tonnarin automaatista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

tonnarin automaatista

Viesti Kirjoittaja jani »

Elikkäs homma lähti siitä että vaihdoin automaattiitoosaan öljyt ja putsasin suodattimen oli aika törsteessä. Autossa oli sellainen ilmiö että vaihteisto vinkui ennen öljynvaihtoa ja siksi ajattelin josko siihen auttaas uudet öljyt ja suoodattimen vaihto. Koeajo sujui ihan ok laatikko lopetti vinkumisen mutta vaihdot tulee aikaisin ajattelin että siitä selviää kikkaria tiukemalle. Pari topakkaa vetoa autolla niin loota hukkas nelosvaihteen. ventiilikoneisto yrittää kyllä kytkeä mutta toosa ei vaan pidä nelosella muuta vaihteet toimii tosi hienosti. Auto 2,3 turbo pitkälohko mallia jos jollakin ehdotuksia niin kuunnellaan.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: tonnarin automaatista

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Onhan varmasti öljymäärä oikea? Ryntääkö D päällä ilman kaasua?

Niin ja luin joskus toiselta foorumilta sellaista että kaverilla vaihto neloselle jo 20km/h vauhdista. Oli rikki jotkut O-renkaat laatikosta.. Nyt en osaa sanoa mitkä ja missä ne ovat, mutte ei kuulemma ollut edes hirveä homma vaihtaa.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Re: tonnarin automaatista

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Olisko ollu keskipakosäätimen O-renkaat?
2 kumista ja 1 metallinen.
Saabiton saabisti
#1470
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1175
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: tonnarin automaatista

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Jep, tais olla, koska metallisestakin oli puhetta.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: tonnarin automaatista

Viesti Kirjoittaja jani »

Laatikossa on oikea määrä öljyä. Pantakiristys tehty ohjeen mukaan nelonen edelleen hukassa. Täytyneen ne potenssi kumit vaihtaa keskipakosäätimeen ja yrittää nysvätä. Jos ei tokene niin tuoreella leimalla tonnari vois olla myytävänä.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: tonnarin automaatista

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kannattaa ne matolaatikon jouset vaihtaa samalla, ei ole iso homma.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=32613
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: tonnarin automaatista

Viesti Kirjoittaja jani »

onko o-renkaan sisämitta 49,5 ja paksuus 2,6 ja citikan numero 257806. ja männänrengas citikan numero 259404.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tonnarin automaatista

Viesti Kirjoittaja jus »

Saabin tai Citikan osanumerolla tilatessa tulee poikkileikkaukseltaan neliönmuotoiset ZF:n O-renkaat, jossa neliön sivun pituus 2,3 mm ja sisähalkaisija 51 mm luokkaa. Jos sävelletään yleismallisista pyöreäprofiilisista O-renkaista, niin aika erilaiset mitat tarvitaan.

Korjaamokäsikirjassa oli O-renkaiden asennuksen yhteydessä ohje laittaa O-renkaat säätimen päälle ja antaa sitten palautua päällelaiton aiheuttamasta venymisestä tunteja. Ja sitten vasta tuupata säädin takaisin vaihteistoon.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 10#p710410
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: tonnarin automaatista

Viesti Kirjoittaja jani »

No niin osien soittelu kierroksessa männänrengas metro autosta on ruotsissa hintaan 48 juuroa.citikalla ranskassa hintaa en saanut vaikka kuinka yritti myyjä kaivaa. O-renkaat työpöydän laatikosta miljoona askista. Tänään illalla toosa auki ja tutkii mikä tilanne.
Maukka9
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ma Marras 10, 2003 13:19

Re: tonnarin automaatista

Viesti Kirjoittaja Maukka9 »

jani kirjoitti:vaihdot tulee aikaisin ajattelin että siitä selviää kikkaria tiukemalle.
Tarkistitko ettei "kikkari" mennyt liian tiukalle?
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: tonnarin automaatista

Viesti Kirjoittaja jani »

juu tarkistin ja purin toosan päätykotelosta ja o rengas oli kappaleina nyt olis uudet rojut menossa ja katsotaan miten äijän käy vai lähteeko koko laitos avaimen periksi :D :D
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: tonnarin automaatista

Viesti Kirjoittaja jani »

joo kokeilujen perusteella loota on kaputt eli nyt taitaa tämä tonnari saada purkutuomion ja pistetään osat myyntiin ja kokonaankin mahdollisuus ostaa viime viikolla leimattu auto
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: tonnarin automaatista

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Re: tonnarin automaatista

Viesti Kirjoittaja jani »

laitampa kyselyä käviskö pitkälohkon perään toi toosa
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: tonnarin automaatista

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Kävin tossa kellarissa vertaileen lyhytlohkoa ja pitkistä, ton lootan kiinnityksen osalta ja kyllä näyttäsivät ihan samalta.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Vastaa Viestiin