9000 V8-muutosspekulointia
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
9000 V8-muutosspekulointia
Tulevien mahdollisten sääntömuutosten (http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=23&t=158397) johdosta hieman ajatusten ilmaanheittelyä aiheesta Saab 9000 + kahdeksansylinterinen vee-moottori. Uusi ketju oli nyt aiheellinen, koska olen tällä asialla jo satkupuolella sekä linkitetyssä ketjussa hämmentänyt.
Ideaaliratkaisuhan olisi tonnariin valmiiksi suunniteltu Valmet TF (TwinFour) -moottori, mutta koska sellaiset taitavat olla melkoisen pahasti kiven alla, niin mikä muu kone olisi sopivin? Tärkeimpiä asioita lienevät kompakti koko ja sopivuus vaihteiston (luonnollisesti ZF 4HP18 ) yhteyteen? Roverin jenkkijohdannainenhan olisi ollut mahdollinen jo nykyisillä säännöillä, mutta itse kun kallistun "aitojen" amerikkalaisten puolelle (ja vielä vahvasti sinne GM:n nurkkaukseen ), niin tulisiko esim. 80-90-lukuinen Chevroletin pikkulohko kyseeseen?
Vapaata keskustelua kehiin, kaikki ideat otetaan huomioon jos ne voisivat johtaa V8-tonnariin kohtuubudjetilla. '65 Pontiacit maksavat nykyään sen verran paljon että tässä voisi olla allekirjoittaneelle edullinen ratkaisu...
Ideaaliratkaisuhan olisi tonnariin valmiiksi suunniteltu Valmet TF (TwinFour) -moottori, mutta koska sellaiset taitavat olla melkoisen pahasti kiven alla, niin mikä muu kone olisi sopivin? Tärkeimpiä asioita lienevät kompakti koko ja sopivuus vaihteiston (luonnollisesti ZF 4HP18 ) yhteyteen? Roverin jenkkijohdannainenhan olisi ollut mahdollinen jo nykyisillä säännöillä, mutta itse kun kallistun "aitojen" amerikkalaisten puolelle (ja vielä vahvasti sinne GM:n nurkkaukseen ), niin tulisiko esim. 80-90-lukuinen Chevroletin pikkulohko kyseeseen?
Vapaata keskustelua kehiin, kaikki ideat otetaan huomioon jos ne voisivat johtaa V8-tonnariin kohtuubudjetilla. '65 Pontiacit maksavat nykyään sen verran paljon että tässä voisi olla allekirjoittaneelle edullinen ratkaisu...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 9000 V8-muutosspekulointia
Uskoisin että noiden GM:n perinteisten pikkulohkojen ymppääminen poikittain etuvetoon ja tonnarin vaihdelaatikkoon vaatisi todella hyvän kenkälusikan, vielä paremmat hermot ja hyvät suhteet konepajaan. Itse lähtisin miettimään valmiiksi etuvetoisesta jenkistä koko moottori+vaihteisto -pakettia. Eli Cadillaciin tai Oldsmobileen (Aurora) päin suuntaisin ensimmäiset haut. Heikompi puoli on tietenkin se, että viriosia ei ole saatavilla samaa määrää kuin pikkulohkoon, etuna taas moderni ruiskutekniikka.
Jos taas haluaa väkisin kunnon viripotentiaalin sisältävän pikkulohkon, niin Chevyn pikkulohko on koneenta paras aihio halpojen osien ja osavalikoiman ansiosta. Toisaalta etuvetoratkaisuina on ollut tarjolla Oldsin pikkulohkolla Oldsmobile Toronadoa jo 70-luvulla (ja isolohkolla jo 60-luvulla), mutta koneet taisi olla aina pitkittäin ja autot moottoritiloineen tosi isoja, jolloin koko tuon tekniikan siirto tonnariin olisi taas aikamoinen rutistus. Sama pätee vanhimpiin etuvetokäkkylöihin.
Jos taas haluaa väkisin kunnon viripotentiaalin sisältävän pikkulohkon, niin Chevyn pikkulohko on koneenta paras aihio halpojen osien ja osavalikoiman ansiosta. Toisaalta etuvetoratkaisuina on ollut tarjolla Oldsin pikkulohkolla Oldsmobile Toronadoa jo 70-luvulla (ja isolohkolla jo 60-luvulla), mutta koneet taisi olla aina pitkittäin ja autot moottoritiloineen tosi isoja, jolloin koko tuon tekniikan siirto tonnariin olisi taas aikamoinen rutistus. Sama pätee vanhimpiin etuvetokäkkylöihin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9000 V8-muutosspekulointia
Aihetta olisi tosiaan ehkä helpointa lähestyä miettimällä valmiiksi poikittaistekniikallisia etuvetomalleja.
Sattuman oikusta näitä hiljattain pohdittiin toisella foorumilla. Eurooppalaisista 9000-protojen lisäksi nousi esiin vain Lancia Thema 8.32 (sinänsä hieno tekniikka, mutta hankalasti saatavissa ja äänet on väärät) ja Volvo S80 V8. Jenkeistä nousi esiin Cadillac STS/Eldorado/tms ysärimalli sekä Pontiac Grand Prix GXP/Buick LaCrosse Super/Chevrolet Montecarlo SS, jotka tiettävästi jakavat saman voimalinjan (joku neljäskin taisi, mutta sitä en muista eikä se tuolla lue). Cadillacilla olisi myöhemmässä vaiheessa yhteistä sukupuuta Saabin kanssa, sopisi sinänsä kuvaan.
Sattuman oikusta näitä hiljattain pohdittiin toisella foorumilla. Eurooppalaisista 9000-protojen lisäksi nousi esiin vain Lancia Thema 8.32 (sinänsä hieno tekniikka, mutta hankalasti saatavissa ja äänet on väärät) ja Volvo S80 V8. Jenkeistä nousi esiin Cadillac STS/Eldorado/tms ysärimalli sekä Pontiac Grand Prix GXP/Buick LaCrosse Super/Chevrolet Montecarlo SS, jotka tiettävästi jakavat saman voimalinjan (joku neljäskin taisi, mutta sitä en muista eikä se tuolla lue). Cadillacilla olisi myöhemmässä vaiheessa yhteistä sukupuuta Saabin kanssa, sopisi sinänsä kuvaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9000 V8-muutosspekulointia
Anteeksi etukäteen mutta onko audin vanhemmat v8 poikittain? Ajanut olen mutten pellin alle katsonut. Noitahan saa koko autoja jo halvalla jos muuta tkniikkaa voisi hyödyntää niistä.
Jenkkikoneet gm 350 kyllä halpoja ja viripalikkaa löytyy mutta koneen+laatikon painoja, auton keulapainosuutta ja ajo-ominaisuuksiakin käyttöautonakin mietin.
Aikoinaan -66 darttiin kaveri nykäs 383 (ex kiihdytyskisakone ) isolohkon ja suoraa tietä tuolla joten kuten ajeli, mutkasempi tai hiekkatiellä pyrki puskemaan.
Jenkkikoneet gm 350 kyllä halpoja ja viripalikkaa löytyy mutta koneen+laatikon painoja, auton keulapainosuutta ja ajo-ominaisuuksiakin käyttöautonakin mietin.
Aikoinaan -66 darttiin kaveri nykäs 383 (ex kiihdytyskisakone ) isolohkon ja suoraa tietä tuolla joten kuten ajeli, mutkasempi tai hiekkatiellä pyrki puskemaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: 9000 V8-muutosspekulointia
Saatavuuden ja käytännöllisyyden kannalta tuo Caddyn Northstar-paketti voisi olla kova sana, mutta kyllä siinä aika sanaseppo saa olla jos sille luvan meinaa saada, ja mahtaako pellin alla tila riittää?
Re: 9000 V8-muutosspekulointia
Ei. Isoin mylly, mitä Audi on poikittain pellin alle tunkenut, taitaa olla A3/TT -perheiden 3.2V6. V8:ia on ollut tarjolla ns. B-koriseen eli A4 ja siitä ylöspäin, jotka on kaikki pitkittäisellä tekniikalla.Kupari kirjoitti:Anteeksi etukäteen mutta onko audin vanhemmat v8 poikittain?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9000 V8-muutosspekulointia
Tuosta kasia nokalla ja kun muistaa laittaa kardaanin kiinni niin ruopii joka nurkasta
http://www.blocket.se/osby/Audi_a8_4_2l ... ?ca=17&w=3
http://www.blocket.se/osby/Audi_a8_4_2l ... ?ca=17&w=3
9-5 Wagon 2.3tA Vector -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
9-5 Wagon 2.3TA Aero -02
9-5 Wagon 2.3TA Aero -04
9-5 Wagon 1.9Tid Hirsch Vector Griffin -09
Re: 9000 V8-muutosspekulointia
Kiitos aero
Tuli vain väsyksissä tässä mieleen jos olisi laatikoineen voinut hyödyntää, ahtaita nuo ilmeisesti ovat audiinkin ympättynä. Tuotahan näköjään vanhempaa jo 88-93 tehty, 3.6l 184kW/340Nn ja 4.2l 206kW/400Nm.
Mitenhän tuo og satkuun jossa kone alunperin jo pitkittäin.
Tuli vain väsyksissä tässä mieleen jos olisi laatikoineen voinut hyödyntää, ahtaita nuo ilmeisesti ovat audiinkin ympättynä. Tuotahan näköjään vanhempaa jo 88-93 tehty, 3.6l 184kW/340Nn ja 4.2l 206kW/400Nm.
Mitenhän tuo og satkuun jossa kone alunperin jo pitkittäin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 V8-muutosspekulointia
Northstar V8 olisi tosiaan periaatteessa kaikkein läheisin vaihtoehto, mutta Cadillacin pienin eli Seville on tonnaria 12,5 senttiä leveämpi ja päälle 40 senttiä pidempi Auroran ollessa vielä kookkaampi (ja silti näyttää tiiviiltä), eli Hessun epäily konehuoneen riittävyydestä lienee erittäin perusteltua.
Jenkeillä kun autot ovat yleisestikin samaa kokoluokkaa moottoreiden kanssa niin sovittelussa voi olla työnsarkaa (ja se stnan Rover loistaa jälleen ). Sinänsä ironista että satkussa moottori on "oikeinpäin" mutta vaihteiston päällä, tonnarissa taas kone poikittain mutta vaihteisto perinteisesti linjassa koneen kanssa.
Mitään varsinaista järkeähän tässä aiheessa ei ole, vaan kyseessä on vahvasti fiilispohjainen homma. Tonnari on ainakin omasta näkökulmastani omassa kategoriassaan mestariteos, ja veekasilla siihen saisi vielä reilusti lisää tunnelmaa ja voimantuntua. Ihan hiukkasen harmittaa että Valmetin kone ei päässyt edes rajoitettuun tuotantoon tonnarin keulalle. Melkoisesti tämä aihe ainakin on herättänyt keskustelua, toivottavasti joku ahkera ja käsistään kätevä pistäisi tämän innoittamana toimeksi.
Jenkeillä kun autot ovat yleisestikin samaa kokoluokkaa moottoreiden kanssa niin sovittelussa voi olla työnsarkaa (ja se stnan Rover loistaa jälleen ). Sinänsä ironista että satkussa moottori on "oikeinpäin" mutta vaihteiston päällä, tonnarissa taas kone poikittain mutta vaihteisto perinteisesti linjassa koneen kanssa.
Mitään varsinaista järkeähän tässä aiheessa ei ole, vaan kyseessä on vahvasti fiilispohjainen homma. Tonnari on ainakin omasta näkökulmastani omassa kategoriassaan mestariteos, ja veekasilla siihen saisi vielä reilusti lisää tunnelmaa ja voimantuntua. Ihan hiukkasen harmittaa että Valmetin kone ei päässyt edes rajoitettuun tuotantoon tonnarin keulalle. Melkoisesti tämä aihe ainakin on herättänyt keskustelua, toivottavasti joku ahkera ja käsistään kätevä pistäisi tämän innoittamana toimeksi.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 9000 V8-muutosspekulointia
80/90-vaihteen de Ville on keulaltaan ja mitoiltaan aika pieni, ja niissä oli noita Cadillacin reilu 4-5-litraisia ruiskukaseja poikittain. Mitään tehopakkauksia ne ei ole, mutta vääntöä on tarjolla älyttömästi suoraan tyhjäkäynniltä. Itselläni kun oli MY1989 Sedan de Ville, niin sai opetella lähtemään varovaisesti liikennevaloista ettei tullut nitkautettua niskoja. Ohituskiihtyvyydellä ei sitten taas paljoa hurrailtu.
Ulkomitoista on tietty vaikea päätellä mahtuuko kone toisen auton konetilaan. Sisälokarien muoto, ohjausakselisto ja tukivarret lienee usein ne määräävät tekijät mahtumisen kannalta.
Ulkomitoista on tietty vaikea päätellä mahtuuko kone toisen auton konetilaan. Sisälokarien muoto, ohjausakselisto ja tukivarret lienee usein ne määräävät tekijät mahtumisen kannalta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: 9000 V8-muutosspekulointia
Eikö kaikkein helpointa ja selkeintä olisi ottaa Themasta se 8.32-kone vaihteistoineen ja ehkä apurunkoineenkin. Ei tarttis miettiä koneen sopivuutta vaihteistoon. Kai niissä samantyyppiset apurungot on kuin tonnareissakin?
Tuossa olisi aihio, josta kone on valmiiksi irti.
Tuossa olisi aihio, josta kone on valmiiksi irti.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 V8-muutosspekulointia
8.32:ssa on koneella/luovuttaja-autolla aika reilusti hintaa, luotettavuus on kysymysmerkki ja äänet ovat "väärät" flatplane-kampiakselin ansiosta.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 9000 V8-muutosspekulointia
^Ei ole. Siinä on eurokasiksi nimenomaan väärät äänet, koska Ferrari-sukujuurista huolimatta se on crossplane. Tiettävästi juurikin siksi, että Lancia ei saanut kuulostaa Ferrarilta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9000 V8-muutosspekulointia
Hintaa on, mutta toisaalta rahaa ehkä säästyy asennusvaiheessa, kun ei tarvitse teettää sovitinlevyä moottorin ja vaihteiston väliin eikä ehkä kaikkia moottorinkannakkeitakaan.
Mua ei yhtään häiritsis "väärät äänet", jos joskus 8.32-tonnarin sais
Mua ei yhtään häiritsis "väärät äänet", jos joskus 8.32-tonnarin sais
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 9000 V8-muutosspekulointia
Vai sitä sää tarkoitit väärillä äänillä, vähän hitaalla tuntuu meikäläisen aivot pyörivän tänään. Crossplane-äänet ovat kyllä lähempänä omaa sydäntä, ehkä siksi että automaku on muutenkin enemmän kruisailulaivojen kuin urheiluautojen puolella. Lancian hyviksi puoliksi laskettakoon siis äänet ja sukulaisuusuhde.aero kirjoitti:^Ei ole. Siinä on eurokasiksi nimenomaan väärät äänet, koska Ferrari-sukujuurista huolimatta se on crossplane. Tiettävästi juurikin siksi, että Lancia ei saanut kuulostaa Ferrarilta.
Edit: Vähän kireältä kuulostaa kyllä Lancian kone omaan makuun vaikkei lähellekään Ferrarin tasolla olekaan. Toki taitaa olla turhaa tavoitella 60-lukuisten v8:ien äänimaailmaa niistä koneista jotka tonnariin millään sopisivat (joskin Northstarit ja kumppanit ovat melko ok)...
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22