Moottorin irroitus
Moottorin irroitus
2.3 litrasen automaattilatikollisen koneen irroitus, mitä asioita pitää ottaa huomioon, entä mitä työkaluja mukaan? vm-95.
9-5 aero, 900S
Re: Moottorin irroitus
Kone nousee todistettavasti paikoiltaan pois yläkautta ilman vetareiden irroittamista navoista. Moottori/vaihteistopaketti on 4 kohtaa kiinni autossa,apparinpuolella edestä sekä takaa,vaihdelaatikon tuesta irti sekä momenttituen puslista. Hylsysarja jossa on hylsyt 10mm - 19mm pääsee aika pitkälle irroituksissa. Moottorin johtosarjan voi ottaa ecun kanssa koneen päälle vaikkapa,ainut liitos johtosarjassa mikä pitää irroittaa on kiinni ecun telineessä ja sekin on helppo homma. Se valetulipelti parilla ruuvilla kiinni ja senkin voi laittaa koneen päälle sen ecun kanssa. Tunnin verran meni itellä ekaa kertaa koneen irroituksessa..
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Moottorin irroitus
Tunti on ihan kiitettävä pohja-aika ekalle kerralle. On suossa aika paljon ruuvailua. Sisälokarit ja muut alamuovit pois. Alapallo nivelet alatukivarresta irti, niin saa käännettyä napa sen verran sivuun, että vetarit tulee ulos. Jäähdytinnesteet ulos ja letkut irti. Välijäähdyttimeen letkut irti turbosta. Moniurahihna paikoiltaan, laturi tai sen piuhat irti, ohjaustehostimen irti, Ilmastoinnin kompura irti ja nosto lukkopellinpäälle. Öljylauhdutin irti tai vaihtoehtoisesti voi yrittää niitä letkuliitoksia avata. Downpipe irti tai vaihtoehtoisesti katin jälkeinen liitos auki. Vaihteensiirtäjän nivelestä v-mäkinen sokka irti tai vaihtoehtoisesti se klemmariliitos auki. Kannesta lämppärinkennolle menevät letkut irti. Imusarjasta kaasu ja mahdollinen kruisevaijeri irti. Imusarjasta myös bensaputket sekä pari muuta putkea irti.
Nuo oli sekalaisessa järjestyksessä ja jotain pieniä puuttuu, kuten esim. konepellin kaasujousien irrotus toisesta päästä, akun ja sen telineen purku.
7 ja 8 mm hylsyt kannattaa myös varata.
Kokeneemmat voi tarkentaa...
Nuo oli sekalaisessa järjestyksessä ja jotain pieniä puuttuu, kuten esim. konepellin kaasujousien irrotus toisesta päästä, akun ja sen telineen purku.
7 ja 8 mm hylsyt kannattaa myös varata.
Kokeneemmat voi tarkentaa...
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: Moottorin irroitus
Suosittelen irrottamaan öljyjäähyn syylärin päädystä ja nostamaan koneen mukana kimpassa, ne öljyputkien liitokset on yleensä aika jumissa näillä vuosilla.
Öljyjäähyn yläpultti kokonaan pois, sitten alhaalla olevat kaksi pulttia löysälle, öljyjäähyn pidikkeen alapäässä on hahlot niitä varten.
Lämppärin kennolle menevät letkut otan normaalisti akvaarion puolelta pikaliitoksista pois, mutta lopulta se on aivan sama mistä ne avaa.
Ohjaustehostinta en yleensä tyhjennä, vaan irrotan pumpun ja jätän sen konehuoneeseen. Joskus nämäkin pultit ovat jumissa ja katkeavat. Liten saab rost.
Öljyjäähyn yläpultti kokonaan pois, sitten alhaalla olevat kaksi pulttia löysälle, öljyjäähyn pidikkeen alapäässä on hahlot niitä varten.
Lämppärin kennolle menevät letkut otan normaalisti akvaarion puolelta pikaliitoksista pois, mutta lopulta se on aivan sama mistä ne avaa.
Ohjaustehostinta en yleensä tyhjennä, vaan irrotan pumpun ja jätän sen konehuoneeseen. Joskus nämäkin pultit ovat jumissa ja katkeavat. Liten saab rost.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Re: Moottorin irroitus
Muuten hyvät ohjeet, mutta eihän sisälokareja tarvi irroittaa.mikaels kirjoitti:Tunti on ihan kiitettävä pohja-aika ekalle kerralle. On suossa aika paljon ruuvailua. Sisälokarit ja muut alamuovit pois. Alapallo nivelet alatukivarresta irti, niin saa käännettyä napa sen verran sivuun, että vetarit tulee ulos. Jäähdytinnesteet ulos ja letkut irti. Välijäähdyttimeen letkut irti turbosta. Moniurahihna paikoiltaan, laturi tai sen piuhat irti, ohjaustehostimen irti, Ilmastoinnin kompura irti ja nosto lukkopellinpäälle. Öljylauhdutin irti tai vaihtoehtoisesti voi yrittää niitä letkuliitoksia avata. Downpipe irti tai vaihtoehtoisesti katin jälkeinen liitos auki. Vaihteensiirtäjän nivelestä v-mäkinen sokka irti tai vaihtoehtoisesti se klemmariliitos auki. Kannesta lämppärinkennolle menevät letkut irti. Imusarjasta kaasu ja mahdollinen kruisevaijeri irti. Imusarjasta myös bensaputket sekä pari muuta putkea irti.
Nuo oli sekalaisessa järjestyksessä ja jotain pieniä puuttuu, kuten esim. konepellin kaasujousien irrotus toisesta päästä, akun ja sen telineen purku.
7 ja 8 mm hylsyt kannattaa myös varata.
Kokeneemmat voi tarkentaa...
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Re: Moottorin irroitus
Ei ole pakko tosiaan, mutta ainakin oikeanpuoleisen irrottaminen helpottaa prosessia melko paljon. Samaten DP kannattaa ihan oikeasti irrottaa sekä turbosta että rintapellin kohdalla olevasta kiinikkeestä koneen alta..samsikki kirjoitti:Muuten hyvät ohjeet, mutta eihän sisälokareja tarvi irroittaa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)