Varoitusvilkut

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Varoitusvilkut

Viesti Kirjoittaja kostape »

On tässä vakava paikka, minulla on kaksi ysitonttua, -93 ja -98 ja kummassakaan ei toimi varoitusvilkut, katsastaja huomasi.
Palstalta opin että tod.näk. kyseessä on varoitusvilkkujen releen vika, katkennut juotos.
Onko uusia kokemuksia ja kommentteja? Onko releitä jostakin saatavana?
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 550
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Varoitusvilkut

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Kait olet aloittanut ihan perusteista - eli onhan sulake kunnossa?

Muistaakseni hazardivaloille on ihan omansa jossa ei muita sähkönsyöttöä vaativia laitteita eli ei muuten oireile. Sulake selkiää kun katsoo sitä rasiassa olevaa listaa (en nyt muista ulkoa numeroa - kait se löytyisi myös haulla).
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7532
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Varoitusvilkut

Viesti Kirjoittaja mestari »

ja se painokatkaisin siinä kojelaudassa on josus myös syypää
vaidappa kurillas ristiin tonnarit niihin katkaisijoihin, alkaako kumpikaan pelaan :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Varoitusvilkut

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Vilkkurelettä veikkaan. Omasta tontusta meni rele just tuollain, eli tavan vilkut toimi, mutta hätävilkut ei. Releen vaihto auttoi. Ja tuonkin huomasi katsastussetä :D Ehjiä töytynee kun pistää ostoilmoituksen foorumille.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
SaabiSakke
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ti Elo 03, 2010 14:09
Paikkakunta: Ii

Re: Varoitusvilkut

Viesti Kirjoittaja SaabiSakke »

Releelle myös täältä ääni. Mulla meni lopussa jopa toisen puolen vilkkukin pimeäksi. Jos sulla tai jollain kaverilla pysyy tinakolvi kädessä, niin se on kyllä tosi helppo korjata. Ne murtuneet juotokset näki ihan silmämääräisesti.
Saabiton mies since 7/2022
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Varoitusvilkut

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kaavion mukaan kaksi sulakett antaa virtaa hätävilkkureleelle päin, sulakkeet ovat ehjät

Suuntavilkun releessä voi siis olla vika/juotos ettei toimi oikein hätävilkkureleeseen päin.

Kaksikin kolvia on ja pysyvät kai käsissäkin, vaan en ole ennen elektroniikkaa tinaillut.

Ehdin jo suunnitella kojelaudassa olevan katkaisimen irrotusta ja testausta. Tuo ristiinvaihto on uusi ajatus.

Suuntavalo- ja hätävilkkureleisiin kiinnipääsemiseksi pitää kai alkaa purkaa hanskalokerosta päin?
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Varoitusvilkut

Viesti Kirjoittaja cc »

Käsinelokeron takaa hyllystä löytyy se rele. Kun rele irti voi kannasta mitata että nastaan 30, oranssi johto, tulee jännite.
Hätävilkkukatkaisijan kunto selviää samalla kun mittaa kannasta B2 (vihreä johto). Sen pitää maadottaa kun hätävilkut painettu päälle. Jos ei maadota niin vika katkaisijassa ja jos maadottaa niin sitten relettä vaan auki ja kolvi lämpenemään.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Varoitusvilkut

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Releessä oli täälläkin vika kun hätävilkut eivät toimineet. Juotosten sulana käyttämisen jälkeen on pelittänyt taas monta vuotta.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: Varoitusvilkut

Viesti Kirjoittaja kostape »

Lisäkokemusta on tullut. Siitä vanhemmasta kuulemma löytyi huono laattaliittimen liitos.
Uudempi taas yllätti myönteisesti alkamalla vilkuttaa muutamiin kuoppiin ajon jälkeen, oli jäänyt hälyytysasentoon. Sammui sitten taas, mutta kun löin nyrkillä kojelaudan päälle, niin taas vilkutti pari kertaa.
Tarkkailin toimintaa ajon aikana ja jäi vaikutelma, että jos ajelee asvaltin reikiä etsien niin kummasti rele virkistyy.
Jos olisi lähellä joku vanha rautatienpohja niin siellä rytkyttämällä voisi elvyttää laiskaksi käynyttä systeemiä.
cc
"Viggen"
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Re: Varoitusvilkut

Viesti Kirjoittaja cc »

kostape kirjoitti:Jos olisi lähellä joku vanha rautatienpohja niin
Totaa,,, Kytäjällä olis pätkiä. Tosin sen verran vanhaa että pöllitkin jo kerätty pois. Ja voi olla tonnarille vähän kaponen kun oli kapearaiteinen :)
Mutta oireet kyllä sellaiset että joku juotos vois olla irti.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
JaHu
"Hirsch"
Viestit: 716
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 17:15
Paikkakunta: Kuvansi

Re: Varoitusvilkut

Viesti Kirjoittaja JaHu »

Minulla oli omassa noussut rele ylös, sai välillä kosketusta ja välillä ei.
Oli helppo korjatkorjata. :D
EX: Saab 9000 CDA 2.3 -90
EX: Saab 9000 CDEA 2.3t -95 Kesäpeli
EX: Saab 9000 CSEA 2.0t -95
EX: Saab 9-5 2.3TA -05 "Musti"
Saab 9-5 2.0t -03 "Sinikka"
Vastaa Viestiin