ABS:n pumppu rikki?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

ABS:n pumppu rikki?

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Nyt valkoinen ystäväni taas temppuilee. Olihan se taas melkein puoliviikkoa kunnossa :twisted:

Kävi niin, että abs pumpun rele paloi kiinni ja pumppu pyöri kunnes akusta loppui virta. Vaihdoin uuden luullakseni vastaavan releen ja pumppu pyörii, niinkuin kuuluukin. Ei vaan tee painetta. Nyt, kun poljin varaajasta paineen, menetin myös takajarrut.

Mikähän sieltä voisi olla rikki? Haluaisin vähän varmuutta, ennenkuin lähden hankkimaan toista pumppua. Outoa on siis se, että pumpun moottori toimii. Voikohan nykyistä korjata, voisiko joku venttiili vuotaa tai ohjaus puuttua?

Nestettä ei häviä, pinta ei laske yhtään (virrat päällä, varaaja tyhjä). Poljinvoimaa tarvitaan reilusti auton hillitsemiseksi.

Autoahan on jo pitkään vaivannut myös abs anturihäiriö eli absittaa vaimeasti lähes koko ajan. Liukkaalla jarrutettaessa kovasti renkaat menee lukkoon ja merkkivalo syttyy hetkeksi. Kuskinpuolen etujarrun anturin ja hammastuksen putsasin muun remontin yhteydessä, mutta eipä auttanut. Samaa varmaan voisi kokeilla myös toiselle puolen.

Auto on -89 TA, jos yhtään auttaisi.
900C -86
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Tarkennuksena vielä, että yksikkö on sitä vanhempaa mallia, jossa sähkömoottori on pitkittäin.

Jarrupoljinta painettaessa tuntuu pieni tärinä polkimessa suunnilleen pumpun surinan mukaan. Pumpun ääni ei tästä huolimatta oikeastaan muutu.

Jos jollakin on tällainen edullinen, ehjä pumppu olemassa, niin vastaanottaisin mielelläni tarjouksia.
900C -86
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Veikkaisin paineakun kalvon rikkoontuneen ylipaineen vuoksi. Ei taida auttaa kuin hommata joko uusi varaaja (ei hajuakaan mitä maksaa) tai kysellä purkaamoilta jotka eivät yleensä myy kuin koko paketin (hinnat 150-250 € tienoilla).
Vaihtoehto kolme: Ostat minulta koko paketin jossa painekytkin ja moottori rikki, mutta käsittääkseni varaaja ehjä. Laita yv jos vaihtoehto kolmonen tuntuu kiinnostavalta.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Voisiko se olla, kun varaajassa oli kuitenkin painetta vielä siihen saakka, kun pumppasin ne tahallani pois? Piti polkea yli 20 kertaa ennenkuin meni poljin kovaksi. Nyt ei sitten lataannu uudestaan. Pumppu vaan surraa. Auto oli tänään käynnissä kolme varttia. Koputtelin ja heilutin liittimiä ja pumppua, mutta en saanut mitään muutosta aikaan.

Ajattelin terävänä, että lähtisi paremmin lataamaan ilman vastapainetta... :roll:
900C -86
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Sitten sieltä voi olla se moottorin päässä oleva akseli poikki tai sen vastakappale murtunut. Ovat kyllä metallisia, mutta muistaakseni siellä joku muoviosakin oli välissä. Painehan mielestäni muodostui jonkinlaisella epäkesko-pumppaus-systeemillä, joten vika voisi olla jossain sen sähkömoottorin ja pumppaus"elimen" välissä?
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

harzam kirjoitti:Sitten sieltä voi olla se moottorin päässä oleva akseli poikki tai sen vastakappale murtunut. Ovat kyllä metallisia, mutta muistaakseni siellä joku muoviosakin oli välissä. Painehan mielestäni muodostui jonkinlaisella epäkesko-pumppaus-systeemillä, joten vika voisi olla jossain sen sähkömoottorin ja pumppaus"elimen" välissä?
Siltä se vaikuttaa, koska on vaikea kuvitella vikaa muualla. On täytynyt jollain osalla tulla tunnit sopivasti täyteen, sillä minkään ei mielestäni kuuluisi rikkoontua tällaisessa tilanteessa. Ehkä siinä tapauksessa, että on kuumentunut niin paljon, että tiivisteet on jossain pettäneet tai jouset kuoleentuneet. Molemmat näistäkin kuulostavat niin epätodennäköisiltä.
900C -86
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Jos joudut purkamaan pumpun ja saat paikallistettua vian, niin minulta saattaa tosiaan löytyä siihen sopiva osa tuosta varaosapumpusta. :wink:
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Onko kellään mennyt varaajapallo sököksi? Sopisiko vian kuvaus siihen?

Vaihtaisin huomattavasti mieluummin sen pallon, kuin pumpun :)
900C -86
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11504
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei minkäänlaista ratkaisu,a ongelmaan, mutta linkkejä aiheeseen löyhästi liittyen, vastaisen varalle (ABS yleisesti):
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8375
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13585
http://saab.red9k.com/abs.html
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/abs-89/index.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

ASTech kirjoitti:Onko kellään mennyt varaajapallo sököksi? Sopisiko vian kuvaus siihen?

Vaihtaisin huomattavasti mieluummin sen pallon, kuin pumpun :)
Voi olla paineanturi joka on sökö, suurin osa moottoreiden loppumisista kuulemma johtuu paineanturin hajoamisesta ja silloin pumppu käy niinkauan kun hiilissä riittää pintaa.
Viimeksi muokannut valtteri, Ma Helmi 13, 2006 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

harzam kirjoitti:Veikkaisin paineakun kalvon rikkoontuneen ylipaineen vuoksi.
Eli "varaajapallo" :wink:
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

harzam kirjoitti:
harzam kirjoitti:Veikkaisin paineakun kalvon rikkoontuneen ylipaineen vuoksi.
Eli "varaajapallo" :wink:
Heheeh... :D

Nää sitikkakaverit saa jäämään tuollaisia nimityksiä alitajuntaan. Onhan se tavallaan kuvaava, joskin tahaton tällä kertaa.

:)
900C -86
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Vaihdoin koko yksikön ja samalla jarruletkut. Nyt tuntuu toimivan, ainakin paikallaan. En ole vielä purkanut entistä tietääkseni mikä siinä on vikana.

Jarruletkut olivat erittäin tiukassa (ruosteessa), sai käyttää kaikki konstit, joista lämmittäminen yhdessä irroitusöljyn kanssa tepsi. Kannattaa muuten avata vaikka ilmausruuvi tms. kun lämmittää letkua. En sitä tullut tehneeksi ja letkuhan tietysti poksahti silmille :roll:

Outo homma sikseen, että poljinkytkimet ovat nyt väärissä säädöissä eli mm. jarruvalot palaa koko ajan. Täytyy haeskella säätöhjeita, sillä en todellakaan paikalla keksinyt miten niitä säädetään :?:
900C -86
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Poljinkytkinten säätö olikin yllättävän helppoa, kun tiesi miten sen tekee. Aivan turhaan eilen niitä manasin. :)

Koeajossa auto pelaa nyt muuten moitteitta, mutta lievä absitus jäi edelleen. Jarrutettaessa pyörät eivät enää lukkiinnu. Luulenpa, että oik. puolenkin hammastuksen putsaaminen auttoi, kun ei enää vilkauttele valoa vasemmalle käännyttäessä. Oli muuten tosi likainen ja ruosteinen toi hammastus.

Voisikohan absitus loppua, jos putsaisi hampaat takaakin....

Jarrunestettä kului vaihdossa hiukan vajaa 2 litraa.


EDIT: Pumpun releeksi ei sitten käy mikä tahansa. 12V rele polttaa sulakkeen siinä vaiheessa, kun kärjet aukeaa.
900C -86
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Parannusta tuli näemmä muutenkin lisää, kun yön jälkeenkään aamulla ei jarrupaineen merkkivalokaan syttynyt. Anti-lock valo paloi muutaman sekunnin käynnistyksen jälkeen. Jarrut ovat muutenkin kuin uudessa autossa tai paremmat :)

Entisellä yksiköllä yön jälkeen paineen lataaminen kesti 20-30 sekuntia, ennenkuin kaikki varoitusvalot sammui.

Jakoketjukin oli tarkoitus vaihtaa samalla, mutta tuli ostettua päättymätön malli. Täytyy hommata lukko jostain, niin pääsee sitten vähemmällä purkamisella.
900C -86
Vastaa Viestiin