Sanotaan nyt sekin, että työsylinterin tiivisteet ja kytkinpaketti painelaakereineen on vaihdettu tänä keväänä, joten niitä ei nyt uusita
Kampiakselin päätystefan vaihto, vinkkejä?
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8101
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kampiakselin päätystefan vaihto, vinkkejä?
Semmosen myrkyn lykkäs, että alkoi kampuran vauhtipyörän pään stefa kusemaan öljyä norona läpi, joten vaihtoon menee. Motonetissä näytti olevan jopa varastossa, hintaa 9,90€. Kyllä hymyilyttää, kympin osa ja vaihtoon mennee koko viikonloppu, kun saa jumpata lootan irti
Niin, että sitä piti kysymäni, onko porukoilla kokemuksia tuosta Motonetin stefasta? Mites vaihtovinkkejä? Quasimotorsin sivuilta jotain löytyikin, ei vaan luvannut kovin mairittelevia onnistumismahdollisuuksia siellä...
Sanotaan nyt sekin, että työsylinterin tiivisteet ja kytkinpaketti painelaakereineen on vaihdettu tänä keväänä, joten niitä ei nyt uusita
Sanotaan nyt sekin, että työsylinterin tiivisteet ja kytkinpaketti painelaakereineen on vaihdettu tänä keväänä, joten niitä ei nyt uusita
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Eipä mulla ainakaan mitään ihmeempää tullut vastaan. Itse tosin onnistuin säästämään vaihdon samaan yhteyteen kun kytkinkin rempattiin...
Sitä vanhaahan ei tarvitse irrottaessa sääliä; esim. Cyproc-ruuvi vaan kyljestä läpi niin on kahva mistä nykiä. Teräaseellakin voi auttaa, mutta pitää tietty varoa ettei naarmuta tiivisteen vastinpintaa raudan puolelta... Vanhasta stefasta kannattaa painaa mieleen, millä korolla se on paikallaan. Uutta voi sitten passailla samaan korkoon, eikä tule hakattua sitä enää sen jälkeen kun se on pohjassa. Sen kyllä huomaa muutenkin.
Vauhtipyörä lähti irti ilman ongelmia, ja kehältä sai pönkättyä vastaan sen minkä tarvis oli; ei siis tarvinnut väsätä jakopään puolelle mitään kiilasysteemiä. Kun ruuvit aukeavat yksi kerrallaan, kannattaa ne vääntää naheesti takaisin kiinni, jottei pyörä ala lonksua kesken urakan. Jo-avatuista pulteista voi sitä paitsi vääntää vastaan kun availee loppuja kiinniolevia. Avatut eivät tässä kiristy niin tiukkaan etteikö niitä saisi sitten pyöriteltyä auki ihan helposti. (No tuota viimeistä lausetta en itsekään tajua..
)
Uuden tiivisteen taisin öljytä kevyesti, ja kun sen sai "huulille", meni se varovsti naputtelemälla n. puoliväliin. Sen jälkeen uskalsi naputella vähän kovemminkin. Tietysti pitää olla joku tasainen puupalikka vasaran ja tiivisteen välissä kun tiivistettä koputtelee! Myöskin pitää huolehtia siitä että stefa menee koko ajan mahdollisimman suorassa, ja että se jää suoraan!
Muistan aprikoineeni, pitäisikö stefaan laittaa jotain tiivisteainetta, kuten Loctiten Form-a-gaskettia, mutta jätin laittamatta ettei jää väliin mitään palkoja, jotka aiheuttaisivat stefan pyöreyteen muutoksia. Ratkaisu oli kait ihan oikea: kumi rautaa vasten on menty tiiviisti jo 50tkm.
Sitä vanhaahan ei tarvitse irrottaessa sääliä; esim. Cyproc-ruuvi vaan kyljestä läpi niin on kahva mistä nykiä. Teräaseellakin voi auttaa, mutta pitää tietty varoa ettei naarmuta tiivisteen vastinpintaa raudan puolelta... Vanhasta stefasta kannattaa painaa mieleen, millä korolla se on paikallaan. Uutta voi sitten passailla samaan korkoon, eikä tule hakattua sitä enää sen jälkeen kun se on pohjassa. Sen kyllä huomaa muutenkin.
Vauhtipyörä lähti irti ilman ongelmia, ja kehältä sai pönkättyä vastaan sen minkä tarvis oli; ei siis tarvinnut väsätä jakopään puolelle mitään kiilasysteemiä. Kun ruuvit aukeavat yksi kerrallaan, kannattaa ne vääntää naheesti takaisin kiinni, jottei pyörä ala lonksua kesken urakan. Jo-avatuista pulteista voi sitä paitsi vääntää vastaan kun availee loppuja kiinniolevia. Avatut eivät tässä kiristy niin tiukkaan etteikö niitä saisi sitten pyöriteltyä auki ihan helposti. (No tuota viimeistä lausetta en itsekään tajua..
Uuden tiivisteen taisin öljytä kevyesti, ja kun sen sai "huulille", meni se varovsti naputtelemälla n. puoliväliin. Sen jälkeen uskalsi naputella vähän kovemminkin. Tietysti pitää olla joku tasainen puupalikka vasaran ja tiivisteen välissä kun tiivistettä koputtelee! Myöskin pitää huolehtia siitä että stefa menee koko ajan mahdollisimman suorassa, ja että se jää suoraan!
Muistan aprikoineeni, pitäisikö stefaan laittaa jotain tiivisteainetta, kuten Loctiten Form-a-gaskettia, mutta jätin laittamatta ettei jää väliin mitään palkoja, jotka aiheuttaisivat stefan pyöreyteen muutoksia. Ratkaisu oli kait ihan oikea: kumi rautaa vasten on menty tiiviisti jo 50tkm.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8101
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Jep, kiitoksia rohkaisusta, hommahan on tosiaan itsellekin periaatteessa "tuttua" aina tuohon vauhtipyörän irroittamiseen asti. Quasimotorsin sivuilla kehotettiin viilentämään stefaa, että menisi helpommin paikoilleen (joko stefa pakastimeen tai sitten vois käyttää jotain kylmäsprayta), samoin vauhtipyörää suositeltiin stefan pohjaan työntämiseksi. Eli siis vauhtipyörän ruuveja tasaseen n. puoli kierrosta kerrallaan kirimällä "työntää" stefan pohjaan...No, katellaan miten äijän käy, jos tänään sais jo lootan irti töitten jälkeen, luvassa siis perkeleellistä ähellystä ja kiroilua hämärän tunteina halogeenin loisteessa, jippii 
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8101
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
No juu, ei tod. jaksanut perjantaina pistää tikkua ristiin tonnarin öljyvuodon tukkimiseksi, vaan tuli keskityttyä olennaiseen, eli mallasjuoman nautiskeluun...Tänään sitten täydellä rähinällä hommiin, nyt on uus Steeffani paikallaan ja huomenna vaan pirssin kasaus, toistaiseksi vasta vauhtipyörä ja kytkin takasin paikallaan, siihen loppui inspis tältä päivältä.
Melko hienosti homma hoitui, vanha stefa läks kunnon väkivallalla loppupeleissä aika helposti, uuden kirin alkuun vauhtipyörällä ja pohjaan nakuttelin kalikalla ja vasaralla. Meni muuten ainakin millin pari syvemmälle toi uus stefa, eli lieneekö vanha sitten jo hiukan pullahdellut ulospäin ja siksi vuoti...No, kattoo ny huomenna, kun (jos...) saa pirssin tulille, että vieläkö tihuttaa. Kannenpulttien kireyden ajattelin myös tsekata, jos ei siihen lopu öljyvuodot, taidan ajaa koko roskan Keravanjokeen (jos ei kone leikkaa kiinni ennen)
Melko hienosti homma hoitui, vanha stefa läks kunnon väkivallalla loppupeleissä aika helposti, uuden kirin alkuun vauhtipyörällä ja pohjaan nakuttelin kalikalla ja vasaralla. Meni muuten ainakin millin pari syvemmälle toi uus stefa, eli lieneekö vanha sitten jo hiukan pullahdellut ulospäin ja siksi vuoti...No, kattoo ny huomenna, kun (jos...) saa pirssin tulille, että vieläkö tihuttaa. Kannenpulttien kireyden ajattelin myös tsekata, jos ei siihen lopu öljyvuodot, taidan ajaa koko roskan Keravanjokeen (jos ei kone leikkaa kiinni ennen)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8101
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Niin, eipä ihme että meni uus stefa syvemmälle, tuo Motonetin stefa oli kokoa 108-88-11, vanha muuten sama mutta millin paksumpi, eli 108-88-12.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Se on periaatteessa ihan hyvä homma että stefa meni eri kohtaan, tiivistääpä akselia hieman eri paikasta. Mahtuisko sinne Keravanjokeen vielä pari meikäläisenkin Saabia?V.J.S kirjoitti:Niin, eipä ihme että meni uus stefa syvemmälle, tuo Motonetin stefa oli kokoa 108-88-11, vanha muuten sama mutta millin paksumpi, eli 108-88-12.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
stefa
itse vaihdatin stefan iisalmessa korjaamolla, jonka omistaja oli ollut saabilla ruotsissa asennus hommissa.hän sanoi että alkuperäinen olisi hiukan tiukempi,ja luotin hänen kommenntiinsa ja laitettiin alkuperäinen(30€)
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8101
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Taidan perkules mennä ja upottaa itteni tonne Keravanjokeen...Helvata että on hieno elämys huomata siinä vaiheessa kun loota on paikoillaan ja apurunkokin puoliksi kiritty kiinni, että uuden stefan huulen kiristysjousi makoilee maassa
Mikähän perkele siinä on, että mitään ei osaa tehdä kerralla oikein...? Maanantaina uutta stefaa ostamaan, "yllättäen" ei lähtenyt ehjänä irti. Kyllä on hienoo tämä autoharrastus 
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
No voi surkeus, oletkos varma ettei ollut vanhan stefan jousi?V.J.S kirjoitti:Taidan perkules mennä ja upottaa itteni tonne Keravanjokeen...Helvata että on hieno elämys huomata siinä vaiheessa kun loota on paikoillaan ja apurunkokin puoliksi kiritty kiinni, että uuden stefan huulen kiristysjousi makoilee maassaMikähän perkele siinä on, että mitään ei osaa tehdä kerralla oikein...? Maanantaina uutta stefaa ostamaan, "yllättäen" ei lähtenyt ehjänä irti. Kyllä on hienoo tämä autoharrastus
Tuollainen huolimattomuus on meikäläiselle luonteenomaista ja seuraukset sangen samankaltaisia, ei tuon takia kannata jokeen mennä
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8101
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Juu, ei pienintäkään saumaa että olis ollut vanhan stefan jousi, tuossa nuo on molemmat esillä. Pitäsköhän myydä työkalut ja ajella taksillang900aero kirjoitti: No voi surkeus, oletkos varma ettei ollut vanhan stefan jousi?
Tuollainen huolimattomuus on meikäläiselle luonteenomaista ja seuraukset sangen samankaltaisia, ei tuon takia kannata jokeen mennä![]()
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8101
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Noniin, nythän tämä "saaga" öljyvuotojen kanssa vasta hauskaksi meni...kolme päivää, stefa vaihdettu kahteen kertaan, uudet öljyt ja suodatin. Ja nyt jo auton tulille saatuani huomasin, että vasta uusimani öljyputki kusee seinämänsä (
) läpi öljyt...Kuten aiemmin kirjoitin, öljyputkea vaihtaessani sohasin sillä startin piuhoihin ja oikarihan siitä tuli, kun en viitsinyt akun piuhaa irroittaa...No joo, ilmeisesti tuo teräspunoksella vahvistettu teflonputki ei ole kovin hyvää sähköjohtoa, sillä sen seinämä oli sitten vissiin palanut puhki...Summa summarum: Vanha stefa tuskin edes vuoti merkittävästi, mutta tulipahan harjoiteltua lootan ja kytkimen irroitusta pariin kertaan
Auto siis seissyt nelisen päivää turhaan, kun en viitsinyt hoitaa minuutin vievää akun piuhan irroitusta ennen putken vaihtoa. Tämä jos mikä lienee kantapään kautta oppimista 
P.S: Minut ja työkaluni löytää tarvittaessa Keravanjoen pohjasta. Over & Out.
P.S: Minut ja työkaluni löytää tarvittaessa Keravanjoen pohjasta. Over & Out.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7832
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Ja tontussa on joku kumma juttu....
Juuri kun luulee saaneensa sen viimeisen päälle kuntoon niin
joku paikka krakaa...
*tai sitten sitä luulee että joku paikka on rikki,se kun on niin tavanomaista*
Juuri kun luulee saaneensa sen viimeisen päälle kuntoon niin
joku paikka krakaa...
*tai sitten sitä luulee että joku paikka on rikki,se kun on niin tavanomaista*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
V.J.S
- "Hölösuu"
- Viestit: 8101
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Nyt alkaa olla konstit loppu...Vasta teettämäni turbon letkuhan se oli entinen (palanut puhki), nyt on uusi putki alla. Kaikkien suureksi yllätykseksi eipä loppunut öljyvuodot siihenkään. Väheni toki, enää tulee tippa (koneen käydessä) ehkä n. 30 sek. välein, kun rikkinäisellä putkellä tuli parin sekuntin välein...Tietenkin kusee just downpipen alaosan päälle, joten takuulla käryä luvassa. Kyllä on vaan niin helevetin hienoo...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84