ajattelin vaihtaa saabiin vaihteisto öljyt

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Sehän siinä on että vaihtoehtoja löytyy.. :wink:

Castrol SMX-S on ainakin mielestäni turvallinen eikä varmastikaan huono valinta. :roll:
10W-40 moottoriöljyäkään kukaan ei voi väittää vääräksi.
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: ajattelin vaihtaa saabiin vaihteisto öljyt

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

ruttunen kirjoitti:jossain oli että laita 75W / 80 GL -5 mineraaliöljy saa 1litran pulloissa (motonet) :D onko joku ostanut mul ei oo aikomus laittaa mitään hypoidi öljyä :? kun on tarvis vaan 2,5 litralle eikä 20 litralle siis onko kyseistä öljyä motonetissä 8O neti haulla en löytänyt .. 8O
vm-92, 2,3T B234 moott.manuali laatikko, imutyhjennyksen jälkeen lisäys 1,7 ltr hypoidi MP 75 öljyä, PCS käsittelyssä !
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Trooper_75 kirjoitti:Eli mitä öljyä, mitä merkkiä mahdollisimman tarkkaan kiitos...
Itse laitoin tohon -96 tonnariin Saabin(GM) omaa öljyä. Tässä threadissa on kuva purkista: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=236731
9-5 2,3t -03
#2514
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

-Juho- kirjoitti:jossain luki että pitää laittaa mobil 1 ATF 220:stä...
onko kokemuksia miten toimii ton kanssa?

kuulemma toi on poistunut ja tilalle tullut ATF 320.
Juu, koska sulla on tuo automaattiloota. Mulle laittoivat PCS:llä tontun tomaattilootaan juurikin tuota ATF320 Dexron IIIG:tä, joka korvaa tuon vanhemman ATF220 Dexron IID-öljyn.

Mutta alkuperäinen kyssäri taisi kuitenkin koskea manuaalilaatikkoa.
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Montoya kirjoitti: Itse laitoin tohon -96 tonnariin Saabin(GM) omaa öljyä. Tässä threadissa on kuva purkista: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=236731
Sisällä lootassa on mineraaliöljyt eli synteettisiä ei kai suoraan kannata pitkäksi aikaa laittaa vai? Ei jaksaisi ruveta kohta taas vaihtamaan eli eiköhän nuo Nesteen öljyt saa kelvata... Vai onko olemassa joku syy, miksi vm.95 lootaa ei saisi täyttää kokonaan mineraaliöljyillä :o ?
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Mulla tehtiin myös huuhtelu, kun vaihdettiin öljyt. Vanhoista viesteistä sain sen käsityksen, että noihin uudempiin olisi suositeltavaa laittaa noita Saabin omia. Tosin haulla löytyy vähän kaikenlaista mielipidettä 8O. Ja tuo käyttöohjekirja on jotenkin hämärä, kun sielä sanotaan, että mitä öljyä pitäis laittaa, mut suluissa lukee "lisättäessä". Eli saa ikäänkuin sen käsityksen, että vaihdettaessa pitää olla sit jotain muuta.

No mut hyvin on ainakin noilla litkuilla toimimnut :D
9-5 2,3t -03
#2514
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Montoya kirjoitti:Eli saa ikäänkuin sen käsityksen, että vaihdettaessa pitää olla sit jotain muuta.
Ei, vaan syynä se ettei huoltoohjelma tunne vaihtoa lainkaan.
Montoya
"Viggen"
Viestit: 509
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 13:34
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Montoya »

Tri-Lo kirjoitti:Ei, vaan syynä se ettei huoltoohjelma tunne vaihtoa lainkaan.
Joo, niinhän se on. On kyllä käsittämätön homma, että ei muka tarvitsisi vaihtaa ollenkaan. Vaihdatin Rabbin pajalla öljyt ja oli puhetta, että usein tulee vastaan tonnareita, joista heti näkee mikä on aiheuttanut laatikkovian. Ja oli kuulemma tuossakin melkosen paksua öljy, vaikka vasta 190tkm rullailtu 8O.
9-5 2,3t -03
#2514
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Saabin alkuperäinen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Trooper_75 kirjoitti:
Montoya kirjoitti: Itse laitoin tohon -96 tonnariin Saabin(GM) omaa öljyä. Tässä threadissa on kuva purkista: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=236731
Sisällä lootassa on mineraaliöljyt eli synteettisiä ei kai suoraan kannata pitkäksi aikaa laittaa vai? Ei jaksaisi ruveta kohta taas vaihtamaan eli eiköhän nuo Nesteen öljyt saa kelvata... Vai onko olemassa joku syy, miksi vm.95 lootaa ei saisi täyttää kokonaan mineraaliöljyillä :o ?
Uudempiin on tosiaan tarkoitettu toi saabin alkuperäinen öljy. Haulla löytyy tarkempi tyyppi ja ei saa sekoittaa muiden öljyjen kanssa.

Tonnarin laatikko on sen verran helposti särkyvä etten lähtisi pelaamaan muulla kuin siihen tarkoitetuilla öljyillä. Uudempaan tonnariin olen vaihdellut vaihteisto öljyt n.40tkm välein Saabin omiin öljyihin ja on ainakin vielä toiminut ihan hyvin (viritettynä pian 100tkm ja kokonaisuudessaan 220tkm).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Re: Saabin alkuperäinen

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

9000LPT kirjoitti:
Trooper_75 kirjoitti:
Montoya kirjoitti: Itse laitoin tohon -96 tonnariin Saabin(GM) omaa öljyä. Tässä threadissa on kuva purkista: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=236731
Sisällä lootassa on mineraaliöljyt eli synteettisiä ei kai suoraan kannata pitkäksi aikaa laittaa vai? Ei jaksaisi ruveta kohta taas vaihtamaan eli eiköhän nuo Nesteen öljyt saa kelvata... Vai onko olemassa joku syy, miksi vm.95 lootaa ei saisi täyttää kokonaan mineraaliöljyillä :o ?
Uudempiin on tosiaan tarkoitettu toi saabin alkuperäinen öljy. Haulla löytyy tarkempi tyyppi ja ei saa sekoittaa muiden öljyjen kanssa.

Tonnarin laatikko on sen verran helposti särkyvä etten lähtisi pelaamaan muulla kuin siihen tarkoitetuilla öljyillä. Uudempaan tonnariin olen vaihdellut vaihteisto öljyt n.40tkm välein Saabin omiin öljyihin ja on ainakin vielä toiminut ihan hyvin (viritettynä pian 100tkm ja kokonaisuudessaan 220tkm).
Minä en taas lähtisi pelaamaan MTF 0063:llä laatikossa joka on jo ajettu jonkin verran ja jossa mineraali/semisynteettiset 10W-40:t olleet uudesta saakka. :roll:

EDIT:

Ja tarkennuksena vielä, tonnareissa ei siis ole koskaan ollut MTF:ää alunperin, vaan se keksittiin paljon myöhemmin.
Viimeksi muokannut Tri-Lo, Ti Tammi 03, 2006 23:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Juho-
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 15:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja -Juho- »

dartsiartsi kirjoitti: Juu, koska sulla on tuo automaattiloota. Mulle laittoivat PCS:llä tontun tomaattilootaan juurikin tuota ATF320 Dexron IIIG:tä, joka korvaa tuon vanhemman ATF220 Dexron IID-öljyn.

Mutta alkuperäinen kyssäri taisi kuitenkin koskea manuaalilaatikkoa.

hups, nopeesti katsoin että juteltiin automaattivaihteisesta :oops:
9000CD T aut. -88 *ex*
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

http://www.ebb.se/oljerek.html ...tuolta löytyy oljerekommandationer ..eli öljysuositukset ilmeisesti tuon vaihteistoja korjaavan firman toimesta tehtynä.

Näyttäisi, että suosittelevat varsinaisia vaihteistoöljyä, (hypoidia varauksin, ei saa syödä gulmetalleja eli synkroja). Eivät lämpene tavalliselle moottoriöljylle. Uskaltaisikohan tuon perusteella ostaa / laittaa synteettiset vaihteistoöljyt tuohon -93 tontun laatikkoon. Sitä vanhaa malliahan tuossa vielä vaiheisto on. Jos vaikka tommoset Castrolin SMX-S litkut?
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Ke Tammi 18, 2006 17:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Trooper_75
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:14

Viesti Kirjoittaja Trooper_75 »

Mulle antoivat 95-malliseen Oulun Saabilta synteettistä Saabin käsivalintaiseen laatikkoon soveltuvaa öljyä. Oli muuten sellaisessa valkoisessa pyöreässä litran purkissa ilman GM-merkintää...
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Pakko nostaa tää aihe esille... :oops:
Näyttäisi siltä, että on aikamoinen kirjo näiden vaihteistoöljyjen suosituksissa. Eli luotanko nyt sitten vain saabin omaan vai oliko jollain
tietoo löytyykö korvaavaa?
Olis tarkotus tässä kesälomilla vaihtaa lootaan öljyt ja tän keskustelun
perusteella toi saabin tiski olis paras vaihto-ehto.
Ja mitä oli puhettakin, ettei tonnarin laatikko kaipaa huoltoo, niin suoraan
sanottuna epäilen... Ainakin mä haluun helliä autoani 8)
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Mulla on öljynä vm. -92 laatikossa Mobilube 75W-90 SHC täyssynteettinen laatikkoöljy. Synkat sun muut toimii mainiosti, 60km/h vauhdissa voi huoletta heittää vaikka vitoselta kakkoselle, eikä loota kakistele vastaan. Ei kuitenkaan ehkä halvin vaihtoehto (n. 13€/litra).
Lootassa alunperin olleet mitkälie liemet vaihdoin imemällä kahteen kertaan ja tuossa keväämmällä laatikon ollessa irti liruttelin mittatikun reiästä öljyt vielä kerran pihalle ja uudet sisään.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin