5 vaihde ja pakki jäivät korjaamolle

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
einopekka
"Tuplakaasari"
Viestit: 51
Liittynyt: To Tammi 26, 2017 20:27

Re: 5 vaihde ja pakki jäivät korjaamolle

Viesti Kirjoittaja einopekka »

Niveltä säätämällä kohdistetaan vaihdekeppi niin että ei ota kiinni pakkilukon muovijuttuun kun koitetaan vaihtaa vitoselle. Googlettamalla löytyy ohjeita mutta _muistaakseni_ se meni näin:

0. Nostetaan vaihdekepin kumisuoja ylös niin että nähdään mekanismi.
1. Laitetaan vaihde neloselle.
2. Otetaan vaihdelaatikon päältä pois pieni kumitulppa ja pudotetaan sinne puhdas pieni ruuvimeisseli tms.
3. Huomataan että vaihteenvalitsimen tanko ei liiku.
4. Löysätään ohjaamon päässä vaihdetangon nivelessä oleva iso mutteri. Ei se pieni kartiosokassa oleva. Tähän kannattaa käyttää montaa jatkovartta ja niveltä jolla vääntimen saa koneen yläpuolelle.
5. Säädetään vaihdekeppi niinkuin se olisi normaalisti nelosvaihteella. Kiinnitetään etenkin huomiota että ei ole liikaa oikealla päin. Siihen on kuulemma olemassa joku tarkistuspaikka vaihdekepin seudulla mutta itse säädin *tuntumalla.
6. Kiristetään kohdassa 4 löysättyä mutteria SOPIVASTI. Vaikea arvioida koska jos ei kiristä tarpeeksi niin nivel jää löysälle ja pian on säädettävä uudestaan. Pahimmassa tapauksessa pakki ei mene enää päälle ja parkkipaikalla saattaa tulla nolo tilanne.
7. Otetaan ruuvimeisseli pois ja muistetaan laittaa kumitulppa takaisin, testataan että kaikki vaihteet menevät päälle ja sitten vaan kovaa ajoa.

Tämä siis jos autossa on uudenmallinen vaihteensiirtimen nivel eli se jossa kumipala ei ole kiinni pulteilla. Jos on vielä vanhanmallinen nivel niin kannattaa vaihtaa se samantien uudempaan.
Punainen ysikuuppa kromipuskureilla
Vastaa Viestiin