9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ke Joulu 31, 2014 21:21
9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää
Eli potilas my -98 2.0t viinasoftalla. Kävin aamulla tankin kautta, ajelin töihin päin n. 10km.
Rampilla kiihdyttäessä alkoi prötäämään eikä nyt suostu enää käymään kunnolla.
Duunin pihassa vaihdoin takakontissa olleen vara sytkäkasetin paikalleen ja samalla tulpatkin kun sattui olemaan nekin takapaksissa. (3. pytyn tulppa oli vähän heikossa hapessa muut ok)
Tällä toimenpiteellä ei ollut käytännössä vaikutusta, edelleen "prötää" ja tärisee voimakkaasti tyhjäkäynnillä, käynti kuulostaa joltain mopoauton moottorilta. Jätin auton töihin ja otin akun irti, mitähän kannattaa tehdä seuraavaksi?
Taustatietoa sen verran että bensapumppu vaihdettu n. ½ vuotta sitten.
EDIT: Myös CE-valo palaa, ja vilkuttaa 6 kertaa (Lambda?) Saman tekee kyllä myös jos ajaa bensalla kun on viinasofta sisässä. Kovasti olin kyllä tankkaavinani aamulla E85:tä.
Rampilla kiihdyttäessä alkoi prötäämään eikä nyt suostu enää käymään kunnolla.
Duunin pihassa vaihdoin takakontissa olleen vara sytkäkasetin paikalleen ja samalla tulpatkin kun sattui olemaan nekin takapaksissa. (3. pytyn tulppa oli vähän heikossa hapessa muut ok)
Tällä toimenpiteellä ei ollut käytännössä vaikutusta, edelleen "prötää" ja tärisee voimakkaasti tyhjäkäynnillä, käynti kuulostaa joltain mopoauton moottorilta. Jätin auton töihin ja otin akun irti, mitähän kannattaa tehdä seuraavaksi?
Taustatietoa sen verran että bensapumppu vaihdettu n. ½ vuotta sitten.
EDIT: Myös CE-valo palaa, ja vilkuttaa 6 kertaa (Lambda?) Saman tekee kyllä myös jos ajaa bensalla kun on viinasofta sisässä. Kovasti olin kyllä tankkaavinani aamulla E85:tä.
Viimeksi muokannut Seppo Hovi, Ti Huhti 07, 2015 19:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää
puristusten mittaus tai ohivuoto mittaus.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää
Mites bensapumppu, onko vaihdettu?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ke Joulu 31, 2014 21:21
Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää
Bensapumppu tosiaan vaihdettu n. ½ vuotta sitten, petti laakista lähellä kotipihaa.
Kone on viime aikoina myös syönyt jonkin verran öljyä, eli lienee V-M ehdottamat toimenpiteet ois hyvinkin paikoillaan?
Minkähän verran tuolla tohtii ajaa, on kuitenkin n. 40 km päässä pajalta?
Kone on viime aikoina myös syönyt jonkin verran öljyä, eli lienee V-M ehdottamat toimenpiteet ois hyvinkin paikoillaan?
Minkähän verran tuolla tohtii ajaa, on kuitenkin n. 40 km päässä pajalta?
Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää
Minkälainen pumppu sinne laitettiin? Vaihdettiinko koko ämpäri vai pelkkä pumppu? Oliko käytetty letku varmasti sopivaa?
Sen takia mietin, kun oireisiin voisi käydä myös liian alhainen paine. Lähteekö kuitenkin käyntiin normaalisti?
Sen takia mietin, kun oireisiin voisi käydä myös liian alhainen paine. Lähteekö kuitenkin käyntiin normaalisti?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ke Joulu 31, 2014 21:21
Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää
Pumpun vaihdoin itse, eli pelkän pumpun sinne ämpärin sisään. Täytyy testata tuota käynnistystä vielä, kieltämättä tuntui joka testaus kerralla lähtevän huonommin käyntiin, mutta lisää testiä huomenissa. Pumppu oli Motonetista, ilmeisesti ihan Walbro? Ihan identtinen ainakin oli vanhan kanssa.
Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää
Kuulostaa käyvän kolmella ja jos nyppäät kolmosen suuttimen liittimen siinä hörskötellessä irti eikä käynti muutu niin pytty on varmistettu. Sitten puristuspainemittari kertoo lähtikö pakoventtiilin lautasesta palanen.
Mahdollista on myös että kansipahvi olis pettäny, kato öljyt ja jäähdysnesteet ja varsinkin tuleeko painetta. Jos männnän päälle kertyy glygolia niin älä käyttele liikaa, neste pesee öljykalvoa ja pilaat pytyn lisäksi.
Suuttimien likaantumiseen en usko mutta kurkkaa nekin. Ja vaihda bensasuodatin jos ei ole kymmeneen vuoteen vaihdettu, omassa se paljastui suuremman syötön rajoittajaksi. Ja oli todellakin vanha...
Mahdollista on myös että kansipahvi olis pettäny, kato öljyt ja jäähdysnesteet ja varsinkin tuleeko painetta. Jos männnän päälle kertyy glygolia niin älä käyttele liikaa, neste pesee öljykalvoa ja pilaat pytyn lisäksi.
Suuttimien likaantumiseen en usko mutta kurkkaa nekin. Ja vaihda bensasuodatin jos ei ole kymmeneen vuoteen vaihdettu, omassa se paljastui suuremman syötön rajoittajaksi. Ja oli todellakin vanha...
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ke Joulu 31, 2014 21:21
Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää
Jäähdytysnesteen tilanne vaikutti normaalilta, tulppia vaihtaessa en ainakaan huomannut mitään erikoista sitä palanutta 3. pytyn tulppaa lukuun ottamatta. Bensasuodattimen olen vaihtanut joskus, arvioisin että n. 2012 vuoden kieppeillä. Mitä noihin muihin tulee niin en tiedä miten pitkälle osaaminen riittää semminkin kun auto on "korvessa"vesa67 kirjoitti:Kuulostaa käyvän kolmella ja jos nyppäät kolmosen suuttimen liittimen siinä hörskötellessä irti eikä käynti muutu niin pytty on varmistettu. Sitten puristuspainemittari kertoo lähtikö pakoventtiilin lautasesta palanen.
Mahdollista on myös että kansipahvi olis pettäny, kato öljyt ja jäähdysnesteet ja varsinkin tuleeko painetta. Jos männnän päälle kertyy glygolia niin älä käyttele liikaa, neste pesee öljykalvoa ja pilaat pytyn lisäksi.
Suuttimien likaantumiseen en usko mutta kurkkaa nekin. Ja vaihda bensasuodatin jos ei ole kymmeneen vuoteen vaihdettu, omassa se paljastui suuremman syötön rajoittajaksi. Ja oli todellakin vanha...
Tästä sais halvalla joku varaosa tonnarin... Itsellä alkaa vähän mielenkiinto loppumaan.
EDIT: Ai niin, tähän on tehty joskus ihan vesa67:n toimesta kansiremppa, sen jälkeen pelittikin pitkään hyvin. Tarkkoja kilsoja tai vuotta en muista.. N. 3 vuoden sisään kuitenkin
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää
Pyydä lainaan yksi suutin, voi olla se 3.hajonnut tai tukos sillä ei ne ikuisia osia ole. Tai vaihda paikkaa 1. kanssa, siisti tulppa 3. tilalle ja näkee tulpasta muuttuuko huonon tulpan paikkakin. Ng mul hajos 300tkm kohdilla suutin, ja kävi kolmella ja tökki ajo kunnolla.
Toinen et viiina irrottaa likaa tankista sekä linjasta ja minnehän se kertyy, suodattimeen ja suuttimiin.
Kaasarivehkeis tuon huomasin jo 80 luvulla kun masinolia talvella käytti et suodatin hetikohta mustana..
Venäjän bensa tukkee juuri noita suodatinta ja suuttimia, suodatin tukossa menee sitten pumppukin. Syy bensalla kylläkin pienhiukkaset sopassa.
Toinen et viiina irrottaa likaa tankista sekä linjasta ja minnehän se kertyy, suodattimeen ja suuttimiin.
Kaasarivehkeis tuon huomasin jo 80 luvulla kun masinolia talvella käytti et suodatin hetikohta mustana..
Venäjän bensa tukkee juuri noita suodatinta ja suuttimia, suodatin tukossa menee sitten pumppukin. Syy bensalla kylläkin pienhiukkaset sopassa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: 9000 hyytyi kiihdytyksessä, nyt prötää
Katso map anturille menevä letku , että on kunnossa. Ihan irroittamalla ja tarkkaan tutkimalla.
Miksei muukin ilmavuoto aiheuta kolmella käymistä, mutta ainakin jos map anturiin menevässä letkussa on vuoto aiheuttaa ison käyntihäiriön
[quote="Seppo Hovi]
ehei, saabisti on aina saabisti. Ei niistä pääse eroon myymällä.
Voin toki ottaa vastaan.
Miksei muukin ilmavuoto aiheuta kolmella käymistä, mutta ainakin jos map anturiin menevässä letkussa on vuoto aiheuttaa ison käyntihäiriön
[quote="Seppo Hovi]
Tästä sais halvalla joku varaosa tonnarin... Itsellä alkaa vähän mielenkiinto loppumaan
ehei, saabisti on aina saabisti. Ei niistä pääse eroon myymällä.
Voin toki ottaa vastaan.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg