Ilmastoinnin kompura

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pikkuari
"Ruisku"
Viestit: 138
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2011 17:18

Ilmastoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja pikkuari »

Kertokaa joku voiko vaihtaa Sandenin tilalle Seikon kompuran vai pitääkö etsiä samanlainen. Mulla hajos pitkälohko Aerosta kompura ja iteltä kyllä löytyy lyhytlohkosen kompuroita hyllystä.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ilmastoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja sarka »

Satasen varmuudella en voi sanoa, mutta joutunet vaihtamaan muitakin osia samalla. Sandenit on käsittääkseni kaikki R12-laitteita kun Seikoseikit on R134a-aineella toimivia (korjatkoon joka tietää paremmin). Passaako kompuran jalka heittämällä? Hihnapyörien osalta tuskin tarvii tehdä muutoksia, eli riittää varmaan kun pistää pidemmän hihnan vaan paikoilleen...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1644
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Ilmastoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Mulla ainakin on mielestäni Sandenin kompura ja R134a:ta käsketään tarroissa laittamaan.

En tosin mene takuuseen siitä, etteikö kompura olisi jo vaihdettu ristiin ja tarrat vielä alkuperäiset.
Kesällä: Alfa 159 2.4 JTDm '06 | Talvella: XC70 D3 A '12
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1109
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ilmastoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Sandenia käytettiin ainakin 80-luvulla ja toisaalta myös loppupään tonnareissa. En osaa sanoa, oliko Seiko Seiki jonkinlainen "välikauden" ratkaisu vai asenneltiinko noita iloisesti sekaisin ja/tai moottorivariantista riippuen.

Mitään päätelmää järjestelmän iästä saati käytetystä kylmäaineesta ei kuitenkaan pysty pelkästään kompressorin valmistajan perusteella tekemään.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Ilmastoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos en ihan väärin muista niin putket kompurallekin olisi erilaiset.
Mulla on tuossa pitkälohko -93 alkuperäisenä seiko seiki niin ainakin tuolloin jo tehty tälläkin merkillä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
kamarko
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Pe Heinä 08, 2011 08:45

Re: Ilmastoinnin kompura

Viesti Kirjoittaja kamarko »

Moi. Mulla on -97 9000 CD 2,0T autom. Ilmastoinnin kompura "ronksottaa" melko rouhealla äänellä. Katoin, että noi ei tarvikkeena isoja maksa, mutta mitenkäs se sopivuus? Onko tää kuinka tarkka eli mikä sinne on paras laittaa? Mistä tuo ronksotus tulee, laakereista kaiketi? Onko mitään tehtävissä? Ilmastointi toimii kyllä, ajattelin tuota alkaa armahtaa kesäautoksi ja ajella harvakseltaan jne. Syynä siihen on hyvä kunto ja varsin pienet metrit. Eli mielestäni tuo kompressori olisi mukava vaihtaa jos saan selville mikä sinne kannattaa asentaa. Toinen asia: Varoitusvilkut eivät toimi vaikka vaihdoin koko katkaisija "pötkylän". Onko jossain rele tms. piilossa?
Vastaa Viestiin