Öljynpaineen nosto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jussi.p
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 03, 2015 23:08

Öljynpaineen nosto

Viesti Kirjoittaja jussi.p »

Terve.
Moottorina b234e ja öljyn kiertoon on tullut tehtyä takaveto asennuksen vuoksi muutoksia esim. uusi öljy pohja+sihti ja suodatin jalka hässäkkä on letkujen nokassa joten mieluusti ennen kun kasaan kaiken muun paikalleen haluaisin testata , että kaikki pitää ja paine nousee.
Joten paljonkohan olisi odotettavissa painetta pyörittämällä startilla moottoria ilman tulppia jotta voisi olettaa kaiken olevan kunnossa?
Kai täällä joku on moottorin kasauksen jälkeen moisen mittauksen suorittanut?
Tämä moottorihan ei ole remontoitu.
jussi.p
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 03, 2015 23:08

Re: Öljynpaineen nosto

Viesti Kirjoittaja jussi.p »

Kaksi kiloa oli startilla ilman tulppia.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Öljynpaineen nosto

Viesti Kirjoittaja mestari »

riittänee vissiinkin
majorissa oli konerempan jälkeen tyhjäkäynnillä ajaessa n 5,5 kg :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
jussi.p
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 03, 2015 23:08

Re: Öljynpaineen nosto

Viesti Kirjoittaja jussi.p »

No niin nyt ois moottori käynnistetty mutta tuo öljyn paine jäi mietityttään.
Tyhjäkäynnillä 2,5 kiloa kylmänä mikä on mielestäni liian vähän ja kierroksilla kilon verta enemmän. Toki lämpimänä paineet on tyhjäkäynnillä vähän alta 2 kiloa joten sen puoleen ei mielestäni hätää mutta tuo ihmetyttää kun paineen nousu kierrosten mukana on melko vähäistä. Epäilen jo mittariakin mutta sekin on uusi antureineen ja vdo joten pitäisi olla luotettava. Pitäisikö tuo ylipaine venttiili tarkistaa?
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Öljynpaineen nosto

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Itsekin koneremontin jäljiltä seurasin tuota ö-painetta mutta tuollaiset sähköiset painemittarit näytti vähän mitä sattuu..välillä oli tyhjäkäynnillä 0bar ja välillä 3bar. Paras vaihtoehto olisi jos laittaa hydrauliletkun ja kunnon teollisuuspaine mittarin.
Omaan laitoin venttiilin alle prikan. Aika normaalilta noi paineet kuulostaa jos mittari nyt yhtään sinnepäin näyttää.
En edes viitsinyt jättää pilipalimittaria paikalleen koska mielenrauha siinä aina menis jos välillä näyttää mitä näyttää.

Edit: itsellä oli myös vanha mutta kerran paikallaan ollut VDO:on mittari uudella anturilla.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: Öljynpaineen nosto

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Tuskinpa se jousen kiristäminen joutokäynnin paineisiin auttaa. Pumpun tuotto matalilla kierroksilla ei vain riitä sille virtaukselle mitä välyksistä tihkuu pois -> paineet alhaalla.
jussi.p
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 03, 2015 23:08

Re: Öljynpaineen nosto

Viesti Kirjoittaja jussi.p »

Ihmetyksen syy onkin tuo kun paineet on mielestäni ok tyhjäkännillä mutta eivät nouse kierroksilla tarpeeksi.
Tai enhän minä tiedä kuinka paljon saabin moottorissa pitäisi olla kierroksilla painetta mielestäni enemmän kuin 3-3,5 kiloa?
Ja toivoisi kyllä että toista sataa maksava mittari näyttäisi oikein :evil:
Onko jousi vain veltto ja ylipaine venttiili pysyy tyhjä käynnillä kiinni mutta aukeaa liikaa heti kierrosten noustua?
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: Öljynpaineen nosto

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Allekirjotuksen kolkissa B234-motti remontoituna ja mekaaninen teollisuusmittari kiinni öljynsuodatinjalassa. Kylmänä startatessa paineet nousevat 7-8bar paikkeille, josta laskevat lämmettyä tyhjäkäynnillä tuohon n. 2,5bar tasolle. Kierrosten mukana paineet nousevat suunnilleen samaa tahtia kierrosten kanssa, jos 3krpm -->3-4bar, jos 6krpm --> lähempänä 6bar. Nämä hatusta muistettuna, voi hieman heittää. Ylipaineventtiili tarkastettu pariin kertaan; liikkuu herkästi, lisätty myös ohut prikka alle, jotta varmasti on paineita. Suurta muutosta en sillä havainnut, hieman korkeammalla paineet pysyvät sen kanssa, luokkaa 0,5bar.

En sitten tiedä ovatko nuo lukemat jo liiankin kovia, WISsi ottaa kantaa vain alapaineisiin ja se on n. 2,5bar lämpimällä koneella (@ 2krpm).

E: Tarkistin tänään ajaessa lukuja: Kylmänä käyntiin paineet nousevat 7bar, ei ylemmäs. Lämpimänä tyhjäkäynnillä 1,25bar painetta, 2krpm-->2,5bar.
Viimeksi muokannut ValPe, Ke Maalis 15, 2017 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Öljynpaineen nosto

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Tonnarissa oli öljsuodattimen jalkaan asennetut paine ja lämpötila-anturit. Mittari Speedparts.
Kylmänä ~6-7bar, kun öljy 80-90C tyhjäkäynnillä ~1,5bar. Omien kokemuksien mukaan kaikissa olosuhteissa löytyy vähintään 3 bar/3000rpm.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Öljynpaineen nosto

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tarkastitko konejumpan yhteydessä sen öljypumpun rattaiden hammasvälyksen? Itsellä vanha pumppu oli yli toleranssien ja hommasin käytetyn tilalle.
Edit: taisitkin mainita että kone ei ole remontoitu..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jussi.p
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 03, 2015 23:08

Re: Öljynpaineen nosto

Viesti Kirjoittaja jussi.p »

Pitää tarkastella tuota ylipaine venttiiliä ja laittaa mekaaninen mittari.
jussi.p
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 03, 2015 23:08

Re: Öljynpaineen nosto

Viesti Kirjoittaja jussi.p »

No niin nyt käytin pöydällä ylipaine venttiilin ja siitä löytyi muutama pieni naarmu jotka varovasti siloittelin. Jousta viritin kahdella kahdella 6mm prikalla.
Tyhjäkäynti paine kylmänä on nyt noin 4kiloa elikkä vaikutusta tuntui olevan parempaan päin mutta lämpimänä mikään ei muuttunut oikein mihinkään. Yli kolmen kilon ei saa paineita vaikka lyö 5500 kierrosta tauluun. Mitä öljyä olette käyttäneet näissä? Entä onko tuolla mittaus pisteellä merkitystä kun minulla tuo öljy kello on öljynpainevalon anturin paikalla? Eikö monella ole mittaus suodatin jalan nurkilta?
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Öljynpaineen nosto

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Siinä ö-paineanturin vieressä on vapaa proppupaikka lohkossa. Siitä itse mittasin kanssa paineet,ei sillä nyt pitäisi olla merkitystä onko se pääöljykanavassa mittaus vai suodatinjalassa.
Täyssynteettinen öljy ja mielellään 5w alkuinen ja yläpää voi olla 40/50/60 loppuinen riippuen vähän käyttötarkoituksesta.
Itse käytän omassa viinapannussa champion new energy 5w-40 mallia,kait se on luokiteltu etanolille yhteensopivaksi.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
jussi.p
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ma Elo 03, 2015 23:08

Re: Öljynpaineen nosto

Viesti Kirjoittaja jussi.p »

Muutama viikko sitten auto saatiin säädettyä ja penkitettyä. Kaikki sujui hyvin niiltä osin mutta sen jälkeen koeajolla kunnolla kenkää ja sehän alkoi naputtamaan :evil:
Kone levälleen ja ykkösen kk laakeri sökö ja kakkosen runko. Ostin sitten toisen moottorin mutta kun käytin siitäkin laakerit auki niin eipä lähtenyt sekään paikalleen. Muutenkin moottori epäilytti kun kaikki oli tiiviste liimalla kasassa.
Nyt molemmat kampiakselit on koneistamolla ja toisen vauhti pyörä+asetelma+siimapyörä. Kiilloittavat ja painoittavat nuo.
Nyt sitten pitäisi poistaa nuo tasapaino akselit ja parantaa öljyn kiertoa. Paljon olen lukenut mutta vielä kysyisin että millä tuo imupuolen akselin taaemman laakerin öljyn tulo tulpataan? Pitääkö sinne koneistaa vaikka alumiini jööti jonka laittaa akselin tilalle?
Harmi kun monessa kohtaa missä näitä kerrotaan niin kuvat on lakannut toimimasta.
1. top ruuveilla liiman kanssa 1 ja 3 runkojen alta pakopuolen akseli.
2.kiristäjä sokealla laipalla tai ruuvilla sekin.
3. tuollainen "jööti" imupuolelle.
Oliko muuta mitä en ole hoksannut?
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Öljynpaineen nosto

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tuossa mun projektissa näkyy ainakin kuvat..
viewtopic.php?f=29&t=148509&start=60
Ja tuolla juttua myös aiheesta..
viewtopic.php?f=16&t=145026&start=180
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin