Nykii ja tukehtuu kun ylittyy peruspaine

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Nykii ja tukehtuu kun ylittyy peruspaine

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Modasin ECU:n T7 mankkuvenaa varten, ja wizardilla pyöräytin STAGE 1 firmiksen, sekä tottakai kolvasin ecun piiristä yhden nastan irti ja jompin. Kaikki heti toimi hienosti. Näin jatkui noin 2 viikkoa. Tänään huomasin että auto laiskistui paljon. Noh, jalka pohjaan ja kas ihme, noin 2500rpm jälkeen, milloin pitäisi turbo alkaa ahtaan kunnolla, auto meinaa hyytyä, aivan kuin joku pyrstössä roikkuis, ja mitä kauemmin pitää tassua pohjassa sitä enemmän alkaa nykimään.

Jos kiihtyy pintakaasulla ja ajelee sievästi, mitään outoa ei huomaa.

Heti ensimmäisenä epäilin mankkuvenaa, ja otin W (westgate) letkun irti, ja tielle, kakkonen silmään ja kaasu pohjaan. Kiihtyy kohtuullisesti 2500rpm asti ja taas sama juttu meinaa hyytyä.. Annoin sen vielä vähän aikaa miettiä laskematta jalkaa matosta niin jossain 4000 paukahti melko rajusti jokin.. Mitään jälkiä missään, joten voisin olettaa että bensa räjähti pakosarjassa??? Vai voiko olla 300tkm ajetussa autossa bensapumppu jotenkin näin tiensä päässä? Toisaalta mitä toi paukkuu.. :/

Niin ja suodatinkotelokin modattu, aukkoja lisätty, ei pitäisi olla ilmansaannin kanssa mitään outoa.

Ainut mikä parisen päivää tuli tehtyä erilaista, niin tankattua 98 bensaa.. Ei kai voi olla etteikö toi toimisi turboautossa?

Todella outoa kaikki tämä.. En nyt edes keksi mitä räplätä. Ideoita?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nykii ja tukehtuu kun ylittyy peruspaine

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tulis ekana mieleen bensapumppu alkaa olla finaalissa, ahtoputkissa löysällä joku klemmari tai takapönttö irronneista villoista tukossa.
Seuraavana di-kassua testaisin toisella ja tulpat kattosin samalla avauksella ja jos jo km yli 10tkm alla vaihtasin suoraan.

300tkm bensapumpulla on jo paljon ajettu, omas uusittu siinä 240-250tkm kohdilla. Og900 S ajettu paskalla pumpulla Jyväskylästä imatralle. Lpr- Imatra ei kestänyt lopulta kuin ihan pintakaasul ( 60-80km/h nopeutta jaksoi) mennä kun hyytyi koko ajan jos yritti kaasua painaa.
Takapönttö tukossa pysähty vapari mazdalla meno kuin seinään jossain 2500-3000rpm, välillä, ei kiihtynyt siitä mihinkään.

98 toimii aina hyvin eikä bensan vaihto noinpäin meinaa mitään.
Omas vakioputsari putkineen ja 261hv/422 Nm saa kevyesti ulos rullillakin joten noilla ilmanoton reikä "virityksillä" ei alle 350hv ole merkitystä kuin imuääniin.
Viimeksi muokannut Kupari, Ti Heinä 04, 2017 18:45. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Sten
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 15:27

Re: Nykii ja tukehtuu kun ylittyy peruspaine

Viesti Kirjoittaja Sten »

Mitään en softista tms "älyllisestä" puolesta tiedä, bugeista tms.
Tuli mieleen että onko ahto puolella kaikki letkut kiinni? Alussa kuitenkin se pelitti :roll:
Omassa aerossa irtosi aikoinaan kerran kaksi ahtoputki ennen välijäähdytintä. Rauhassa kun ajeli ei ongelmia ollut koska ahdin ei ahda tai hieman laiska. Epäilen että sulla on painetta mukavasti eli ne sun vakio klemmarit ei pidä tai on vain ruostunut puhki. Turbo tuskin on rikki salakavalasti jos mitään ylimääristä savua tai kolikoita ei kuulu.
Mutta kutenkin siis ahtaa hieman.

Infoa kun tarkistelet.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Nykii ja tukehtuu kun ylittyy peruspaine

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Niin, tuota pönttöä itsekkin mietin. Se kun oksensi tukkaa viimetalven alussa, ja revin sitä noin 10m sitä sieltä pois, ja hyvin tuntui pelittävän. Toki siellä on se seinämä paskana, mut omasta mielestä tukan siivosin hyvin edestä pois. :lol: :lol: :lol:

No mutta, pitäisi kait kaivaa jostain tikku ja testata ettei vain olisi nyt pahemman kerran tukossa. :mrgreen:
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Nykii ja tukehtuu kun ylittyy peruspaine

Viesti Kirjoittaja V-M »

Vahva veikkaus tukkoselle putkelle.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Nykii ja tukehtuu kun ylittyy peruspaine

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

http://www.ebay.com/itm/SAAB-9000-FLIEs ... SwSlBY1GqW

Siitä uutta änkkäriä tilalle, eikä oo hinnankiroissa :D
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Nykii ja tukehtuu kun ylittyy peruspaine

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Ojanperällä tilattu Walker pönttö 60€ euroon, eikä tartte odotella kuin huomiseen.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Nykii ja tukehtuu kun ylittyy peruspaine

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No niin arvoisat herrat! Ei ollut takapönttö syyllinen.

- Ilman pönttöä nykii jopa ehkä herkemmin
- Tulpat vaihdettu (edelliset alle 2tkm)
- Kokeiltu toisella kasetilla
- Kokeiltu toisella APC (T7) venttiilillä
- Kokeiltu toisella MAP anturilla

Kakkosella huomaa parhaiten, 2000tkm jälkeen jos kaasu lattiassa alkaa nykiminen ja "raju röpöttäminen". Saattaa paukahtaa jossain joko imusarjassa tai pakosarjassa. Kerran kun paukahti, tunsin kaasupolkimessa sen.

Ajettu koko päivän ilman takapönttöä.

Ajatuksia?

Itsellä tulee mieleen

A) Bensapumppu - Mutta miksi se paukkuu?? Eikös jos olisi huono paine, niin veto vaan hiipuisi?????
B) Välipönttö tukossa
C) Katti tukossa

Ei mitään käsitystä miten nyt tätä lähteä tutkimaan eteenpäin. Lainabensapumppu koreineen löytyy. Välipöntön voin toki tiputtaa ja kokeilla ilman (saattaa olla aika äänekäs). Mutta miten tiedän ettei ole katti syypää jos en vaihda bensapumppua? Ideoita miten testata ja pois sulkea?

Ja jos joku vinkkaisi miten katin voi helpoiten poistaa (en osaa hitsata) niin antaa tulla.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Nykii ja tukehtuu kun ylittyy peruspaine

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Huono bensanpaine = menee laihalle = nakuttaa ja paukkuu. Noin äkkiseltään ajateltuna siis.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Nykii ja tukehtuu kun ylittyy peruspaine

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mä laitoin veikkauksena huonon bensapumpun kun tuli ekana oma kokemus mieleen oireista. Tai sieltä pumpulta voi olla joku letkukin puhki tai pa- suodatinkin auton alta tukossa.
Bensapaine ei riitä niinkuin Maverick laitto tuntus vaivaa eli mittaa paine (testaa säätimenkin ja sen alipaineletkun kunto kato jos mapin letkun jo teit) tai katot pumpulla suoraan nouseeko tuotto niin että oireet suoraan testiajolla häviää.
Ei tuo pumppukaan jos testiin saat valmiina ämpärissäkin vie kovin kauaa aikaa vaihtaa ja testata.

Jos pa-suodatinta et ole vaihtanut tai tiedä onko tuoho joskus tai milloinkaan uusittu niin kannattaa uusia. Muuten alkaa hyytyä meno taas jos bensa ei kunnolla kulje.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Nykii ja tukehtuu kun ylittyy peruspaine

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Polttoainesuodatin vaihdettu vuosi sitten. Alipaineletkut kaikki uusittu joko vuosi sitten tai pari kk sitten. Ainakin bensapainesäätimen latku ja MAP letku uudet, ja prima. Turbon kellon kokeilin imemällä W letkua, ja näyttäis liikkuvan.

Pitää kait tuo pumppu vaihtaa testiksi. Mitä pumppua sinne ämpäriin kandee tiputtaa jos uuden meinaa istuttaa? Mikä se biltema oli joka on hyvä ja halpa`?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Nykii ja tukehtuu kun ylittyy peruspaine

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Oletko kurkannut turbon tilannetta että onko siivet tallella ja akselissä miten iso välys? Imupuolelta helpoin tarkistaa. Myös akun napa käyttää pois tovin aikaa että ECU resetoituu ja hakee adaptaatiot uudelleen. Toimiiko vaihde vapaalla kierrosalue ok jos polkee vai paukkuuko ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Nykii ja tukehtuu kun ylittyy peruspaine

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Joo en oo turboa katellut. Mut ahtaahan toi äänen perusteella, ja kun dumppi on viety ulos putkesta, niin suhahtaa hienosti. Ainakin jotain painetta se tekee.

Tyhjäkäynnillä ottaa kiekkaa, mutta kaverin mielestä hieman hitaammin kun hänen tonnarissa, ja kun polkaisee tappiin kiekat ja päästää polkimen niin hiukan röpöttäen saattaa kierrokset palautua. Ikäänkuin ralliautossa. :mrgreen:

Mut mistäs tuon tietää että jos turbon siiveke hirttää aina ja vain esim. peruspaineen jälkeen ja taas pöyrii kun kevyempää työtä tarjolla. Mahdollista moinen? (Ei pölhäytä aamuisin savuja tms.)
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Sten
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 15:27

Re: Nykii ja tukehtuu kun ylittyy peruspaine

Viesti Kirjoittaja Sten »

Nojoo.

Tuli mieleen Vesalta opittu kikka testata pumpun tuotto jos epäillään bensan saantia.
Eli bräkekliineri.
Laita vapaaseen nippaan letku, johonkin imusarjassa ja vie sisälle kabiiniin.
Laita bräken suutin-nokka kiinni letkuun ja anna lisäruokaa koneelle kun olet tienpäällä, tietysti sillon kun tätä hyytymistä ja oireita ilmenee. Mitä lyhyempi letku sen parempi.
Kaveri helpottaa toimia.

Helppo tapa ja halpa.
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Nykii ja tukehtuu kun ylittyy peruspaine

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Vika löytyi. Oli letku vähän liian jyrkällä mutkalla. Varmuuden vuoksi heitin bilteman varapumpun kehiin ja uutta SAE 30R10 standartisoitua Gates letkua. Nyt toimii. :)

Kuva
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Vastaa Viestiin