Valot hävis
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Valot hävis
Kesä tuli ajeltua päivävaloilla. Sitten tuli hämäryys ja lähivalot päälle ja ilmeni, ettei pitkät toimi.
Kokeilin sitten päivävaloilla pitkiä ja vilkuttelu onnistui, mutta osateholla sekin. Mittariston merkkivalokaan ei ragoinut kummassakaan asennossa.
Valoreleen olen uusinut joskus 5-10 vuotta sitten parin tinailun jälkeen. Avasin tämän uuden releen, joka on erilainen sisuksiltaan kuin alkuperäinen. Luupilla tutkin ja joitain kylmäjuotosten näköisiä juttuja olin näkevinäni siellä-täällä ja joitain kolvasinkin. Pintaliitoihin en viitsinyt kajota, etteivät lähde ajelehtimaan.
Operaation jälkeen ajovaloja ei sitten ollenkaan, päivävalot toki toimivat.
Oliskos se sitten releen uushankinta, vai pitäiskös vielä tonkia asiaa jostain?
Kokeilin sitten päivävaloilla pitkiä ja vilkuttelu onnistui, mutta osateholla sekin. Mittariston merkkivalokaan ei ragoinut kummassakaan asennossa.
Valoreleen olen uusinut joskus 5-10 vuotta sitten parin tinailun jälkeen. Avasin tämän uuden releen, joka on erilainen sisuksiltaan kuin alkuperäinen. Luupilla tutkin ja joitain kylmäjuotosten näköisiä juttuja olin näkevinäni siellä-täällä ja joitain kolvasinkin. Pintaliitoihin en viitsinyt kajota, etteivät lähde ajelehtimaan.
Operaation jälkeen ajovaloja ei sitten ollenkaan, päivävalot toki toimivat.
Oliskos se sitten releen uushankinta, vai pitäiskös vielä tonkia asiaa jostain?
CS 2,0t -97 225 000 km
Re: Valot hävis
Mites se valvontarele?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Valot hävis
Juu, samaa tuli tuossa vastaan, kun kahlasin asiaa.
Täytyy huomenissa tsekata se, tota vaihtorelettä kun en mieluusti uskoisi epäkelvoksi jo tuoreutensa tähden.
Täytyy huomenissa tsekata se, tota vaihtorelettä kun en mieluusti uskoisi epäkelvoksi jo tuoreutensa tähden.
CS 2,0t -97 225 000 km
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Valot hävis
Valvontarele vaikutti kaikin puolin juotoksiltaan kuin brand new luupin kanssa tutkittuna.
Täytynee jatkaa tutkimuksia yleismittarilla, tai valokynällä (kumpi sattuu löytymään) mihin virtaa tulee ja mihin ei. Rele ei ainakaan vedä sitä irrotettaessa/asennettaessa sytytysvirran ollessa päällä, kuten olettaisin sen tekevän. Releen käämikin haiskahtaa kyllä kärähtäneeltä, mutta voi tieten olla myös sen normi "tuoksu".
Mites releen S-napa, oletan sen olevan yhteydessä viikseen, mutta tuleeko sieltä maa vai B+?
Täytynee jatkaa tutkimuksia yleismittarilla, tai valokynällä (kumpi sattuu löytymään) mihin virtaa tulee ja mihin ei. Rele ei ainakaan vedä sitä irrotettaessa/asennettaessa sytytysvirran ollessa päällä, kuten olettaisin sen tekevän. Releen käämikin haiskahtaa kyllä kärähtäneeltä, mutta voi tieten olla myös sen normi "tuoksu".
Mites releen S-napa, oletan sen olevan yhteydessä viikseen, mutta tuleeko sieltä maa vai B+?
CS 2,0t -97 225 000 km
Re: Valot hävis
S napa on yhteydessä viikseen jota kautta ko. napaan tulee maa.
Olisi täällä kytkentäkaaviokin sähköisessä muodossa
Jos tietäisi, että asut lähistöllä ( paikkakunta nimimerkin yhteyteen ) niin voisin tarjota releitäkin koekäyttöön.
Olisi täällä kytkentäkaaviokin sähköisessä muodossa
Jos tietäisi, että asut lähistöllä ( paikkakunta nimimerkin yhteyteen ) niin voisin tarjota releitäkin koekäyttöön.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Valot hävis
Kiitokset avuntarjosta, kyllä tämä tästä.
Kytkykuva löytyy multakin, tarttis vaan hommissa printata A3 kokoa ulos, screenillä vähän hankala seurata ja piirtää omia merkintöjä...
Kytkykuva löytyy multakin, tarttis vaan hommissa printata A3 kokoa ulos, screenillä vähän hankala seurata ja piirtää omia merkintöjä...
CS 2,0t -97 225 000 km
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Valot hävis
Tsekkasin releen liittimet 30 ja 31. Näihin sähköt tulee ja menee, eikä rele rasahda sitä irrotellessa ja asennellessa. Täytyy vielä sähkökuvista varmistella, jotta onko näin. Mutta jo nyt alkaa olla vahva usko, että rele kaput. Joskin valokytkimeltä tuleva nasta jäi tsekkaamatta, ilman sitä ei rele rasahtele.
Sitten vielä uuden releen metsästys. Motonetti myy, mutta sitä mustaa joka lienee 900:n rele ja jossa muistelisin olevan H4 umpiot. Elikkä lyhkäset eivät jäisi silloin pitkien rinnalle? Täytyy varmistella tuo vielä kaaviosta, kuinka on hoideltu.
Edit: Valokatkaisijalta tuleva ohjaus tulee releen liittimelle asti, joten kyllä se rele menee vaihtoon. Toki releen kanssa voi vielä koettaa kikkailla, miksi se ei vedä, mutta jos käämi ottanut itteensä, niin sitten se oili siinä.
Katselin tuossa myös kytkyä ja kyllä se 900 musta relekin taitaa olla ihan kelpo, täytyy vielä varmistella.
Oli siinä vielä sellainen erikoisuus, että kuvat puhuvat myös lyhkästen releestä, mutta mun koslassa sellaista ei ole. Ei ainakaan moottoritilan boksissa.
Sitten vielä uuden releen metsästys. Motonetti myy, mutta sitä mustaa joka lienee 900:n rele ja jossa muistelisin olevan H4 umpiot. Elikkä lyhkäset eivät jäisi silloin pitkien rinnalle? Täytyy varmistella tuo vielä kaaviosta, kuinka on hoideltu.
Edit: Valokatkaisijalta tuleva ohjaus tulee releen liittimelle asti, joten kyllä se rele menee vaihtoon. Toki releen kanssa voi vielä koettaa kikkailla, miksi se ei vedä, mutta jos käämi ottanut itteensä, niin sitten se oili siinä.
Katselin tuossa myös kytkyä ja kyllä se 900 musta relekin taitaa olla ihan kelpo, täytyy vielä varmistella.
Oli siinä vielä sellainen erikoisuus, että kuvat puhuvat myös lyhkästen releestä, mutta mun koslassa sellaista ei ole. Ei ainakaan moottoritilan boksissa.
CS 2,0t -97 225 000 km
-
- "Ruisku"
- Viestit: 125
- Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27
Re: Valot hävis. Kunnossa
Clousataas tämä case.
Motonetin uusi rele palautti valot keulille.
Edellisen releen käämilankojen vastusmittaus myös vahvisti kelan kärähtämisen,
Motonetin uusi rele palautti valot keulille.
Edellisen releen käämilankojen vastusmittaus myös vahvisti kelan kärähtämisen,
CS 2,0t -97 225 000 km