Kuvia vetonivelen suojakumin vaihto-operaatioon.
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Kuvia vetonivelen suojakumin vaihto-operaatioon.
Moro, olisiko kellään projekteista tallella valokuvia kuinka ulompi vetarin kumi vaihdetaan tonnariin?
Omasta meni riekaleiksi kuskipuolelta...
Autohan on 96cse turbo
Omasta meni riekaleiksi kuskipuolelta...
Autohan on 96cse turbo
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Re: Kuvia vetonivelen suojakumin vaihto-operaatioon.
Ei taida olla kuvia mutta aika yksinkertainen projekti jos ei rupea joku vastustamaan.
Lyhyesti:
-Vaihde päälle, jarru päälle ja vetarin napamutteri auki isolla jatkovarrella
-Rengas pois
-Iskarin alapää irti
-Hakkaa vetarinpää pyörännavasta läpi(kumivasaralla tai käytä mutteria välissä ja lekalla)
-Vetari pöydälle, kumi auki ja kaiva sokka esiin
-Sokka levittäen ja jollain kopautat nivelen irti
-Uusi kumi paikoilleen ja naputtelet nivelen takaisin paikoilleen
-Ja kasaten vastakarvaan
Mahdollisia hidasteita:
-Napamutteri tiukassa mutta aukeaa kunnon varrella
-Iskarin pultit saattaa olla ruostuneet, jatkovarrella auki ja lekalla läpi
-Vetarinpää saattaa olla navassa tiukassa, lekalla on kyllä lähteneet tähän asti
-Vetarinnivel kettumainen irrotella kun joka paikka öljyssä ja sokkaa ei löydä ja sokkapihdit persiistä
Eli hommassa menee ~30min - 2h
Lyhyesti:
-Vaihde päälle, jarru päälle ja vetarin napamutteri auki isolla jatkovarrella
-Rengas pois
-Iskarin alapää irti
-Hakkaa vetarinpää pyörännavasta läpi(kumivasaralla tai käytä mutteria välissä ja lekalla)
-Vetari pöydälle, kumi auki ja kaiva sokka esiin
-Sokka levittäen ja jollain kopautat nivelen irti
-Uusi kumi paikoilleen ja naputtelet nivelen takaisin paikoilleen
-Ja kasaten vastakarvaan
Mahdollisia hidasteita:
-Napamutteri tiukassa mutta aukeaa kunnon varrella
-Iskarin pultit saattaa olla ruostuneet, jatkovarrella auki ja lekalla läpi
-Vetarinpää saattaa olla navassa tiukassa, lekalla on kyllä lähteneet tähän asti
-Vetarinnivel kettumainen irrotella kun joka paikka öljyssä ja sokkaa ei löydä ja sokkapihdit persiistä
Eli hommassa menee ~30min - 2h
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Kuvia vetonivelen suojakumin vaihto-operaatioon.
Kaikki meni hienosti siihen asti kun yritin lyödä napamutterin avustuksella vetarin päätä irti niin mutteri särkyi ja samalla meni sit jengat... perkele..... Pitää yrittää jollain konstilla irroitella osat tai sit saa lähteä lavetilla paikalliseen korjaamoon...
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Re: Kuvia vetonivelen suojakumin vaihto-operaatioon.
ENNENKUIN lähdet jumppaamaan koko vetaria irti, niin suosittelen kysäseen tämmösiä.
Kaveri JUST päivä sitten haukkui vetarinkumen vaihtoa alimpaan helvettiin. KUNNES hänen kaveri oli tullut jeesiin. En tiedä firmaa, mutta joku perus autokorjaamo josta hakivat 24E maksavan vetarin kumen. Jotain niin elastista mallia että se vain venytetään paikalleen vetarin ollessa paikoillaan. Siihen sai samalta autokorjaamolta ostaa työkalun.. joku kartio jonka päälle tuo suojakumi vedettiin vaseliinin kerta nurinpäin. Sen jälkeen vetarin yli, ja ite kumi vedettiin tuon "asennustyökalun" päältä pois ja plop. Suojakumi oli paikoillaan ilman sen suurempaa jumppaa. Käyttävät kuulemma joissain ralliautoissa vastaavia sillä helppo vaihtaa. Ja tuohon 24€ kuului myös rasvat. Itse työkalu maksoi jotain 10€. Kannattaa siis googlailla ja kysellä.
EDIT: Olimpas vähän myöhässä..
Kaveri JUST päivä sitten haukkui vetarinkumen vaihtoa alimpaan helvettiin. KUNNES hänen kaveri oli tullut jeesiin. En tiedä firmaa, mutta joku perus autokorjaamo josta hakivat 24E maksavan vetarin kumen. Jotain niin elastista mallia että se vain venytetään paikalleen vetarin ollessa paikoillaan. Siihen sai samalta autokorjaamolta ostaa työkalun.. joku kartio jonka päälle tuo suojakumi vedettiin vaseliinin kerta nurinpäin. Sen jälkeen vetarin yli, ja ite kumi vedettiin tuon "asennustyökalun" päältä pois ja plop. Suojakumi oli paikoillaan ilman sen suurempaa jumppaa. Käyttävät kuulemma joissain ralliautoissa vastaavia sillä helppo vaihtaa. Ja tuohon 24€ kuului myös rasvat. Itse työkalu maksoi jotain 10€. Kannattaa siis googlailla ja kysellä.
EDIT: Olimpas vähän myöhässä..
Re: Kuvia vetonivelen suojakumin vaihto-operaatioon.
Itellä kävi samanmoinen huti ku naputtelin vetaria irti jarrulevy hässäkästä.
Yritin nysvätä kierreviilalla ja rautasahalla kierteitä kuntoon mutta kanan kakat siittä mitään tullut!
Sitten vain raakasti rälläkkä käteen ja puolikas senttiä kierteestä pois / tasaseks ja mutteri lähti vetään ensi yrittämällä oikeille jengoille
Yritin nysvätä kierreviilalla ja rautasahalla kierteitä kuntoon mutta kanan kakat siittä mitään tullut!
Sitten vain raakasti rälläkkä käteen ja puolikas senttiä kierteestä pois / tasaseks ja mutteri lähti vetään ensi yrittämällä oikeille jengoille
Re: Kuvia vetonivelen suojakumin vaihto-operaatioon.
Jep tuolla yli vetämällä selviää reilusti helpommalla. Tarvitsee vain siihen tarkoitetun ns. universal kumin joka kestää venytystä. Itse laitoin paineilmakäyttöisellä haarukkalevittäjällä paikalleen ja se on vielä tuota kartiotakin helpompi!
- Jyri
- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
#5359 Jyri Koskinen
Re: Kuvia vetonivelen suojakumin vaihto-operaatioon.
Juu kaverus mainitsikin että saatavana on myös paineilma käyttöinen levittäjä, mutta maksaa jo enemmän. Tuolla levittävällä kartiollakin kuulenma kuitenkin TODELLA helppoa ja kätevää ja nopeaa kunhan vaan käyttää vaseliinia.
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Kuvia vetonivelen suojakumin vaihto-operaatioon.
Jes, sain nivelen irti!!! Woot...
Ei kierteet onneksi pahasti menneet, vähän kärsivät alusta. Tarvittaessa näytän rälläkkää. Huomenna hakemaan paikallisesta uusi kumi, rasvat, napamutteri sekä jarrujen asennus jousi vai mikälienee.... Kiitos kaikille taas...
Ei kierteet onneksi pahasti menneet, vähän kärsivät alusta. Tarvittaessa näytän rälläkkää. Huomenna hakemaan paikallisesta uusi kumi, rasvat, napamutteri sekä jarrujen asennus jousi vai mikälienee.... Kiitos kaikille taas...
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24015
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kuvia vetonivelen suojakumin vaihto-operaatioon.
pohdin moisen hakkaamisen jälkeen josko ois kannattavaa vaihtaa suosiolla uus vetari.....
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Kuvia vetonivelen suojakumin vaihto-operaatioon.
En mä sitä iha täysillä pieksäny, siis ei...nalleolut kirjoitti:pohdin moisen hakkaamisen jälkeen josko ois kannattavaa vaihtaa suosiolla uus vetari.....
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 58
- Liittynyt: Ke Marras 15, 2006 15:42
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kuvia vetonivelen suojakumin vaihto-operaatioon.
Duoda mä ostin bilteemasta selaisen halkaistun kummin joka liimataan kiinni on toiminut jo3 vuotta.....tosin varaudun siihen että se keksintö hajoaa joskus eli vanha gumi revitään pois ja uusi kierretään ympärille ja liimataan sauma
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Kuvia vetonivelen suojakumin vaihto-operaatioon.
Nyt olis enää hakusessa napamutteri kuopiosta. En löytänyt sitten millään motonetistä sitä... apua
edit. Löytyihän se kun otti silmän käteen.
edit. Löytyihän se kun otti silmän käteen.
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Re: Kuvia vetonivelen suojakumin vaihto-operaatioon.
Eli lukite tuli siihen päähän johon napamutterikin??
Jäsenetuhintaan LÖBRO-suojakumit kustansivat 6,8€ kappale pantoineen ja rasvoineen...
Ostin varalta jo toisellekkin puolelle.
Jäsenetuhintaan LÖBRO-suojakumit kustansivat 6,8€ kappale pantoineen ja rasvoineen...
Ostin varalta jo toisellekkin puolelle.
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Re: Kuvia vetonivelen suojakumin vaihto-operaatioon.
Älä telo oikeeta vetaria vasenta enempää, sille puolen mulla ei ole tarjota edullista varaosaa jelppaamaan irtisaannissa .
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kuvia vetonivelen suojakumin vaihto-operaatioon.
Ohjeen mukaan lukitetta laitetaan navan keskireiän booreihin napamutteria lähinnä olevaan osuuteen noin sentin syvyydelle. Jos laittaa siiihen nivelen booreihin, ne menee koko matkalle.