Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Hei vaan tonnariomistajat,
Eilen sain pyynnön auttaa tonnarin käynnistyksessä joka oli seissyt yli vuoden ilman starttauksia (lähemmäs kahta vuotta). No, otin laturin matkaan ja menoksi. Paikalla huomattiin ettei akussa ole kuin 0.6V jännitettä ja älylaturit sitä ei huoli.
Akku irti ja yöksi vein +9 astetta lämpimään tilaan. Vein vähän viileämpään koska haluan että se sulaa hitaasti, ilma vaurioita.
Huomasin myös että tonnarissa ei jäähdytysnestepöntössä näy mitään, ja letkut tuntuivat että olisivat tahnaa täynnä. Eli jäähdytysneste jäätyi, tai ainakin hyytelöityi.
Meinaan tänään kokeilla ladata pihalla sitä akkua (pihalla koska voi olla isompi paukahdus..), ja lisätä litran verran tuorretta jäähdytysnestettä. Mitä muuta pitänee tehdä?
Kuulemma kun viimeksi sitä yritettiin startata, niin startti pyöritti kunnes pysähtyi, ja sitten ei startti liikkunut. Voi olla että startti ns. palo. Onko niitä olemassa niitä WD-40 kiksejä jolla sen voisi kokeilla pakkasessa elvyttää?
Kyseessä on -91/92vm. tonnari, (se missä ei ole kassua, ei turboa, ei mitään spessua... karvalakkimalli).
Niin tankkiin ajattelin heittää jotain Masinol tavaraa, jos vaikka olisi vanha bentsaa.
Koska auto pakkasessa ulkona, sitä remontoimaan ei oikein pääse, eikä ole edes missä sen kanssa värkätä. Joten olisi hienoa saada se käynnistymään ja ajamaan 25km lenkin ilman suurempia voodootansseja.
Eilen sain pyynnön auttaa tonnarin käynnistyksessä joka oli seissyt yli vuoden ilman starttauksia (lähemmäs kahta vuotta). No, otin laturin matkaan ja menoksi. Paikalla huomattiin ettei akussa ole kuin 0.6V jännitettä ja älylaturit sitä ei huoli.
Akku irti ja yöksi vein +9 astetta lämpimään tilaan. Vein vähän viileämpään koska haluan että se sulaa hitaasti, ilma vaurioita.
Huomasin myös että tonnarissa ei jäähdytysnestepöntössä näy mitään, ja letkut tuntuivat että olisivat tahnaa täynnä. Eli jäähdytysneste jäätyi, tai ainakin hyytelöityi.
Meinaan tänään kokeilla ladata pihalla sitä akkua (pihalla koska voi olla isompi paukahdus..), ja lisätä litran verran tuorretta jäähdytysnestettä. Mitä muuta pitänee tehdä?
Kuulemma kun viimeksi sitä yritettiin startata, niin startti pyöritti kunnes pysähtyi, ja sitten ei startti liikkunut. Voi olla että startti ns. palo. Onko niitä olemassa niitä WD-40 kiksejä jolla sen voisi kokeilla pakkasessa elvyttää?
Kyseessä on -91/92vm. tonnari, (se missä ei ole kassua, ei turboa, ei mitään spessua... karvalakkimalli).
Niin tankkiin ajattelin heittää jotain Masinol tavaraa, jos vaikka olisi vanha bentsaa.
Koska auto pakkasessa ulkona, sitä remontoimaan ei oikein pääse, eikä ole edes missä sen kanssa värkätä. Joten olisi hienoa saada se käynnistymään ja ajamaan 25km lenkin ilman suurempia voodootansseja.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Voipi olla että tuo akku se ei enää herää henkiin ollenkaan
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Vanhankin akun voi saada henkiin, jos on laturi missä myös käynnistysvirran käyttömahdollisuus.
Shokkihoito on auttanut muutamiin hengettömiin akkuihin ja alkaneet toimimaan.
Muutaman sekunnin jakso starttivirtaa ja hetken tauko, pari- kolmekymmentä toistoa niin alkaa tavallinenkin laturi ladata akkua. Tämä kiikka on toiminut sekä traktorien, että henkilöauton akkujen kanssa, jotka ovat olleet useita kuukausia aivan tyhjänä.
Shokkihoito on auttanut muutamiin hengettömiin akkuihin ja alkaneet toimimaan.
Muutaman sekunnin jakso starttivirtaa ja hetken tauko, pari- kolmekymmentä toistoa niin alkaa tavallinenkin laturi ladata akkua. Tämä kiikka on toiminut sekä traktorien, että henkilöauton akkujen kanssa, jotka ovat olleet useita kuukausia aivan tyhjänä.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Mitä startille voi kokeilla tehdä että alkais pyörittämään?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Eihän vaan jäähdytinneste ole vuotanut männän päälle. Kun sitä on tarpeeksi, ei startti jaksa pyörittää. Oisko varalta hyvä ottaa tulpat irti ja samoin syttykasetin johto irti. Sitten startilla pitäs pyöriä "ilosesti" ja jos on vettä pytyssä, niin nekin lentää pihalle koneesta. Sitten pikkisen öljyä tulpanreijästä tiivistämään ja kynttilät paikoileen.
Väkisin kampeamalla saa kyllä kiertokanget vääntymään, vesi ei anna periksi !
Väkisin kampeamalla saa kyllä kiertokanget vääntymään, vesi ei anna periksi !
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Niin ja startin hiilet voi tietty takerrella pesässään, pikku naputtelu "vasaralla" startin kylkeen on se vanha konsti. Älä vaan kysy miten sinne sopii naputtelemaan
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Saako kysyä missä se siellä on? 

Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Oletko kokeillut pyörittää kampurasta ettei startti ole jääny jumiin vauhtipyörään?voi jumittua ns.aukia sentoon.moottoritilaan lämpöpuhallin auttaa jäätynyttä konetta heräilemään rauhassa.tulpanreijistä voiteluainetta laittamalla auttaa myös pitkän seisonnan jälkeen.eikä pahitteeks ensin kokeilla ilman tulppia pyörittää.
Asiattomuudet muokattu pois. t.ylläpito
ja jullen viesti ylhäältä johonka vastasin ja jonka jätit kertomatta?eikös tästä tule käsitys et olen jotenkin rumasti sanonut vaikka kysyin jullelta oletko vähän lapsellinen kun minulle viisasteli?
Asiattomuudet muokattu pois. t.ylläpito
ja jullen viesti ylhäältä johonka vastasin ja jonka jätit kertomatta?eikös tästä tule käsitys et olen jotenkin rumasti sanonut vaikka kysyin jullelta oletko vähän lapsellinen kun minulle viisasteli?
Viimeksi muokannut rami22, Ke Helmi 05, 2014 06:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Niin sitä jumittumista olen nähnyt yhdessä pajerossa. Sen piti hivenen taakse tönässä niin alkoi startti nappaamaan. Niin kaveri järri auton hieman mäen päälle, niin startti pelas. 

Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Mites tässä tarinassa kävi?
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Pihalle tuli pari ukkoa nauramaan ettei toi starttaa varmasti. Eihän se pahemmin kyllä yrittänyt. Joku poksahteli välillä ja ei mitään. No ei siinä, otin tulppajohdot irti, sinne contact sprayta, jakajaan sitä kans tarjosin, jakaja irti, liittimet rapsuttelin talttapäällä, ja sinne kans sitä contract sprayta. Eli kaikki sytytykseen liittyvä contact spraylla läpi ja johot takas kiinni. Niin ja toki ennen moottorin pyörittelyä käytin tulpat irti, ja valolla kateslin mäntiin, eikä siellä mitään nestettä ollut. Tulpat kans pesasin carburator cleanerilla.
Ja ei muuta ko kokeilemaan.. Lähti samantien käyntiin! Ei tarvinnu pahemmin pyytää.
Sitten vasta huomasin että syyläristä nousee aika reippaasti jäähdytysnesteen hajusta höyryä, autolla ajettu 440tkm, kuskin kylki (se missä se sivuvilkku) lommolla, ja ruosteissa. Enkä saanut autoa liikkumaan, koska oli sen verran jäätynyt maahan kiinni.
Luovutin tuon idean kanssa. Se että saisin sen katsastettua, uppoais aika reippaasti aikaa.. Jarrut herkistellä, jne. Mahdollisesti syylärin vaihtaa jne. jne.
Siellä se taas seisoo, ja odottaa parempia aikoja.
P.S.
Ei startissa mitään vikaa ollut.
Ja ei muuta ko kokeilemaan.. Lähti samantien käyntiin! Ei tarvinnu pahemmin pyytää.

Sitten vasta huomasin että syyläristä nousee aika reippaasti jäähdytysnesteen hajusta höyryä, autolla ajettu 440tkm, kuskin kylki (se missä se sivuvilkku) lommolla, ja ruosteissa. Enkä saanut autoa liikkumaan, koska oli sen verran jäätynyt maahan kiinni.
Luovutin tuon idean kanssa. Se että saisin sen katsastettua, uppoais aika reippaasti aikaa.. Jarrut herkistellä, jne. Mahdollisesti syylärin vaihtaa jne. jne.
Siellä se taas seisoo, ja odottaa parempia aikoja.
P.S.
Ei startissa mitään vikaa ollut.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Etujarruille ei yleensä tarvi tehä mitään. Takajarruissakin yleensä vain käppärin säädön kanssa ongelmia, joskus on katkennut/jumitellut vaijeri. Syylärin vaihto on nopea operaatio.Shadow_Fi kirjoitti:Luovutin tuon idean kanssa. Se että saisin sen katsastettua, uppoais aika reippaasti aikaa.. Jarrut herkistellä, jne. Mahdollisesti syylärin vaihtaa jne. jne.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Käkkärin vaijerin herkistin katsastukseen seuraavasti: Vaijeri irti jarrusatulasta ja sen haitarikumin repaleet pois. Pätkä letkua klemmarilla kiinni vaijerin kuoren päässä olevaan mötikkään. Lorottelin aluksi tenttua letkuun, kun vaijerin sisäällä tuntui olevan vettä. Letkun toisen pää laitoin kiinni sellaiseen lada-mallin käsipumppuun ja sitten pumpattiin. Perään CRC:llä ohennettua moottoriöljyä. Pikkusen tirisi siitä vaijerin kuoren ja mötikän välistä, mutta suurin osa meni oikeaan paikkaan. Auton sisällä tuntui pari päivää viehko sinolin tuoksahdus, mutta eipä haitannut kun itse haisen pahemmalle.
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Jatkoa tarinalle.
Tänään koska lussakeli ajattelin kokeilla uudelleen tonnarin starttaamista ja kenties siirtämistä siitä lumikasasta.
Auto ei tietenkään startannut. Akku kovasti pyöritti ja paukahteli imusarjassa asti, muttei startannut. Helkkaristi mustaa paskaa putkesta lumelle. Sitten alkoi jo akku hyytyä. No ei muutako toisesta autosta apuvirtaa.. Ei millään. Sitten jonku sahausyrityksen jälkeen auto käynnistyi. Annoin käydä jonku aikaa ja sitten koskin kaasuun. Auto toki tukehtui polttoaineeseen ja sammui. Eikä tietenkään startannut, vaikka kuinka sahasi.
Meinasin jo luovuttaa tämän 420tkm ajetun tonnarin elvyytyksen. Olin jo kotia lähössä kun vanhan koulun isäntä ehdotti että voitaisiin puhdistaa kunnolla pyöriän ja jakajan kotelon. No ne irti, ja sisälle. Reilusti elektroniikkasprayta, talttapää meisselillä rapsuttelin karstat pois liittimistä ja kaikki puhtaaksi.
Kansi takaisin kiini, ja ei tarvinu kuin hipaista avainta.. ja.. IT'S ALIVE!!! Käy nätisti, niin kuin pitääkin.
Sain jopa siirrettyä sen siitä lumikasasta, ja näyttää toimivan. Siirrettiin se sitten minun pihalle ja tässä se nyt seisoo.
Nyt vain täytyy keksiä miten mä sen saan ajokuntoiseksi. Siihen ohjeita voitte antaa, hyvät tonnariveljekset. Esim. ruosteiset jarrut saattaa laahata vähän, kun auto nyki kun sitä siirteli pihalla. Jotenkin jäykästi liikkui. Harmi kun sillä ei voi vain ajella muutama kymmenen kilsaa. Varmaan alkais jo pelaamaan. Mutta kun on katsastamaton ajoneuvo, niin ei voi kuin kotipihalla siirrellä.
Miten sillä voi laillisesti ajella ilman katsastusta vaikka parikymmentä kilsaa? Siirtokilvillä?
Vai voiko ne jarrut tuossa pihalla jotenkin herkistellä ilman satulan purkaamista?
Eli helpoin tapa saada auto katsastettua.
Itsellä ideana on huomenna ostaa uudet tulpat, jakajan ja pyörijän, sekä uutta bensaa vähän tankkiin. Katsatukseen voisi ilmoittautua sellaiseen missä ei jälkikatsastus maksaa mitään, ajaa sinne, ja kokeilla miten käy. Matkalla antaa jarruille vähän piiskaa. Jos ei mee läpi, niin herkistellä ja kokeilla uudelleen.. Tai sitten heti suosiolla herkistellä ne..
P.S.
Mitä tulpat sille tarjota jos ei ole kassua? Onko BCPR6ES-11 hyvä valinta, vai onko toi "R" kirjain ylimääräinen jos ei ole kasettia?
Tänään koska lussakeli ajattelin kokeilla uudelleen tonnarin starttaamista ja kenties siirtämistä siitä lumikasasta.
Auto ei tietenkään startannut. Akku kovasti pyöritti ja paukahteli imusarjassa asti, muttei startannut. Helkkaristi mustaa paskaa putkesta lumelle. Sitten alkoi jo akku hyytyä. No ei muutako toisesta autosta apuvirtaa.. Ei millään. Sitten jonku sahausyrityksen jälkeen auto käynnistyi. Annoin käydä jonku aikaa ja sitten koskin kaasuun. Auto toki tukehtui polttoaineeseen ja sammui. Eikä tietenkään startannut, vaikka kuinka sahasi.
Meinasin jo luovuttaa tämän 420tkm ajetun tonnarin elvyytyksen. Olin jo kotia lähössä kun vanhan koulun isäntä ehdotti että voitaisiin puhdistaa kunnolla pyöriän ja jakajan kotelon. No ne irti, ja sisälle. Reilusti elektroniikkasprayta, talttapää meisselillä rapsuttelin karstat pois liittimistä ja kaikki puhtaaksi.
Kansi takaisin kiini, ja ei tarvinu kuin hipaista avainta.. ja.. IT'S ALIVE!!! Käy nätisti, niin kuin pitääkin.
Sain jopa siirrettyä sen siitä lumikasasta, ja näyttää toimivan. Siirrettiin se sitten minun pihalle ja tässä se nyt seisoo.
Nyt vain täytyy keksiä miten mä sen saan ajokuntoiseksi. Siihen ohjeita voitte antaa, hyvät tonnariveljekset. Esim. ruosteiset jarrut saattaa laahata vähän, kun auto nyki kun sitä siirteli pihalla. Jotenkin jäykästi liikkui. Harmi kun sillä ei voi vain ajella muutama kymmenen kilsaa. Varmaan alkais jo pelaamaan. Mutta kun on katsastamaton ajoneuvo, niin ei voi kuin kotipihalla siirrellä.
Miten sillä voi laillisesti ajella ilman katsastusta vaikka parikymmentä kilsaa? Siirtokilvillä?
Vai voiko ne jarrut tuossa pihalla jotenkin herkistellä ilman satulan purkaamista?
Eli helpoin tapa saada auto katsastettua.
Itsellä ideana on huomenna ostaa uudet tulpat, jakajan ja pyörijän, sekä uutta bensaa vähän tankkiin. Katsatukseen voisi ilmoittautua sellaiseen missä ei jälkikatsastus maksaa mitään, ajaa sinne, ja kokeilla miten käy. Matkalla antaa jarruille vähän piiskaa. Jos ei mee läpi, niin herkistellä ja kokeilla uudelleen.. Tai sitten heti suosiolla herkistellä ne..
P.S.
Mitä tulpat sille tarjota jos ei ole kassua? Onko BCPR6ES-11 hyvä valinta, vai onko toi "R" kirjain ylimääräinen jos ei ole kasettia?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Jäinen tonnari turvallisesti tulille
Ei muutakuin tarrakilvet konttorilta ja liikenteeseen, ellei sitten asu jossain syrjässä jossa ei poliiseja liiku..
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11