9000:lla alkuun

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
koh
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 12:37
Paikkakunta: turku

9000:lla alkuun

Viesti Kirjoittaja koh »

Morjes kaikille palstalaisille.

Olen aikeissa vaihtaa autoa isompaan kokoluokkaan. Yllätys, yllätys varmaan teille, että pitkän tarjonnan tarkastelun jälkeen olen päätymässä väistämättä 9000 Saabiin. Saabeista kuitenkin vain vähän tietävänä kaipailen samankaltaisia neuvoja kuin "nomercy2" edellä.

Hintahaarukka minulla on 11-14 tuhatta €. Käsitykseni mukaan sillä pääsisi käsiksi viimeisimpien ikäluokan tonnareihin. Ylettämät suorituskyvyt eivät minulle ole tärkeitä - ennemminkin tilavuus, vakaus ja kohtuullisen vähäongelmaiset kilometrit - joita saisi olla semmoiset 150 000 - 200 000 vielä autolla edessä (n.25-30tkm vuodessa). Arvostan kuitenkin alhaalta hyvin vääntävää konetta ja tiettyä ärhäkkyyttä ohitustilanteissa. Vaihteissa olen tottunut manuaaliin ja varusteena pitää olla vakionopeussäädin (onko niiden toiminnassa tai käytössä muuten eroja/huomioitavaa?).

Moottorivaihtoehdot on ensinnäkin mietinnässä - turbot ovat minulle vielä vieraita pelejä. Olen kuullut matalapaineturboista ja täysipaineturboista. Voisitteko selventää näiden eroja ihan rautalangasta vääntäen? Käytännön erot, kestävyys, vaikutukset kulutukseen, odotettavissa olevat ongelmat... Vai pitäisikö päätyä vapaastihengittäviin?

Korimallitkin on vielä sisäistämättä. On "4- ja viisi aukkoista", "diplomaattimallia ja porrasperää jne." ja sitten vielä kirjainmerkinnät. Onkohan jossain koottuna näiden merkitys ja mieluummin vielä kuvien kera, jotta ymmärrys kasvaisi? Onko ruostumisessa eroja mallien välillä? Mitä eroja on -95 vuoden jälkeen näissä koreissa tullut?

Mitähän muuta osaisitte kertoa noista v. 95 ja uudemmista tonnareista ja niiden ostamisessa huomioitavista asioista?

Tämä on muuten loistava palsta, jonkun aikaa olen tähän tutustunut, ja luulen että tämä vaikutti jopa osaltaan minun tulevaan merkkivalintaani!
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

korimalleista

Viesti Kirjoittaja gis »

Itse aloitin ysitonnisen hankkimisprojektini kyselemällä tällä palstalla juuri noista korien eroista:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... er%E4tilat

Yksi ruosteelle herkkä kohta näkyy näkyy olevan tuon CS:n luukun reunat. Mutta oishan se kyllä todella kätevä... ja jos sattuu kohdalle hyvä yksilö niin itse suosisin kyllä semmoista.

Niin itse toin maahan viikko sitten kuitenkin sedanmallin eli 9000 2.3T Griffinin vm 1994. Saapahan sitten nähdä mitä on kestävyydeltään, mutta ajossa tuo on kyllä todella hyvä.

Ei näistä 90 - luvun turboista ole paljoa ikävää kuulunut. 80 - luvulla oli kyllä aika paljon sanomista... (-88 vaihtui nesteturboiksi?)

Muuten kun noilla kulmilla asustelet, niin sinuna tutkailisin tonnarin hakukeikkaa myös Ruotsin puolelta (tai Saksasta ehkä vielä parempi). Ainakin minulla on semmoinen tuntuma, että bensa-autot ovat naapurissa keskimäärin parempikuntoisia kuin täällä, ja vielä hieman halvempiakin tuontiverojen jälkeenkin. Mutta tuonnin kannattavuus riippuu tietysti tapauksesta. Ja käytettyjen autojen kunto on aina yksilökohtainen asia.
koh
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: La Maalis 05, 2005 12:37
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja koh »

Kiitokset näistä tiedoista, johan tuo korimalliasia alkaa selvitä. Päädyn siis CS:än tai CSE:en. Tuo takaluukun iso aukeaminen kun on minulle tärkeä homma.

Mitenkäs noi turbot. Maalaisjärki sanoo että "matalapaine" on kestävämpi muttei niin tehokas kuin "täysipaine", onko logiikka oikea?

Tosiaan tuli mieleen tuo ulkomailta hakukin, sillä näyttää tarjonta olevan hiukan niukkaa täällä. Onko jollain kokemuksia Ruotsista tuonnista (tietysti tähän voi vastata, oli sitten tuonut Saabin tahi muun)? Hintatasostakaan siellä ei ole mitään käsitystä. Varmasti löytyy joku hyvä linkki...? Näyttäisi verot kokonaisudessa olevan (pikaanalyysillä tullin sivuilta) -97 CSE 2,0 turbolla n. 4000 €:n luokkaa. Mistäs sitten tietää onko kyseessä matalapaine vai täysi - ilmoituksissa harvoin mainitaan siitä? Saksasta on tietysti jos jonkinnäköistä tarinaa kuultu. Mutta Ruotsissahan näitä on tehty ja kustannukset sieltä haulle on luokkaa pienemmät...

Kiitokset neuvoista!
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Tule Turun renkaanpotkijaisiin ensi torstaina, siellähän niitä 9000 on rivissä pääset oikein vertailemaan eri vaihtoehtoja :lol:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=11424
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Ja löytyy paljon kokemusperäistä tietoa tonnarien eroista ja mitä kannattaa välttää / etsiä.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: korimalleista

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

gis kirjoitti:Itse aloitin ysitonnisen hankkimisprojektini kyselemällä tällä palstalla juuri noista korien eroista:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... er%E4tilat

Yksi ruosteelle herkkä kohta näkyy näkyy olevan tuon CS:n luukun reunat. Mutta oishan se kyllä todella kätevä... ja jos sattuu kohdalle hyvä yksilö niin itse suosisin kyllä semmoista.

Niin itse toin maahan viikko sitten kuitenkin sedanmallin eli 9000 2.3T Griffinin vm 1994. Saapahan sitten nähdä mitä on kestävyydeltään, mutta ajossa tuo on kyllä todella hyvä.

Ei näistä 90 - luvun turboista ole paljoa ikävää kuulunut. 80 - luvulla oli kyllä aika paljon sanomista... (-88 vaihtui nesteturboiksi?)

Muuten kun noilla kulmilla asustelet, niin sinuna tutkailisin tonnarin hakukeikkaa myös Ruotsin puolelta (tai Saksasta ehkä vielä parempi). Ainakin minulla on semmoinen tuntuma, että bensa-autot ovat naapurissa keskimäärin parempikuntoisia kuin täällä, ja vielä hieman halvempiakin tuontiverojen jälkeenkin. Mutta tuonnin kannattavuus riippuu tietysti tapauksesta. Ja käytettyjen autojen kunto on aina yksilökohtainen asia.
Minkäs värinen tuo griffisi on? Jos sattuu tulemaan vaikka vastaan kun kotikylillä käyn! Omani on harmaa ja vm.91 sedan.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
gis
Matalapaineturbo
Viestit: 169
Liittynyt: Ma Syys 08, 2003 12:05
Paikkakunta: Länsi-Lappi

Griffin

Viesti Kirjoittaja gis »

on väriltään metallimusta. Vanteet ovat hyvä tuntomerkki myös, ja valitettavasti antenninnostin, joka tuntuu epätoivoisesti yrittävän (jäätynyttä?) antennia ylös ja alas pääsemättä hommassaan perille. Nolo ääni kun jatkuu aina vaan... tartee tutkailla sitäkin asiaa jahka ehtii. Pelkkä aseöljy ei auttanut.

Niin muuten alkuperäinen kysyjä, katsastele ensin vaikka http://www.bloket.se niin pitäisi alkaa löytymään. Sivuston logiigga on paikoin hieman outo, kannattaa muistaakseni... no joo, tein alle esimerkkihaun alueena Tukholma ja hakusanalla CSE. Huomaa, että jäljelle jäävät ne, jotka eivät syystä tai toisesta ole menneet kaupaksi, joskus ihan oikeat helmetkin jäävät jäljelle, mutta... niin ja ne oikeat edulliset helmet tahtovat mennä muutamassa päivässä, jotkut ihan välittömästi.

http://www.blocket.se/search?q=cse&pris ... 0&mile_e=0

Ja muiden muassa minäkin tiedän jotain Ruottin tuonnista, eli tasan yhden auton verran, jonka toin siis viikko sitten lauantaina. Kysy jos tulee jotain mieleen.

Ehkä seuraavatkin kiinnostavat:

http://www.bytbil.com
http://www.bilweb.se
http://www.motorborsen.se
http://www.bilar.us
http://www.autobytel.se
http://www.blocket.se
http://www.biltorget.se
http://www.bilannonser.se
http://www.motorfyndet.com

Ja jos kauppoihin asti pääset, niin ainakin yksityisen kanssa
on helpointa täyttää kauppasopimus, joka löytyy seuraavan sivuston oikeasta alalaidasta:

http://www.bilar.konsumentverket.se/
Viimeksi muokannut gis, La Maalis 05, 2005 20:19. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

ja ruotsia taitamattomalle :oops: vois joku kertoo mikä on toi miltal :?:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

moksu kirjoitti:ja ruotsia taitamattomalle :oops: vois joku kertoo mikä on toi miltal
Ajokilometrit ilmaistuna kymmenissä kilometreissä. 15000 mil = 150000 km.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Maikki
"Hölösuu"
Viestit: 1120
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 22:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Maikki »

Saabin kone kestää ihan huoleti vakiopalikoilla yli 1.5 barin paineet joten kestävyyden suhteen se on yks hailee onko ns. matala- vai täyspaineturbo.

Oma "matalapaine" on chipattu ja ruuvattu paineet 0.4:stä 1.1:een ja ainoat ongelmat on ollu räjähtelevien alkuperäisten letkujen suhteen...eivät mokomat 14 vuotta vanhoina kestä miltei 3-kertaisia paineita :wink:

Paras vaihtoehto olisi 95-98 CS/CSE/Jubilee 2.0t ja siihen Steg1 tai suoraan Aero ja siihen Steg1 :twisted: riittää "vajaavetoiselle"
9-5 2.0t wagon biopower linear sport - 05, 900i 16valve 3d - 93

detailing...sitä korrekmies ei voi ymmärtää.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Juu kyllä 97 CSE juppi on HYVÄ auto vaikka noin 260tonnii ajettuna. :) Ei paljoo uutta häpee muuten kuin normaalit, maalipinnassa pesukoneen jättämiä jälkiä , Pintä natinaa sisustuksessa parinkympin pakkasilla ja se matkamittarin lukema 268t.
On tilaa ja kuljetuskapasiteettiä ja tavarat ja ihmiset vaihtaa paikka mukavasti ja ripeästi. :D Tosin varmaan joku Daihatsu Carade turbo diesel ois polttoainetaloudellisempi. :D :D :D
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Matalapaine on aina pikku tee(t) ja täyspaine iso tee(T).
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Automaatin viritys on vähän heikkoa...
Ei kesta laatikot tuo 300Nm om maksimi... 8O
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ainakin Hirschin(Saabin oman viripajan) tomaattiin tarkoitettu viripalikka tuo 230hv ja 330Nm. Hintaa on 1100€(ilman tulleja ym kuluja). Lienee laskeneet, mitä tuo tomaatti kestää. Taas esim. Maptunilla rajoittavat väännöt 380-400Nm ja on kestänyt niissä autoissa, mihin on laitettu. Ajotyyli varmasti vaikuttaa asiaan, sillä kyllähän kaiken saa rikki väärällä käytöllä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin