Jarrutehostimen moottori
Jarrutehostimen moottori
Tonnarin 1991 jarrutehostinta pyörittävä sähkömoottori ei toimi ja näyttää olevan aika heikossa kunnossa, eikä sitä ehkä voi korjata. Löytyykö jostain tuohon uutta sähkömoottoria ? Tuntuu aika hurjalta paalata koko auto yhden pienen sähkömoottorin takia. Varmaan moni muukin tonnarilainen on tähän samaan ongelmaan törmännyt - vinkkejä ?
Re: Jarrutehostimen moottori
Kyseessä on siis tulipellissä kiinni oleva valkoinen tötterömäinen n. 30 cm korkea jarrunestesäiliö, jonka alla on ABS systeemi ja systeemiä käyttävä sähkömoottori on sen alla samassa paketissa. Tuo systeemi oli ainakin vm 1991 tonnareissa, myöhemmissä on erilainen systeemi. Neuvot olisi tarpeen...
Re: Jarrutehostimen moottori
Ehkä siihen pakettiin voi vaihtaa purkuautosta käytetyn toimivan moottorin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Jarrutehostimen moottori
Etsi toiminnolla löytää kyllä hyviä keskusteluita ja miten vika selvitetään - käytä hakusanana esim. ABS pumppu.
Ja komppaan tuota jus'in ehdottamaa vaihtoa... sikälimikäli esim. vika ei ole yksinkertaisesti sulakkeessa tms.
Ja komppaan tuota jus'in ehdottamaa vaihtoa... sikälimikäli esim. vika ei ole yksinkertaisesti sulakkeessa tms.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Re: Jarrutehostimen moottori
Ei ole sulake syynä ei. Jarrutehostin ABS systeemi on irrotettu autosta ja todettu kokeilemalla, että järjestelmää pyörittävä sähkömottori on rikki. Siitä on magneetti haljennut. Tonnari on vuosimallia 1991 ja tuolloin oli ilmeisen harvinaista, että käytössä oli jo ABS systeemi - jopa Saabeissa tuo ei ollut kovin yleinen. Tästä johtuen atuopurkaamoiden varaosista Suomesta ei löydy ko. osaa eli numero ATE2 10.2125-0105.9. Saksasta löysin muutamia, jotka maksoivat enemmään kuin koko auto, eli niistä pyydettiin n.500 euroa. Ongelmana on tuo onneton sähkömoottori, jonka olen purkanut ja vialliseksi todennut. Ainoa järkevä vaihtoehto taitaa olla uuden sähkömoottorin istuttaminen vanhoihin kuoriin. Pitäisi vain löytää sopiva.
Re: Jarrutehostimen moottori
Ford Scorpiossa oli ABS-jarrut vakiona ja vastaava ATEn järjestelmä. Sopisikohan sellaisen moottori?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23990
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jarrutehostimen moottori
löytyykö sille saabin numeroa?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Jarrutehostimen moottori
4003158
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23990
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Jarrutehostimen moottori
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Jarrutehostimen moottori
Tuoltahan se moottoriosa näyttää. Tuo tulee siis sen systeemin alle eikä ole ylhäältä katsottaessa näkyvissä. Kallis on...n. 450 eur.
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Jarrutehostimen moottori
Vähän offaria:
Toi on muuten toiminnaltaan älyttömän hyvä ABS järjestelmä. Sen huono puoli on tunnoton poljin, poljinvasteen tullessa järjestelmän jousikuormasta. Jarrutuksessa polkimella säädetään pelkästään hydrauliikkaventtiiliä, jollen nyt aivan pieleen muistele. Oliko järjestelmä sitten virrattomana ”jarruton”, en jaksa muistaa, mutta luultavasti se jarrutusventtiili toimii siellä kuten normijarrujen pääsylinterin, eli ei täysin jarruton.
Järjestelmässä siis se paineakku jonka ylläpito tapahtuu tuolla pumpulla. Periaate on vähän kuin paineilmajarruissa, mutta ilman asemesta neste ja sitä myöten viiveetön jarrutustapahtuma.
Joskus tein mittauksia high speed jarrudynamometrillä tällä kyseisellä ja alipainetehosteisella ABS järjestelmällä graafit ulos jarrutustapahtumista.
Jarrutehojen nousussa ja ABS aktivoitumisessa aikaerot kuin yöllä ja päivällä Tevesin järjestelmän eduksi. En voinut kuin hämmästellä, kuinka hidas alipainetehosteinen järjestelmä ylipäätään saattoi olla. Pulma lienee johtunut ABS yksikön ahtaista porauksista ja niiden virtausvastuksista, en tiedä. Ja tämän saattaa myös helposti todeta paikallaan olevassa autossa lyömällä äkkiä polkimeen täyden voiman. Poljin painui nopeasti ”löysät pois”, kohtasi vastetta ja sen jälkeen jatkoi painumista hitaasti. Myöhemmin tätä ongelmaa ratkottiin keksimällä ”hätäjarrutustehostin”.
Tevesin vahvuus piile siinä, että siellä jatkuvasti takana täydet hydrauliikkapaineet paineet venttiilin takana.
Kaikki yllä tietyin varauksin, sillä voin muistaa tekniikkaa väärinkin, mutta mittaukset kuitenkin faktaa.
Toi on muuten toiminnaltaan älyttömän hyvä ABS järjestelmä. Sen huono puoli on tunnoton poljin, poljinvasteen tullessa järjestelmän jousikuormasta. Jarrutuksessa polkimella säädetään pelkästään hydrauliikkaventtiiliä, jollen nyt aivan pieleen muistele. Oliko järjestelmä sitten virrattomana ”jarruton”, en jaksa muistaa, mutta luultavasti se jarrutusventtiili toimii siellä kuten normijarrujen pääsylinterin, eli ei täysin jarruton.
Järjestelmässä siis se paineakku jonka ylläpito tapahtuu tuolla pumpulla. Periaate on vähän kuin paineilmajarruissa, mutta ilman asemesta neste ja sitä myöten viiveetön jarrutustapahtuma.
Joskus tein mittauksia high speed jarrudynamometrillä tällä kyseisellä ja alipainetehosteisella ABS järjestelmällä graafit ulos jarrutustapahtumista.
Jarrutehojen nousussa ja ABS aktivoitumisessa aikaerot kuin yöllä ja päivällä Tevesin järjestelmän eduksi. En voinut kuin hämmästellä, kuinka hidas alipainetehosteinen järjestelmä ylipäätään saattoi olla. Pulma lienee johtunut ABS yksikön ahtaista porauksista ja niiden virtausvastuksista, en tiedä. Ja tämän saattaa myös helposti todeta paikallaan olevassa autossa lyömällä äkkiä polkimeen täyden voiman. Poljin painui nopeasti ”löysät pois”, kohtasi vastetta ja sen jälkeen jatkoi painumista hitaasti. Myöhemmin tätä ongelmaa ratkottiin keksimällä ”hätäjarrutustehostin”.
Tevesin vahvuus piile siinä, että siellä jatkuvasti takana täydet hydrauliikkapaineet paineet venttiilin takana.
Kaikki yllä tietyin varauksin, sillä voin muistaa tekniikkaa väärinkin, mutta mittaukset kuitenkin faktaa.
CS 2,0t -97 225 000 km
Re: Jarrutehostimen moottori
Löytyi käytetty varaosa saabistin varastosta sopuhintaan. Kiitokset siitä. Varaosan löytyminen oli hankalaa, uudempia malleja kyllä löytyi, mutta tämä v. 91 oli hakusessa. Laittakaa toimiva tehostinsysteemi talteen jos olette paalaamassa tonnaria. Tehostimet alkaa olemaan harvinaisuuksia.
Re: Jarrutehostimen moottori
Taitaa myös OG900:n ABS-systeemi olla aika pitkälti sama kuin vanhoissa tonnareissa?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm