9000 taka-akselin vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jaajore
"Ruisku"
Viestit: 137
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2012 16:00

9000 taka-akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja jaajore »

Sopiiko cs koppasesta taka-akseli kilkkeineen cd koppaiseen vai onko esim. kiinnityskohdissa eroja. Muitakin vinkkejä ko. operaatiota koskien vastaanotetaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 taka-akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Sama akseli sopii kaikkiin korimalleihin, kunhan on paikat ABS-antureille jos autossa on ABSit. CS:n akseli sopi ongelmitta CC:hen. Iskarin alapäiden pultit voi teettää eniten töitä, jollet vaihda iskareita akselin mukana.

Puslia voi samassa yhteydessä harkita vaihdettavan, mutta kannattanee miettiä mitä laatua laittaa, ettei käy näin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 9#p1027969
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7461
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: 9000 taka-akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja mestari »

oliko og käsijarru takana olevan satkun takaakseli sama kuin tonnarissa?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 taka-akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 taka-akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja aero »

Ottaen huomioon, että tonnarin takaraideväli on n. 5cm satkua leveämpi (1440 vs 1492mm) pitäisin todennäköisenä, että taka-akseli on fyysisesti eri pituinen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: 9000 taka-akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja pevi »

Taka-akselin vaihto on yllättävän simppeli juttu. Iskarit kannattaa ehdottomasti vaihtaa samalla. Iskarin alapäänpultin rälläköinti on huomattavasti helpompaa silloin kun akseli on irti. Eli akselia irrotettaessa otetaan iskarit irti vain yläpäästä.
Kannattaa ottaa akselin mukana kaikki tangotkin mukaan, jolloin irrotettavaksi jää vain pultit jotka ovat koria vasten. Ne aukeaa yleensä helposti, kun mutteri on kotelon sisällä säältä suojassa. Muttereita ei joudu pitämään vastaan, vaan ne on "peltilevyssä" kiinni.

Jos irrottat myös vakaajatangon kannatinraudat, paina tarkkaan mieleen kumpi tulee kummalle puolelle ja mitenpäin!!! Ne menevät helposti väärin.

Tietenkin aloitat homman löystämllä pyörän napamutterin, jos aiot myös hiekkapuhaltaa akselin ( suosittelen ). Sitä ei oikein irrotetusta akselista saa auki. Ja tietenkin alkutoimenpiteinä ABS anturi irti ( irtoaa helpohkosti vaikka etupään anturi menee yleensä uusiksi ). Jarrupellin kiinnitysmutteri voi olla jumissa ( periaatteessa ainoa iskarin alapään lisäksi ) mutta sen voi helposti porata auki. Muista tällöin laittaa nylocmutteri uuteen ruuviin. On näet kurjaa myöhemmin irrottaa jarruja yhden löystyneen 6 mm ruuvin takia :evil: ( arvaa mistä tiedän ).

Iskarin alapäätä irrotettaessa menee vakaajatangon kumit uusiksi. Osta alkuperäiset. Kumeja on hankala puristaa paikoilleen. Itse teetin homaan sopivan sisäpinnasta kartiomaisen lieriön, jollla homma onnistuu helposti hylsyn, rasvan ja ruuvipenkin avulla.
Lieriö on periaatteessa lainattavissa panttia vastaan.

Eli ei paha jumppa, eikä ikäviä yllätyksiä odotettavissa...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Re: 9000 taka-akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Minkäsalainen on tuon iskarin alapään kiinnitys, kun en nyt äkkiseltään muista?
Oliskos sinne vaikka induktiokuumentimella mahdollista heittää lämpöä?

Kuumentimen DIY versio näemmä syntyykin jo ihan pikkurahalla. Erilaisia tarjolla useampiakin, ohessa sattumanvaraisesti eka poimittuna, 25 €.

https://www.ebay.com/itm/1000W-ZVS-Low- ... Sw1V9ceKHo

Kuva
CS 2,0t -97 225 000 km
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: 9000 taka-akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Minkäsalainen on tuon iskarin alapään kiinnitys, kun en nyt äkkiseltään muista?
Yksi läpipultti, mutta ongelmaksi muodostoo että se ruostuu kiinni siihen iskarin holkkiin/puslaan ja pyörii sitten vaan se mukana siinä vaikka pultin saakin auki.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: 9000 taka-akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja pevi »

Ihan kiva tuo ebay-juttu. Olisi sille sopiva DC-teholähdekin olemassa. Täytynee tilata...

Iskarihommassa ainoa vaihtoehto on rälläköidä pultti poikki puslan ja iskarin välistä. Itse vaihdoin sinne aikanaan rosteripultit, mutta nekin jämähtää muutamassa vuodessa kuparipastasta huolimatta pusliin kiinni.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: 9000 taka-akselin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kupari »

CS-93 takavakaajan päätypuslat/ takaiskarit alapultti riitti koko M12*100 hyvin ja löytyi suoraan paikallisesta pulttiliikkeestä . Oli 120 pitkätkin varalla.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin