Typeriä kysymyksiä 2.3 t ysitonnareista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
vajaasytytys
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 12:54

Typeriä kysymyksiä 2.3 t ysitonnareista

Viesti Kirjoittaja vajaasytytys »

Terve kaikille saabisteille!

Mulla oli suunnitelmissa upottaa b234 kone drifting aihioon. Korina toimii aivan liikaa ajettu B mallinen Omega V6 koneella, jonka vaihdelaatikkoon tuon b234 tekniikan pitäisi vissiin suoraan sopia alkuperäisen kytkimen kanssa.
Tavotteena olisi ennen syksyä vielä saada uusi tekniikka pellin alle ja leima aikaan.
Sitten hakea lohtua siihen kylmään, pimeään ja lumiseen aikaan vuodesta kutittelemmalla tuosta +300hp.

Eli eli, pitemmittä puheitta mä sitten esittelen niitä typeriä kysymyksiä joita en googlella saanut selvitettyä..

Koneen täytyisi olla euro 2 standardin mukainen että sen saisi suoraan muutoskatsastettua, muuten tulisi eteen 1500e pussitestit tai jarrullisen trailerin hankinta. Googlella eksyin saksalaisille sivuille joista en ymmärtänyt juuri mitään. :D
Onko ysitonnarit euro 2 standardin mukaisia alusta lähtien vai jostain tietystä vuosimallista?

Onko B234L ja E koneiden välillä oikein muuta eroa kun ahtopaineet? Vai löytyykö moottorinohjauksesta jne muusta eroavuuksia?

Onko pienintäkään hajua koneen painosta ilman vaihdelaatikkoa?

Mitä tyyppivikaa näistä koneista löytyy? Mikä on se heikko lenkki joka antaa periksi? Jakohan näissä oli ketjulla joka taitaa kestää pienen eliniän? :D

Missä jamassa on varaosien saatavuus sekä hintapolitiikka?

Mä oon ymmärtänyt että vanhojen saabien harrastajat ei kauheasti arvosta ooppeleita, joten anteeksi moinen pyhäinhäväistys. :D

ps. mulle saa tarjota vaikka millaista halpaa 2.3t ysitonnaria, kunhan tekniikka toimii ja siinä on kytkin. mieluusti satakunnasta, tai ainakin lähettyviltä.
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Typeriä kysymyksiä 2.3 t ysitonnareista

Viesti Kirjoittaja TTH »

No ekana ainakin vaihdelaatikkoa kannattaa miettiä, R25/28 ei tuu kestämään.

Moottori ja sen ohjaus on sama kaikissa, matalapaineisista puuttuu magneettiventtiili joka ohjaa ahtopaineita. Muista sitten että tonnarista käyvät koneet vm. 94->, sitä vanhemmat ovat pitkälohkoja jotka eivät käy Opel/GM kytkinkoppaan. NG900/OG9-3 imusarja voi olla helpoin Omegan kohdalla, 9000 imusarja lähtee väärään suuntaan. Tonnarin pakosarjasta varmaan saa modattua sopivan.

Minkäs ikäiseen Omegaan tuo on tulossa? Ottaa saman vuosimallin tai uudemmasta tonnarista koneen niin ei pitäisi olla ongelmia.
Vm. 98 taitaa tulla E-hyväksyntä pakolliseksi joten sitä vanhempi Omega on oivallinen aihio. Eikös Omegassa ole jo sähköinen nopeusmittari? Trionic tarvitsee nopeustiedon joten se on saatava jotain kautta, mittariston signaalista se taitaa käydä helpoiten..
Semmoisia ns. tyyppivikoja näissä koneissa nyt ei niin kamalasti tule mieleen, vanhat anturat/DI-kasetit nyt antaa ajan myötä periksi. Mekaanisesti kone kestää oikeastaan niin pitkälle kuin Trionic antaa myöten..

Ite tuli joskus Calibran kanssa jonkin verran suunniteltua B204 swappia, lopulta tulikin sitten ostettua NG900 ihan ajoautoksi :lol:
Mutta kytkentäkaavioissa ei oo mitään ihmeellistä, aika simppeli swappi tuo loppujen lopuksi pitäisi olla, varsinkin jos tuo nopeussignaali tulee valmiiksi oikeassa muodossa.
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
vajaasytytys
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 12:54

Re: Typeriä kysymyksiä 2.3 t ysitonnareista

Viesti Kirjoittaja vajaasytytys »

Kyllä se R25 varmaan talviseisontaan asti selviää. :D

Auto on vuodelta -97, eli ei pitäisi tulla pykälät vastaan. On tuossa myös hätätapauksen varalta vastaava vekotin -94 vuodelta johon sen voi projektin voi sitten siirtää jos oon tulkinnut jotain pykälää väärin, peltitöitä siinä tosin piisaisi sitten.

Tuossa sain jo YV:tä missä puhuttiin isommasta kytkimestä sekä mahlen männistä korkeapaineversioissa, joten kai sellasta voisi alkaa metsästämään.

Sopiiko se NG900/OG9-3 imusarja suoraan? Katselin tuossa että kai sen siitä tonnarin omastakin tosiaan tekisi pienellä vaivalla, mutta ainahan se suoraan pultattava versio houkuttaisi!

Kyllä se nopeussignaali omegassa tulee sähköisesti, mutta toisaalta tälläisessä räyskässä ei ole niin väliä vaikka tuon saabin omankin mittariston siihen kojetauluun patentoisi. Aika karu tuon sisusta tulee muutenkin.

Kuulemma nuo saabit aika tarttuvia, täytyypä olla varovainen että ei sitten tarvi vaihtaa käyttistä!
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Typeriä kysymyksiä 2.3 t ysitonnareista

Viesti Kirjoittaja TTH »

Männät on samanlaiset myös matalapaineisissa, kunhan on vain lyhytlohko B234 turbolla niin motti on sama.

Mitä meinaat että suoraan sopii? :D NG900/OG9-3 imusarjassa kaasuläppä tulee suoraan ylöspäin joten se varmaan vähän helpottaisi, jos ei sitten tule tilan puutetta korkeus suunnassa. Tonnarin satsin joutuisi kääntämään toisinpäin.

Epäilisin että Omegassa on saman verran hampaita ABS-kehissä kuin A-Vectrassa/NG900, joten tuo signaali saattaa tulla suoraan oikeanlaisena mittaristolle asti..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Typeriä kysymyksiä 2.3 t ysitonnareista

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Ei taida tuo nopeus signaali olla pakollinen muutakuin jos haluaa vaihdekohtasia ahtorajotuksia.
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
vajaasytytys
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 12:54

Re: Typeriä kysymyksiä 2.3 t ysitonnareista

Viesti Kirjoittaja vajaasytytys »

Vaihdekohtaiset ahtorajotukset kuulostaa ihan hyvältä, ehkä tuo mun r25 kestää tosiaan muutaman kuukauden niiden avulla. :D
Mites muuten tuo saabin ecu, onko se kuinka säädettävä ja millaisella palikalla siihen voi yhdistää? Millaiset suuttimet löytyy b234 koneesta ja kuinka pitkälle ne piisaa?
TTH kirjoitti: Mitä meinaat että suoraan sopii? :D NG900/OG9-3 imusarjassa kaasuläppä tulee suoraan ylöspäin joten se varmaan vähän helpottaisi, jos ei sitten tule tilan puutetta korkeus suunnassa. Tonnarin satsin joutuisi kääntämään toisinpäin.
Siis että sopiiko se koneeseen kiinni suoraan vai tarvisiko alkuperäisestä tehdä joku laippaviritelmä? Konehuoneeseen ei taida kyllä ylöspäin jäädä liikaa tilaa. Periaatteessa tarvisi varmaan tehdä uusi öljypohja, omegassa tulee alapalkki aikalailla keskellä konehuonetta ja tuo saabin öljypohja ei varmaan oikein sovi siihen. Joten loogisesti nyt sitten varmaan pultataan kone alkuun ylös, hankitaan leima ja sitten rakennetaan kaikki uusiksi ja paremmin myöhemmin :D
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Typeriä kysymyksiä 2.3 t ysitonnareista

Viesti Kirjoittaja TTH »

B2x4- lyhytlohko moottorit on periaattessa kaikki samoja, aivan sama onko vapari vai turbo. Männät ja kanget eroaa vain koneen sisässä riippuen tilavuudesta ja onko vapari vai turbo. Kampiakselit (2.0 78mm isku ja 2.3 90mm isku), kansi, lohko on kaikki samoja. Eli imusarjassa on myös sama laippa.
Tuohon läpälle suoraan 90-asteen mutka jostain 2.5" putkesta niin taitaa olla about samalla tasolla venakopan kanssa, joten tuskin tuo liian ylös jää...

Saabin ecuun pääsee sisään about 150e can/usb kaapelilla säätämään niin paljon kuin sielu sietää, säätö-ohjelma on ilmainen. Suuttimet taitaa riittää sinne 270-280hp paikkeille. Tuo vääntörajoitus on vähän niin ja näin, taitaa tossa R25 laatikossa 3.vaihde olla se yleisin murheenkryyni, menee hyvät tehot ja varsinkin väännöt hukkaan jos pitää isommillakin vaihteilla rajata ahtopaineita. Tuskin vakiosoftalla vielä särkee mutta varmaan jo stage 2 kanssa saa alkaa henkisesti valmistautumaan laatikkojumppaan. Voihan sitä tietysti koittaa, kyllähän ne kaikki vehkeet rikki saadaan kun vaan tarpeeksi kovasti yritetään :twisted:
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Typeriä kysymyksiä 2.3 t ysitonnareista

Viesti Kirjoittaja saba90 »

vajaasytytys kirjoitti:Mulla oli suunnitelmissa upottaa b234 kone drifting aihioon. Korina toimii aivan liikaa ajettu B mallinen Omega V6 koneella, jonka vaihdelaatikkoon tuon b234 tekniikan pitäisi vissiin suoraan sopia alkuperäisen kytkimen kanssa.
Ei käy suoraan,pitää kytkinakselista ottaa aivan hitusen pois mitä olen lukenut/kuullut
TTH kirjoitti:B2x4- lyhytlohko moottorit on periaattessa kaikki samoja, aivan sama onko vapari vai turbo
2.0i ei ole öljyruiskuja joten ne joutuu rakentamaan paikoilleen.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Re: Typeriä kysymyksiä 2.3 t ysitonnareista

Viesti Kirjoittaja PVI »

Tuosa toisella kotimaisella Omegaan istutettu saabin kone.
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... 1&t=343677

Löytyy muutama kuva ja video.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Re: Typeriä kysymyksiä 2.3 t ysitonnareista

Viesti Kirjoittaja axtec »

Löytyykö jostakin tonnarista 240mm kytkinlevyä 14booriseen akseliin? Aerossa ilmeisesti 240mm levy mutta ainakin sachin kirjan mukaan eri boori?
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Typeriä kysymyksiä 2.3 t ysitonnareista

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Aero tonnarissa ja joissakin viimeisen vuoden matalapaineisissa 2.3t löytyy. Sama boori siinäkin levyssä on. Myös 9-5 aeron 240mm kykä menee tonnariin..
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
vajaasytytys
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 12:54

Re: Typeriä kysymyksiä 2.3 t ysitonnareista

Viesti Kirjoittaja vajaasytytys »

Eli kyllähän tuohon ainakin tuon ylempänä olevan linkin perusteella saisi kyhätä uuden öljypohjan, vähän niinkuin pelkäsinkin. Mitenhän tarkkaan tuon uuden öljypohjan joutuu suunnittelemaan ettei vahingossakaan saa aikaan moottorivauriota vaikkapa heikentyneen roiskevoitelun ansiosta? Voiko litratilavuutta muuttaa huoletta ilman mitään komplikaatioita?

Näissä koneissa taitaa tosin olla öljyruisku, mutta kai se roiskevoitelu siltikin on jollain tasolla oleellinen? :roll:
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Re: Typeriä kysymyksiä 2.3 t ysitonnareista

Viesti Kirjoittaja axtec »

Sehän on oleellisin asia ettei loiskelevyjä vähennä tai muuta huonompaan suuntaa.
vajaasytytys
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 12:54

Re: Typeriä kysymyksiä 2.3 t ysitonnareista

Viesti Kirjoittaja vajaasytytys »

Aika taas nostaa tätäkin!

Leimausta ajatellen tarvisi tietää mitä kaikkia päästöihin vaikuttavia apulaitteita löytyy -96 tonnarista?
Myös katalysaattori täytyy asentaa ainakin yhtä lähelle turboa kuin alkuperäinen. Paljonkohan niillä on välimatkaa?
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Re: Typeriä kysymyksiä 2.3 t ysitonnareista

Viesti Kirjoittaja axtec »

Mistäs saab moottoreista se imusarja käy tonnarin b234 moottoriin?
Ilmeisesti ainakin ng900 mutta käykö 2.0 koneenkin ja onko vapareissa erilainen imusarja?
Meillä on myös tälläisen moottorin asennus menossa takavetokoriin niin erimallinen imusarja on hakusessa. Jos sopiva sarja joltain löytyy niin saa tarjota 040-8454769.
Vastaa Viestiin