jäähdytinnesteet
jäähdytinnesteet
Hei ja hyvää uutta vuotta saabistit . etsin tuossa saab 9000 cs vm 97 jäähdytinnesteen litra määrää mutta en löytänyt ohje kirjastakaan mainintaa kun pitäs vaihtaa nesteet pakkasen kesto oli enää -25 astetta . elikkä riittääkö kun ostaa tiivistettä 3 litraa ja lanttaa puolet vettä . no siitähän tulis sitten 6 litraa ja pakkasen kestävyys jotain -40 . ja se väri asia vielä mitähän värii sinne nyt sitten pitäs laittaa.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: jäähdytinnesteet
Noin 9ltr,saman väristä mikä on järjetelmässä,päästä pois vanhaa ja lisää raakaa nestettä ei lantata vedellä. Noin itse tekisin.ruttunen kirjoitti:Hei ja hyvää uutta vuotta saabistit . etsin tuossa saab 9000 cs vm 97 jäähdytinnesteen litra määrää mutta en löytänyt ohje kirjastakaan mainintaa kun pitäs vaihtaa nesteet pakkasen kesto oli enää -25 astetta . elikkä riittääkö kun ostaa tiivistettä 3 litraa ja lanttaa puolet vettä . no siitähän tulis sitten 6 litraa ja pakkasen kestävyys jotain -40 . ja se väri asia vielä mitähän värii sinne nyt sitten pitäs laittaa.
Ari 1622
Re: jäähdytinnesteet
ongelmana onkin tässä että en tiedä minkä väristä neste on ei erotu väriä ne nesteet on notkuneet niin kauan autossa että väri aine on kadonnut .eikä joitakin nesteitä voinnut sotkee keskenään .muuten tää oiskin simppeli homma jos värin näkis.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: jäähdytinnesteet
Sitten tekisin että kaikki pois, ja uudet nesteet sisälle.ruttunen kirjoitti:ongelmana onkin tässä että en tiedä minkä väristä neste on ei erotu väriä ne nesteet on notkuneet niin kauan autossa että väri aine on kadonnut .eikä joitakin nesteitä voinnut sotkee keskenään .muuten tää oiskin simppeli homma jos värin näkis.
Ari 1622
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: jäähdytinnesteet
Ehdottomasti kaikki vaihtoon jos noin vanhat jo on. Huuhtele vielä vaikka pelkällä vedellä järjestelmä läpi. Jos tilavuus on n.9litraa niin teet vaan pari 5litran pönikkää suhteella 50/50 niin kestää kyllä.
Puhdistuksessa voi käyttää erilaisia puhdistusaineitakin jos haluaa tehdä isommalla kaavalla mutta kyllä sieltä vedellä huuhtelemallakin lähtee paskoo.
Puhdistuksessa voi käyttää erilaisia puhdistusaineitakin jos haluaa tehdä isommalla kaavalla mutta kyllä sieltä vedellä huuhtelemallakin lähtee paskoo.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: jäähdytinnesteet
Kiitos . asiasta vähän poiketen en viitsinyt aloittaa uutta viestiketjua . On nimittäin näin kun kylmänä käynnistän Ei mitään ongelmaa.sitten ajoa 3 km.Kauppaan . Mutta kun kaupan pihasta uudelleen käynnistän niin meinaa sammua käynti seilaa ylös alas. kunnes tasaantuu itsestään .onko vika vai ominaisuus. saab 9000 csi .97
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: jäähdytinnesteet
Onko akunkenkä ollut irti remontin yhteydessä? Tuossa on nyt montakin vaihtoehtoa..ap-letkujen kunto,huohottimen letkut..polttoainejärjestelmässä vettä? Talvella vois litran pari ajaa re85 tankissa..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: jäähdytinnesteet
Niin ettäkö viinaa tankkiin pari litraa vaikka autossa ei oo softaa. mitä vaikutusta tuolla viinalla on .ja huomasin tuossa äsken että CE .valo palas takasi vilkkuu ihanasti 4 kertaa . eipä mee taas hyvin.
Re: jäähdytinnesteet
Neljä välähdystä on lämpöanturin vika (todennäköisesti).
Onko sen liitin kiinni? Mitä lämpömittari näyttää kylmänä ja lämpöisenä?
Tuleeko lämmintä ilmaa hyttiin?
Vika voi olla myös termostaatissa, niin oli minullakin. Termari vuoti, eikä moottori lämmennyt asetetussa ajassa. Uusi termostaatti korjasi vian, eikä se ole palautunut yli 5 vuoden aikana.
Onko sen liitin kiinni? Mitä lämpömittari näyttää kylmänä ja lämpöisenä?
Tuleeko lämmintä ilmaa hyttiin?
Vika voi olla myös termostaatissa, niin oli minullakin. Termari vuoti, eikä moottori lämmennyt asetetussa ajassa. Uusi termostaatti korjasi vian, eikä se ole palautunut yli 5 vuoden aikana.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: jäähdytinnesteet
Pajalle huommenna .ennen paukkupakkasia veikkaan sitä termaria .ja eipä sinne hyttiin kovinkaan lämmintä tuu viisari on roikkunut klo 7 mitä olen omistanut 6 kk. ps. kun auto parkissa niin nousee klo 8. ja sitten tuuletin käynnistyy. että onhan se vesi lämmintä .huommenna oon viisaampi.vaihdetaan vielä lämpöanturi. onko se motonetin musta anturi 9,90 e . samallainen kun kalliimpi sininen . vaan osalla toinen valmistaja .
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: jäähdytinnesteet
Kuullostais roikkuvalta lämpömittarin neulalta sopivasti auki jääneeseen termariin..eli wahleria vaan sisään ja lämpömittarin ruuvien kiristys.. Ja ne nesteet samalla vaihtoon..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: jäähdytinnesteet
Saman auton samasta viasta riittäisi hyvin keskustelu yhdessä viestiketjussa, jäisi vähemmälle tarve kirjoittaa samat asiat uudestaan - sekä kysyjän että vastaajien taholla.
Tuolla oli juttua aiheesta ruttusen CE x 4 ja lämpöanturi/termostaatti:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7#p1107647
Tonnariin vm 96 ja uudemmat ei sovi sama imusarjan LH/Trionic-lämpöanturi kuin vanhempiin (ainakin liitin erilainen). Motonetin 9000-listoilta puuttuu sopiva anturi, mutta tätä voisi kokeilla:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/373348/l ... lfa-98-val
Termostaatin vaihtotarpeen huomaa siitä, että jäähdyttimen ylävesiletku alkaa lämmetä ihan lyhyen ajan kuluessa moottorin käynnistämisestä, ennen kuin termostaattikotelossa on 89 astetta lämmintä. Lämpömittarin roikkuminen on tyyppivika, normaalisti termostaatti aukeaa ja ylävesiletku alkaa lämmetä vasta kun viisari on vaakasuorassa. Mittarin ollessa kiristystä vailla viisari ei ehkä ehjälläkään termarilla nouse vaakasuoraan, siksi letkun lämpötilan arviointi käsikopellollakin voi riittää. Esim. infrapunamittarilla saa termostaattikotelon pinnasta mittailtua käyntilämpötilaa vähän tarkemminkin.
Samassa autossa voi olla tietenkin sekä termostaattivika, lämpöanturivika että mittarin kiristystarve. Mittarivika ei aiheuta CE x 4, mutta nuo muut kaksi aiheuttavat.
Orkkistermostaatti on Motorad, avautumislämpötila 89 astetta. Orkkis on hyvä, koska siinä on takuu.
Tuolla oli juttua aiheesta ruttusen CE x 4 ja lämpöanturi/termostaatti:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 7#p1107647
Tonnariin vm 96 ja uudemmat ei sovi sama imusarjan LH/Trionic-lämpöanturi kuin vanhempiin (ainakin liitin erilainen). Motonetin 9000-listoilta puuttuu sopiva anturi, mutta tätä voisi kokeilla:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/373348/l ... lfa-98-val
Termostaatin vaihtotarpeen huomaa siitä, että jäähdyttimen ylävesiletku alkaa lämmetä ihan lyhyen ajan kuluessa moottorin käynnistämisestä, ennen kuin termostaattikotelossa on 89 astetta lämmintä. Lämpömittarin roikkuminen on tyyppivika, normaalisti termostaatti aukeaa ja ylävesiletku alkaa lämmetä vasta kun viisari on vaakasuorassa. Mittarin ollessa kiristystä vailla viisari ei ehkä ehjälläkään termarilla nouse vaakasuoraan, siksi letkun lämpötilan arviointi käsikopellollakin voi riittää. Esim. infrapunamittarilla saa termostaattikotelon pinnasta mittailtua käyntilämpötilaa vähän tarkemminkin.
Samassa autossa voi olla tietenkin sekä termostaattivika, lämpöanturivika että mittarin kiristystarve. Mittarivika ei aiheuta CE x 4, mutta nuo muut kaksi aiheuttavat.
Orkkistermostaatti on Motorad, avautumislämpötila 89 astetta. Orkkis on hyvä, koska siinä on takuu.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: jäähdytinnesteet
Remontti tehty termostaatti ja vedet vaihdettu toimii kuin saabin pitää oli rikkinäinen termostaatti jonka vaihdoin alkuperäseen wahler. nyt tulee lämmintä Mittarin neula ei osoita klo 9 mutta kuumaa pukkaa. näytössä vikaa viisari väsähtänyt. kiitos kaikille neuvoista .
Re: jäähdytinnesteet
Aika sairasta olla lantraamatta sitä. Kyllähän sellainen 60/40% lantraus vielä toimii, muttei raakana koskaan.ari_viitanen kirjoitti:Noin 9ltr,saman väristä mikä on järjetelmässä,päästä pois vanhaa ja lisää raakaa nestettä ei lantata vedellä. Noin itse tekisin.ruttunen kirjoitti:Hei ja hyvää uutta vuotta saabistit . etsin tuossa saab 9000 cs vm 97 jäähdytinnesteen litra määrää mutta en löytänyt ohje kirjastakaan mainintaa kun pitäs vaihtaa nesteet pakkasen kesto oli enää -25 astetta . elikkä riittääkö kun ostaa tiivistettä 3 litraa ja lanttaa puolet vettä . no siitähän tulis sitten 6 litraa ja pakkasen kestävyys jotain -40 . ja se väri asia vielä mitähän värii sinne nyt sitten pitäs laittaa.
Wahler ei ole alkuperäinen termostaatti. Motorad on. Wahlerissa saattaa olla liian vähän tai ei ollenkaan reikiä pikkulautasessa, joka saattaa hieman vaikuttaa sisälämppäriin.
Mielestäni jos vain jaksaa on parasta huuhdella vedellä reippaasti, sitten happopohjaiset G12 sisään vaan. Eipähän tarvitse miettiä noin 5v. nesteen kuntoa.
G11 nesteet (usein vihreä / sininen) on jo sen verran vanhanaikaista kamaa..
Niin ja kaikille muistutan että termostatti säätyy sisällä olevan vahan laajentumisella.. Tästä voitte itsekkin varmaan päätellä miten voi termostaatin käydä jos sen esim. ylikuumentaa tai se on vanha. Vikaa ei viisarilla välttämättä edes huomaa. Joten termostaatti kyllä huononee ja vanhenee. Vaihdan termostaatin vähintään kerran 4 vuodessa vaikka kuinka hyvä olisi. Käytännössä G11 kohdalla joka toisella täytöllä.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: jäähdytinnesteet
No nyt kun on vaihdettu vedet ja termari niin lämpömittari heräs eloon näyttää jo puol yheksän . ja lämpöö pukkaa hikeen asti . ja vika valoja ei näy . että kiitos vaan saabisteille asiallisista neuvoista ja hyvää alkanutta vuotta.