laturin vaihto 2.3 -95

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jaajore
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2012 16:00

laturin vaihto 2.3 -95

Viesti Kirjoittaja jaajore »

Olisi edessä laturin/hiilien/säätimen vaihto -95 vapari tonnariin. Kaikki ko. operaatiota helpottavat vinkit tervetulleita.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: laturin vaihto 2.3 -95

Viesti Kirjoittaja Julle »

Vie pajalle.
9-5 Aero - 00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: laturin vaihto 2.3 -95

Viesti Kirjoittaja mestari »

riippuu kilometreistä mutta kun nyppäät laturin pöydälle autosta ja katsot liukupintojen kunnon :jos ei ole kovin urautuneet niin voi mennä hiilien vaihdolla eli ostat uudet hiilet ja tinaat ne siihen säätimeen kiinni ja ruuvaat säätimen kiinni, laturi paikalleen.(noin 1,5 e kustannus)
jos liukupinta on ns kyrpiintynyt niin purat laturin: kopautat kuoret erilleen ja nuljautat liukukehän irti isolla kolvilla niihin juotetuista langanpätkistä, paineilma on plussaa tässä hommassa
kun uudet liuun laitat paikalleen niin laitat sen samaan syvyyteen kuin vanha,otat mitan axilan päästä,juotat langat samoille kohdille kuin irroittaessa (kustannus n 12 e)
sitten se pitäs pyöräyttää sorvissa pyöreäksi.
sen jälkeen laakerien tarkastelu, uusi jos on huonot ja laturi kasataan päinvastaisessa järjestyksessä kuin purit
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: laturin vaihto 2.3 -95

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Jullen vastaus ei taida paljoa auttaa ainakaan köyhää ti-miestä, eikä toi toinenkaa pelottelu nyt ainakaan asiaa kovin edistä. Jos ny oletettais et säätimen vaidolla saat asian kuntoon niin sen voi tehdä vaikka laturi paikoillaa, ainaski turbossa, koska työn helppous riippuu imusarjan muodosta. Sitä mikä se tossa -95 vaparissa on en muista, mutta osa ei iso ja varmasti onnistuu käsikopelolla vaparissakin. Älä ny ainakaan suotta heti pura laturia pois ja palasiksi.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: laturin vaihto 2.3 -95

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Jos tilaa ei muuten ole :arrow: Edempi sisälokari oik.puol pois, moniurahihna löysälle, laturin ylempi kinnitys auki(voi vaatia lyhennetyn kuusioavaimen oisko ollu 8mm), alempi kiinnitys löysälle, laturi liukuu tulipeltiä kohti, säädin/hiilet vaihtoon ja kasaus.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: laturin vaihto 2.3 -95

Viesti Kirjoittaja mestari »

Olisi edessä laturin/hiilien/säätimen vaihto

ei muuten mutta tuota kysyttiin ja yleensä homma ratkeaa hieman isommaksi kun uusilla hiilillä ei kuluneeseen liukuun saa otetta :arrow: siksi ohjeet joilla pitäisi pärjätä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: laturin vaihto 2.3 -95

Viesti Kirjoittaja sarka »

Justiin huolsin laturin ja olis vkl tarkotus asentaa. Akunkenkä irti, pyöränkaaren lista irti, sisälokarin molemmat palat irti, hihna löysälle (ja kiristin läjään työkalulla jos sellaista mallia). Sitten laturi irti (omassani tarvii apumiehen kun toinen pultti on takakautta... Jenkit...).

Laturin purkamiseen tarvii ruuvipenkin, isoa ja pientä ulosvetäjää sekä iskumeisseliä, vasaraa ja paria tukevaa ruuvitalttaa. Jos vaihtaa hiilet, tarvii kolvin, jos vaihtaa lisäksi liukurenkaat, tarvitsee tehokkaan kolvin ja tinaa, jossa on juoksutetta. Onnistui 50W Wellerillä ja 60/40 tinalla ihan jees.

Hihnapyörä irti ekana (älä hukkaa kiilaa). Sitten merkataan laturin puoliskojen asento toisiinsa nähden puukolla. Pömpeli auki VAROVASTI - varo ettei kenttäkäämitys tipahda (voi retkauttaa piuhat tai diodisillan poikki) ja ettei perällä oleva laakerin muoviholkki raksahda halki.

Laakerit vedetään irti, hihnapyörän puoleista voi joutua kampeamaan ensin molemmilta puolilta että saa ulosvetäjän väliin, tai sitten vääntää sen tasaisesti käsin pois.
Liukurenkaat juotetaan irti. Liukurenkaat vedetään pois varovasti ulosvetäjällä, katso ettei ne piuhat kanita ja katkea. Uudet liukurenkaat voi naputella vanhalla satsilla paikoilleen, sievästi naputellen vähän kerrallaan ja TASAISESTI, sitten kun on puhistanut kaikki osat huolella ja tarkistanut ettei jäänyt liimaräkää akselille...
Sujauta piuhanpäät liukurenkaan uriin ja kuumenna hurjasti yhtä kerrallaan, tuikkaa tinaa varovasti, niin vähän kuin mahdollista. Tinan pitäisi olla tasainen ja matala ettei suotta epätasapainoteta laturia... Anna jäähtyä ja varmista että piuhat pysyy varmasti paikoillaan varovalla tönimistestillä.
Mittaa liukurenkaiden välinen resistanssi, pitäs olla noin 3 ohm.
Uudet laakerit paikoilleen.

Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Kantsii laittaa ensin hihnapyörän puoli kopasta kiinni laakerin takana olevaan peltilätkään, ja sitten takaosaan (jossa on diodisilta) - katso, että se muovikuppi on oikeassa asennossa siellä perällä! Jos se on aivan päreinä niin joudut hommaamaan uuden.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
VMX
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 18:27

Re: laturin vaihto 2.3 -95

Viesti Kirjoittaja VMX »

Itse tein vuosi sitten tuon homman suunnilleen noin kuin sarka kertoi. Itse otin vielä joustintuen irti, tulee mukavasti lisätilaa, eikä ole paha irrottaa. Tehostimen pumpun jouduin myös irrottamaan, kun laturi ei vaan mahtunut ulos. Taisi pari pumpun pulttia joutua irrottamaan käsikopelolla. Mulla oli nuo ankkurin johdot jollakin rankemalla juotteella liukurenkaissa kiinni, kun ei irronneet edes pikkutoholla. Dremelillä tms. irti, pala liukurengasta mukaan ja viilalla/sivareilla johdon pää siistiksi. Mulla oli tuo liukurengaskin sen verran tiukassa että ei irronnut kuin rikkomalla. Dremelillä kuparirenkaat poikki, meisseli väliin ja vasarata. Johdot kannattaa varmistaa jollain liimalla niihin liukurenkaan uriin, kuten alkuperäisessäkin on. Sorvissahan tuo pitäisi käyttää, mutta harvan tallista sellainen löytyy. Pikkutoho on oiva vehjes tinaukseenkin.
Uudet hiilet,laakerit ja liukurenkaat kustansi motonetissä 13€. Asennusjuomat vähän enemmän.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: laturin vaihto 2.3 -95

Viesti Kirjoittaja jus »

Vm. 95 laturi on mallia sisätuuletettu, säädin ja hiilet laturin päädyn peittävän muovikopan takana.

Vaparin imusarja on pitkä kolmeen osaan erotettavissa oleva, se täyttää tehokkaasti kaiken tilan sylinterinkannen ja akvaarion etuseinän välistä. Aika fakiiri saa olla, että onnistuu säätimen vaihtamaan pätkimättä imusarjaa pois tieltä.

Korjaamokirjan mukaan laturia lokasuojan kautta irrotellessa pitäisi ottaa ohjaustehostimen pumppu kannakkeineen pois reitiltä. Aika sokkona joutuu noita ruuvaamaan, mutta kenties vähätöisempi kuin imusarjan nosto. Turbollisessa imusarja on matala ja laturi mahtuu tulemaan yläkautta ohi.

Imusarja lienee siis tätä mallia:
Kuva

Ja purettavissa yläkautta muutamien ruuvin ja letkuklemmarin löysäämällä tähän asentoon:
Kuva Kuva

Turbollisessa tuonvuotisessa imusarja on matalaa mallia ja laturi mahtuu siis tulemaan yläkautta.
Kuva

Lisää kuvia sisätuuletetun laturin rempasta:
https://plus.google.com/photos/11334966 ... fnnwJXTwQE
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: laturin vaihto 2.3 -95

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Onko kukaan ranettanut b2x4 -lyhytlohkokoneen yhteyteen pitkälohkoisen ulkotuuletettua laturia, tuollainen http://webshop.saabparts.com/hem/generator 115A:n laturi vaikuttaisi aika edukkaalta ja tehokkaalta orkkiksen tilalle?
Olen täysrempannut sekä sisä- että ulkotuuletetun laturin mutta eivät olleet yhtä aikaa vertailtavissa joten mitäs eroa noissa on kiinnikkeiden ja moniurahihnapyörän suhteen?
Oman tonttuni laturista on liukurenkaat loppu, ne + säädin pitäisi vähintäänkin vaihtaa, mieluummin vaihtaisi tilalle uuden tehokkaamman laturin kun omat ajot on pääosin lyhyttä taajamapyöritystä, akku ei oikein ikinä ehdi latautua kunnolla vaikka laturi täysin kunnossa olisikin.
Onko muuten mitään hajua tuleeko tuon laturin mukana tuuletinropellia tai hihnapyörää?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: laturin vaihto 2.3 -95

Viesti Kirjoittaja sarka »

Hihnapyörät on ainakin erilaiset. Villi veikkaus myös, että tuota 115A laturia ei saa mahtumaan lyhytlohkossa paikalleen, on melkosta paljon suurempi ku 90A laturit. Ainakaan se ei enää tuossa ylläolevassa kuvassa olevasta konkelosta mahdu kulkemaan.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9381
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: laturin vaihto 2.3 -95

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ok, eli pitäisi irrottaa imusarja, taitaa olla helpointa kunnostaa vanha laturi.

Sori OT, en jaksaisi avata uutta topicia:
Pesin tontun koneen ja laatikon painepesurilla jotta näkisin mistä se vuotaa jäähdytysnestettä ja öljyä, taisi tykätä huonoa kun ei enää lähde käyntiin, meinaa lähteä käymään ja yskii pakoputkesta niinkuin olisi sytkä myöhäisellä. Di-kassu oli irti pesun ajan ja kuivasin sytytystulppien ympärystät. Mitäs muita paikkoja pitäisi tsekata, asentoanturi kait on vesitiivis kuten sen liitin, tuskin Trionicin boksiinkaan on päässyt vettä?
Ei ole koskaan aiemmin ollut mitään ongelmia moottoripesun jälkeen.

Onko muuten kokemuksia tuosta akusta: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... AH-802622/ ?

Entä Defa Handy 70 -akkulaturista, sellainen näyttäisi olevan honkkarissa tarjouksessa: http://www2.hongkong.fi/files/hongkong/ ... vko_26.pdf (kuvaston sivu 11)?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: laturin vaihto 2.3 -95

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Jatketaanpa tähän ketjuun latureihin liittyvä yleiskysymyksellä. Miten paksu on laturin liukupinta, eli milloin se kannattaa vaihtaa ja milloin vielä selvitään hiilien/lataussäätimen vaihdolla?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: laturin vaihto 2.3 -95

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 9-5 130A laturin liukurengaspaketti on sama kuin tonnarin 90A laturiin menee. Saab 9-5 WIS kertoo liukurenkaan halkaisijan olevan uutena 15,4 mm ja pienin hyväksyttävä halkaisija 14,4 mm. Puolen millin kulumaura siis hyväksytään tässä ohjeessa.

Liukurengaspaketti 3001-3702 "Nimike: 16/7mm, sisät.mallit" oli uutena halkaisijaltaan luokkaa 15,8 mm. Liukurenkaan alkuperäinen paksuus uudessa laturissa voi olla jopa luokkaa 2 mm, riippunee asennelman keskeisyydestä ja paljonko on enimmillään suoraksi sorvatessa lähtenyt ainetta pois.

Joka tapauksessa kuluneet huonot liukurenkaat on paremmat kuin kuluneet huonosti kunnostetut liukurenkaat: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 3#p1153563
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: laturin vaihto 2.3 -95

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Raahessa Boschin liikkessä sanottiin, ettei liukurengaspakettia ole saatavilla. Myöskään tässä Boschin luettelossa ei liukurenkaille ole omaa numeroa. Tonnari 90 A:n laturi löytyy numerolla 0 123 320 039 ja 9-5:en 130 A numerolla 0 123 510 096. Niin mistä sinä, jus hyvä, löysitkään liukupinnat ja missä kataloogissa lukee mainitsemasi "3001-3702"?
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Vastaa Viestiin