Ostimpa 9000:n, nyt kysymyksiä.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Ostimpa 9000:n, nyt kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Pihalla seisoo uusi lelu, -95 9000 3.0V6. Korilleen auto suunnilleen ok, ajoltaan ehkä kamalin, mitä ikinä olen ajanut pönttö-uazia lukuunottamatta.

Auto vetää vasemmalle ja tämän huomasi koeajolla. Sen sijaan koeajolla (liian hyvät olosuhteet) ei huomannut sitä, että kun tiellä on hiemankaan sohjoa tai vettä niin se sieppaa ja auto muuttaa suuntaa todella äkillisesti. 300km:n ajon jälkeen oli rystyset valkoisena ja tuskanhiki pinnassa.

Myyjä on ehkä lahjonut katsastajan, ei tuollaista voi muuten saada leimalta läpi. Nyt kuitenkin seuraavia kysymyksiä.

Onko eturipustuksessa mahdollista säätää muitakin pyöränkulmia kuin pelkkää aurausta? Jos on niin miten tämä tapahtuu?
Onko joku tyyppivikainen paikka mikä kuluu/pettää ja voisi aiheuttaa tuon tapaista vai onko nyt puslat ja nivelet käytävä läpi yksi kerrallaan? Kori ei vaikuta kolaroidulta joten siitä tämä huono ajettavuus tuskin johtuu.
Onko V6-mallissa matalampi/jäykempi alusta kuin muissa ysitonnisissa? Jousitusmukavuus on nimittäin aivan luokaton huonommilla teillä. Joku opel insignia, ford focus tai nissan pulsar tarjoaa yhtä epätasaisen kyydin. En muista näiden ennen kyllä näin kovia olleen.

Oli siinä hyvääkin, moottori murisee kivasti eikä tunnu vievän paljoa bensaakaan, samoin auto on aika hiljainen. Ja muotoilu on minusta ajattoman tyylikäs.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Ostimpa 9000:n, nyt kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Veikkaan alatukivarsien taaempia puslia ja/tai sitte iskaritolppien yläpäiden laakereita. Jälkimmäisiä ei inssi edes katso, mutta molemmat saa väljistyessään aika isot vapaaliikkeet pyörälle.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ostimpa 9000:n, nyt kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Pelkkä poskellaan oleva aurauskulmakin voi aiheuttaa kuvatunlaista nykimistä puolelta toiselle.

Tosin nuo takapuslat on kulutustavaraa - varsinkin jos ovat huonolaatuista tarvikeosia.

Pienen kaartovedon puolelle tai toiselle voi aiheuttaa ihan pelkkä rengaskin - ainakin allekirjoittaneen kokemuksella - siis sellainen jatkuva veto jonka helposti kompensoi pelkällä kevyellä ratin "tiukasti pitämisellä" - ei kuitenkaan rystyset valkoisena ja hampaat irvessä vääntämällä...

Aloittaisin "summittaisesta" aurauskulmien mittauksesta - tekee vaikka alu putkesta tms. säädettävän mittakepin, ja mittailee useamman kerran - laskee niistä sitten keskiarvon / tiputtaa suurimmat ja pienimmät mitat pois - tuolla saa haarukoitua kyllä onko auraus kohdallaan vai ei... tai kuten allekirjoittaneen tapauksessa - raidetangonpään vaihdon jälkeen jopa niin hyvän tuloksen ettei ole tarvinnut maksaa kulmien säädöstä.

Peruskonstruktiossa ei muita kuin aurauskulmia oikein voi säätää - mutta jos muistan oikein väärinpäin asennettu tolpan yläpää muuttaa kulmia jonkun verran - mutta siis tämä vain muistikuvaa,,, anyways vetelyn aiheuttaa joko aurauskulma tai puslat - caster ja camber on sitten ihan oma maailmansa ja vaikuttaa muihin ajotuntemuksiin.

Aurauskulmiakaan ei katsastuksessa mittailla - vaikka niillä onkin mittausvälineet, ainakin sillä suurimmalla ketjulla - aurauskulmat mitataan kylläkin niissä maksullisissa kuntotarkastuksissa...
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1782
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Ostimpa 9000:n, nyt kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kannattaa myös tarkistaa alatukivarren ja rungon väliset alumiinihelat.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2154
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ostimpa 9000:n, nyt kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja anv »

Paras paikka pyöränkulmien säätöön on Oulussa PointS vasaraperällä. Tästä on oma ketjunsakin tuolla NG9-3 alueella...
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Ostimpa 9000:n, nyt kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Tietääkö joku, miten V6-mallista luetaan vikakoodit? Monilla nettisivuilla neuvottu virran päällekääntö ja valon vilkunnan seuranta ei tunnu tässä toimivan. Onko testeri ainut vaihtoehto?
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ostimpa 9000:n, nyt kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Eikös v6 ole motronic moottorinohjauksella eikä trionicilla joten luulen et silloin joku autocom tyyppinen testeri aika hyvä vaihtoehto..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Ostimpa 9000:n, nyt kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Onkohan tähän hengentuotteeseen jostain löydettävissä sähkölaitekytkinkaavio? Toiminnot pimenee tahtia 1-2/pvä. Radio toimi vielä ostettaessa, nyt on mykkä, samoin pimeni kierroslukumittari. Kohta menee varmaan jo pyyhkijät ja valot. :D
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1782
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Ostimpa 9000:n, nyt kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja pevi »

Olen joskus netistä onnistunut imuroimaan 400-sivuisen sähkökuvien korjaamokirjan ranskaksi. Kokoa sillä 7 Mb, joten saattaa kulkea spostilakin jos lähetät osoitteen YV:nä.

Paperiversiona löytyy suomeksikin.

Kuvat ja kompnenti on kyllä samat riippumatta kielestä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 737
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Ostimpa 9000:n, nyt kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

kimmoa kirjoitti:ford focus tai nissan pulsar tarjoaa yhtä epätasaisen kyydin. En muista näiden ennen kyllä näin kovia olleen.

Oli siinä hyvääkin, moottori murisee kivasti eikä tunnu vievän paljoa bensaakaan, samoin auto on aika hiljainen. Ja muotoilu on minusta ajattoman tyylikäs.

Tonnarin alusta ei minusta ole koskaan kova. Ei edes aerossa. Olisko tuossa jokin amis viritys alustassa.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Ostimpa 9000:n, nyt kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Silmällä katottuna auto ei oo normaalia matalampi. En tiedä sitten miten mahd. amisvirityksen voisi todeta. Vai oonko vaan liian tottunut jo Sitikkaan kun on semmosella 13v tullu jo ajeltua?
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Ostimpa 9000:n, nyt kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

Noniin puslat on tarkastettu eikä silmämääräisesti + sorkkaraudalla vääntelemällä mitään vikaa. Myöskin yläpään laakerit on OK: ei narise eikä pauku ja navasta käsin kääntelemällä kääntyy tosi kevyesti. En kyllä niissä vian uskonut olevankaan, ohjaus kun ei jumita, puoltaa vaan.

Jousikaan ei ole poikki.

Taka-akselilla kaikki puslat ovat silmämääräisesti ehjiä.

Onko vielä jotain "yleistä", mitä näissä voisi olla? Onko apurunko kiinni korissa kumeilla?
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1782
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Ostimpa 9000:n, nyt kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja pevi »

pevi kirjoitti:Kannattaa myös tarkistaa alatukivarren ja rungon väliset alumiinihelat.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
kimmoa
"Aero"
Viestit: 435
Liittynyt: Su Helmi 04, 2007 13:26
Paikkakunta: Sievi

Re: Ostimpa 9000:n, nyt kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja kimmoa »

pevi kirjoitti:
pevi kirjoitti:Kannattaa myös tarkistaa alatukivarren ja rungon väliset alumiinihelat.

En oikein keksi mitkä nuo siellä olis. Onko kyseessä taaimmaisten puslien kuoret vai mitkä ne on?
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Ostimpa 9000:n, nyt kysymyksiä.

Viesti Kirjoittaja Risto »

Kuvassa numerolla 13, helan numerolla 3 molempien kiinnityskohtien ja runkopalkin välissä:

Kuva

Kuva
Vastaa Viestiin