Ilmastoinnin lauhdutin
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
- Paikkakunta: Jyväskylä
Ilmastoinnin lauhdutin
Moi!
-92 CS:täni on mennyt kierteet ilmastoinnin lauhduttimen liittimestä, ja niinpä koko lauhdutin pitää vaihtaa. Tai näin ainakin OilBoysin pojat sanoivat, ja hintaakin kuulemaa noin 800€...
Kaverillani olisi purettavana muistaakseni jotain -88 tai -90 mallin tonnari, mahtaako noissa olla samat lauhduttimet eli käykö tuo uudempaan Saabiin?? Onko jollakulla tehtaan varaosaluetteloa josta näkisi eri vuosimallien erot.
Tuon vaihtaminen ei vissiin pitäisi olla kovin monimutkainen operaatio?Osaako joku muuten kertoa missä päin Jyväskylää tuo kannattaisi täyttää & tarkistuttaa? Jotenkin nuo OilBoysien hinnat tuntuvat aika suolaisilta, muistaakseni luokkaa 150€ pelkkä täyttö, ja sekin oli parin päivän päästä tyhjä, eli en tiedä että testasivatko tiiviyttä olleskaan... Ei houkuttele uusinta käyntiin tuollainen toiminta!
-92 CS:täni on mennyt kierteet ilmastoinnin lauhduttimen liittimestä, ja niinpä koko lauhdutin pitää vaihtaa. Tai näin ainakin OilBoysin pojat sanoivat, ja hintaakin kuulemaa noin 800€...
Kaverillani olisi purettavana muistaakseni jotain -88 tai -90 mallin tonnari, mahtaako noissa olla samat lauhduttimet eli käykö tuo uudempaan Saabiin?? Onko jollakulla tehtaan varaosaluetteloa josta näkisi eri vuosimallien erot.
Tuon vaihtaminen ei vissiin pitäisi olla kovin monimutkainen operaatio?Osaako joku muuten kertoa missä päin Jyväskylää tuo kannattaisi täyttää & tarkistuttaa? Jotenkin nuo OilBoysien hinnat tuntuvat aika suolaisilta, muistaakseni luokkaa 150€ pelkkä täyttö, ja sekin oli parin päivän päästä tyhjä, eli en tiedä että testasivatko tiiviyttä olleskaan... Ei houkuttele uusinta käyntiin tuollainen toiminta!
Onko liittimessä jäljellä ehyttä kierrettä (pitäisi olla). Minullakin korkkasi kierteet lauhduttimesta letkun vaihdon yhteydessä. Onneksi loppupäähän jäi tervettä kierrettä n 1 cm. Sorvari sorvasi adapteri kappaleen lauhduttimen loppupäänkierteille sopiviksi ja toiseen päähän sopi letkun mutteri. Tiivisteiksi laitoin teflontiivisteet kuumailmapistoolilla lämmittäen. Hyvin on toiminut ja kylmäaineet pysynyt sisällä. Hintakaan ei ollut päätähuimaava 20 € sorvarin työpalkka.
T: Marko
T: Marko
9-5 SE 2,3tA -98
9000 cs -92
900 i -87
9000 cs -92
900 i -87
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
Juu, kyllä se lauhdutinkennon käypä hinta veroineen on 200 eur, ehkä muutama kymppi päälle. Tietysti kennon vaihtotyöstä tulee lisäkustannuksia jos teettää koko homman. On kyllä ihan itsekin tehtävissä, jos työkalut pysyy kädessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Ilmastoinnin lauhdutin
No huh! Meinaako ne koko ilmastoinnin uusia, jos lauhduttimesta kierteet korkkaa Mulla hapertui ja petti se letkumutteri lauhdittimelta, joten selvisin pelkällä letkun uusinnalla. Kyllä ton lauhduttimen pitäisi saada tosiaan johonkin 200€:n tuntumaan, vaihtaminenkin on helppoa kun mikä. Konehuoneen alapuolen roiskesuoja vaan pois, pari kiinnityspulttia ja lauhdutin on irti.AlliumPorrum kirjoitti:Moi!
-92 CS:täni on mennyt kierteet ilmastoinnin lauhduttimen liittimestä, ja niinpä koko lauhdutin pitää vaihtaa. Tai näin ainakin OilBoysin pojat sanoivat, ja hintaakin kuulemaa noin 800€...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
- Paikkakunta: Jyväskylä
Mutta tietääkö kukaan...
... että sopiiko se vanhemman tonnarin lauhdutin -92 CS:ään??
Mukava kuulla kuitenkin että se hinta ei sitten olekaan tuon pahempi vaikkei tuo kävisikään!!
Mukava kuulla kuitenkin että se hinta ei sitten olekaan tuon pahempi vaikkei tuo kävisikään!!
Kenno muuttuu jäähdytinfirman mukaan vm 92 ja eteenpäin, joten vm 90 tai 89 on tietääkseni oikeasti jo erilainen EPC:n mukaan... Ilmeisesti alaputken paikka heittää muutaman sentin ylöspäin uudemmassa. Tänään muuten asensin omaan vm 92 CS:ään uuden lauhduttimen! Ja huomenna täytättämään!
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Vähän menee offtopiciksi, mutta kuitenki. Kun olette noita ilmastointeja asennelleet ja huoltaneet, niin mistä olette hankkineet uudet tiivisteet/o-renkaat? Pitääkö olla jotain spesiaalimateriaalia, vai käykö ihan tavalliset o-renkaat?
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Sain O-renkaat samasta ilmastointifirmasta, mistä kennonkin, kuivaimen ja paisuntaventtiilinkin ostin, ja jossa lopulta systeemi täytettiinkin. Olivatsamsikki kirjoitti:Kun olette noita ilmastointeja asennelleet ja huoltaneet, niin mistä olette hankkineet uudet tiivisteet/o-renkaat?
vihreitä, täytettiin R134a:lla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lauhduttimesta
92 malliseen CS tonnariin näyttäisi Hellan kataloogin mukaan käyvän sama lauhdutin kuin vuosimallien 89 - 92 CD tonnareihin ja vuosimallin 85-93 5d tonnareihin. Hintaa noin 200 - 250 euroa.
Eli käytännössä tonnarin lauhdutin vaihtuu vasta vuosimallista -94 uudempaan.
Kierteet korkaa vanhasta irrotettaessa melkoisella varmuudella jos ei hiukka lämmittele mutteria ennen avaamista.
Eli käytännössä tonnarin lauhdutin vaihtuu vasta vuosimallista -94 uudempaan.
Kierteet korkaa vanhasta irrotettaessa melkoisella varmuudella jos ei hiukka lämmittele mutteria ennen avaamista.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
- Paikkakunta: Jyväskylä
Eli siis kumminka?
Eli kumpihan näistä nyt sitten pitää paikkansa:
Vai:Kenno muuttuu jäähdytinfirman mukaan vm 92 ja eteenpäin, joten vm 90 tai 89 on tietääkseni oikeasti jo erilainen EPC:n mukaan... Ilmeisesti alaputken paikka heittää muutaman sentin ylöspäin uudemmassa.
Sillä muuten kyselen kun pitäisi hakea toi lauhdutin parinsadan kilsan päästä, eikä huvittaisi tehdä turhaa reissua...92 malliseen CS tonnariin näyttäisi Hellan kataloogin mukaan käyvän sama lauhdutin kuin vuosimallien 89 - 92 CD tonnareihin ja vuosimallin 85-93 5d tonnareihin
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
- Paikkakunta: Jyväskylä
Siis?
Onko hiljaisuus myöntymisen vai kieltymisen merkki..? ;=)
Eli osaako kukaan antaa edes suht varmaa tietoa tästä asiasta, kun on jo pari eriävää mielipidettä esitetty...?
Eli osaako kukaan antaa edes suht varmaa tietoa tästä asiasta, kun on jo pari eriävää mielipidettä esitetty...?
-
- "Viggen"
- Viestit: 559
- Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
- Paikkakunta: Siilinjärvi
En jaksa muistaa liikkeen nimeä, tuli autoliikkeen kautta jostain jäähdytinkorjaamosta ja ei ollut samanlainen kun alkuperäinen.iita kirjoitti:mistä liikkeestä ostitLobo_Earthworm kirjoitti:itse ostin 91 tonnariin lauhduttimen erään siilinjärveläisen autoliikkeen kautta ja maksoi alle 200 e.
Meni kuitenkin kiltisti paikoilleen...
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000