Rallatuksen lähde?
Rallatuksen lähde?
Alkaa mennä hermo täällä Kuusamossa tonnarin ketjuihin, kun osaavaa apua ei tunnu löytyvän.
Autosta on mielestäni kuulunut rapinaa ja rallatusta jo jonkin aikaa ja tuossa kesällä päätin, että teetän pois alta sen jakopään rempan. Vein auton paikalliselle korjaamolle (jonka piti tietää edes jotain Saabeista) ja pyysin tekemään jakopään rempan ja ottamaan pois tp-akselien ketjut.
Kun hain auton pois, niin eivät suinkaan olleet näin tehneet, vaan aukaisseet koneen ja todenneet ketjun olleen "tiukalla" ja äänen tulleen viallisesta apulaitehihnan kiristinrullasta, jonka olivat sitten vaihtaneet venttiilikopan tiivisteiden kera sekä putsanneet vielä tyhjäkäyntimoottorin. Tästä ilosta sain maksaa 290e.
Minusta tuo rämisevä käyntiääni ei ole kuitenkaan tällä operaatiolla muuttunut mihinkään. Pystyykö täällä joku asiantuntija äänen perusteella päättelemään, rämiseekö siellä jakoketju, tp-akselin ketju vai joku muu? Autolla ajettu 320 tkm. Vai kuuluuko sen tosiaan kuulostaa tuolta, niinkuin korjaamolla väittivät? Alan jo epäillä omia korviani ja muistikuviani siitä, että 50 tkm sitten käynti oli siistimpää...
Tässä ääninäytettä etusäleikön tuntumasta:
https://drive.google.com/file/d/14pMrf6 ... sp=sharing
Autosta on mielestäni kuulunut rapinaa ja rallatusta jo jonkin aikaa ja tuossa kesällä päätin, että teetän pois alta sen jakopään rempan. Vein auton paikalliselle korjaamolle (jonka piti tietää edes jotain Saabeista) ja pyysin tekemään jakopään rempan ja ottamaan pois tp-akselien ketjut.
Kun hain auton pois, niin eivät suinkaan olleet näin tehneet, vaan aukaisseet koneen ja todenneet ketjun olleen "tiukalla" ja äänen tulleen viallisesta apulaitehihnan kiristinrullasta, jonka olivat sitten vaihtaneet venttiilikopan tiivisteiden kera sekä putsanneet vielä tyhjäkäyntimoottorin. Tästä ilosta sain maksaa 290e.
Minusta tuo rämisevä käyntiääni ei ole kuitenkaan tällä operaatiolla muuttunut mihinkään. Pystyykö täällä joku asiantuntija äänen perusteella päättelemään, rämiseekö siellä jakoketju, tp-akselin ketju vai joku muu? Autolla ajettu 320 tkm. Vai kuuluuko sen tosiaan kuulostaa tuolta, niinkuin korjaamolla väittivät? Alan jo epäillä omia korviani ja muistikuviani siitä, että 50 tkm sitten käynti oli siistimpää...
Tässä ääninäytettä etusäleikön tuntumasta:
https://drive.google.com/file/d/14pMrf6 ... sp=sharing
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Rallatuksen lähde?
Meillä jubissa rapisi ilmastoinnin kompura. Kädellä alaspäin painamalla kompurasta loppui ja lopullisesti pultit kiristämällä
Opel Insignia 1.6T sport sedan my15
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Vaikka omaa saabia ei ole, niin rouvalla edelleen tonnari ajossa.
Re: Rallatuksen lähde?
Mjaa, täytyypä testata! Ois halvempi korjaus ku jakopään remppa.
EDIT: Eipä vaikuttanut kompuraan koskeminen ääneen, ikävä kyllä .
EDIT: Eipä vaikuttanut kompuraan koskeminen ääneen, ikävä kyllä .
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Rallatuksen lähde?
oletko käyttänyt apulaitehihnaa tuulilasin sulan päällä ja sillä aikaa kuunnellut mosan käyntiäänen muutosta?
mikäli del monte mies sanoo yes vika on sitten helppo haarukoida
mikäli del monte mies sanoo yes vika on sitten helppo haarukoida
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Rallatuksen lähde?
En oo.. tai ainakaan en ymmärtänyt kysymystä. Tuulilasin sulan päällä?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Rallatuksen lähde?
Meinaa että ota apulaite hihna kokonaan poies ja kuuntele konetta hetki ilman pyöriviä apulaitteita.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Rallatuksen lähde?
Ja apulaitehihna pois jos ei ääntä enää tule niin jää rallatuksen syy jonnekin apulaitteisiin.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: Rallatuksen lähde?
No itsellähän ei tollaseen riitä osaaminen, mut auto oli tänään kallistuksenvakaajan kumien vaihdossa korjaamolla ja pyysin niitä sitten kuuntelemaan äänen lähdettä. Kuulemma ainakin vesipumppu pitää ylimääräistä ääntä. Eli sitä sit varmaan seuraavaksi vaihdatteleen...
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Re: Rallatuksen lähde?
Minäkin aikoinaan vaihatin 550 tkm ajettuun 2.3i tonnariin jakopään osat lähes turhaan. Ääni jatkui kunnes hihna tippui itsestään vesipumpun laakerin petettyä. Ihmeteltiin huollossa kun nestettä ei ollut vajunnut ennen laakerin täyspettämistä.Saabatti kirjoitti: ↑Pe Syys 04, 2020 15:11No itsellähän ei tollaseen riitä osaaminen, mut auto oli tänään kallistuksenvakaajan kumien vaihdossa korjaamolla ja pyysin niitä sitten kuuntelemaan äänen lähdettä. Kuulemma ainakin vesipumppu pitää ylimääräistä ääntä. Eli sitä sit varmaan seuraavaksi vaihdatteleen...
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Re: Rallatuksen lähde?
Nytpähän on uus vesipumppu sitten. Mielestäni kaikki rapina ei kaikonnut, mutta alan epäillä jo korviani. Pitää varmaan ostaa toinen T5-Saab ihan vaan verrokiksi?
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Rallatuksen lähde?
Kyllä nyt tarttis auto saada jollekin pajalle,
joka perusasiat osaa ja viitsii tehdä. Kokeilisivat ottaa moniurahihnan pois, katoaako ääni sillä, jos ei, niin tp-akselien ketju pois, ja uudelleen tarkastaa se nokkaketju laahaimineen.
Nopeasti päätellen, edellisellä pajalla on otettu venttiilikopan kansi auki ja katsottu onko ketju tiukalla. Sitä kautta nyt ei paljon muuta näe.
Pikkusenhan tuo t5 koneen ketju aina rallattaa, mutta better safe than sorry.
joka perusasiat osaa ja viitsii tehdä. Kokeilisivat ottaa moniurahihnan pois, katoaako ääni sillä, jos ei, niin tp-akselien ketju pois, ja uudelleen tarkastaa se nokkaketju laahaimineen.
Nopeasti päätellen, edellisellä pajalla on otettu venttiilikopan kansi auki ja katsottu onko ketju tiukalla. Sitä kautta nyt ei paljon muuta näe.
Pikkusenhan tuo t5 koneen ketju aina rallattaa, mutta better safe than sorry.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.