Tuli taas hankittua tonttu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eli -97 vuosimallin 9000 CS 2.0t. Saman värinen kuin tuo CD eli 252 taivaansininen.
Tämä hankinta oikeastaan lähti siitä, että tuli tilattua uusi konepelti tarjoushinnalla ja sitten sattui myyntiin ilkivallan kohteeksi joutunut tonnari. Tuohan olisi sopiva kohde uudelle pellille ja näyttihän auto muuten hyvältä ainakin kuvissa.

Eipä muuta kuin lauantai-iltana katsomaan. Historiaa sen verran, että myyty uutena Järvenpäähän ja siirtynyt -02 Vaasaan ja kun kyseiseltä omistajalta otettiin kortti pois ikään ja ajotaitoihin vedoten, siirtyi auto Helsinkiin tyttären käyttöön vajaaksi kahdeksi vuodeksi. Viimeinen niitti kait oli tuo ilkivallanteko autolle, elikä naarmutettu ja lommotettu konepelti, hieman aikaisemmin kiinteistöhuoltotraktori oli peruuttanut konepeltiin jäljet, pelti uusittiin ja maalattiin, vain kaksi päivää sen jälkeen sattui tämä tapaus.

Olihan autoon myös teetetty kalliita korjauksi mm. jarruremontti. Uudet palat levyineen ja takajarrusatuloineen, vetoakselin ulompi nivel ja suojakumi, ei alkuperäisosia, mutta laskua yli 1200 euroa. Muutakin on korjailtu viimeisen kahden vuoden aikana reilulla 2000 eurolla, joten ajatus auton myynnistä oli odotettua.

Viimeinen huoltokirjan merkintä on 212000 vuonna 2010 nyt mittarissa 240000 km. Pieniä kolhuja ja naarmuja sielä täälä, mutta ruostetta ei ole luukuissa, konepellissä, ovissa ja tuskin kaarissakaan, pohja näyttää hyvältä, mutta oikean etujalkatilan kohdalla nostettu väärin ja pelti hieman painunut sisään.

Koeajolla huomattuja vikoja. Ahtopaineet ei nouse ainakaan tuohon 0,4 bar mihin matalapaineen kuuluisi nousta. Vakionopeussäädin ei toimi, sisäilmantunnistin rutisee ja on tippunut kojelaudan sisään kojetaulusta, ilmeisesti tehostimen pumppu ääntää tai jokin muu apulaitteista, aurinkolipan valon suojaläppä on irti, kytkinpoljin tulee ihan lopussa hieman hitaasti ylös, mutta muuten kytkin tuntuu hyvältä, eikä ole raskas. Keskuslukitus myös kaipaa ohjausyksikön uudelleenjuottamista.

Muuten auto tuntuu hyvältä, ei kolinoita, vaihteisto toimii hyvin ja on äänetön. Ilmastointikin toimii, cruisen vika oli kytkinpolkimen kaitkaisija, jonka tappi oli painunut liiaksi sisään. Hukkaportin tanko on paikoillaan ja toimii herkästi kun sitä kokeilin, joten vika ei ollut irronnut tanko, vaikka sellainen tuli ensiksi mieleen.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
haja
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: La Huhti 23, 2011 06:44
Paikkakunta: Karkkila

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja haja »

Onnittelut hyvästä hankinnasta ...
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään jatkettu huoltoa, ilmansuodatin, vaihteistoöljyt, tulpat vaihtuivat uusiiin, Sunnuntaina tuli jo vaihdettua moottoriöljy ja suodatin.

Vaihteistoöljy oli hyvännäköistä, joka oli poikkeus aikaisempiin ostoksiin verrattuna. Tulpatkin näytti hyviltä silmämääräisesti katsottuna ja ilmansuodatinkaan ei ollut aivan tuhottoman likainen, mutta uusiminen oli kuitenkin asiaa. Imaisin vielä uudet nesteet kytkimeen, mutta on siinä polkimen lopussa pieni pykälä.

Ahtopaineiden vajaus taitaa olla by-pass venttiilissä koska imiessä ei olut vastusta vain puhaltaessa. Kuuluuko se olla niin? Ahdin pyöri herkästi.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja jus »

Bypassin alipaineletkuliitäntään liitettyyn letkuun imiessä ja puhaltaessa pitää tuntua vastus.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Pitkästä aikaa pääsin tutkimaan autoa lisää. Epämääräinen rahina konehuoneesta tulee ilmeisemmin ilmastoinnin kompressorin laakerista, olisin ohittanut sen, mutta kuinka ollakkaan en löytänyt ilmastoimattoman mallin hihnaa vaikka sellainen varastossa on, saattaa olla CD tontun peräkontissa. Tuon laakerin kait saa laakerikaupasta, mutta mitkä on mitat? Moniurahihnan kiristinpyörän pultin kierre on vissiin muutettu normikätiseksi, kun ensin aukesi mutteri kun aloin kääntämään jännitystä pois lukitakseni kiristimen, mutta reilusti kääntämällä mutteria kiinni, pystyi kuitenkin kääntämään avaussuuntaankin niin paljon, että sai hihnan löysälle.

Ilmastoinnin sisäilman tunnistin oli tipahtanut kojelaudasta pois ja ongin sen ylös, sekä puhaltelin hieman pölyjä pois, mutta hiljaiseksi en sitä vielä saanut. Pitäisikö siihen hieman suihkuttaa voitelua vai pelkällä sähköosien kuivapuhdistusaineellako pitäisi puhdistella. Kojelautaan tulevaa suojaa en saanut lukkiutumaan anturin päähän, vaikka sitä yritin jo irrallaan, kannessa on olakkeet, jonka taakse anturissa olevat varret pitäisi lukkiutua, mutta vaikuttaa siltä ettei mene tarpeeksi syvälle.

Keskuslukitus toimii muuten, mutta avaustoiominto ei toimi kuljettajan ovesta, elikä pitää tutkia mikrokytkin oven lukkopesästä.

Hiomatahnalla hinkkailin vasenta takalokasuojaa ja sainkin siihen suihkitun maalin liki kokonaan pois.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään testattiin potkujen jälkeen ja ahtoja löytyi n. 0,3 bar, joten vähän alakanttiin ja paineet nousi vähän hitaasti tuohon arvoon.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eilen tuli otettua tämä pirssi käyttöön ja saman tien työn alle. Vaihdoin keski- ja takaputken uuteen, mutta oli senverran luikasta, etten osaa sanoa toimiiko auto normaalisti, elikä ahdot nousisi nopeasti.

Tänään vaihdoin vesipumpun, jonka arvelin aiheuttavan rahisevan äänen ja vanhan pumpun laakeri vaikutti hieman vialliselta, vielä on koekäyttö tekemättä. Uuden pumpun paikallelaitto hieman tökki ja lopuksi jouduin laittamaan takaa tulevaan vesiputkeen vanhan O-renkaan, kun uusi vaurioitui. Piti kaivella toinen termarikin varastosta ja vaihtaa, mutta muistin vasta kun olin jo lorotellut uudet nesteet sisään, katsotaan onko tarvetta kunhan saan mittariston mutterit kiristettyä.

Mittaristo olisi huominen homma, pitäisi vaihtaa myös apumiehen puolelta mikrokytkin tai koko lukkopesä kuskin puolelle, jotta saisi keskuslukon toimimaan kuskin puolelta molempiin suuntiin. Samalla voisi laittaa sumuvalot, kun paikkojen suojat ovat hukkuneet.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Perseelleen meni tää päivä, no ei ihan kokonaan. Laitoin vasemman uuden ajovalon, depo-merkkisen ja kas kummaa lähivalon kuvio on nouseva.

Ähräsin mittariston kimpussa ja ajattelin laittaa yhdistelmämittarin, missä on ahtomittari. Laitoinkin ja onneksi kokeilin, ennenkuin laitoin kannen kiinni. Lämpömittari nousi tappiin ja oikean vilkun merkkivalo paloi. Kokeilin liittimet pariin kertaan, eikä vaikutusta, mittari pöydälle. Näkyy olevan erilainen johdinmuovi noissa mittaristoissa, hetken mietin vaihdanko sen, mutta ei ole samoja ruuvinpaikkoja, joten päätin kiristellä mutterit tuosta alkuperäisestä ja laittaa sen takaisin. Nyt nousee mittari puoliväliin, eikä tarvitse termaria vaihtaa tähän hätään.

Koeajo myös vahvisti rahinan tulleen vesipumpusta, joten se remppa onnistui.

Lukkon mikrokytkimen vaihto ei tuonut toivottua tulosta, laitoin ensin oikeanpuoleisen lukkopatruunan mikrokytkimeneen kuskin kahvaan ja kokeilin toimintaa, avaus taaksepäin kun on toiselta puolen, mutta kuljettajan lukko toimii eri tahtiin kuin muut. Pitäisikö johtimien paikka liittimessä myös muuttaa? Nyt kuskinovesta ei tapahdu enää mitään ja apumihen puolelta tekee sen, että sulkee, mutta pomppaa auki. Keskikonsolin kytkin avaa ovet kyllä normaalisti, mutta jos sulkee nekin pomppaa auki. Mikrokytkimet ilmeisesti on kummallekin ovelle omat tai ainakin johtimien järjestys.
Jos ei muuta niin menihän siinä aika ja rutiinia tuli ovihommiin lisää.

Huomenissa pitäisi laittaa ilmastoinnin ohjainlaitteeseen ehjä polttimo, vaihtaa takajarrustulat puolelta toiselle ja ainakin vahata, jos en viitsi puunata autoa.

Huomasin eilen, että katin kohdalla on kiinnitysrauta ja katissakin pultille paikka, nyt siinä ei ole mitään ja ilmeisesti välissä jokin sormen paksuinen holkki, jotta ei väännä dp:tä. senkin voisi laittaa.

Sumarien asennukseen pitää irroittaa se alahuuli, joten sumarien asennuksen siirrän myöhemmäksi, katkaisimen laitoin kuitenkin kojetauluun, mutta relekin puuttuu. Muutenkin se alahuuli hieman irvistää ja vetolenkin suojakin on kadonnut, sellainen on kyllä varastossa.

Missä -97-mallissa on ulkolämpöanturi, ei ainakaan keulalla puskurin alla, paikka on tyhjä, mutta kaksi liitintä kyllä on toinen sumarille.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
JuhanaL
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 11:41
Paikkakunta: Eura

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja JuhanaL »

Jep,yhdistelmämittari sekä kalvo lienee tarvii olla 96-98,koska noissa on erilainen lämpöanturi,kaksijohtoinen.Itellä toisessa my 96 painemittarilla ja toisessa ilmeisesti my 98.kun valmistusleima oli 97 vuodelta.Helpoiten kävi,kun ostin pari koko mittaristoa,jäi vanhat varaosiksi.

eikös nuo takajarrusatulat ole peilikuvat,vai mitä osia olit vaihtamassa puolelta toiselle?

Etulippaa ei tarvitse purkaa pois,alta vaan ne kulmakappaleet irti,nuo lipan ruuvit oli mulla niin ruosteessa,että meni heti poikki,niin en viittinyt availla enempää,kun meni hyvin tuoltakin.Vaihdoin samalla yhden umpion,olikohan siitä,vai vilkun reijästä hyvä näkyvyys kulmimmaiseen yläruuviin myös Kannattaa suunnata samantien,ennen alakulmien asennusta takaisin,omissa oli pari reikää,ja laitoin paikalleen,muttei reiät olleetkaan säätöruuvien kohdalla,niinkuin oletin.Tosin ne on kiinni vain muutamalla ruuvilla,voi purkaa säätäessäkin,jos joutuu ajaan välillä.

Lämpöanturia en ole vaihtanut...
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja jus »

Pitäähän ne satulat vaihtaa puolelta toiselle, jos ne on vahingossa ensin asennettu väärinpäin, ilmausnipat alapuolella :-) En silti viitsisi vahata niitä jarrusatuloita.

Kyllä ulkolämpöanturin pitäisi siellä etuspoilerin alaritilän lähimaastossa olla, enempi kuskin puolella.

Lämpöanturin tyyppi (yksinapainen/kaksijohtoinen) ei vaikuta lämpömittarimoduliin, EDU ilmeisesti tuuppaa mittarin käämille joka tapauksessa lämpötilatiedon samanlaisena jännitteenä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Varmaan toi mittaristo on sitten vanhemmasta kuin -96, aina oppii uutta.

Ne satulat on olleet pari vuotta väärinpäin ja hyvinhän ne toimii, mutta ajattelin kuitenkin laittaa oikeinpäin.

Sitä lämpöanturin paikkaa ihmettelin, aikaisemmin ollut siinä telineessä ja liitin aika lähellä, mutta eipä löytynyt kuin kaksi tyhjää liitintä vasemmalla puolella, mutta ulkolämpömittari ainakin näyttää samoja lukemia verrattuna tuohon toiseen.

Ota jossain vaiheessa sen lipan kuitenkin irti, kun ei istu hyvin, ruuvit onneksi ei ole ruosteessa kun niitä katselin, huolellisesti tehty ruosteenesto ja ainetta laitettu myös kaarilistojen alle.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
JuhanaL
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Huhti 15, 2010 11:41
Paikkakunta: Eura

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja JuhanaL »

Kappas,aattelin,et ovat perinteisiä mA mittareita,jotka maadoittuvat vaan anturinläpi,mutta tuon

http://grentarc.helpfulhosting.com.au/u ... ete_T5.pdf

kytkiksen mukaan tosiaan menee sinne edulle molemmat piuhat.mittari moduli oli kuitenkin erilainen my94 vs 97,joten pitää vaihtaa.Silloin saattaa sopia myös my 95 mittaristo,en pääse tarkistaan,kunnen omista,siinä lämpöanturi eri,mutta jossei se vaikuta,niin sitten voi toimia.Tossa kytkiksessä muuten lukee myös kaikki toimilaitepaikat,myös anturin,joka pitäisi tom mukaan olla juuri siellä missä vanhassakin,niinkuin Jus sanoi.Oliskohan näkemäsi liitin lisävalojen ,mullakin roikkuu siellä yksi samanlainen,missä pun/musta johto? vai varaus liitin jollekkin wepastolle,kun on vaan vasemmalla äkkikattomalla..
-97 CS 2,0 T biosofta , -97 CS 2,3 TA
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

MY95 ja MY94 mittaristot ovat tuon lämpö/polttoaine/ahtomittarin osalta erilaiset, joten oletettavasti muutos on tapahtunut juurikin tuossa välissä. Samallahan mm. cruise vaihtui alipainetoimisesta sähköiseen.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
ultramarin
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Huhti 02, 2013 11:44

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja ultramarin »

Yllämainittu sisäilmantunnistimen (lämpömittari kojelaudassa jossa pieni propelli) surisi minullakin vuoden verran. Kuulin väittämän että lämpöanturi toimii vaikka hammastikulla lukitsisi propellin hiljaiseksi. Tämän tein kuukausi sitten ja tuntuma on että sisäilman lämpötilan säätö toimii ainakin tyydyttävästi edelleenkin. En sitten tiedä voiko tätä suositella
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään sain vaihdettua satulat puolelta toiselle, mutta nyt vasemman puolen säätöruuvin suoja ei auennut ja on näköjään kuusiokannalla, oikea 14mm mutteri kuten kuuluu. Yritin lyöntimeisselilläkin saada kiertymään auki, mutta olisi varmaan vaatinut penkkiin laiton, enkä enää irroittanut satulaa, olkoot toistaiseksi. Vasen käkkäri alkaa ottamaan 5 naksussa ja varmaan aikaisemminkin saatu tasattua vaijerilla, kun oikea vaijeri oli kireämmällä kuin vasen. Täytyy ennen ensi syksyä syventyä uudestaan. Olisko tuo asennus tehty siksi noin kun saab teksti oli oikeinpäin, nyt se on nurinpäin kun satulat ovat oikein.

Ilmastoinnin panelin valoja vaihtelin ja otin toisesta säätimestä polttimoita kun ei ollut varastossa, keskimmäinen jäi pimeäksi, joka kuitenkin ajossa alkoi palamaan, ilmeisesti tärinä auttoi. Kävin vielä illalla ostamassa uusia polttimoita varastoon.

Kytkimen pääsylinterin kumit vaihdoin ja nyt poljin tulee hyvin ylös, vain pieni pykälä tuntuu lähellä yläasentoa. Tässä oli vähän enemmän hommaa ilmauksen kanssa ja loppujen lopuksi se alkoi toimimaan kun ihan painovoiman avulla letkunpätkällä valutteli nestettä ilmausruuvista.

Ovien lukitus pitää nyt hoitaa ihan manualisesti, siihen en enää kerinnyt syventymään, mutta voin kokeilla huomena yhtä kauko-ohjainlaitetta, jos se sopii liittimeen ja toimii, niin sitten on kaukosäätöinen lukitus, mikäli saan tuon muuten kuntoon.

Keulalla olevat sumareiden johdot kait on puna-mustat ja vasemmalla on vihreä-musta lisäksi.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Vastaa Viestiin