Onko lyhytlohkoisessa muuta kuin tuo yksi o-rengas? Olisi tarkoitus tuo ketju poistaa viikonlopun aikana.peinu kirjoitti:-öljypohjan o-renkaat 91 38 009 ja 92 38 017
lyhytkoneessa (94-98 ) ei EPC:n mukaan ole jälkimmäistä?
2.3i moottorin alakerrasta ääntä
Re:
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: 2.3i moottorin alakerrasta ääntä
Moikka,
paljonko meni aikaa alusta loppuun? Josko tekisi saman?
paljonko meni aikaa alusta loppuun? Josko tekisi saman?
Hanaa hillitysti!
Re: 2.3i moottorin alakerrasta ääntä
Voiko tuon tasapainoketjun olemassaolon tarkastaa yläkautta? Edellinen omistaja sanoi ottaneensa sen pois, mutta mistä sitä tietää.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Re: 2.3i moottorin alakerrasta ääntä
Ettei vaan olis kk-laakeri.
Noista on mennyt aika paljon kakkos- ja kolmospytyn kk-laakereita. Jos näin on käynyt, öljykanavat saattavat olla metallimoskassa jolloin halvin vaihtoehto on vaihtaa moottori. Mulla oli puristukset suuremmat viallisen pytyn (laakerin) osalta. Myös öljypohjan kautta voi tarkistaa tilanteen. Tosin asennuskaljaa tarvitaan mikäli öp on torxeilla pultattu.
Lievemmissä laakeritapauksissa saattaa selvitä pelkillä laakeriliuskojen vaihdolla moottoria irroitamatta. Tämä ei kuitenkaan ole ns. varma tapa. Välys "teipillä" saa parhaiten välyksen mitattua.
Tuossa linkki meikäläisen tapaukseen, jossa siis kk-laakeri oli kolinan syy:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=77994
Romikset myy kohtuuhintaan perusmoottoreita.
Noista on mennyt aika paljon kakkos- ja kolmospytyn kk-laakereita. Jos näin on käynyt, öljykanavat saattavat olla metallimoskassa jolloin halvin vaihtoehto on vaihtaa moottori. Mulla oli puristukset suuremmat viallisen pytyn (laakerin) osalta. Myös öljypohjan kautta voi tarkistaa tilanteen. Tosin asennuskaljaa tarvitaan mikäli öp on torxeilla pultattu.
Lievemmissä laakeritapauksissa saattaa selvitä pelkillä laakeriliuskojen vaihdolla moottoria irroitamatta. Tämä ei kuitenkaan ole ns. varma tapa. Välys "teipillä" saa parhaiten välyksen mitattua.
Tuossa linkki meikäläisen tapaukseen, jossa siis kk-laakeri oli kolinan syy:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=77994
Romikset myy kohtuuhintaan perusmoottoreita.
Re: 2.3i moottorin alakerrasta ääntä
Alkaa huonosti saamaan alkuperäis osia ainakin mitä Kuopion Delta-autoon on luottaminen
Ainakaan noita o-renkaita 91 38 009 ja 92 38 017 ei saa, vuosi sitten vielä sai kun kysyin...
Ainakaan noita o-renkaita 91 38 009 ja 92 38 017 ei saa, vuosi sitten vielä sai kun kysyin...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 2.3i moottorin alakerrasta ääntä
Olisko vinkkejä miten saa öljypohjan kuluneet torxit auki? Avain pyörii tyhjää...
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: 2.3i moottorin alakerrasta ääntä
Itsellekkin suunnilleen näin pääsi käymään yhden pultin kanssa, vaikka oli oikeat avaimet. Muihin pääsi sitten pulttipyssyllä käsiksi ja aukaiseminen ei hermoja kysellyt..t.t.j kirjoitti:Olisko vinkkejä miten saa öljypohjan kuluneet torxit auki? Avain pyörii tyhjää...
Hiekkapuhalsin pultin päätä hieman ja täräytin hitsauskamppeella mutterin pultin päähän osittain kiinni. Tuon jälkeen oli ihan herkässä. Hankalassa paikassa nuo ovat. Arvelin että jos ei pysty kuumentemaan paikallaan, niin pitää nostaa melkein kone pois. Onneksi kuitenkin irtosi, niin en ko. toimeen ruennut.
Saab 9000 i -91
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Saab 9000 2.3 T -98
Saab 9000 2.0 T -96
Re: 2.3i moottorin alakerrasta ääntä
14mm ohutseinämäinen hylsy tai piippu avain (mahdollisimman moni hampainen) puoli väkisin vasaralla naputtelemalla ja sen jälkeen vääntää auki.t.t.j kirjoitti:Olisko vinkkejä miten saa öljypohjan kuluneet torxit auki? Avain pyörii tyhjää...
Vanhemmissa tonnareissa on normaalit pultit ja niiden kanssa ei mitään ongelmia.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: 2.3i moottorin alakerrasta ääntä
Joo mullakin on puolet tavallisia 13mm pultteja mutta osa on noita torxeja. Pari torxia sain auki kun porasin bilteman ruuvinirrotussarjan toiseksi suurimmalla terällä ruuvin kantaan muutaman millin syvyisen reiän. Kokeilin aluksin pienemmällä poranterällä mutta se ei auttanut yhtään kun se tappi pyöri reiässä niinku puolukka p*llussa.9000LPT kirjoitti:14mm ohutseinämäinen hylsy tai piippu avain (mahdollisimman moni hampainen) puoli väkisin vasaralla naputtelemalla ja sen jälkeen vääntää auki.t.t.j kirjoitti:Olisko vinkkejä miten saa öljypohjan kuluneet torxit auki? Avain pyörii tyhjää...
Vanhemmissa tonnareissa on normaalit pultit ja niiden kanssa ei mitään ongelmia.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: 2.3i moottorin alakerrasta ääntä
Tarkennukseksi sen tasapainoketjun poistoon:
Ennen kun lähtee irrottelemaan ketjusta lenkkiä (itse käytän vinkua), irroitetaan 1. runkolaakeripukki, laittaa rautalankaa irroitettavan lenkin yläpuolelle. Mieluiten useamman sadan gramman painoinen kerä ja antaa roikkua siinä ketjussa.
Kun lenkki on irti, hyvin varovaisesti pyörittää konetta vastapäivää, jolloinka tasapainoakselin ketju (joka on katkaistu imupuolelta, pakopuolella ei oo tilaa) rupeaa juoksemaan rattaalla ja lopulta irtoaa. Tässä vaiheessa on mahdollista saada ketju rullalle pakopuolen ohjurin ja alarattaan väliin, pahimmassa tapauksessa rikkoen ohjurin ja aiheuttaen öljynpaineen puuttumisen tyhjäkäynniltä (ohjurin sisällä menee öljykanava ketjun voitelulle).
Kun ketju näyttää olevan melkein irti rattaalta, otetaan roikkuvasta rautalangasta kiinni ja pidetään jatkuvaa vetoa (voiman kanssa järki päässä).
Tarkoitus on vaan pitää ketju kireällä, ei rikkoa ohjureita tai muita osia (jos ketju pääsee pysähtymään sitä poistaessa, on vaarana että se laskostuu ja jää jumiin koneen sisään). Samalla pyöritetään konetta, että ketju vapautuu toisesta päästään alarattaalta ja samalla se kiskaistaan ripeällä ja jatkuvalla voimalla pois moottorista (tähän auttaa se roikkuva rautalankakerä, joka vetää ketjua painovoimalla). Tämä rautalankakerä -kikka luonnollisesti toimii vaan kun auton saa riittävän korkealle, että se kerä ei osu lattiaan, ennen kuin ketju on irti.
Lopuksi putsaillaan 1. kampuran kaulalta vingutuksesta aiheutuneet jätteet (pyörittää konetta pari kierrosta välissä), uudet öljyt kaulalle ja runkopukki 110nm momenttiin.
Ennen kun lähtee irrottelemaan ketjusta lenkkiä (itse käytän vinkua), irroitetaan 1. runkolaakeripukki, laittaa rautalankaa irroitettavan lenkin yläpuolelle. Mieluiten useamman sadan gramman painoinen kerä ja antaa roikkua siinä ketjussa.
Kun lenkki on irti, hyvin varovaisesti pyörittää konetta vastapäivää, jolloinka tasapainoakselin ketju (joka on katkaistu imupuolelta, pakopuolella ei oo tilaa) rupeaa juoksemaan rattaalla ja lopulta irtoaa. Tässä vaiheessa on mahdollista saada ketju rullalle pakopuolen ohjurin ja alarattaan väliin, pahimmassa tapauksessa rikkoen ohjurin ja aiheuttaen öljynpaineen puuttumisen tyhjäkäynniltä (ohjurin sisällä menee öljykanava ketjun voitelulle).
Kun ketju näyttää olevan melkein irti rattaalta, otetaan roikkuvasta rautalangasta kiinni ja pidetään jatkuvaa vetoa (voiman kanssa järki päässä).
Tarkoitus on vaan pitää ketju kireällä, ei rikkoa ohjureita tai muita osia (jos ketju pääsee pysähtymään sitä poistaessa, on vaarana että se laskostuu ja jää jumiin koneen sisään). Samalla pyöritetään konetta, että ketju vapautuu toisesta päästään alarattaalta ja samalla se kiskaistaan ripeällä ja jatkuvalla voimalla pois moottorista (tähän auttaa se roikkuva rautalankakerä, joka vetää ketjua painovoimalla). Tämä rautalankakerä -kikka luonnollisesti toimii vaan kun auton saa riittävän korkealle, että se kerä ei osu lattiaan, ennen kuin ketju on irti.
Lopuksi putsaillaan 1. kampuran kaulalta vingutuksesta aiheutuneet jätteet (pyörittää konetta pari kierrosta välissä), uudet öljyt kaulalle ja runkopukki 110nm momenttiin.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: 2.3i moottorin alakerrasta ääntä
Mua jäi askarruttamaan oliko tällä ketjun poistolla vaikutusta siihen, että meni tonnarin kampuran ja kiertokangen laakeri ~10tkm jälkeen poistosta... Öljypohja tuli putsattua ja olikin aika puhdas sillon jo valmiiksi. Jotain kuitenkin taisi öljynkierrossa tulla häikkää. 380tkm oli mittarissa.
Jotkuthan oli tälläkin foorumilla vakaasti sitä mieltä, että tuo ketjun poisto vaikuttaisi öljynpaineisiin laskevasti.
Jotkuthan oli tälläkin foorumilla vakaasti sitä mieltä, että tuo ketjun poisto vaikuttaisi öljynpaineisiin laskevasti.
Re: 2.3i moottorin alakerrasta ääntä
Miten ketjun poisto voisi pienentää öljynpainetta?Swataia kirjoitti:Jotkuthan oli tälläkin foorumilla vakaasti sitä mieltä, että tuo ketjun poisto vaikuttaisi öljynpaineisiin laskevasti.
jeeeeeee!
Re: 2.3i moottorin alakerrasta ääntä
Ryssitty poisto (esim. rikottu pakopuolen jakoketjun ohjain) vaikuttaa öljynpaineisiin.
Asiallisesti tehty, pelkkä ketjun poisto ei vaikuta.
Tasapainoakseleiden pyörimisellä ei ole merkitystä, koska samat välykset sieltä löytyy, (joka kohdasta) pyörivistä tai staattisista akseleista.
Jos siis sieltä akseleiden välistä katoaisi öljynpaineet, ne katoaisi myös vaikka ketju olisi paikallaan.
Asiallisesti tehty, pelkkä ketjun poisto ei vaikuta.
Tasapainoakseleiden pyörimisellä ei ole merkitystä, koska samat välykset sieltä löytyy, (joka kohdasta) pyörivistä tai staattisista akseleista.
Jos siis sieltä akseleiden välistä katoaisi öljynpaineet, ne katoaisi myös vaikka ketju olisi paikallaan.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: 2.3i moottorin alakerrasta ääntä
Mitenkäs se tp-ketjunkiristin, eikös se kiristy myös öljynpaineella? Voisiko se alkaa vuotaa kun se joutuu ääriasentoonsa ketjun poistettua? Muistan nähneeni kuvan jossa kiristin oli otettu pois ja tulpattu reikä metallilevyllä. En minäkään oikeen usko tuohon tp-akselien asentoon, että sillä ois mitään tekemistä öljynkierron kanssa.
Mä löin metallitaltalla ketjun altapäin poikki ja nätisti tuli vedettyä pois, ei tökkinyt mihinkään eikä kolahtanut. En siis usko, että ois mikään ohjuri siitä rikkoutunut. Toki voihan sitä aina käydä vaan niinkin, että laakereissa nyt sattui parasta ennen päivä tulemaan vastaan juuri samoihin aikoihin.
Jälkiviisaana ois pitäny asentaa öljynpainemittari viimeistään ketjunpoiston aikoihin niin ei tarvis arvuutella lähtikö paineet. VINKKINÄ MUILLE HUOM!!!
Mä löin metallitaltalla ketjun altapäin poikki ja nätisti tuli vedettyä pois, ei tökkinyt mihinkään eikä kolahtanut. En siis usko, että ois mikään ohjuri siitä rikkoutunut. Toki voihan sitä aina käydä vaan niinkin, että laakereissa nyt sattui parasta ennen päivä tulemaan vastaan juuri samoihin aikoihin.
Jälkiviisaana ois pitäny asentaa öljynpainemittari viimeistään ketjunpoiston aikoihin niin ei tarvis arvuutella lähtikö paineet. VINKKINÄ MUILLE HUOM!!!
Re: 2.3i moottorin alakerrasta ääntä
Se tp-ketjun kiristin ei ole normaalisti moksiskaan siitä ketjun poistosta.
On kyllä tullut yksi tapaus vastaan, jossa sen sisuskalut oli tulleet pihalle takapäästänsä, rungon niittauksen petettyä.
Tuo ongelma ei onneksi ole yleinen, eikä liity ketjun poistoon mitenkään (tuossakin kyseisessä koneessa oli ketju vielä paikallaan, vaikka piti ikävää ääntä, kun kiristin ei kiristänyt).
On kyllä tullut yksi tapaus vastaan, jossa sen sisuskalut oli tulleet pihalle takapäästänsä, rungon niittauksen petettyä.
Tuo ongelma ei onneksi ole yleinen, eikä liity ketjun poistoon mitenkään (tuossakin kyseisessä koneessa oli ketju vielä paikallaan, vaikka piti ikävää ääntä, kun kiristin ei kiristänyt).
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.