Huono kylmäkäynnistys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Taifun »

Ongelmana on tonnarin 2,0t -96 kylmäkäynnistys. Pyörähtää hyvin käyntiin, mutta ei pysy käynnissä ilman kaasua, kunnes lämpenee. Epäilin ja epäilen vieläkin ruiskun lämpötila-anturia, mutta kun sellaisen kävin Motonetista hakemassa, niin eihän se sovi pistokkeeseen lainkaan. Motonetissa oli kolme eri anturia tarjolla mutta kaikissa oli sama, eli väärä pää. Pitääkö marssia merkkiliikeeseen kinuamaan oikeanlaista pistoketta ja paljonkohan siellä maksaa? Onko kellään ollut samaa ongelmaa? Onko muita vikamahdollisuuksia, vai kantsiiko vaan marssia anturiostoksille marmoritiskille?
9-5 2,3t -98
ketku
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 17:02
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja ketku »

Minulla on samanlainen ongelma 2.3T CS. Lisäksi kun moottori on lämmin pysyy kyllä käynnissä, mutta tyhjäkäyntikierrokset ovat turhan korkealla 1000-1200rpm.
# 5930
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Noita anturidatoja voi lukea techillä, OBD:n kautta tai Can väylältä T5suitella. Niistä selviää aika hyvin näyttääkö anturi hulluja arvoja.

Summissa ostaminen tulee pian kalliimmaksi kun vaikkapa imuilman anturi maksaa lähemmäs satasen, prkl.

Huomioi että kannen päässä on vesitilan anturi joka ohjaa viisarimittaria kojelaudassa. Toinen anturi on imusarjojen välissä ja kertoo Trionicille koneen lämpötilan, ja tämän väärä näyttämä takuulla haittaa seoksia varsinkin kylmäkäynnistyksissä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Huonosti käynnistyy myös jos heatplatta on otettu pois tai rikki ja se on enabloituna softassa.
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Taifun »

Joo tosiaan tuo mittarin anturi on tiedossa. Juuri tuota lämpöanturia epäilen mikä on imusarjan keskellä. Siinä olevan anturin pistokkeeseen ei käynyt se motonetista ostamani ruiskun lämpöanturi (9,50€). En viitsinyt ottaa vanhaa anturia malliksi, kun taitaa tulla vesiä ulos.

Lämpöisenä kone käy tyhjäkäyntiä melko hyvin. Välillä ehkä hieman alhaisilla kierroksilla.

Tuosta viimeisestä viestistä en tajunnut kyllä mitään! :)
9-5 2,3t -98
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2533
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tuosta viimeisestä viestistä en tajunnut kyllä mitään!
Joissain malleissa imusarjan ja kannen välissä on semmoinen lämpölevy. Jos se on softassa enabloitu ja autosta ruuvattu veks tai rikki niin voi tulla ongelmia.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
ketku
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 17:02
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja ketku »

j0ne kirjoitti:Joissain malleissa imusarjan ja kannen välissä on semmoinen lämpölevy. Jos se on softassa enabloitu ja autosta ruuvattu veks tai rikki niin voi tulla ongelmia.
Minkä näköinen tämä levy on, eli kuinka voin todeta onko se paikallaan vai ei?
# 5930
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Tuommonen
Kuva

Mutta olenko ihan väärässä jos sanon ettei 2,0 koneissa tuota ole :?:
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2533
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Ikinä en ole ainakaan 2litraisessa nähnyt, yleensä tainneet olla "tuoreempia" 2.3:sia missä noita on ollut. Itsellä oli Aerossa moinen, ei oo enää...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
ketku
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 17:02
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja ketku »

Mittailin ruiskun lämpötila-anturin ja imuilmanlämpöanturin?(imuputkessa hiukan ennen kaasuläppää?) resistanssit. Alla olevan linkin taulukon mukaan näyttäisivät olevan kunnossa.

http://www.bosch-motorsport.de/pdf/sens ... _M12-L.pdf

Missäs on se boksi johon tuo ruiskun anturin johto menee. Voisin mittailla tuleeko tieto sinne asti, vai onko piuha poikki.

Mielestäni autossani ei ole tuota lämpölevyä. Onko vielä jokin joka voisi vaikuttaa tuohon kylmänä käynnissä pysymiseen, joka kannattaisi tarkistaa? Vai pitäiskö etsiä suoraan joku paikka missä luetuttaa nuo vikakoodit, anturidatat yms.
# 5930
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Tässä on nyt kaksi vähän erilaista tonnaria kysymyksineen, mutta.

Se Jetronicin boksi on ymmärtääkseni kuskinpenkin alla, eikä siinä -91 tosiaankaan ole sitä lämpölevyä.
Jos et(te) ole vielä tarkista-nut(-neet) alipaineletkujen kuntoa ja tiiviyttä aina sinne mahdolliselle ahtomittarille saakka niin kannattaa tarkistaa ja korjata viat sieltä ennen kalliimpia remontteja, niin ja by-pass venttiili kuuluu tähän samaan ryhmään!
Tyhjäkäyntimoottorin ja magneettiventtiilin pesu/tk-moottorin voitelukaan ei ole hukkaan heitettyä aikaa. Pesua kaipaa ehkä myös -91:sen IMMU :wink:
Taifun
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 15:39
Paikkakunta: Hollola

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Taifun »

Hankittiin marmoritiskiltä se ruiskun lämpöanturi, mutta vaihto ei auttanut ongelmassa. Vaikkakin check enginen vilkkuvälkähdykset kertois vian olevan siinä. (4)
9-5 2,3t -98
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eihän siinä jää mahdollisuuksiksi oikein muita kuin piuhan molempien päiden, anturin ja Trionicin kontaktit tai ikävämpänä itse johtosarjassa matkalla vika. Itse Trionicboxin maadoitus?
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tuohan on tullut ennenkin vastaan että sen anturin johdotuksessa on jotain mätää. Toinen niistä johdoistahan menee maahan ja toinen T5:n pinnille 68.
Jos oikein muistan niin siinä maadoituksessa oli viimeksikin vikaa, olikohan se Mawerickin tonnarissa vai kenen.
Hän tarkistaa ja kertoo miltä näyttää.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
ketku
"Tuplakaasari"
Viestit: 58
Liittynyt: To Maalis 10, 2011 17:02
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: Huono kylmäkäynnistys

Viesti Kirjoittaja ketku »

Semmoisen huomion tuossa tein, että tyhjäkäynti katoaa myös kun sammuttaa lämpimän koneen ja antaa seisoa vaikka vartin. Kun käynnistää, lämmöt on vielä melkein normaalit mutta ei meinaa jaksaa käydä joutokäyntiä.. Eli onko nyt mennyt joku polttoainesyötön osa?
# 5930
Vastaa Viestiin