B234 ajoitusmerkit?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

B234 ajoitusmerkit?

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Tein kansiremppaa, jonka jälkeen auto ei käynnisty. Kyseessä siis pitkälohko 2,3T 1993, eli T5 täyspaineinen automaatti.
Kohdistin nokat, ykkönen ykk:ssa ja vauhtipyörältä nollakohdassa. Ainakin omassa moottorissani ei ole kampuran hihnapyörällä mitään merkkejä, kuten esim kaksilitraisissa tuntuu olevan. Löytyykö tietäjää, joka osaisi sanoa miten jako laitetaan paikalleen oikeaoppisesti? Katsoin netistä ja korjauskäsikirjasta kyllä - ykk:ssa nokkien viivat oikein ja ketjupyörien välillä viisitoista ketjutappia.

Ehdotuksia mikä meni vikaan?
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: B234 ajoitusmerkit?

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Pitäs siinä hihnapyörässä olla lovi ja vastaava kohta jakokopan päädyssä.

Kuva
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4211
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: B234 ajoitusmerkit?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^suoralinkitys ei toimi tuolta joten nappasin kuvan ja pastean sen tähän:

Kuva
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: B234 ajoitusmerkit?

Viesti Kirjoittaja jus »

Pitkälohkon hihnapyörä ja öljypumpun kansi on aivan toisenlainen. Merkki ainoastaan vauhtipyörässä/vetolevussä.

Bensapumpun sulake, DI-kasetin johto, MAP-anturin johto ym. itsestäänselvyydet paikallaan? Vai onko tarlistettu, että tulee sekä bensaa että kipinää?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: B234 ajoitusmerkit?

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Kyllä, kyllä ja kyllä. Kokeilin toisella sytkäkassulla, tarkistin ruiskujen johtojärjestyksen. Jako vetolevystä niin, että nollakohta viivojen välissä, ei siis reiän kohdalla. Nokat varmasti asennossaan, mutta voisivatko olla imu ja pako väärin päin? Eikös ne ole identtiset kuitenkin? Miten mahdollisesti rikoontunut kampuran asentotunnistin reagoi? Kone yskähtelee vain pyöritettäessä. Bensaa ja kipinää tulee.

Pitkälohkossa tosiaan hihnapyörän pääty ihan erilainen, eikä mitään merkkejä.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: B234 ajoitusmerkit?

Viesti Kirjoittaja jus »

Ainakin imu- ja pakonokan osanumerot ovat toisistaan poikkeavat. Virranjakajallisissa tonnareissa oli pakonokan päässä ura virranjakajan pyörittämistä varten, ehkä myöhemmissäkin?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: B234 ajoitusmerkit?

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Täältä ainakin löytyy nokkien numeroita: http://www.900aero.com/main/tech_main_cams.htm
Nyt voi tarkistaa nämäkin.

Onko kellään myytävänä kampiakselin asentotunnistinta? Tietoa arvoista, jotta voi mitata?
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
0009
"Viggen"
Viestit: 566
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: B234 ajoitusmerkit?

Viesti Kirjoittaja 0009 »

Nouseeko/väriseekö kierrolukumittari startatessa?
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: B234 ajoitusmerkit?

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Kierroslukumittari nousee, jos hiukan lupailee, siis joku sylinteri starttaa. Startin pyöriessä tasaisesti neula ei värähtele.
Otan perjantaina hihnapyörän pois ja tsekkaan anturin kunnon.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: B234 ajoitusmerkit?

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Osaako joku kertoa ovatko nokat oikein? Näissä kun ei ole vanhaa virranjakajan koloa enää.
Imupuolella - 5210-9 914 8016 (914830)
Pakopuolella - 5210-11 914 8016 (914831)

Lisättäköön vielä infoksi, että ykkösen ollessa YKK:ssa ja nokkien merkkien kohdistuessa
ykkössylinterin nokkien nenät näyttävät poispäin toisistaan, eli imu tuulilasille päin ja
pako jäähdyttimeen päin. Eivät siis vastakkain, kuten olisivat nokkien ollessa toisinpäin.
Mielestäni näin pitää ollakin?
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: B234 ajoitusmerkit?

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: B234 ajoitusmerkit?

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Jotakin nyt uupuu tai on vinksallaan. Vaihdoin toisen kampiakselin asentotunnistimen, eikä vaikuttanut mitenkään.
Auto lupailee starttaillessa edelleen, muttei käynnisty. Nokat ovat oikeinpäin, merkit kohdallaan. Bensaa tulee.
Koitettu toisella varmasti toimivalla DI-kassulla.

Onko kellään ideoita? Alkaa olla hankalat paikat kun auto seisoo työpaikan pihassa.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
0009
"Viggen"
Viestit: 566
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: B234 ajoitusmerkit?

Viesti Kirjoittaja 0009 »

XJ-JJJ kirjoitti:Jotakin nyt uupuu tai on vinksallaan. Vaihdoin toisen kampiakselin asentotunnistimen, eikä vaikuttanut mitenkään.
Auto lupailee starttaillessa edelleen, muttei käynnisty. Nokat ovat oikeinpäin, merkit kohdallaan. Bensaa tulee.
...
Bensaa tulee, mutta jaksaako tehdä painetta?
Saatko mitattua?
XJ-JJJ
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 13:30
Paikkakunta: Vantaa

Re: B234 ajoitusmerkit?

Viesti Kirjoittaja XJ-JJJ »

Saan mitattuakin, mutta en epäilisi tätä nyt. Autossa oli vain pieni vesivuoto ykkössylineterissä,
jonka tähden tein kansirempan. Ajoin siis halliin täysin toimivana pari viikkoa sitten.
CD 9000 Griffin automaatti -93 Re85, Scarabe Green Metallic
96GL V4 Super-80, Charmottebrun "Seikkailusämpylä"
0009
"Viggen"
Viestit: 566
Liittynyt: Pe Syys 24, 2010 20:25

Re: B234 ajoitusmerkit?

Viesti Kirjoittaja 0009 »

XJ-JJJ kirjoitti:Saan mitattuakin, mutta en epäilisi tätä nyt. Autossa oli vain pieni vesivuoto ykkössylineterissä,
jonka tähden tein kansirempan. Ajoin siis halliin täysin toimivana pari viikkoa sitten.
ok, mutta jos mahdollista tarkista paine, niin saa senkin suljettua pois.
Eikä nosteltu alustasta siten, että bensaputki olisi mennyt kasaan, eli bensaa tulee nyt kunnolla?

ja siis kunnollinen kipinä tulee.

Onko T5 boxin liitin kunnolla tilassaan ja pohjassa?
Saisitko kokeiltua toisella T5 boxilla?

pari epätodenäköistä:

bensaletkut/putket oikein päin? eipä noita taida saadakkaan väärin.

Eikä kaasuläppäkoteloon / putkistoon ole unohtunut esim: pyyhe
Vastaa Viestiin