Etupyörän laakeri

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Sten
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 15:27

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Sten »

No, laitoitko uudet rasvat puhdistuksen jälkeen ja pilasit laakerin sekä auton maineen :P

Tuli tästä aiheesta mieleen että jos vanhat laakerit ovat EHJÄT kuten tässä kyseisessä autossa.
Jos ns "perus" rasvan tilalle laittaisi RVS rasvaa jota myydään monessa paikassa perinteisessä rasvaprässiin sopivassa tuubissa, muiden saman perheen tuotteiden kanssa.

Aloin miettimään kuinka vanhan laakerin mitta palautuu tai itse vierintävastus, jälkimmäinen alkoi kiinnostamaan ihan bensan kulutus tasolla.
Luulen että auton voisi saada nätisti rullaamaan

Menee tehtäviin töihin kun seuraavan kerran jotain hauskaa haluaa tehdä.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1214
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Uudet rasvat juu ja laakeri kasaan. Eilen juttelin yhden saabistin kanssa tästä hommasta, totesi laakerin purkautuvan juuri noin ja itsekin koonnut samalla tavalla. Muutama sata kilometriä nyt ajettu, ei klappia ei ääntä.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1214
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tosta vierintävastuksesta vielä, nyt kun uudet rasvat sisällä niin laakerihan vastustaa periaatteessa enemmän kuin vanhalla kuivuneella rasvalla, mutta toi RVS-rasva voisi tosiaan pienentää kitkaa.
RVS:ää olen kokeillut moottorissa yhdessä dieselissä, johon sitä laitoin. Moottorin lämpeneminen käyntilämpöön hieman hidastui, elikä ilmeisesti kitka aavistuksen väheni.
Polttoaineen kulutukseen vaikuttaa renkaatkin, kaikkein kevyimmin vierivät verrattuna suurimpaan vierintävastukseen ero kulutuksessa 5%. Kiinalaiset renkaat kait kaikkein suurempi vierintävastuksisia. Itsellä nyt käyttöautossa Kiinalaiset ja verrattuna Michelinin Energy savereihin kulutuslisä näyttäisi olevan n. 3 dl/100 km, joten se säästö mikä tulee renkaan hinnassa menee suurempaan polttoainekuutukseen. Auton rullaaminen vapaalla on selvästi heikompaa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Sten
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Tammi 01, 2016 15:27

Re: Etupyörän laakeri

Viesti Kirjoittaja Sten »

Niin, toisaalta uudet rasvat ei sisällä metallisilppua tms kulumisen tuomaa moskaa.
Uudestaan rasvattu laakeri tuntuu jähmeältä mutta hetipian käytössä, rasvat lentää "seinälle" ja tarvittava pyörii mukana sopivassa suhteessa.
Lämpeneminen myös notkistaa.

En usko että RVS on pelkkää höpö höpöö...
Kaverilla paukahti vajaa kymmen vuotta sitten Amerikan autosta my97 tms, Chevrolet chevy van pakettiautosta öljyletku poikki pakkasella.
v8 kävi vajaa vartin "kuivana" öljyt maahan valuneena.
Mitään havaittavaa vikaa ei ilmennyt kun uudet öljyt koneeseen laskettiin. Moottorille oli tehty hiljan RVS ja sitä päiviteltiin.
Yritin olla veistämättä kalajuttua mutta noin suurin piirtein asia meni, pitää varmistaa aitous.

Mutta onko noissa "tuumalleen" koneissa oikein mitään mikä mennä pilalle.
Vastaa Viestiin