9000 2.0t käy kolmella pytyllä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

9000 2.0t käy kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja phvk »

Avataan uusi ketju suositusta aiheesta. Haku ei tästä oikein enää mitään uutta antanut ja joku voisi osata antaa vinkin selvittelyn jatkamiseen. 2.0t alkoi siis kesken ajon ensin käymään hieman epätasaisesti ja sadan kilometrin ajon jälkeen ainakin yksi pytty poistui pelistä yllättäen kokonaan ja oli pakko pysäyttää. Tunnin jäähtymisen jälkeen 50 km ajo kotiin sitten kuitenkin onnistui yllättävän hyvin.
Nyt kuitenkin kone käy vajailla pytyillä heti kun sen käynnistää.
- vaihdoin sytytyskasetin, ei vaikutusta
- tulpat näyttää ihan hyviltä, ne on vaihdettu alle 500 km sitten
- vaihdoin suuttimet, ei vaikutusta
- letkuista ei löytynyt vuotoja
- vaihdoin imusarjan tiivisteen kun oli ylimääräinen hyllyssä, ei vaikutusta
- vaihdoin ECU:n, ei vaikutusta
Pitäisikö seuraavaksi tutkailla suuttimien piuhoja? Voiko niitä mitata suoraan ECU:n pistokkeelta vai miten niiden kunnon saisi selville?
Mitä muuta kannattaisi tehdä? Minulla on toinen samanlainen tonnari vieressä ja siitä saa kätevästi vaihdettua toimivia osia.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4211
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 2.0t käy kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mä vaihtaisin silti ne tulpat vaikka näyttäisivät miten hyviltä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9000 2.0t käy kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Mittaa puristuspaineet,ettei kannentiiviste tai venttiilivikaa..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 9000 2.0t käy kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Hommaa puristuspaine mittari ja mittaat ne puristuspaineet
näet ainakin onko venttiilit tiiviit.
Ari 1622
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 2.0t käy kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja phvk »

-vaihdoin tulpat, ei vaikutusta
Kolmostulppa oli hyvin öljyinen ja kaikki tulpat haisi bensalta. Öljyä kuluu reilu litra tuhannella kilometrillä, jos se nyt voisi sitten olla oire jostain. Nyt tuli suosituksia sylinteripaineiden mittauksesta, joten kaipa sitten se pitää tehdä seuraavaksi.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4574
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: 9000 2.0t käy kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Jos öljyä kuluu noin reippaasti niin siellä lienee venttiilit niin karstassa että yhdestä on nyt palanen pois. Puristuspainemittaus sen vahvistaa.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 2.0t käy kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja phvk »

Kolmos- ja nelossylinterissä ei ole paineita. Seuraavaksi joutuu ottamaan kannen irti.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Re: 9000 2.0t käy kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

phvk kirjoitti:Kolmos- ja nelossylinterissä ei ole paineita. Seuraavaksi joutuu ottamaan kannen irti.
Mäntä tai ventiilivika!
Ari 1622
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9000 2.0t käy kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Veikkaus kansipahville.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Turbohullu
Matalapaineturbo
Viestit: 173
Liittynyt: La Joulu 18, 2010 16:36
Paikkakunta: Leppävirta/Varkaus

Re: 9000 2.0t käy kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja Turbohullu »

veikkaus venttiilille :mrgreen:
9000 Cse 2.0t Jubilee -97 Stage X
9000 2.3T Aero - 93 Stage 3
#6089
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9000 2.0t käy kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Jos on venttiilivika niin sitten risoja on 2kpl.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 2.0t käy kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja phvk »

Tämä on tottumattomalle hidasta nysväystä, mutta sain irti imusarjan ja ketjunkiristimen. Nyt kannattaisi varmaan ottaa pakosarjan ja turbon välistä pois ne neljä mutteria. Nehän on kivasti näkyvissä ja kiintoavaimenkin saa kiinni niihin. Ongelmana on vaan, että en saa niitä auki. Avain vain nuljahtaa irti. Löytyisikö vinkkejä irrotukseen?
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: 9000 2.0t käy kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Laadukkaalla lenkkiavaimella (sellaisella joka oikeasti 13mm eikä melkein 13mm) pitäisi lähteä. Sitten kun kannat ensin pyöristyy huonolla avaimella niin yksi mahdollisuus on irrottaa kannen mukana ahdin ja pakosarja. Painaa hieman enemmän, mutta on mahdollista kuitenkin.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 2.0t käy kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja phvk »

Löytyi vähän tiukempi kiintoavain ja crc:kin ehti vaikuttaa pitempään. Etummaiset mutterit lähti irti. Täytyy hommata jostain avain, jolla pääsee kiinni takimmaisiinkin muttereihin.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 2.0t käy kolmella pytyllä

Viesti Kirjoittaja phvk »

Karstainen venttiili oli palanut kolmos- ja nelossylinteristä. Toisessa oli ihan kunnon vekki ja toisessa hyvin pieni pala pois. Kannen tiiviste on ehjä. Olisiko irronneet venttiilivarren kumit aiheuttaneet karstaantumisen ja venttiilien palamisen? Öljyähän tämä poltti litran tuhannella kilometrillä vaikka ei savuttanutkaan. Minulla jäi muutama venttiili yli edellisen tonnarin venttiilin korjauksesta, tuleepahan niille nyt käyttöä. Vai löytyisikö joltain edullisesti tähän sopiva ylimääräinen kansi ehjillä venttiileillä?
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
Vastaa Viestiin