Tuli tässä eteen vetonivelien kumien vaihto. Korjaamokäsikirjan mukaan pitää vapauttaa lukitesokka ja vetää vetonivel irti akselista. Takaisin laitto on siten, että painetaan vetonivel akseliin jolloin lukitesokka naksahtaa paikoilleen
Käytännössä vetäminen tarkoitti liukulekalla paukuttamista ja painaminen nuijalla takomista. Ainoastaan suoni päässä naksahti
Nyt jäi sitten hiukan epäilys miten vetonivel em. käsittelystä kärsi. Onko muilla kokemuksia samasta hommasta ja miten on ollut nivelen kesto käsittelyn jälkeen?
Jep tuossa edellä olevassa linkissä se näköjään lähti vetämällä. Mutta minulla ainakin oli tiukassa. Homma kannattaa ehdottomasti tehdä siten, että koko vetoakselin irrottaa. Tällöin täytyy varata ylimääräinen klemmari ja rasvatuubi, mutta se on kyllä sen arvoista. Lisäksi itse irrotin alapallonivelen kolmem ruuvia, ne kun lähtee helposti enkä iskarin alapäätä.
Kylläppä joskus on pitänny halkoo lentävällä koko vetarin ulompi kuori että saa vanhan rojun veks axelilta, tahtoo jämpätä kiinni jos vetarissa on pitkään vanhat rasvat ja jos on tarpeeks vääntöjä myllyssä...
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
Taidan olla ainut, jolla tuo lähti juurikin tuolla snap&click-tekniikalla
Tosin piti tehä homma pariin kertaan, Motonetin nivel kun oli jo syntyjään susi ja piti perhananmoista pauketta... Eikä sitä ensin edes tajunnut, että meteli lähti UUDESTA nivelestä...
turporuuvi kirjoitti:Kylläppä joskus on pitänny halkoo lentävällä koko vetarin ulompi kuori että saa vanhan rojun veks axelilta
Laikkaa säästyy kun katkoo välikehyksen ripoja sen verran että saa pari kuulaa pois, loput kuulat tuleekin sitten enempiä rikkomatta. Kun nivelen kuppi on poissa, pääsee paremmin lyömään akselin booreihin jämähtänyttä sakarapalaa irti, ja jos ei lyöminen onnistu, niin tarvittaessa sitten halkaisemaan sen. http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/vetonivel.jpg
Viimeksi muokannut jus, La Helmi 02, 2008 20:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
turporuuvi kirjoitti:Kylläppä joskus on pitänny halkoo lentävällä koko vetarin ulompi kuori että saa vanhan rojun veks axelilta
Laikkaa säästyy kun katkoo välikehyksen ripoja sen verran että saa pari kuulaa pois, loput kuulat tuleekin sitten enempiä rikkomatta. Kun nivelen kuppi on poissa, pääsee paremmin lyömään akselin booreihin jämähtänyttä sakarapalaa irti, ja jos ei lyöminen onnistu, niin tarvittaessa sitten halkaisemaan sen. http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/vetonivel.jpg
Eihän tuo noin vaikeaa voi olla!!työkaluiksihan riittää vain levittävät lukkkorengas pihit,kumivasara ja ruuvipenkki!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
ecopower kirjoitti:Eihän tuo noin vaikeaa voi olla! Työkaluiksihan riittää vain levittävät lukkkorengas pihit, kumivasara ja ruuvipenkki!
Juu, teoriassa kyllä. Mutta silloin kun kaikkin suurin ruuvipenkki jäi kauppaan, ei pajavasarakaan auta, ja yleensä tällaisessa tilanteessa yö on jo siinä vaiheessa, että kauppasta tai naapurista ei enää ole apua.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ecopower kirjoitti:Eihän tuo noin vaikeaa voi olla! Työkaluiksihan riittää vain levittävät lukkkorengas pihit, kumivasara ja ruuvipenkki!
Juu, teoriassa kyllä. Mutta silloin kun kaikkin suurin ruuvipenkki jäi kauppaan, ei pajavasarakaan auta, ja yleensä tällaisessa tilanteessa yö on jo siinä vaiheessa, että kauppasta tai naapurista ei enää ole apua.
JA MYÖS KÄYTÄNNÖSSÄ.ei pelkästään teorissa!!
nivel akseleineen ruuvipenkkiin pystyyn,piheillä levittää lukkorengasta ja samalla nappaa kumivasaralla akselin päähän jolloin akseli menee nivelen sisään ohi lukkorengas URAN!!edelleen levittää lukkorengasta ja nykäisee KÄSIN nopeasti akselin pois nivelestä!!!!
ei oo tuottanut koskaan ongemia,eikä tarvinnut rouvimpaa kalustoa irrotukseen!
Viimeksi muokannut ecopower, Pe Elo 12, 2005 18:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid