Kattoluukku
Kattoluukku
Nyt kun rupesin oikein selvittämään mikä alkuperäisessä Webaston valmistamassa tonnarin lasikattoluukussa on vikana, kun ei luukku kulkeudu nappulaa painamalla sisään, mutta aukeaa takareunasta ylös kyllä ihan hyvin.
No ei muuta kuin nappulaa painamalla luukku takapäästään ylös ja katon kautta tutkailemaan missä vika mahtaa olla. No löytyihän se vika: luukun reunat turvonneet ruosteen vaikutuksesta jonkin verran.
Nyt kaivattaisiin löytyykö Satakunnasta Pori-Rauma akselilta tai lähistöltä hyvää jälkeä ja nopeasti valmista aikaan saavaa autokorjaamoa, jolta kannattaisi kattoluukun pelti reunojen korjausta kysellä.
Haku toiminnolla löysin jonkun klubilaisen kotisivuilta ihan hyvät kuvat, miten kattoverhoilu irroitetaan sun muuta...
Ja vaikka autossa on ilmastointi niin kyllä kattoluukun pitää mielestäni aueta ja toimia kunnolla. Sanokoot muut mitä haluavat.
No ei muuta kuin nappulaa painamalla luukku takapäästään ylös ja katon kautta tutkailemaan missä vika mahtaa olla. No löytyihän se vika: luukun reunat turvonneet ruosteen vaikutuksesta jonkin verran.
Nyt kaivattaisiin löytyykö Satakunnasta Pori-Rauma akselilta tai lähistöltä hyvää jälkeä ja nopeasti valmista aikaan saavaa autokorjaamoa, jolta kannattaisi kattoluukun pelti reunojen korjausta kysellä.
Haku toiminnolla löysin jonkun klubilaisen kotisivuilta ihan hyvät kuvat, miten kattoverhoilu irroitetaan sun muuta...
Ja vaikka autossa on ilmastointi niin kyllä kattoluukun pitää mielestäni aueta ja toimia kunnolla. Sanokoot muut mitä haluavat.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Katselit varmaan minun kattoruostesivuani.
Jonkun matkaa eteenpäin ongelman kanssa voi päästä kun ruuvaat sen luukun irti ja rapsuttelet irti ne ruosteet sisäreunasta. Rapsuttelun jälkeen ne sisälaidat saa vasaroitua sisäänpäin niin ettei enää ahdista. Kunnossahan se ei vielä tuon jälkeen ole, mutta luukun saa kyllä liikkumaan. Ruostetta voi poistaa hapolla ja sitten vähän maalia päälle. Pahimmat terävät reunat kyllä pitää tasoittaa niin ettei revi luukun tiivistettä. Tässä vaihtoehdossa ei tarvitsisi kattoverhoilua eikä luukkukasettia irrottaa.
Jos katon pintapelti ei ole rikki, tyytyisin tällaiseen vaihtoehtoon.
Jonkun matkaa eteenpäin ongelman kanssa voi päästä kun ruuvaat sen luukun irti ja rapsuttelet irti ne ruosteet sisäreunasta. Rapsuttelun jälkeen ne sisälaidat saa vasaroitua sisäänpäin niin ettei enää ahdista. Kunnossahan se ei vielä tuon jälkeen ole, mutta luukun saa kyllä liikkumaan. Ruostetta voi poistaa hapolla ja sitten vähän maalia päälle. Pahimmat terävät reunat kyllä pitää tasoittaa niin ettei revi luukun tiivistettä. Tässä vaihtoehdossa ei tarvitsisi kattoverhoilua eikä luukkukasettia irrottaa.
Jos katon pintapelti ei ole rikki, tyytyisin tällaiseen vaihtoehtoon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruo ... 538a_1.jpgiita kirjoitti:siis kuuluuko luukun liukua sisään itsellä nousee vain takareuna,eikä ole ruostetta yhtään(-88 cd)
Viimeksi muokannut jus, To Elo 06, 2009 23:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Autosta ei kannata sanoa että ei ole ruostetta. Jos alkaa tonkimaan niin 'virheettömästä' saabistakin voi löytyä multaajus kirjoitti:http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruost ... 538a_1.jpgiita kirjoitti:siis kuuluuko luukun liukua sisään itsellä nousee vain takareuna,eikä ole ruostetta yhtään(-88 cd)
Off topikkina Kiitti Iita valosta, nopea toimitus
9000 CD 2.3 -90
Minulla ilmeni aikanaan samaa ongelmaa ja tietenkin syytin ruostetta siitä ensimmäisenä. Syy löytyi kuitenkin aivan muualta, nimittäin joku mokkakorva oli joskus purkanut luukun ja koonnut sen aivan päin hel..ttiä Aikani tuota ihmeteltyäni sain osat istumaan oikeille paikoille ja luukul liukumaan sisään. Samalla kyllä hitsasin nuo reunat. Niin ja luukku on saabin alkuperäinen webaston moottorilla.
Jos luukku on joskus irroitettu ja sitä on purettu, tuo kokoamisvirhe, mikä omassanikin on voi sattua aivan huomaamatta.
Jos luukku on joskus irroitettu ja sitä on purettu, tuo kokoamisvirhe, mikä omassanikin on voi sattua aivan huomaamatta.
Olikohan niin, että mm. Haynesin kirja neuvoo luukkumoottorin kohdistamisen väärin. Sama virhe on kopioitunut Alfamerinkin tonnarinkorjauskirjaan.Thor| kirjoitti:Jos luukku on joskus irroitettu ja sitä on purettu, tuo kokoamisvirhe, mikä omassanikin on voi sattua aivan huomaamatta.
Moottorillahan on kolme stoppikohtaa, joista keskimmäinen vastaa luukku kiinni -asentoa, siitä lyhyt pyörähdys eteenpäin vastaa takareuna ylhäällä -asentoa ja pidempi ajo toiseen suuntaa vastaa luukku takana katon sisällä -asentoa.
Tuo luukku kiinni-asento on tunnistettavissa mm. siitä, että pyörässä oleva merkki (reikä) on kohti pikkuhammaspyörää, joka liikuttaa vaijereita.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruo ... 2916_1.JPG
Luukun ollessa kiinni luukun takareuna on kattopellin tasalla ja vaijerien päissä olevien liukujen pitäisi olla kohdistusmerkkien kohdalla, tarkalleen oikean aseman voi varmistaa kohdistustappien avulla, tappi menee vivuston reikien läpi http://www.jus.liitin.net/saab/9000/kat ... 90_15.html
ja samalla luukun kehyksessä olevan liukukiskon pinnassa olevan hahlon yli.
Tappien paikalleensaaminen edellyttää, että luukun muovisen alakehyksen kiiinnitys luukusta irrotetaan ja kehys työnnetään taakse katon sisään.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruo ... 2922_1.JPG
Tässä näkyy tuo kehys taakse työnnettynä, tosin myöskin lasi on irti, mutta sehän vain parantaa näkyvyyttä:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruo ... 2914_1.JPG
Kun keskiasentoon parkkeerattu moottori ruuvataan paikalleen luukun ollessa kiinni, ja vaikka noiden kohdistustappien ollessa paikallaan, homma menee oikein.
Voi olla että noita kohdistustappeja ei saa paikalleen jos kiinnitysruuvit, jotka kiinnittävät lasin siihen nostomekanismiin on kiristetty väärässä asennossa. Ei ole kuitenkaan todennäköistä.
Viimeksi muokannut jus, To Elo 06, 2009 23:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Uuh, Jus pisti nyt pahan En ikinä perehtynyt kyseiseen vikaan aivan noin seikkaperäisesti Totesin vain että osat olivat väärin ja korjasin virheen. Jotenkin niin se meni, että sellaiset jännät tapit, missä on neliön muotoinen pää, jäivät päkittämään jotakin määrittelemätöntä kohtaa vasten, hieman ruuvailemalla sain tuon korjattua.
Vielä yksi asento lisää. Kun kattoluukku on ajettu taakse ja se pysähtyy, niin painamalla taakse uudestaan menee luukku vielä muutaman sentin Okei, pakko myöntää, että ei liity tuohon yllä mainittuun moottorin asennutkseen, mutta veikkaan, että kaikki ei tiedä, että katon saa vielä enemmän auki kuin mitä on tullut huomatuksi. Meinasin saada antennipiuhaa korjatessa kattoluukun päällä olleen asennunesteen niskaani, mutta onneksi kaveri huomasi sen ajoissa.jus kirjoitti:Moottorillahan on kolme stoppikohtaa, joista keskimmäinen vastaa luukku kiinni -asentoa, siitä lyhyt pyörähdys eteenpäin vastaa takareuna ylhäällä -asentoa ja pidempi ajo toiseen suuntaa vastaa luukku takana katon sisällä -asentoa.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Tuo yllä kuvailemani moottorin stoppikohtien kohdistaminen on käyttömukavuutta lisäävä juttu, mutta ei voi aiheuttaa luukun liikkeen estymistä johonkin suuntaan. Moottorin stoppikohdista pääsee aina ohi painamalla nappia uudelleen, kuten peinu tuossa jo totesikin. Olennaisin noista stoppikohdista on se luukku kiinni -kohta, sen avulla luukun saa kiinni ilman että tarvitsee nousta katsomaan onko se hyvin tai tunnustella kädellä katolta ikkunan kautta.
Minulla puuttuu se neliskulmainen tapin pää toiselta puolelta, joku edellinen luukkuremppamies on saanut sen hukattua. Taitaa näkyäkin se neliskanttinupin paikka kuvassa http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruo ... 2915_1.JPG. Tuossa missä pystysuunnassa kuvan keskellä ja leveyssuunnassa neljäsosa vasemmalta näkyy harmaa tappi kelluvan suorakulmareunaisen hahlon yläpuolella. Kun luukku halutaan ajaa taakse katon sisään, pitää neliötapin olla tuon hahlon kohdalla vasemmalla ja oikealla juuri silloin kun mekanismi haluaa painaa luukun takareunan alas.
Käsittääkseni moottorin irrottamalla, mekanismin kohdistustappien avulla kohdistamalla ja moottorin uudelleenkiinnittämällä tuossa ei pitäisi voida mennä mikään väärin. Sen jälkeen pitäisi olla mahdolllista ajaa luukun takareuna ylös ja alas.
Jos avaa liukukiskon kannen ja irrottaa vaijerin päässä olevat liu'ut kiskosta, on mahdollista takaisinlaittaessa saada mekanismin nivelvivut väärin päin. Tässä kuva, jossa kuskin puolen mekanismi purettuna, kuvan perusteella vaikea sanoa miten päin tuo liuku ja kolminivelinen mekanismi sinne pitää asettaa takaisin:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... anismi.jpg
Jos mekanismi on koottu väärin, kohdistustappeja ei varmastikaan saa paikalleen ilman että purkaa ensin mekanismin ja laittaa vivut oikein päin.
Minulla puuttuu se neliskulmainen tapin pää toiselta puolelta, joku edellinen luukkuremppamies on saanut sen hukattua. Taitaa näkyäkin se neliskanttinupin paikka kuvassa http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruo ... 2915_1.JPG. Tuossa missä pystysuunnassa kuvan keskellä ja leveyssuunnassa neljäsosa vasemmalta näkyy harmaa tappi kelluvan suorakulmareunaisen hahlon yläpuolella. Kun luukku halutaan ajaa taakse katon sisään, pitää neliötapin olla tuon hahlon kohdalla vasemmalla ja oikealla juuri silloin kun mekanismi haluaa painaa luukun takareunan alas.
Käsittääkseni moottorin irrottamalla, mekanismin kohdistustappien avulla kohdistamalla ja moottorin uudelleenkiinnittämällä tuossa ei pitäisi voida mennä mikään väärin. Sen jälkeen pitäisi olla mahdolllista ajaa luukun takareuna ylös ja alas.
Jos avaa liukukiskon kannen ja irrottaa vaijerin päässä olevat liu'ut kiskosta, on mahdollista takaisinlaittaessa saada mekanismin nivelvivut väärin päin. Tässä kuva, jossa kuskin puolen mekanismi purettuna, kuvan perusteella vaikea sanoa miten päin tuo liuku ja kolminivelinen mekanismi sinne pitää asettaa takaisin:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... anismi.jpg
Jos mekanismi on koottu väärin, kohdistustappeja ei varmastikaan saa paikalleen ilman että purkaa ensin mekanismin ja laittaa vivut oikein päin.
Viimeksi muokannut jus, To Elo 06, 2009 23:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Itse huomasin jotain olevan vialla kokoamisessa, kun olin irroittanut koko luukku mekanismin ja veivailin sitä pöydällä käsiveivin kanssa eteen, taakse ja ylös, alas. Suurta ihmetystä aiheutti luukun takareunan nouseminen luukun ollessa, ikäänkuin sisään vedettynä
Siitä sitten vaan tutkiskelemaan ja huomasin, etteivät nuo "neliökantatapit" menneetkään omaan uraans, vaan jäivät sen päälle, jolloin mikään ei pidätellyt luukkua alhaalla sen ollessa katon sisällä, vaan se pääsi nousemaan takareunastaan ylös asennossa, kuin asennossa.
Siitä sitten vaan tutkiskelemaan ja huomasin, etteivät nuo "neliökantatapit" menneetkään omaan uraans, vaan jäivät sen päälle, jolloin mikään ei pidätellyt luukkua alhaalla sen ollessa katon sisällä, vaan se pääsi nousemaan takareunastaan ylös asennossa, kuin asennossa.
Ei minulla todennäköisesti ole tuota ongelmaa kattoluukussani, koska auto ollut meillä lähes uudesta saakka. Luukun kun saa takareunasta nousemaan niin näkee että ne sivupellit ovat "hiukan" (lue: jonkin verran) ruostuneet. Päällisin puolin ei katossa näy mitään ruostetta.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Mitenkäs kattoluukun saa tuota manuaalista avausta käyttämällä rullattua taakse/sisään? Eli miten manuaalikäyttöä käyttäessä määritellään haluaako luukun nousevan vai vetäytyvän katon sisään?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Toiseen suuntaan veivaamalla menee sisään ja toiseen suuntaan nousee ylös takareunastaan. Ainoa ongelma ainakin itsellä on se että kattoluukun reunapellit, jotka eivät näy katolle ovat hieman ruosteessa ja sitä ei jaksa veivata sisään. Enkä ole myöskään koittanut saada etureunaa sen verran auki että siitä saisi avitettua sisään menoa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.