-95 cse puhaltaa vain kylmää

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

-95 cse puhaltaa vain kylmää

Viesti Kirjoittaja pmj »

Ei oma Saab niin kaikkia tapaukseen liittyviä asioita en välttämättä tiedä.
Mutta moottorilämpötilamittari ei aivan vaaka-asentoon mene, mutta lähes. Lämpötilapyynti on HI. Sisälämpötila-anturi pyörii mutta sen pikkuritilä näyttää olevan osittain pölyssä, mutta tällähän ei pitäisi olla merkitystä kun pyynti on HI? Konetilassa akvaarioon menevissä letkuissa on selkeä lämpötilaero. Toinen on kuumahko mutta toinen ei. Voiko siellä olla akvaarion syyläri tukossa vai mistä tuo lämpötilaero voisi johtua? Onko siellä jokin venttiili? Haulla kyllä löytyi tietoa, että akvaariossa voisi olla jokin muovivipu rikki, mutta voiko se liittyä veden virtaamiseen? ACC:sta painettu AUTO ja oikean puoleista alinta, käsittääkseni ei virheitä, ainakin nolla vilahtaa alussa ja ledi käy rivistön läpi ja jatkaa eloansa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -95 cse puhaltaa vain kylmää

Viesti Kirjoittaja jus »

Lämppärin kennossa kiertää neste tonnarissa aina, ei ole mitään vesiventtiileitä. Lämmityksen säätö toimii ilmansekoitusläpillä, tarpeen mukaan ilmavirtausta ohjataan läpillä sopivassa suhteessä kennon läpi/ohi.

Jos ilmaläpän varsi on poikki, läppien asento ei ole ennustettavissa eikä oikein tutkittavissakaan irrottamatta puhallinkoteloa.

HI-asennossa pitäisi kaikki ilma ohjautua kennon läpi, riippumatta sisälämpöanturin tiedosta.

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... vipu1.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: -95 cse puhaltaa vain kylmää

Viesti Kirjoittaja pmj »

Kuva

Joo, kiitti. Onko tuo kuvan vasemman puoleinen akvaarioletku kennolta moottoriin tuleva letku? Se on haaleampi kuin oikean puoleinen. Samoin jos acc on jonkin aikaa off, niin muutamia sekunteja tulee lämpimähköä ilmaa ennen kuin kylmenee. Eli olisko tässä huono nestevirtaus kennolla?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4204
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: -95 cse puhaltaa vain kylmää

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mä ottaisin nyt ensin ton akvaariokotelon kannen pois ja tarkistaisin sen lämmönsäätövivun kunnon.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: -95 cse puhaltaa vain kylmää

Viesti Kirjoittaja pmj »

Akvaarion kansi on kyllä irti mutta en ensinäkemältä hoksannut mitä kaikkea vaatii että saa vivun näkyviin. Pitää tutkia. Voiko se vipu selittää jotenkin erilämpöisiä putkia? Voiko se kenno dumpata lämmöt jonnekin muuallekin jos kabiini ei sitä pyydä?

Kuva
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11475
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -95 cse puhaltaa vain kylmää

Viesti Kirjoittaja jus »

Akvaarion kannen irrottaminen riitttää, vipu näkyy juuri ja juuri pienestä raosta puhallinkotelon kyljessä, osittain höyrystinnotelon ja rintapellin välissä. Tässä kuva vanhatonnarista, höyristinkotelo on uudemmissa vähän erilainen, mutta puhallinkotelo ja ilmaläpän vipu on samanlainen kaikissa tonnafeissa: http://www.jope.fi/saab/www.quasimotors ... laprod.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
pmj
"Turbo"
Viestit: 294
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 01:09

Re: -95 cse puhaltaa vain kylmää

Viesti Kirjoittaja pmj »

En vieläkään hoksannu sitä rakoa, mutta pitää vielä huomena ihan mielenkiinnosta vilkaista.

En usko kuitenkaan että siinä on suurin vika ainakaan. Saabin kun käynnistää kylmänä ja antaa tyhjäkäynnillä moottorin lämmetä normaaliin niin kabiiniin tulee yhtä kylmää hi:lla ja lo:lla. Tilanne muuttuu heti jos nostaa tyhjäkäynnin ainakin 2000 kierrokseen, sitten tulee hi:lla lämmintä ja lo:lla kylmää. Olen kyllä kuumempiakin ilmavirtoja nähnyt tosin. Voikohan vesipumppu väsyä kun vaatii kierroksia että vesi kiertää?

Jäähytysneste oli kuitenkin ruskeaa. Syylärin alaletkusta pois laskemalla aina välillä, pesin järjestelmän 5-6 kertaa, yhden pesun vasitulla pesuaineella. Lopussa oli jo läpinäkyvämpää. Jospa siellä kabiinikennon sisällä oli myös moskaa?

Otin kuvan noista letkuista. Kirkkaan keltainen letku on siis kabiinin kennolle menevä, ja sen heti vasemmalla puolella on paljon kylmempi letku. Acc oli koko ajan off kun kuvia otin. Oikealla kiemurteleva akun + johto on yhtä lämmin kuin se viileä letku, eikä se johto käteen tuntunut lämpimältä ollenkaan. Letkut tasoittui kaasulla jonkunkin verran.

Kuva
Vastaa Viestiin