuksen aikana. Samalla tuli huomattua että auton alla oli 3" Dp :D ja catcon kattikin
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
Vastaa Viestiin