Päästöt ja lambdaherja

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
poiu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Loka 13, 2012 11:13

Päästöt ja lambdaherja

Viesti Kirjoittaja poiu »

Alkuun pahoittelut, jos on samasta asiasta aloitan uuden ketjun. Mode siirtäköön parhaimpaan katsomansa ketjun jatkoksi.

Eli, kulkineena tonnari -96 CS 2.0 matalapaine ja ongelmana päästöt sekä CE valon lambda herja.

Päästöt tk /kierroksilla
CO% 4,2 4,06
CO2 12,6 12,6
HC 240 123
O2 0,15 0,1
lambda 0,889


Lambdan vaihdoin jo ennen katsastusta uuteen Boschiin. Tämä ei vaikuttanut CE valoon mitenkään. Liitos tehty mukana tulleilla liittimillä n. 15 sentin päähän lambdasta. Konehuoneen takana taitaa olla seuraavat kytkennät ennen ecua? Hankalassa paikassa, joten en ole tarkistanut.

Katsastuksen jälkeen löysin huonoja alipaineletkuja, jotka vaihdoin; imusarjasta MAPiin ja bensasäätimelle, sekä vent.kopan huohotinletkut + venttiilin.

Letkujen vaihdon jälkeen tilanne paranikin selvästi. CE valo pysyy jonkin aikaa pimeänä, mutta syttyy ajossa varmuudella uudestaan. Syttyy yleensä pienillä kierroksilla ja hitaalla nopeudella.

Sain sitten obd:lla luettua arvoja ja selvisi että kone käy kylmänä. Ei nouse yli 75 asteen! No, merkkiliikkeestä 89 asteinen termari paikalleen ja lämmöt nousikin, mutta vieläkin alle 85 astetta (ulkona n. -5). En lämpöjä ole aiemmin osannut epäillä, kun viisari on sitä roikkuvaa mallia ja sisälle lämpöä riittää.

Toinen outo lukema obd:sta, 'intake air temperature'. Tämä on jatkuvasti noin 10 astetta lämpimämpi kuin oikea ulkolämpötila. Eikö tämä mittaus ole imuletkussa, joten pitäisi näyttää ulkolämpötilaa?

Nyt kun termari on kunnossa, niin lämpötila-anturit alkavat epäilyttää. Miten tarkistan/mittaan niiden toiminnan? Entäs mitkä alipaineletkut voisin vielä tarkistaa ja vaihtaa?
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Päästöt ja lambdaherja

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Paksullaan käy..Eli siis lambdaa herjaa ce-valo? 6 vilkautusta..Kokeilitko nollata ecun lambdan vaihdon jälkeen? Luulisi tosiaan että uusi lambda toimii..Onko liitännät varmasti tehty hyvin..? Jotenkin tuntuu että siellä katkos on ja lambdaohjaus ei pelaa tällä hetkellä..
Se liitin on siellä apparin puolella akvaarikotelon vierellä,kyllä sinne käsi yltää..eikös orkkis lambdassa tule aina se pitkä piuha mukana..joku korjaa jos parempaa tietoa..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Päästöt ja lambdaherja

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Intake air temperature eli iat, tuo on se ahtoputkessa oleva anturi.
Pelkän ulkoilman lämpötila on eri juttu.
Noita iat nähny liitin murtuneita ja siitä teippaltuja sekä edellisestä omasta meni myös johto poikkikin mutta silloin tulee ce hälytys siitä toimimattomuudesta jos kontakti kokonaan häviää. Kuluahan tai likaantuakin esim öljystä nuokin anturit tietysti osaa..
Lambda tai mikään muukaan ce hälytys ei häviä ilman ecun nollausta.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
poiu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Loka 13, 2012 11:13

Re: Päästöt ja lambdaherja

Viesti Kirjoittaja poiu »

6 vilkutusta on..
Yritän tuon lambda liittimen saada käsiini ja tarkistan sen. Ecu on nollattu lambdan vaihdon jälkeen useastikin ja lämmityksen sulake on ehjä.

Entä tuo käyntilämpötila. Mikä sen kuuluisi olla? Pieni alilämpö ei varmaankaan rikasta noin paljon?
poiu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Loka 13, 2012 11:13

Re: Päästöt ja lambdaherja

Viesti Kirjoittaja poiu »

Noniin. Lambdasensori mitattu yleismittarilla ja toimii. Jänö lähellä volttia lämpimällä koneella. Samoin lämmitykselle tulee jännite.

Sain vielä taaimmaisen liittimenkin auki ja tämä väli lambdalle on OK. Seuraavaksi sitten eculta liitin irti ja mittaus nastasta 23 tähän lambdan takaliittimelle ja tämä väli vaikuttaisi olevan poikki... keletanatu...
Mittasin samalla muitakin nastoja vasten ja sama tulos.

Jostain luin että tuo nasta 23 olisi lambda signaalille? 47 oli kai sitten eculla lambdan maadoitusta varten?
Onkos jollain oikeaa kuvaa ecun liittimestä tai tietoa minkävärinen piuha minnekin menee? Saan sitten uusittua piuhan tuohon välille. T5 pdf linkin löysin haulla, mutta se on kuollut.

muoks: http://socalsaab.com/suites/suites.htm löytyy trionic5.pdf
poiu
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: La Loka 13, 2012 11:13

Re: Päästöt ja lambdaherja

Viesti Kirjoittaja poiu »

Ei onnistu liian helposti...
Signaali menee eculle, mutta obd:n mukaan ei nouse edes 0.4 volttiin, vaikka yleismittarilla näyttää 0.9 volttia. Ei ihan liittimen juuresta mitattuna, mutta ero on huomattava.

Johdoissa ei suuria vastusarvoja. Syötin kokeeksi 1.5 volttia lambdan karvaan, eikä obd näyttänyt vieläkään kuin ~0,7 V.
Onko ecun ad muunnin sitten vaan väsynyt? Kuka tietää tuon sielunelämää tarkemmin, jos on vaikka korjattavissa?
Jos ecun uusii, niin sinne varmaan pitää koodailla jotain, jotta saa toimimaan toisessa autossa?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Päästöt ja lambdaherja

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos vastaavan matalapaineen ecun laitat niin ajonesto ja tcs ehkä mitä joutuu joko koodaan tai poistamaan riippuen mitä sulla ja saadussa ecussa eroa ollut. Toisella eculla voisi kokeilla kyllä jos joltain omaasi täysin vastaavan lainaan saisit, ei tarvitsis turhaan ecua ostaa mikäli vika ei sinne jää.
Muuten bolt on ecun vaihto ja menee noin 10min.

Tech kiinni saattas jotain lisäinfoa saada.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
raimsshi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Päästöt ja lambdaherja

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Ostin ketjussa käsitellyn ongelma-auton ja vika on nyt korjattu. Suuttimien välissä imusarjassa olevista maajohdoista toinen oli löysällä ja toisessakin hapettumaa. Nyt lambda-arvo alkoi elää asiaankuuluvalla tavalla. Ecu tosiaan näki lambdan jännitteen väärin eli ilmeisesti maadoitus sille tulee ainakin osittain tuolta suuttimien välistä.
Vastaa Viestiin