Kytkin alkaa vähitellen reistaileen
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Kytkin alkaa vähitellen reistaileen
Jeps, selailin tuossa vanhoja topicceja, mutta en yhtäkkiä löytänyt just samaan vikaan apua.
Ongelmana on, että kytkin on vähitellen alkanut menemään semmoseksi, että irrottaa aina vaan myöhemmin, eli aikaisemmin irrotti polkimen liikkeen puolivälissä, nyt pitää painaa jo ihan lattiaan, että irrottaa.
Poljin ei myöskään nouse kunnolla ylös vaan pitää jalalla auttaa se viimenen 0,5cm, että saa cruisen päälle.
Eilen sitte kylmänä oli jo sen verran paha, että ei tahtonu vaihteet mennä silmään vaan tahto "korahdella" varsinki pienemmälle vaihdettaessa ja valoista sammu kahesti, ku kytkin otti kiinni heti, ku poljinta vähänkään löysäs (ja ottaa muuten terävästi kiinni).
Pitäiskö tuota jostain säätää vai onko jotain oikeesti rikki?
Ongelmana on, että kytkin on vähitellen alkanut menemään semmoseksi, että irrottaa aina vaan myöhemmin, eli aikaisemmin irrotti polkimen liikkeen puolivälissä, nyt pitää painaa jo ihan lattiaan, että irrottaa.
Poljin ei myöskään nouse kunnolla ylös vaan pitää jalalla auttaa se viimenen 0,5cm, että saa cruisen päälle.
Eilen sitte kylmänä oli jo sen verran paha, että ei tahtonu vaihteet mennä silmään vaan tahto "korahdella" varsinki pienemmälle vaihdettaessa ja valoista sammu kahesti, ku kytkin otti kiinni heti, ku poljinta vähänkään löysäs (ja ottaa muuten terävästi kiinni).
Pitäiskö tuota jostain säätää vai onko jotain oikeesti rikki?
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
kannatais aloittaa helpoimasta päästä,eli ensin vaihtaa polinsylinteriin(pääsyl.)uudet kumit ja tarkastaa jousen kunto!
sen jälkeen meneekin jo iso töisemmäksi jos vika on kytkimen puoli päässä työsylinterissä.
tosin joskus on alkanut väli putki/letkukin vuotaan,eli hyvä kotsoa myös sen kunto!
sen jälkeen meneekin jo iso töisemmäksi jos vika on kytkimen puoli päässä työsylinterissä.
tosin joskus on alkanut väli putki/letkukin vuotaan,eli hyvä kotsoa myös sen kunto!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Nytkytin
Taitaa nytkyttimen pääsylinterin tiivisteet vetää viimeistä virttään, varsinkin jos nestettä ei kulu ja kytkinkopan seutukunta pysyy kuivana. Ei ole paha rasti vaihtaa uudet tiivisteet ja jousi sylinterin sisään, onnistui ainakin sateisena viime kesänä ja ihan taivaskaton alla.
teevee P:n Vee
teevee P:n Vee
Tästähän meillä on kokemuksia Vieläkin herään tämän tuosta omaan huutooni kun näen painajaisia kytkinputkesta...ecopower kirjoitti:kannatais aloittaa helpoimasta päästä,eli ensin vaihtaa polinsylinteriin(pääsyl.)uudet kumit ja tarkastaa jousen kunto!
sen jälkeen meneekin jo iso töisemmäksi jos vika on kytkimen puoli päässä työsylinterissä.
tosin joskus on alkanut väli putki/letkukin vuotaan,eli hyvä kotsoa myös sen kunto!
- Pika
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
-
- "Viggen"
- Viestit: 527
- Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:32
- Paikkakunta: Oulu
Onko tuon pääsylinterin tiivisteiden vaihtoon olemassa semmosia "Dymmy-mallin" ohjeita, eli siis ohjeet miehelle, joka tietää suunnilleen, missä se sylinteri sijaitsee, mutta siihenpä se tietämys sitte tyssääki tässä asiassa?
Nyt taas vaihteeksi toiminu kytkin vähä paremmin, johtuneeko lämpimämmistä keleistä tms.
Nyt taas vaihteeksi toiminu kytkin vähä paremmin, johtuneeko lämpimämmistä keleistä tms.
2xSaab, ikäeroa vaatimattomasti vajaat 36 vuotta
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
95 VAN -71 MA, 9-5 Stw Aero -06,
9-3 SC TTiD A6 -08, 9-5 Wagon -01/-02 KA, 9000 CD 2.3i -92 -- MYYTY pois
--2236--
Muut täydentäköön/korjailkoon, mutta näin pääpiirteittäin yksi tapa:
Tarvitset esim. polkupyörän sisäkumista venttiilikohdan ja sen ympärillä kumia jarrunestesäiliön täyttöaukon kokoisen pyöreän osuuden. Voit joko a) kiertää tämän pyöreän lätkän säiliön ja korkin väliin. Tällöin tarvitset myör toisen korkin, johon poraat venttiiliä varten reiän. Voit myös b)solmia sisäkumin pätkän toisesta päästään ja pingottaa toisen pään avonaisen täyttöaukon ympärille. Venttiili tietysti näiden päiden välisellä osuudella Tällöin ei tarvita korkkia. Joka tapauksessa: tarvitset tätä viritystä myös tiivisteiden vaihdon jälkeen, kun ilmaat kytkimen.
1. Tyhjennä kytkimen nestepiiri. (Avaa ilmausruuvi kytkinkopasta, vaihdelaatikon päästä.) Pääsylinteri ottaa nesteen jarrunestesylinteristä, lyhyen letkun välityksellä. Irrota tämä letku niin homma ei käy sottaiseksi. Jarrunestesäiliö kannattaa tyhjentää ennen letkun irrotusta niin ettei siirtoletku enää saa uutta nestettä...
2. Ruuvaa pääsylintrin päästä kytkimelle lähtevä nesteputki irti. Varo ettei itse putki lähde kiertymään; vain liittimen kierreosa! Siirrä irrotuksen jälkeen putken pää pois tieltä (tämähän menee akvaarion väliseinän läpi ja muuttuu matkalla pehmeämmäksi kumiletkuksi)
3. Irrota kabiinin puolelta kytkinpoljin pääsylinterin männästä. Ensin pitää irrottaa se verhoiluhuopa kojelaudan alta/polkimien yläpuolelta. Siellä polkimen ja männän liitoskohdassa on sokkatappi, jota lukitsee paikalleen vielä rautalankasokka. Tunge vaan pää polkimille ja ota taskulamppu mukaan, niin homma selviää .
4. Taas akvaarion puolelta: irrota pääsylinteri rintapellistä, on kiinni kahdella 13mm-kantaisella ruuvilla. Siellä on ruiskuboksin johtosarja, pyyhkijän vivustoa ja sitä kytkinneste letkua, mutta tilaa on kyllä vielä hylsylle! Pidä rätti käden ulottuvilla, jotta voit imeyttää mahdolliset jarrunesteloraukset...
5. Nyt sylinterin pitäisi irrota, kabiinin puolelle menevä mäntä seuraa perässä.
6. Puhdista sylkky pöydällä ja pura osiin. Pidä osat järjestyksessä ja oikein päin, niin uudet osat on selkeä vaihtaa yksi kerrallaan.
7. Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä soveltaen. Kiristä nestepiirin liitoksen ja täytä jarrunestesäiliö. Ilmaus suoritetaan PAINEELLA; EI ONNISTU POLKEMALLA! Eikä se polkeminen kivaa olekaan: paljon helpompaa on:
-Ilmaisruuvi kiinni
-Pumpulla painetta nestesäiliööm (jompi kumpi alussa mainituista sisäkumiviritelmistä)
-Löysää ilmausruuvia (laita pissapojan letku tms, siihen päähän jotta saat ulos tulevan nesteen johdettua vaikka pulloon.)
-Jos paine loppuu, kiristä ruuvi ja pumppaa lisää painetta. HUOLEHDI että säiliössä on koko ajan tarpeeksi nestettä.
-Toista kunnes ruuvista tulee pelkkää nestettä; ei ilmakuplia.
-Kiristä ruuvi ja täytä säiliö max-rajaan.
Näin teoriassa. ÄLÄ KIRISTÄ ilmausruuvia liikaa (kuten minä); työsylinteri on alumiinia, ja ruuvi voi rikkoa vastinpintansa --> alkaa vuotaa, vain paskamaisia korjausvahtoehtoja luvassa!
Jos näistä ohjeista saat selvän, on itse tiivisteiden vaihto helppo juttu!
Tarvitset esim. polkupyörän sisäkumista venttiilikohdan ja sen ympärillä kumia jarrunestesäiliön täyttöaukon kokoisen pyöreän osuuden. Voit joko a) kiertää tämän pyöreän lätkän säiliön ja korkin väliin. Tällöin tarvitset myör toisen korkin, johon poraat venttiiliä varten reiän. Voit myös b)solmia sisäkumin pätkän toisesta päästään ja pingottaa toisen pään avonaisen täyttöaukon ympärille. Venttiili tietysti näiden päiden välisellä osuudella Tällöin ei tarvita korkkia. Joka tapauksessa: tarvitset tätä viritystä myös tiivisteiden vaihdon jälkeen, kun ilmaat kytkimen.
1. Tyhjennä kytkimen nestepiiri. (Avaa ilmausruuvi kytkinkopasta, vaihdelaatikon päästä.) Pääsylinteri ottaa nesteen jarrunestesylinteristä, lyhyen letkun välityksellä. Irrota tämä letku niin homma ei käy sottaiseksi. Jarrunestesäiliö kannattaa tyhjentää ennen letkun irrotusta niin ettei siirtoletku enää saa uutta nestettä...
2. Ruuvaa pääsylintrin päästä kytkimelle lähtevä nesteputki irti. Varo ettei itse putki lähde kiertymään; vain liittimen kierreosa! Siirrä irrotuksen jälkeen putken pää pois tieltä (tämähän menee akvaarion väliseinän läpi ja muuttuu matkalla pehmeämmäksi kumiletkuksi)
3. Irrota kabiinin puolelta kytkinpoljin pääsylinterin männästä. Ensin pitää irrottaa se verhoiluhuopa kojelaudan alta/polkimien yläpuolelta. Siellä polkimen ja männän liitoskohdassa on sokkatappi, jota lukitsee paikalleen vielä rautalankasokka. Tunge vaan pää polkimille ja ota taskulamppu mukaan, niin homma selviää .
4. Taas akvaarion puolelta: irrota pääsylinteri rintapellistä, on kiinni kahdella 13mm-kantaisella ruuvilla. Siellä on ruiskuboksin johtosarja, pyyhkijän vivustoa ja sitä kytkinneste letkua, mutta tilaa on kyllä vielä hylsylle! Pidä rätti käden ulottuvilla, jotta voit imeyttää mahdolliset jarrunesteloraukset...
5. Nyt sylinterin pitäisi irrota, kabiinin puolelle menevä mäntä seuraa perässä.
6. Puhdista sylkky pöydällä ja pura osiin. Pidä osat järjestyksessä ja oikein päin, niin uudet osat on selkeä vaihtaa yksi kerrallaan.
7. Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä soveltaen. Kiristä nestepiirin liitoksen ja täytä jarrunestesäiliö. Ilmaus suoritetaan PAINEELLA; EI ONNISTU POLKEMALLA! Eikä se polkeminen kivaa olekaan: paljon helpompaa on:
-Ilmaisruuvi kiinni
-Pumpulla painetta nestesäiliööm (jompi kumpi alussa mainituista sisäkumiviritelmistä)
-Löysää ilmausruuvia (laita pissapojan letku tms, siihen päähän jotta saat ulos tulevan nesteen johdettua vaikka pulloon.)
-Jos paine loppuu, kiristä ruuvi ja pumppaa lisää painetta. HUOLEHDI että säiliössä on koko ajan tarpeeksi nestettä.
-Toista kunnes ruuvista tulee pelkkää nestettä; ei ilmakuplia.
-Kiristä ruuvi ja täytä säiliö max-rajaan.
Näin teoriassa. ÄLÄ KIRISTÄ ilmausruuvia liikaa (kuten minä); työsylinteri on alumiinia, ja ruuvi voi rikkoa vastinpintansa --> alkaa vuotaa, vain paskamaisia korjausvahtoehtoja luvassa!
Jos näistä ohjeista saat selvän, on itse tiivisteiden vaihto helppo juttu!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Ilmauksessa huomioitavaa: kytkimen nestesäiliö on oma kammionsa säiliössä, pitää huolehtia että nestettä on nimenomaan kytkinnestekammiossa, jarrupiirien neste ei pääse kulkeutumaan kytkimelle.
92-tonnarissa kytkinsylinteri ei mene rintapellin läpi vaan on jalkatilassa, joten saattaa olla asennusystävällisempi homma.
Kytkimen pääsylinterin sisäkalut lienevät suunnilleen samat, vaikka vuosimalli vaihtuukin. Vanhassa tonnarissa lienevät itseasiassa tasan samat kuin 99, 90 ja 900:n, tuossa uudemmassa tuskin isosti eroavat. Kuvia 90:n sylinteristä: http://www.hut.fi/u/jus/saab/90/
Aiempaa kytkinkeskustelua:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14416
92-tonnarissa kytkinsylinteri ei mene rintapellin läpi vaan on jalkatilassa, joten saattaa olla asennusystävällisempi homma.
Kytkimen pääsylinterin sisäkalut lienevät suunnilleen samat, vaikka vuosimalli vaihtuukin. Vanhassa tonnarissa lienevät itseasiassa tasan samat kuin 99, 90 ja 900:n, tuossa uudemmassa tuskin isosti eroavat. Kuvia 90:n sylinteristä: http://www.hut.fi/u/jus/saab/90/
Aiempaa kytkinkeskustelua:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14416
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mulla oli sama homma pari kuukautta sitten. Pääsylinteriä ei ´niinvaan korjattu tiivisteiden vaihdolla tällä kertaaa. Varsi oli ruostunut ihan paskaksi ja jousi poikki kolmesta kohtaa. IHAN ruosteessa.
No olin ostanut jo tiivistesarjan, mutta helpommalla pääsin ku tilasin uuden sylinterin (motonet n.85€)
Pari päivää meni ja sylinteri tuli. Sitten ilmaaminen...Mulla vm.89 eli sylinteri konehuoneen puolella. Yritin paineilmalla ja vaikka millä pumpuilla niinkun pitääkin, mut ei mitn tapahdu..liiankin helppoa lopulta, eli pumppailemalla jonkun aikaa kytkinpoljinta se ilmaa itse itsensä kunhan säiliössä vaan pitää nestepinnan tarpeeksi ylhäällä.
No olin ostanut jo tiivistesarjan, mutta helpommalla pääsin ku tilasin uuden sylinterin (motonet n.85€)
Pari päivää meni ja sylinteri tuli. Sitten ilmaaminen...Mulla vm.89 eli sylinteri konehuoneen puolella. Yritin paineilmalla ja vaikka millä pumpuilla niinkun pitääkin, mut ei mitn tapahdu..liiankin helppoa lopulta, eli pumppailemalla jonkun aikaa kytkinpoljinta se ilmaa itse itsensä kunhan säiliössä vaan pitää nestepinnan tarpeeksi ylhäällä.
In Memorian: 9000CD 2.0T -89, 9000CD 2.0T -88
tarkista poljin
omassa tonnarissa samaa kujetta, ehdin siihen sitten vaihtaa tiivisteitä useampaankin kertaan kunnes tajusin että kulunut poljin anto niin paljon löysää että pääsylinteri ei painunut pohjaan asti...