9000:sen ovipaneelit

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

9000:sen ovipaneelit

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Onko minkälainen työ purkaa -88 vuoden 9000:sen ovipaneelit ilman että ne menis rikki? Eilen siinä vähä kattelin että miten sen vois siitä irrottaa mut en vielä lähteny sitä tekemään. Jos jollaki kokemuksia asiasta nii hyviä neuvoja otetaan vastaan. Tarkotus olis tehä kokonaan uudet paneelit ja asentaa kaiuttimet etuoviin.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

kyllä ne suht helpolla lähtee irti...ite ostin tuos syksyl 9000korjausoppaan motonetistä ja niiden ohjeiden mukaan oli kyllä helppo irrottaa se, ja nyt menee jo ulkomuistista ku sen vert monta kertaa ollu auki :)
BMW 525iA Touring Executive
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Pitää käydä kokeilemas et lähteekö suosiolla irti vai pitääkö taistella yöhön asti... Huomasin myös että kuljettajan oven lasinnostin ei toimi. Eli siis lasi kyllä tulee nätisti alas mutta ylös ei tunnu olevan minkäänlaista kiirettä ja n. puoleen väliin se jää jumiin ja pitää käsin nostaa. Pitääköhän vaihtaa koko nostimen moottori? Toivottavasti siinä ei oo kauheen kova homma.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Melkein kinkkisin juttu oviverhoilun irrottamisessa on se sähköpeilien ohjauskytkimen peitelevyn irrottaminen. Siinä oikea/off/vasen-vivun juuressa on kynsi, jota pitää painaa, jotta kytkimen saa irti. Ja kynteen ylettyy parhaiten kun irrottaa siitä ensin sen litteän puolipyöreän nupin.

http://www.quasimotors.com/doorpanels.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ovipanelin saa irti seuraavasti;

Sisäkahvan muovinupit pois ja torxilla kummatkin ruuvit pois.

Ovivalon kuori irti ja tukiruuvi pois.

Sisäavaajan ( en keksinyt muuta nimeä) muotosuojus, ruuvilla kiinni, irti ja johtoliittimet irti. ( =peilien säätönupit)

Ovipahvin alareunat ja sivut ovat neppareilla kiinnitetyt

saattaa olla joku jotain vielä lisäisi, nää äkkiseltään hatusta

jus ja jaape, jo kerkesikin vastaamaan, no olkoon tääkin
Viimeksi muokannut Firges9000, La Tammi 08, 2005 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Jaape
Matalapaineturbo
Viestit: 166
Liittynyt: La Marras 29, 2003 20:59
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jaape »

Äkkisältään ulkomuistista heitettyä:

Irrotettavat ruuvit:

Ovitastun kummastakin päästä (2 kpl)
Ovivalon kuori (1kpl), jonka takana kiinnitysrauta
Oven avauskahvan pikkupanelin/peilinsääminen alla (1kpl), paneli/säädin irtoaa kevyesti takareunasta kampeamalla.

EDIT: tietenkin ovenkahvan ruuvit (2kpl) muovikansien alta...

Nyt lähtee se musta kehys pois kahvan ympärilta, jonka alla vielä 1-2 ruuvia.

nyt on pahvi kiinni enää nastoilla (muutama kappale panelin reunoilla puolenvälin alapuolella. Tiukka ote panelin alareunasta ja näpäkkä nykäisy...Voi myös yrittää ruuvarilla kammeta varovasti, mutta toikin on hyväks todettu.

Paneli on vielä yläreunastaan kiinni ovipellissä erinäisellä määrällä metalliklipsuja. Työntää taas ovipahvia ylöspäin napakasti, niin irtoaa kyllä. Osa metalliklipsuista varmaan tässä vaiheessa irtoaa ja putoaa oven sisälle. Kannattaa muistaa poimia pois ja kiinnittää takaisin ennen kasausta.

Olikohan tossa nyt kaikki...? Peilikolmiosta taisi joutua vielä irroittamaan sen pienen kannen. Itse oon laskenut ikkunan kokonaan alas ennen hommaa. helpottaa ainakin kasauksessa pahvin kiinnittymistä metalliklipsuihin, kun on tilaa painaa kunnolla.
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, CSE 2.3T -94, OG9-3 -99
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

jus kirjoitti:Melkein kinkkisin juttu oviverhoilun irrottamisessa on se sähköpeilien ohjauskytkimen peitelevyn irrottaminen. Siinä oikea/off/vasen-vivun juuressa on kynsi, jota pitää painaa, jotta kytkimen saa irti. Ja kynteen ylettyy parhaiten kun irrottaa siitä ensin sen litteän puolipyöreän nupin.

http://www.quasimotors.com/doorpanels.htm
Tuo ohjauskytkimen peitelevy on vielä kinkkisempi irrottaa jos käsissä on Haynes-korjausopas joka neuvoo väärän tavan irroittaa sen :D

Ensimmäistä kertaa kun irrotin peitelevyä yritin kerrankin tehdä ohjeiden mukaan... yritin ja yritin kunnes totesin että levy menee rikki ennen kuin irtoaa Haynesin ohjeen mukaan,
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Jussi kirjoitti:
jus kirjoitti:Melkein kinkkisin juttu oviverhoilun irrottamisessa on se sähköpeilien ohjauskytkimen peitelevyn irrottaminen. Siinä oikea/off/vasen-vivun juuressa on kynsi, jota pitää painaa, jotta kytkimen saa irti. Ja kynteen ylettyy parhaiten kun irrottaa siitä ensin sen litteän puolipyöreän nupin.

http://www.quasimotors.com/doorpanels.htm
Tuo ohjauskytkimen peitelevy on vielä kinkkisempi irrottaa jos käsissä on Haynes-korjausopas joka neuvoo väärän tavan irroittaa sen :D

Ensimmäistä kertaa kun irrotin peitelevyä yritin kerrankin tehdä ohjeiden mukaan... yritin ja yritin kunnes totesin että levy menee rikki ennen kuin irtoaa Haynesin ohjeen mukaan,


SAAB:n korjaamokäsikirjassa on ohjeistettu se samalla tavalla väärin
:evil:

On tullut nääs yksi sellainen rikottua.


Toinen ihmejippo on vm 95-98 ikkunoiden sähkökytkimien irroitus. Niitä ei saa ruveta meisselillä kampeamaan, vaan tulee irroittaa vaihteenvalitsemen kehys. Sormella voi sitten tunnistella, että kytkimien edessä on väliseinä :!:, eikä mikään työkalu ulotu seinän taakse vapauttamaan lukitusta. Seinän yläosassa keskellä onkin reikä :!:, josta saa sisään pienen meisselin, joka vapauttaa kytkimien lukituksen :wink:
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Kiitos kaikille ohjeista. Nyt on ovipaneeli irti ja voin ruveta suunnittelemaan kaiuttimelle paikkaa.
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

Jussi kirjoitti:
jus kirjoitti:Melkein kinkkisin juttu oviverhoilun irrottamisessa on se sähköpeilien ohjauskytkimen peitelevyn irrottaminen. Siinä oikea/off/vasen-vivun juuressa on kynsi, jota pitää painaa, jotta kytkimen saa irti. Ja kynteen ylettyy parhaiten kun irrottaa siitä ensin sen litteän puolipyöreän nupin.

http://www.quasimotors.com/doorpanels.htm
Tuo ohjauskytkimen peitelevy on vielä kinkkisempi irrottaa jos käsissä on Haynes-korjausopas joka neuvoo väärän tavan irroittaa sen :D

Ensimmäistä kertaa kun irrotin peitelevyä yritin kerrankin tehdä ohjeiden mukaan... yritin ja yritin kunnes totesin että levy menee rikki ennen kuin irtoaa Haynesin ohjeen mukaan,
Ääni tälle ;)

V*ttu.. no uutta metsästämään...
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

hma kirjoitti:
Jussi kirjoitti:
jus kirjoitti:Melkein kinkkisin juttu oviverhoilun irrottamisessa on se sähköpeilien ohjauskytkimen peitelevyn irrottaminen. Siinä oikea/off/vasen-vivun juuressa on kynsi, jota pitää painaa, jotta kytkimen saa irti. Ja kynteen ylettyy parhaiten kun irrottaa siitä ensin sen litteän puolipyöreän nupin.

http://www.quasimotors.com/doorpanels.htm
Tuo ohjauskytkimen peitelevy on vielä kinkkisempi irrottaa jos käsissä on Haynes-korjausopas joka neuvoo väärän tavan irroittaa sen :D

Ensimmäistä kertaa kun irrotin peitelevyä yritin kerrankin tehdä ohjeiden mukaan... yritin ja yritin kunnes totesin että levy menee rikki ennen kuin irtoaa Haynesin ohjeen mukaan,
Ääni tälle ;)

V*ttu.. no uutta metsästämään...
Itekin tullu rikottua, mutta ihan omin päin. Nyt ainakin lähtee helpommin kun on kahdessa osassa. :wink:
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Tuossa vkonloppuna vaihdoin joka oveen uuttavastaavat paffit. Vanhoissa oli pahat&rumat painumat noilla "ikkunalaudoilla". Olihan siinä säätämistä, kun joutui irrottelemaan Aeron nahat ja ovenrivat vanhoista ja siirtämään noihin "uusiin". Lisäksi jouduin tuon kuskin paneelin yläreunan jäykän muovilistan siirtämään uuteen paffiin, kun voro oli tuosta vaihtosetistä sen mennyt ja pilannut. Tiukasti oli liimalla ja puristuksella kiinni, mutta emännän hiustenkuivain hoisi homman... :wink: ...lopuksi kun käsittelin nahkiksella paneelit, niin eihän niistä voinu tulla muutaku komiat! 8)

Samalla pistin Würthin syntteettiset vaseliinit kaikkiin lukkokoneistoihin ...toivottavasti lukkojen talvijumit ovat nyt historiaa. Jotta homma ei olisi loppunut kesken, niin korjasin samalla takaovien hervottomaksi valahtaneiden lukitusnuppien kiinnitysmekanismin. Alkuperäsestihän nuo ovat sellaasilla murtumisherkällä muovinapeilla ovipellissä kiinni... porasin oven reijän kasimilliseksi ja pistin 8mm pultilla, prikalla, ja nylonmutterilla systeemin uudelleen kiinni. Sitten toistin saman toiselle puolelle. Lopputulos mielestäni vähintään kiitettävä ja uskallankin luvata, että ny kestää... ainakin tuosta kohtaa :roll:



Ittellä tuo ongelmia aiheuttanut kytkimen ohjauslevy lähti helposti irti sitten kun keksin oikean pään mistä painaa. Mulla lähti helposti kun raotin levyn takapäätä ja sitten sieltä raosta pääsin lukituskynteen käsiksi.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Helppo vaan katkaista se kytkinpaketin peitelevy, kun raottelet tuolla tavoin. Helpoiten siihen kynteen pääsee käsiksi kun vaan vetää puolenvaihtokytkimestä hatun ja vaahtokumin irti.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...voihan se olla kylmällä kelillä, jotta murtuu helposti. Mulla ei kyllä ollut sen suuntaisia ongelmia näissä lämpötiloissa.... itteasiassa vaikutti melkoisen elastiselta tuo levy tuossa. Kannattaa toki siitä reijästä hoitaa jos se kerran niin onnistuu... itte yritin sen nupin poistaa mutta mulla sen alla oli vielä joku valkoinen muovipohja, minkä taakse ei näkynyt, joten luovutin tuossa vaiheessa sitä kautta härppimisen.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jotenkin kuulostaa siltä, että näitä kytkimiä olisi liikkeellä useampaa kuin yhtä lajia, vaikka osanumeroita ei taida olla kuin yksi.

Tuossa se kynsi vivun juuressa:
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg
http://www.saabphotos.com/gallery/album ... .sized.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin