9000 turbon vaihdelaatikoista...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

9000 turbon vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Onko kellään tietoa noista välityksistä, että onko eroa kun mulla on -88 vuoden 9000 2.0T ja kaverilla vähän uudempi 2.3T, niin omalla autolla pääsee n.180km/h nelosella ennen ku rajotin nappaa kiinni ja kaveri pääsee 210km/h. Mistä vois johtua? Kuuluuko sen olla noin vai onko mulla joku vakiolaatikko omassa autossa? Jos on niin mistä sais turbon laatikon?

Oli ehkä vähä hankalasti esitetty mut hyvä jos ymmärrätte.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ja seurasitko kierroslukumittaria? varmaan samoissa kiekoissa mentiin. Toisissa autoissa on pidempi perä, eli isommat välitykset.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Ei oo tullu seurattua muuta kun oman auton kiekkoja ja rajotin on siinä 5800rpm kohalla.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11504
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 turbon vaihdelaatikoista...

Viesti Kirjoittaja jus »

TeePee kirjoitti:Onko kellään tietoa noista välityksistä, että onko eroa kun mulla on -88 vuoden 9000 2.0T ja kaverilla vähän uudempi 2.3T, niin omalla autolla pääsee n.180km/h nelosella ennen ku rajotin nappaa kiinni ja kaveri pääsee 210km/h.
Onko 2,3T:ssä isommat pyörät?

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... uhteet.gif
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... uhteet.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Ei ole ei.... pitää kysyä kaverilta että paljonko sillä on kierroksia siinä 210km/h nopeudessa. Aika suuri ero kuitenki 30km/h jos on kyse samanlaisista laatikoista...
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Tuskin on samanlaiset laatikot, erot ovat juuri noissa välityksissä.

Omaan -88 tonnariin vaihdettiin aikoinaan uudemman tonnarin laatikko mikä oli PALJON pitempi mitä edellinen :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

TeePee kirjoitti:Ei ole ei.... pitää kysyä kaverilta että paljonko sillä on kierroksia siinä 210km/h nopeudessa. Aika suuri ero kuitenki 30km/h jos on kyse samanlaisista laatikoista...
Voit kysyä vaikka kierrokisa satasen vauhdissa, auttaa sekin. VOi tulla halvemmaksikin...

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

jotkut on veikkaillu et mul on i mallin välitykset turbon automaatissa (kierrokset satasessa niin suuret) mutta kyllä se 211 ottaa, tässä kuvassa 209 ja kierrokset 5400 http://www.saab.1g.fi/9000/oma/imagepages/image2.html
BMW 525iA Touring Executive
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

2,3T on pitemmällä perällä kuin 2,0T,siitä se ero tulee.
Mutta onko 2,3 vaparissa tää pitempi välitys,siitä mulla ei ole tietoo,eli tuli mieleen että jos joutuu hommaamaan joskus toisen laatikon niin olis toi harvempi kivempi.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Eikös tuon rajoittimen pitäis olla vakiona hieman yli 6000rpm jos en aivan väärin muista...Itse olen kyllä ajanut joskus omalla, siihen aikaan täysin vakiolla, tai oikeastaan ehkä jopa vakiota laiskemmalla tonnarilla 15" pyörillä viisarin viimeiseen viivaan asti...
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Paikallaan ku kierrättelin joskus niin sain kierrokset hetkellisesti yli 6000rpm mutta yleensä ajossa alkaa rajotin hakkaamaan 5800rpm kohdalla. Tosin se ei oo varmaan kovin moottoriystävällistä....
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

automaatil ei niin rajottimen hakkailla mut 1-3 vaihteet se on aika tarkalleen 6000tonnissa mutta 4vaihteella ei saa 3-4km jälkeen ainakaan viel nousee yli 5500kierrosta
BMW 525iA Touring Executive
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2865
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Moikka! Mulla on vm. 90 turbo tonnari, automaatti ja 2 litraa, saksantuonti.

Nelosvaihteella ajaessa olen tehnyt seuraavat havainnot:

nopeus 80 -> 2000rpm
120 -> 3000rpm
160 -> 4000rpm
200 -> 5000rpm

Elikkäs helppo huomata yhtälö 1000 kierrosta ja 40km/h lisää vauhtia.
Jos rajoitin olisi 6000rpm:ssä niin teoreettinen huippu olisi 240km/h. Käsittääkseni esim. speedpartsin steg1:llä tuonne päästään, sellaista olen kuullut.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

Henkka #2283 kirjoitti:
Nelosvaihteella ajaessa olen tehnyt seuraavat havainnot:

nopeus 80 -> 2000rpm
120 -> 3000rpm
160 -> 4000rpm
200 -> 5000rpm
mulla 80:ssä noin 2500
100:ssa 3300
120:ssä 4000
160 en oo kattonu ja 211 on 5400kierrosta
BMW 525iA Touring Executive
iita
"Aero"
Viestit: 402
Liittynyt: Ma Maalis 07, 2005 19:25
Paikkakunta: lapinlahti

Viesti Kirjoittaja iita »

mulla on -89 di/apc manuaali ja hakkaa rajotinta vasten nelosella 200km/h:ssa,kovempaa ei pääse 5:sta boorit hävinneet jonnekkin. :oops:
Vastaa Viestiin