IKKUNOIDEN HUURTUMINEN

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: IKKUNOIDEN HUURTUMINEN

Viesti Kirjoittaja jmt »

Mawerick kirjoitti:
jmt kirjoitti:Kukaan ei ilmeisesti uskalla ehdottaa kennon vuotamista...
Heti ekassa vastauksessahan sitä on ehdotettu.
No niinpäs olikin! Pikalukiessa jäi huomaamatta. :oops:
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7357
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: IKKUNOIDEN HUURTUMINEN

Viesti Kirjoittaja tetammi »

JP_Vette kirjoitti: Ja sillon ku ilmastointi pysäyttelee kompuraa, niin ilmahan ei kuivaa. ?
Oha se kenno kumminkin kylmä vaiks kompura välil lepääki, ni ei sen takia pitäis huurtuu...
Ittel teki kans yks aamu samaa, keli just plussal ni luulen et pakkasvahti tiputti kompuran vähä pidemmäks aikaa pois pelist ni sit höyrysty ikkunat.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5327
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: IKKUNOIDEN HUURTUMINEN

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

tetammi kirjoitti:
JP_Vette kirjoitti: Ja sillon ku ilmastointi pysäyttelee kompuraa, niin ilmahan ei kuivaa. ?
Oha se kenno kumminkin kylmä vaiks kompura välil lepääki, ni ei sen takia pitäis huurtuu...
Ittel teki kans yks aamu samaa, keli just plussal ni luulen et pakkasvahti tiputti kompuran vähä pidemmäks aikaa pois pelist ni sit höyrysty ikkunat.
Itse olen autojen ilmastoinneista nauttinut vasta kaksi vuotta, joten väittämäni perustui traktoreihin, joissa olen huomannut sykkivän huurtumisen varsinkin sadekelillä... Pohtivana offtopicin kannattajan kuitenkin keksin jo selityksenkin omalle väittäälleni.

Väittämäni perustui niille kultaisille ajoille kun vielä vain haaveilin autossani ilmastoinnista, mutta töissä turvesuolla kyllä joka koneessa sellainen oli. Valmetithan olivat aivan kurkoja, koska sisäilmankierrolle oli säätö, mutta ne helkkarin siniset PC-lootalla varustetut lelut, joissa ei ollut mihinkään hommaan sopivaa pykälää olemassa olivat varustettu "kiinteällä" sisäilmankierrolla. Tämä taas tarkoitti sitä, että jos ennen sadetta oli pölissyt tai edellinen kuski oli laiska puhallushommissa, niin sisäilman kierto oli kokoajan osittain "päällä". Sateella kun oli märät vaatteet ittellä niin se kylmäkoneen mukana sykkivä ikkunoiden huuruuntuminen oli oikea ongelma.

Toinen mikä saattaa vaikuttaa on sitten kennojen sijainti. Tonnarissahan höyrystin on kanavissa ekana ja lämppärissä kiertää kokoajan vesi. Ts. lämppäri ei missään olosuhteissa (paitti sisäilmankierto päällä) lämmitä höyrystintä. Mulla on tosi hämärä muistikuva siitä, että New Hollandin TM-malleissa ne kennot olisi olleet kylki kyljessä, jolloin siis sadekelillä (varsinkin öisin) lämppäri lämmitti kokoajan myös höyrystintä. Mutta tämä on täyttä MuTua, koska olen vain nähnyt ne kennot kattoa putsatessa enkä ikinä asennushommia tehnyt. Lisäksi en ole kyseistä kattoa avannut neljään vuoteen...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: IKKUNOIDEN HUURTUMINEN

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Vahvin epäilys on kennon vuotaminen. Kennojen päät fuskaavat helposti ja sitä kautta tuleva glokolinen tahma istuu sitten lasissa sitkeästi. Tätä näkyy paljon tonnareisa, omissa ja vieraissa.

Toinen asia on, että tonnarin sisus imee ilmasta vettä niin että kuivuminen vaatii parin tunnin ajon. Silloin tietenkin lattialta ja matoista ym. höysystyvä vesikin voi lyödä ikkunoihin mutta se lähtee kun panee puhaltimen humisemaan.
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Re: IKKUNOIDEN HUURTUMINEN

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Taitaa olla sekä että: Kennosta vuotava glykoli jää lasiin ja saa sen pysymään huuruisena, ulospäin peilimäisenä vaikka lasiin tulee lämmintä ilmaa. Tänään putsattiin kennokotelon alla olevat vesiputket. Niistä löytyi lehtiä ja havuja niin etteivät läppäventtiilit menneet ihan kiinni. Kotelen pohjalla oli myös kasa märkiä lehtiä. Oletan, että läppien fuskatessa ilmaa tulee alhaaltakin ja kotelon pohjalla oleva vesi höyrystyy kun konehuone lämpiää. Nyt heti kirkastuivat näkymät eikä tuulilasissa ole enää huururaameja. Vaikuttaa - havainto on tosin epävarma - että vähäinenkin glykolin tuoksu katosi. Tulikohan sekin pohjalle tippuneesta nesteestä ja alhaalta fuskanneen ilman mukana. Nestettä on mennyt 0,5 litraa / yli 20.000 km joten ei sieltä herveitä tulisi mutta lasit tahmautuivat että pari kertaa vuodessa pitää putsata. - 10*SAAB
jari.k
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2014 09:30

Re: IKKUNOIDEN HUURTUMINEN

Viesti Kirjoittaja jari.k »

ikkunat huurtuu joo 10min ajon jälkeen,voisiko joku kertoa tarkalleen missä 9000 cse autossa on sisäilankiero läppä,että vois tarkastaa onko se kiinni vai auki?
Vastaa Viestiin