Ostettu tonnari

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
JSLAAKKO
"Aero"
Viestit: 317
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 21:26
Paikkakunta: JOENSUU

Ostettu tonnari

Viesti Kirjoittaja JSLAAKKO »

Tuli tosa ostettua tonnari ja palattua tähän kantaan
vm -96 2.ol matalapaineturbo,automaattilaatikolla
irrotettava vetokoukku,viistoperäinen
sähköherkut ja automaatti ilmastointi.Aluperäinen radio/kasetti cd poxilla+kaukosäädin
HF varustus +puhelin.
Yllättävän siisti ja ehjä sisältä ja päältä.
Ajelin sen perjantai illalla/yönä Espoosta Liperiin ja kylln se kyyti on makoisaa verrattuna 900 ja 9-3 jotka ovat olleet viimeksi.
Ominaisuuksia/vikoja löytyy,kuskin taka oven lukko ei mukabna keskuksessa,puhallinmoototori ei pyöri.Keskuslukko toimii kuin naisen mieli.
Pikku pykimää loksuissa ei huomaa kauempaa.
Tällä viikolla käytän leimalla ja huollan muutenkin sekä vaihdan nahkajakkarat.
Tv Laakko/Liperi
Jumppa tehty.Öljyt vaihdettu sekä raitis ilamsuodatin ja sitten apkoputki remppaa.'
Metsäauto tietä ajaessa tölväs pakoputki jonnekkin ja rupes prötää ja kun kurkkasin sen enenmän tutkailematta keskijouston kohdalta vuotaa.Biltemasta 63 mm jousto osa ja vanha irti,vähän rälläköintiä ja hitsau saumat kuntoon ja auton alle ja prk 2 tuumaa liian lyhyt ja mitan otin vanhasta ennenkuin hajotin sen.No eikun kiinno ja huomenna hitsattava etuputkeen vahvikekiinnikkeet jotta saa putken kunnolla istuun.
Mittarivalo ongelma jatkuu, ilmeisetsi kuitenkion tuo säädin on rikki,täytyy jäletsää varaosa jotta voi poissulkea tuon vian.
Tällä viikolla tarkotus käyttää leimalla kunhan tuon putjen saan hepattua.

Heitetty pitkä Lapin reissu 1700 km ja mitatatu ca kulutus 7,1l/100km,vakkarilla matka ajoa rajoitusten mukaan. Leimattu huomautuksitta 23.10.2013

Purinpa stereoiden hallintalaitteiston ja selvittelin mitkä lamput sinne kuuluu.
Pioneer KEH ph 7100 rdc on laite.Maahantuojalta löytyi tieto 14v 40mah ja patrcolta löytyi polttimot,polttimothan ei maksanut juuri mitään mutta sylettää noi lähetyskulut rapiat 9 e verolla,eivät lähetä kirjekuoressa.Vähän aikaa tinailua suurennuslasin alla ja vot nyt on valot stereoissa.
Viimeksi muokannut JSLAAKKO, Ma Marras 04, 2013 18:24. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Ostettu tonnari

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Onnittelut hyvästä valinnasta! :wink:
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ostettu tonnari

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

juu mukavahan tuolla on ajella, joten onnittelut!:=)

En viitsi uutta otsikkoa avata, joten kirjoittelen omastani tähän samalla:)

Maahantuonnista löytyy infoa:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &start=150

Saab 9000CS 2.0t Jubilee manuaali askilla (rek. 11/1997, vuosimallia 1998).
Ostohetkellä mittarissa oli n. 145tkm ja nyt n. 149tkm.
Auto oli ruostesuojattu Ruotsissa valmiista ruostesuojatulpista ja koteloissa olleista ruostesuoja-aineista päätelleen.

Tähänasti touhuttua:
- katsastettu heti maahantuonnin jälkeen, leima ilman huomautuksia
- moottorin öljyt+suodatin vaihdettu
- jäähdytinnesteet vaihdettu
- tulpat, moottorinilmansuodatin, raitisilmasuodatin ja bensansuodatin vaihdettu, pyyhkijänsulat uusittu
- jarrunesteet vaihdettu etupäähän (takapäässä ei ilmausruuvit auenneet)
- alusta, takaluukku, kaikki ovet, konepelti, pyöräkotelot ruostesuojattu omatoimisesti ruiskulla.
- paikkamaalattu
- etulokasuojankaarien alla oli hieman alkavaa ruostetta, joten rälläkällä ja porakoneella hiottu pois ne mitkä on hiottavissa ja maalattu (pohjamaaliksi Tikkurilan kattopeltimaalia Rostek Super, melko hyvä ruosteenestomaali)
- vanhasta saabista vaihdoin toimivat lasinpyyhkijän moottorit

Työlistalla vielä:
- vaihdelaatikon öljyjen vaihto kunhan ehdin vaan
- vanhan 9000CS 2.0t-96 purku osiksi ja tarpeelliset osat säilöön. Loppuraato romuttamolle (427tkm ajettu)

Hankittu Saab tuntuu toimivan moitteitta ja automaatti-ilmastointi tietää mitä tekee.

-Make
ana61
"Viggen"
Viestit: 649
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 19:55
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Ostettu tonnari

Viesti Kirjoittaja ana61 »

Pienet on kilometrit vanhuksessa,meikäläisen vuositasolla ajamilla kilometreillä tuo kestäisi vielä hamaan tulevaisuuteen.Tule näyttämään Riihimäen potkuihin ensi sunnuntaina 54-tien aakkosasemalle klo:15.00 alkaen.
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Ostettu tonnari

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

kiitos kutsusta!

En tällä kertaa ehdi, vaikka ei Klaukkala kaukana Riihimäestä olekaan.

Metallinvihreä auto on kyseessä.

Ensi viikolla autoveron maksu ja kilvet sitten seuraavalla viikolla:=)

-Make
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ostettu tonnari

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Onnittelut sinne Liperin suuntaan :D
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Ostettu tonnari

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Saab 9000 on ehkäpä paras koko luokkansa auto.Hyvin pidettynä kestää
vuosikymmeniä, Näitä kun tehtäisiin vielä Uudessakaupungissa lisensillä uusia, kuten ennen kuplia meksikossa.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7487
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ostettu tonnari

Viesti Kirjoittaja mestari »

tuntuu, tuossa kun korvat auki kulkee että vaikka tonnaria pitää huonostikkin niin sillä ajaa pitemmät jäljet kuin joillakin uudemmilla saabeilla :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
sedaneiwagon
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Joulu 14, 2011 21:45

Re: Ostettu tonnari

Viesti Kirjoittaja sedaneiwagon »

Näin on .kyllä nää 93:t on leluja tonnarin rinnalla. 9000:lla ajaa puoli miljoonaa helposti.
Saab since 1988
bensan kulutus 15%
Turbohullu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: La Joulu 18, 2010 16:36
Paikkakunta: Leppävirta/Varkaus

Re: Ostettu tonnari

Viesti Kirjoittaja Turbohullu »

Tonnari on kyl parhaimpia saabbeja mitä on itellä ainakin ollut jos vertaa ng 900 taikka og9-3..tällä hetkellä 9000 Cs 2.0t Jubilee 291tkm rullattu ja matka eikun taittuu vaivattomasti :mrgreen: !
9000 Cse 2.0t Jubilee -97 Stage X
9000 2.3T Aero - 93 Stage 3
#6089
Neukku
"Turbo"
Viestit: 232
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 12:49
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: Ostettu tonnari

Viesti Kirjoittaja Neukku »

Tonnari tuli tännekkin hankittua
9000cd matalapaine turbo -96
Auton peräkontista löytyi lappu
josta löytyi auton tarkat tiedot
Vuosimalliksi on merkitty -97
Tuota moottorin mallia ihmettelin
koska käsittääkseni pitäisi olla
B204S mutta lappuseen on merkattu
B204E :roll:
Toista merkkiä (MB) tuli kokeiltua
mutta ei pystynyt MB samaan luotettavuuteen
ja mukavuuteen kuin Saab ja nimenomaan
Saab9000malliin Voin kun näitä valmistettaisiin
vielä :roll:
9-5 2l turbo farkku 2000 automaatti
core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Ostettu tonnari

Viesti Kirjoittaja core2 »

Neukku kirjoitti:Tuota moottorin mallia ihmettelin
koska käsittääkseni pitäisi olla
B204S mutta lappuseen on merkattu
B204E :roll:
B204I - Ruiskutus
B204S - kevytpaineturbo 150 heppaa ilman intercooleria
B204E - kevytpaineturbo intercoolerilla, löytyi 9000 (150 heppasena) ja ng900/og9-3 (154 heppasena)
B204L - täyspaineturbo, 9000 ja ng900/og9-3 (185 heppaa)
B204R - täyspaineturbo, löytyi joistakin 9000:sta ja og9-3 (200 heppaa)
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
WD40
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Su Joulu 29, 2013 13:16

Re: Ostettu tonnari

Viesti Kirjoittaja WD40 »

Tuli hankittua syksyllä tonnari, ensimmäinen Saab, kun sopivasti sattui eteen. Kyseessä on 1995 lokakuussa käyttöön otettu vm -96 CSE. Kilometrejä on takana 280.000. Auto on oikein hyvässä kunnossa, sillä se on neljästi ruostesuojattu ja aukottomasti huollatettu. Kaikki viat on aina korjattu heti. Kävin katsastamassa auton ja panin seisontaan talveksi. Auton mukana oli kattava dokumentaatio, sitä oli mukava tutkiskella. Autoon on 18 vuoden aikana tehty seuraavat korjaukset:
- peruutusvalon katkaisin
- nopeusmittarin ratas
- tuulilasi (2x)
- sytytyskasetti
- pesunestesäiliön t-venttiili (2x)
- ilmastointilaitteen vuodot (3x)
- polttoainetankin lukitusmoottori
- akkukaapeli
- virtalukon pohja
- takaluukun kaasujouset
- kaasuläpän asentoanturi
- kaasuläpän potentiometri
- keskuslukituksen ohjausyksikkö
- istuinlämmityselementit
- kytkin
- abs-anturi, abs-rele
- termostaatti (3x)
- lämpömittarin anturi
- vaihteensiirtoakselin nivel
- vaihteiston kunnostus
- oven näyttöanturi
- ilmastointimoottori
- moottoriantenni (2x)
- ohjausyksikkö (v-näyttöpääte)
- sisäilmaläpän säätömoottori
- lisäjarruvalo
- tankin pannat
- takaoven keskuslukon moottori
- takaoven lukko
- kytkimen hydrauliputki
- vakaajatanko
- pa-pumppu
- pakoputkisto (yht. 5 vaimenninta, 1 putki)
- jarrut (etujarrupalat (3x), -levyt (2x), takajarrupalat (3x), -levyt), satula eteen ja taakse
- alatukivarren helat ja alumiiniosat (2x)

Liikkuminen ei ole halpaa. Laskin, että 18 vuoden kokonaiskustannukset ovat n. 110.000 euroa (auto 40.000, huollot, renkaat ja korjaukset 25.000, polttoaineet 35.000, vakuutukset, verot, katsastukset yms. 10.000). Tässä tapauksessa 39 senttiä/kilometri, jos lasketaan auton nykyarvoksi muutama satanen. Mutta: kyllä tuolla ajaminen on jotenkin hienoa. Tuntuu, että ajossa mukana on loistavaa pohjoismaista teollisuushistoriaa, jota ei enää ole olemassa. Tulee katsottua muitakin saabisteja kunnioittavasti.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7487
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ostettu tonnari

Viesti Kirjoittaja mestari »

ihmeen keveätä ajoa :lol:
katselin oman tontun käyttökustannuksia ajokaudelta 2007-2013
seuraavasti:
ml alkoi 261tkm-loppui 359tkm
autovero 912e
kaken patterit 7,00 €
sumuvalo
alatukivarren puslat 35,00 €
katsastus 130,00 €
rek valo 0,70 €
kilvet 28,00 €
siirtolupa 25,00 €
pakosjatiiv 5,38 €
ilm huolto 35,00 €
vaha 11,90 €
öljynp 4,20 €
öljyt 11,50 €
takaparkki
tulpat 15
katsastus 44
vetarinkumi 14
lohkolämmitn 20
kyt.pääsylkumit 5,2
vetarinkumi 8,99
lämpötila-anturi 13,5
painelaakeri 18
työsyl korj sarja 9,5
kytkinpaketti 189
katsastus 72,00 €
vilkunpolttimo
ajovalo polttmot 6
pakokaasulappu 10
katsastus 48
2 michelin talvir 0
etuplaak 40
jölyt ja putsari 25
kakepatterit 12
h1 1,92
abs antruri 20
apuk ovi keskl moottori 5
pakokaasulappu 10
etujarruletkut 20
etuhelat alatukiv 20
katsastus 40,00 €
massaus 9
ajovalo kp 2
hihna 24,95
rullat 49,5
käsij kiristys
pakoklappu 10
katsastus 39
jarruvpolttimo
pyyyhkijänsuat
jölynv 28,8
pakoputket 20
oven moottorit 10
jlevyteteen 30
j palat ate 10
katsastus 45
pakok 10
kakepatt 7
takaovikeskusl 5
tulpat 15
huollot ja korjaukset siis
yht 2188,10e
liikkuminen on siis halpaa :D
jaetaan 6 vuodelle eli n 365e per vuosi en luonnollisesti laske vakuutuksia enkä bensoja vain pakolliset rahanmenot
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Ostettu tonnari

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

WD40 kirjoitti:Autoon on 18 vuoden aikana tehty seuraavat korjaukset:
Aika luvattoman paljon on mennyt hajalle... :? Aukottomia todisteita ei ole, mutta uskaltaisin väittää ettei omaa satkua ole noin paljon korjattu vaikka ikää on päälle 22 vuotta ja mittarissa nyt 335 tuhatta. Eipä siinä kyllä ole varmaan osiakaan kuin puolet tonnariin verrattuna. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Vastaa Viestiin