Vaparin vaihdelaatikko turboon?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
khk
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Ti Heinä 09, 2013 11:16
Paikkakunta: Espoo

Vaparin vaihdelaatikko turboon?

Viesti Kirjoittaja khk »

Auto on '96 CSE 2.3T manuaali ja vaihdelaatikko pitäisi vaihtaa. Tarjolla olisi vaparin laatikko huomattavasti edullisemmin kuin käytetty romiksesta. Olen ymmärtänyt että niissä on ainakin välityksen suhteen ero, 2.3T on 1:3.609 ja 2.0 vaparissa on 1:4.450.

Olen käsittänyt että tähän turboon voisi periaatteessa tuon vaparin laatikon laittaa, mutta kyselen että mitä vaikutusta sillä olisi, olisiko se hyvä vai huono idea, onko osissa tai kestävyydessä tms eroja, ja jos joku on näin tehnyt, niin millaisia kokemuksia? Onko se noiden välitysten eron idea se että turbon välityksillä sama ajonopeus saadaan pienemmillä kierroksilla? (Mieluiten kuitenkin laittaisin vaihtolaatikon samoilla välityksillä turbosta, joten jos jollain sellainen on nurkissa, olisin kiinnostunut... YV!)

Ja ylipäänsä, jos vaihtaa käytetyn laatikon, niin onko se parempi jättää avaamatta vai pitäisikö sitä yrittää jotenkin katsoa/kunnostaa/säätää/voidella ennen vaihtoa?
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3877
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Vaparin vaihdelaatikko turboon?

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos kaupungissa pyörii niin vaparin mennee, kiihtyy hyvin mutta kierrokset ja kulutus sitten suuremmat maantienopeuksissa.

Itel kokemusta vain Mazda lootista sekoitettuna ja sama 626 16v GT omalla 100km/h oli 3000rpm, 12v vaparin 2600rpm ja probe turbon laatikol 2500rpm. Kiihtyhä se nopiammin omal mutta reissuilla tuo proben oli paras ja taloudellisin ja myös noista vaihtoehdoista kestävin sekä hiljaisin. Oli mietinnössä tuoho probe turbo tekniikka mutta jäi tekemättä.

Saabin lootista siis ei kokemusta, omiin hommannu hajonneiden tilalle (ng900 ja og900 turboon) aina samanlaiset kun ei ihan vakioita tehoiltaan nuo autotkaan olleet ja runsaasti matka- ajoa niille tuli. Lootat mulla vaihettu avaamattomina, tiennyt myyjät ennalta ja luottoa klubilaisiin oli.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1212
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Vaparin vaihdelaatikko turboon?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

3.6 laatikossa satasen nopeudessa 2000 kierrosta, 4.05 laatikossa 2400 ja 4.45 laatikossa 2700
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Vaparin vaihdelaatikko turboon?

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Täyspaineisessa on isot vetarinmaljat kun taas pienpaineisessa on pienet maljat,eron kyllä huomaa kun maljoja kattelee
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1819
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Vaparin vaihdelaatikko turboon?

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Onkos täällä jollain tietoa, käykö lyhytlohko Tonnariin pitkälohkon vaihteisto? :roll:
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Vaparin vaihdelaatikko turboon?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Eri pulttijako kytkinkopassa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin