moniurahihnan vaihto tonttuun

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

jpjk kirjoitti:Peinu voi lisätä tämän faktan 9000 FAQiin.
done...

Tuonnehan voi muuten kuka tahansa wikipedia-tyyliin käydä lisäämässä ja korjaamassa. Tai laittaa vaikka kokonaan omat ohjeet mistä vaan Ysipommiaiheesta.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

siis 40 mm pultin kierreosan halkaisija :!:
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

ruttunen kirjoitti:siis 40 mm pultin kierreosan halkaisija :!:
Voe ristus sentään... :roll:
jos se latta on 30mm leveä, niin siihen mahtuu toooosi hyvin 40mm halkaisijainen pultti...pultin pituudesta tässä puhutaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ruttunen
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Pe Elo 19, 2005 08:38
Paikkakunta: ESPOO

Viesti Kirjoittaja ruttunen »

sitähän minäkin kun ymmärsin vähän väärin :roll:
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Vanhempiiin tonnereihin vaihto hoituu irroittamalla sisälokasuoja ja vain löysäämllä kiristintä, tais olle 13mm.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Mulla vaihdettiin alkuperäinen yli puoli miljoonaa kilometriä ajettu moniurahihna -88 vuoden tonnariini puolessa tunnissa ja mitään muuta ei irroitettu kuin kompuran hihna pois edestä ja siitä ylhäältä vaihto eli ei aukaistu mitään lokasuojia... 8O 8O

Oli kyllä hihna siinä kunnossa että kauan on pyörinyt. :roll: :roll:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Tuha kirjoitti:Mulla vaihdettiin alkuperäinen yli puoli miljoonaa kilometriä ajettu moniurahihna -88 vuoden tonnariini puolessa tunnissa ja mitään muuta ei irroitettu kuin kompuran hihna pois edestä ja siitä ylhäältä vaihto eli ei aukaistu mitään lokasuojia... 8O 8O

Oli kyllä hihna siinä kunnossa että kauan on pyörinyt. :roll: :roll:
Joo varmaan pystyy vaihtaa myös yläkautta, mutta 5 min niin on lokarikin irti. Tosin siinä hihnan vaihdon kanssa samalla menee myös laturi remontti ;)
9000 aero -97, 9000 cde -96
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Mikkoz kirjoitti:
Tuha kirjoitti:Mulla vaihdettiin alkuperäinen yli puoli miljoonaa kilometriä ajettu moniurahihna -88 vuoden tonnariini puolessa tunnissa ja mitään muuta ei irroitettu kuin kompuran hihna pois edestä ja siitä ylhäältä vaihto eli ei aukaistu mitään lokasuojia... 8O 8O

Oli kyllä hihna siinä kunnossa että kauan on pyörinyt. :roll: :roll:
Joo varmaan pystyy vaihtaa myös yläkautta, mutta 5 min niin on lokarikin irti. Tosin siinä hihnan vaihdon kanssa samalla menee myös laturi remontti ;)
Juu mulla vain oli sen verran kiireinen aikataulu että piti nopeasti toimia, kun ei sillä enää kehdannut ajella kun piti niin pahaa vinkunaa -> siitä oli lähtenyt reunasta pala irti päivää aikaisemmin. Ja tämä siis -88 vuoden CC tonnarissa jossa koneena 2.0 Turbo ja auto varustettu ilmastoinnilla.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Hyrre
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ma Syys 13, 2004 09:34

Viesti Kirjoittaja Hyrre »

Eikös kiristimen saa helpoiten kasaan vääntämällä pitkällä varrella kiristimen pultista, jos on vasenkätiset kierteet (kuten mulla oli B234:ssa).

http://townsendimports.com/Web/engine_f ... sioner.pdf
Jartsa67
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 22:49
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jartsa67 »

Mikkoz kirjoitti:Vanhempiiin tonnereihin vaihto hoituu irroittamalla sisälokasuoja ja vain löysäämllä kiristintä, tais olle 13mm.
Tuo sisälokarin irrottaminen ei ole aivan pakollinen toimenpide, helpottaa kylläkin huomattavasti. Itse en ole enää viitsinyt irrotella, kun on oppinut pujottamaan hihnan "käsikopelolla" paikoilleen.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Jartsa67 kirjoitti:
Mikkoz kirjoitti:Vanhempiiin tonnereihin vaihto hoituu irroittamalla sisälokasuoja ja vain löysäämllä kiristintä, tais olle 13mm.
Tuo sisälokarin irrottaminen ei ole aivan pakollinen toimenpide, helpottaa kylläkin huomattavasti. Itse en ole enää viitsinyt irrotella, kun on oppinut pujottamaan hihnan "käsikopelolla" paikoilleen.
Käsikopelolla se asentaja pujotti mun tonttuun hihnan paikalleen, kun oli pikkasen kiire.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Kiristinkö paukahtanu

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Ostin käytetyn kiristimen, joka on lojunu avonaisena jonkin aikaa. Nyt kun yritin liimapuristimella puristaa tuota kasaan saadakseni tuon lukitsintyökalun paikalleen niin eipä mennytkään tarpeeksi kasaan. Jäi n. 13cm rako. Joku kirjoitti että 12,5cm riittäisi vallan mainiosti, mutta ei kyllä tunnu olevan lähelläkään.

Mikähän neuvoksi? Ymmärsinkö oikein että kiristimen sisällä on jokin voinut pyörähtää paikoiltaan?
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Jussi kirjoitti:
Janza kirjoitti:Mulla tuli siihen hydraulikiristimeen semmonen ilmiö ettei enää mennyt "kasaan" kun oli päässyt kokonaan auki :?:
Vanhaa kiristintä ei kannata päästää täysin auki ja jos on jostain syystä pakottava tarve päästää niin ei sitten ainakaan täysin hallitsemattomasti. Kiristin on kasassa vaimenninmännässä olevalla urarenkaalla, joka saattaa nuljahtaa olakkeestaan ohitse jos sen räväyttää sopivasti auki. Takaisin kasaan sen saa painamalla (jousi on jäykkä ja osien pitää olla linjassa kunnolla), mutta kasassa se ei enää itsestään sen jälkeen pysy... toimii kylläkin.
Ruuvipenkissä minä jouduin omaani puristamaan että meni kasaan eli osaa ottaa vastaan ihan kunnolla, laitoin sitten kumminkin ihan uuden vaikka kallis onkin kun vanhan suojakumi oli jo aika pykinyt.
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Kiristinkö paukahtanu

Viesti Kirjoittaja peinu »

heikki.rantalaiho kirjoitti:Ostin käytetyn kiristimen, joka on lojunu avonaisena jonkin aikaa. Nyt kun yritin liimapuristimella puristaa tuota kasaan saadakseni tuon lukitsintyökalun paikalleen niin eipä mennytkään tarpeeksi kasaan. Jäi n. 13cm rako. Joku kirjoitti että 12,5cm riittäisi vallan mainiosti, mutta ei kyllä tunnu olevan lähelläkään.

Mikähän neuvoksi? Ymmärsinkö oikein että kiristimen sisällä on jokin voinut pyörähtää paikoiltaan?
Pulttaat sen vaan kiinni paikoilleen ja väännät siitä vastakierteisestä pultista vaikka momenttiavaimella niin kyllä se nöyrtyy pikkuhiljaa. Eli momenttiavain etukenoon ja väännät siitä taakse päin.

Siinä vaiheessa kun sulla on se jo irti, on se asennustyökalu turha. Asennustyökalusta on apua, jos kiristimen irroittaa sen avulla niin, että se ei pääse laukeamaan auki.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Re: Kiristinkö paukahtanu

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

peinu kirjoitti: Pulttaat sen vaan kiinni paikoilleen ja väännät siitä vastakierteisestä pultista vaikka momenttiavaimella niin kyllä se nöyrtyy pikkuhiljaa. Eli momenttiavain etukenoon ja väännät siitä taakse päin.

Siinä vaiheessa kun sulla on se jo irti, on se asennustyökalu turha. Asennustyökalusta on apua, jos kiristimen irroittaa sen avulla niin, että se ei pääse laukeamaan auki.
Niin, puhutko nyt sen rullan irroittamisesta, vai kiristimestä itsestään? Tuo rulla kyllä aukesi ihan ok, ja muita vääränkätisellä kierteellä olevia pultteja ei tuossa asetelmassa taidakkaan olla?

http://jpjk.jaakari.net/saab/remontti/i ... mage15.php

Lainattu kuva, mutta tuolla tyylillä yritin puristaa kiristintä kasaan. Ei kuitenkaan mennyt pohjaan asti, jotta sen olisi saanut lukittua asentoon jossa hihna olisi helppo asettaa paikalleen.
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
Vastaa Viestiin