Haku ei tuottanutkaan toivomaani tulosta, joten:
Kuskin ovi ei mene kiinni, kuten muut ovet. Saranoissa ei väljyyttä ja paikat voideltu asianmukaisesti.
Kuinka lukon vastakappale säädetään oikeaoppisesti, vai pitääkö se vain kokeilemalla säätää paikalleen?
Jos vastakappaleen ruuvaa irti, onko ovipilarissa kierre sen kiinnitystä varten, vai tippuuko joku vastakappale ovipilarin sisään?
Kuskin oven lukon vastakappale
Kuskin oven lukon vastakappale
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
Ovipilarissa on sisällä liikkuva korimutteri, joka pitäisi pysyä kutakuinkin paikallaan lukkotapin irtiruuvaamisen jälkeenkin. Tappia pystyy säätämään kuitekin ilman, että sitä tarvitsee ruuvata kokonaan irti.
Aloittaisin säädön varmistamalla, että ovi sulkeutuu muuten tiiviisti, eikä esim oviverhoilun alareuna kahnaa kynnyslistaan tai korissa olevan tiivisteen alareunaan ja siten haittaa sulkeutumista. Tällaista säädön tarkastelua pystyy hyvin tekemään kun ruuvaa oven takareunasta mustan muovirunkoisen lukon salpaosan pois. Tällöin ovi kääntyy pelkästään saranoillaan, ja lukko ei haittaa tunnustelua.
Salpaosaa takaisinlaittaessa pitää muistaa, että se on käännettävä kiinni-asentoon ennen paikalleenlaittoa, jotta pikkutappi osuu uraansa oikein.
Minulla on kuskin oven saranoissa reilusti klappia, välyksettömät varasaranat on hankittuna, mutta en ole saanut aikaiseksi vaihtaa. Ennen varasaranoiden löytämistä kokeilin vaihtaa ylä- ja alasaranoiden paikkaa keskenään, mutta työmäärään nähden saavutettu hyöty oli mitätön. Vapaaehtoiset sarananvaihtajat ja ovensäätäjät saavat ilmoittautua minulle
Aloittaisin säädön varmistamalla, että ovi sulkeutuu muuten tiiviisti, eikä esim oviverhoilun alareuna kahnaa kynnyslistaan tai korissa olevan tiivisteen alareunaan ja siten haittaa sulkeutumista. Tällaista säädön tarkastelua pystyy hyvin tekemään kun ruuvaa oven takareunasta mustan muovirunkoisen lukon salpaosan pois. Tällöin ovi kääntyy pelkästään saranoillaan, ja lukko ei haittaa tunnustelua.
Salpaosaa takaisinlaittaessa pitää muistaa, että se on käännettävä kiinni-asentoon ennen paikalleenlaittoa, jotta pikkutappi osuu uraansa oikein.
Minulla on kuskin oven saranoissa reilusti klappia, välyksettömät varasaranat on hankittuna, mutta en ole saanut aikaiseksi vaihtaa. Ennen varasaranoiden löytämistä kokeilin vaihtaa ylä- ja alasaranoiden paikkaa keskenään, mutta työmäärään nähden saavutettu hyöty oli mitätön. Vapaaehtoiset sarananvaihtajat ja ovensäätäjät saavat ilmoittautua minulle

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kiitos hyvästä selvityksestä Jus!
Vastakappaletapissa oleva muovinen holkki, jota vasten lukkokieleke painuu, on hävinnyt, joten irtiruuvaaminen tulee kyseeseen ainoastaan vastakappaletapin vaihtoa varten. Hyvä tietää, että uuden tapin saa paikalleen (toivottavasti) ilman ärräpäitä.
Kokeilen säädellä edellämainituin ohjein ja kertoilen sitten tuloksia...

Vastakappaletapissa oleva muovinen holkki, jota vasten lukkokieleke painuu, on hävinnyt, joten irtiruuvaaminen tulee kyseeseen ainoastaan vastakappaletapin vaihtoa varten. Hyvä tietää, että uuden tapin saa paikalleen (toivottavasti) ilman ärräpäitä.
Kokeilen säädellä edellämainituin ohjein ja kertoilen sitten tuloksia...
Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Oolrait. Nyt tontun ovi sulkeutuu nätisti. Kurkistin, jotta alalista on kiinni ja olihan se.
Sitten irroitin vastakappaleen korista ja vaihdoin siihen käytetyn osan, joka oli peräisin purkuauton vänkärinovesta (muoviholkkikin paikallaan).
Merkkasin alkuperäisen asennon ennen irroittamista ja sitten vain millin verran kerrallaan paikkaa vaihtaen, kunnes oikea kohta löytyi! Tappi oli painunut ohjaamoon päin ihan pikkiriikkisen...
Ei suhise ilmavirrat ovenkehyksissä, joten ilmeisesti homma onnistui.
Noin puolen tunnin työ, kun sain hyvät korjausvihjeet taas täältä.
Kiitokset kaikille!

Sitten irroitin vastakappaleen korista ja vaihdoin siihen käytetyn osan, joka oli peräisin purkuauton vänkärinovesta (muoviholkkikin paikallaan).
Merkkasin alkuperäisen asennon ennen irroittamista ja sitten vain millin verran kerrallaan paikkaa vaihtaen, kunnes oikea kohta löytyi! Tappi oli painunut ohjaamoon päin ihan pikkiriikkisen...

Ei suhise ilmavirrat ovenkehyksissä, joten ilmeisesti homma onnistui.
Noin puolen tunnin työ, kun sain hyvät korjausvihjeet taas täältä.
Kiitokset kaikille!



Huomattavaa alkoholin väärinkäyttöä: Saab 9-5 Linear Wagon 2.0t Biopower -06