ABS:n pumppu rikki?
ABS:n pumppu rikki?
Nyt valkoinen ystäväni taas temppuilee. Olihan se taas melkein puoliviikkoa kunnossa
Kävi niin, että abs pumpun rele paloi kiinni ja pumppu pyöri kunnes akusta loppui virta. Vaihdoin uuden luullakseni vastaavan releen ja pumppu pyörii, niinkuin kuuluukin. Ei vaan tee painetta. Nyt, kun poljin varaajasta paineen, menetin myös takajarrut.
Mikähän sieltä voisi olla rikki? Haluaisin vähän varmuutta, ennenkuin lähden hankkimaan toista pumppua. Outoa on siis se, että pumpun moottori toimii. Voikohan nykyistä korjata, voisiko joku venttiili vuotaa tai ohjaus puuttua?
Nestettä ei häviä, pinta ei laske yhtään (virrat päällä, varaaja tyhjä). Poljinvoimaa tarvitaan reilusti auton hillitsemiseksi.
Autoahan on jo pitkään vaivannut myös abs anturihäiriö eli absittaa vaimeasti lähes koko ajan. Liukkaalla jarrutettaessa kovasti renkaat menee lukkoon ja merkkivalo syttyy hetkeksi. Kuskinpuolen etujarrun anturin ja hammastuksen putsasin muun remontin yhteydessä, mutta eipä auttanut. Samaa varmaan voisi kokeilla myös toiselle puolen.
Auto on -89 TA, jos yhtään auttaisi.
Kävi niin, että abs pumpun rele paloi kiinni ja pumppu pyöri kunnes akusta loppui virta. Vaihdoin uuden luullakseni vastaavan releen ja pumppu pyörii, niinkuin kuuluukin. Ei vaan tee painetta. Nyt, kun poljin varaajasta paineen, menetin myös takajarrut.
Mikähän sieltä voisi olla rikki? Haluaisin vähän varmuutta, ennenkuin lähden hankkimaan toista pumppua. Outoa on siis se, että pumpun moottori toimii. Voikohan nykyistä korjata, voisiko joku venttiili vuotaa tai ohjaus puuttua?
Nestettä ei häviä, pinta ei laske yhtään (virrat päällä, varaaja tyhjä). Poljinvoimaa tarvitaan reilusti auton hillitsemiseksi.
Autoahan on jo pitkään vaivannut myös abs anturihäiriö eli absittaa vaimeasti lähes koko ajan. Liukkaalla jarrutettaessa kovasti renkaat menee lukkoon ja merkkivalo syttyy hetkeksi. Kuskinpuolen etujarrun anturin ja hammastuksen putsasin muun remontin yhteydessä, mutta eipä auttanut. Samaa varmaan voisi kokeilla myös toiselle puolen.
Auto on -89 TA, jos yhtään auttaisi.
900C -86
Tarkennuksena vielä, että yksikkö on sitä vanhempaa mallia, jossa sähkömoottori on pitkittäin.
Jarrupoljinta painettaessa tuntuu pieni tärinä polkimessa suunnilleen pumpun surinan mukaan. Pumpun ääni ei tästä huolimatta oikeastaan muutu.
Jos jollakin on tällainen edullinen, ehjä pumppu olemassa, niin vastaanottaisin mielelläni tarjouksia.
Jarrupoljinta painettaessa tuntuu pieni tärinä polkimessa suunnilleen pumpun surinan mukaan. Pumpun ääni ei tästä huolimatta oikeastaan muutu.
Jos jollakin on tällainen edullinen, ehjä pumppu olemassa, niin vastaanottaisin mielelläni tarjouksia.
900C -86
Veikkaisin paineakun kalvon rikkoontuneen ylipaineen vuoksi. Ei taida auttaa kuin hommata joko uusi varaaja (ei hajuakaan mitä maksaa) tai kysellä purkaamoilta jotka eivät yleensä myy kuin koko paketin (hinnat 150-250 € tienoilla).
Vaihtoehto kolme: Ostat minulta koko paketin jossa painekytkin ja moottori rikki, mutta käsittääkseni varaaja ehjä. Laita yv jos vaihtoehto kolmonen tuntuu kiinnostavalta.
Vaihtoehto kolme: Ostat minulta koko paketin jossa painekytkin ja moottori rikki, mutta käsittääkseni varaaja ehjä. Laita yv jos vaihtoehto kolmonen tuntuu kiinnostavalta.
Voisiko se olla, kun varaajassa oli kuitenkin painetta vielä siihen saakka, kun pumppasin ne tahallani pois? Piti polkea yli 20 kertaa ennenkuin meni poljin kovaksi. Nyt ei sitten lataannu uudestaan. Pumppu vaan surraa. Auto oli tänään käynnissä kolme varttia. Koputtelin ja heilutin liittimiä ja pumppua, mutta en saanut mitään muutosta aikaan.
Ajattelin terävänä, että lähtisi paremmin lataamaan ilman vastapainetta...
Ajattelin terävänä, että lähtisi paremmin lataamaan ilman vastapainetta...
900C -86
Sitten sieltä voi olla se moottorin päässä oleva akseli poikki tai sen vastakappale murtunut. Ovat kyllä metallisia, mutta muistaakseni siellä joku muoviosakin oli välissä. Painehan mielestäni muodostui jonkinlaisella epäkesko-pumppaus-systeemillä, joten vika voisi olla jossain sen sähkömoottorin ja pumppaus"elimen" välissä?
Siltä se vaikuttaa, koska on vaikea kuvitella vikaa muualla. On täytynyt jollain osalla tulla tunnit sopivasti täyteen, sillä minkään ei mielestäni kuuluisi rikkoontua tällaisessa tilanteessa. Ehkä siinä tapauksessa, että on kuumentunut niin paljon, että tiivisteet on jossain pettäneet tai jouset kuoleentuneet. Molemmat näistäkin kuulostavat niin epätodennäköisiltä.harzam kirjoitti:Sitten sieltä voi olla se moottorin päässä oleva akseli poikki tai sen vastakappale murtunut. Ovat kyllä metallisia, mutta muistaakseni siellä joku muoviosakin oli välissä. Painehan mielestäni muodostui jonkinlaisella epäkesko-pumppaus-systeemillä, joten vika voisi olla jossain sen sähkömoottorin ja pumppaus"elimen" välissä?
900C -86
Ei minkäänlaista ratkaisu,a ongelmaan, mutta linkkejä aiheeseen löyhästi liittyen, vastaisen varalle (ABS yleisesti):
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8375
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13585
http://saab.red9k.com/abs.html
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/abs-89/index.html
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8375
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=13585
http://saab.red9k.com/abs.html
http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/abs-89/index.html
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Voi olla paineanturi joka on sökö, suurin osa moottoreiden loppumisista kuulemma johtuu paineanturin hajoamisesta ja silloin pumppu käy niinkauan kun hiilissä riittää pintaa.ASTech kirjoitti:Onko kellään mennyt varaajapallo sököksi? Sopisiko vian kuvaus siihen?
Vaihtaisin huomattavasti mieluummin sen pallon, kuin pumpun
Viimeksi muokannut valtteri, Ma Helmi 13, 2006 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Vaihdoin koko yksikön ja samalla jarruletkut. Nyt tuntuu toimivan, ainakin paikallaan. En ole vielä purkanut entistä tietääkseni mikä siinä on vikana.
Jarruletkut olivat erittäin tiukassa (ruosteessa), sai käyttää kaikki konstit, joista lämmittäminen yhdessä irroitusöljyn kanssa tepsi. Kannattaa muuten avata vaikka ilmausruuvi tms. kun lämmittää letkua. En sitä tullut tehneeksi ja letkuhan tietysti poksahti silmille
Outo homma sikseen, että poljinkytkimet ovat nyt väärissä säädöissä eli mm. jarruvalot palaa koko ajan. Täytyy haeskella säätöhjeita, sillä en todellakaan paikalla keksinyt miten niitä säädetään
Jarruletkut olivat erittäin tiukassa (ruosteessa), sai käyttää kaikki konstit, joista lämmittäminen yhdessä irroitusöljyn kanssa tepsi. Kannattaa muuten avata vaikka ilmausruuvi tms. kun lämmittää letkua. En sitä tullut tehneeksi ja letkuhan tietysti poksahti silmille
Outo homma sikseen, että poljinkytkimet ovat nyt väärissä säädöissä eli mm. jarruvalot palaa koko ajan. Täytyy haeskella säätöhjeita, sillä en todellakaan paikalla keksinyt miten niitä säädetään
900C -86
Poljinkytkinten säätö olikin yllättävän helppoa, kun tiesi miten sen tekee. Aivan turhaan eilen niitä manasin.
Koeajossa auto pelaa nyt muuten moitteitta, mutta lievä absitus jäi edelleen. Jarrutettaessa pyörät eivät enää lukkiinnu. Luulenpa, että oik. puolenkin hammastuksen putsaaminen auttoi, kun ei enää vilkauttele valoa vasemmalle käännyttäessä. Oli muuten tosi likainen ja ruosteinen toi hammastus.
Voisikohan absitus loppua, jos putsaisi hampaat takaakin....
Jarrunestettä kului vaihdossa hiukan vajaa 2 litraa.
EDIT: Pumpun releeksi ei sitten käy mikä tahansa. 12V rele polttaa sulakkeen siinä vaiheessa, kun kärjet aukeaa.
Koeajossa auto pelaa nyt muuten moitteitta, mutta lievä absitus jäi edelleen. Jarrutettaessa pyörät eivät enää lukkiinnu. Luulenpa, että oik. puolenkin hammastuksen putsaaminen auttoi, kun ei enää vilkauttele valoa vasemmalle käännyttäessä. Oli muuten tosi likainen ja ruosteinen toi hammastus.
Voisikohan absitus loppua, jos putsaisi hampaat takaakin....
Jarrunestettä kului vaihdossa hiukan vajaa 2 litraa.
EDIT: Pumpun releeksi ei sitten käy mikä tahansa. 12V rele polttaa sulakkeen siinä vaiheessa, kun kärjet aukeaa.
900C -86
Parannusta tuli näemmä muutenkin lisää, kun yön jälkeenkään aamulla ei jarrupaineen merkkivalokaan syttynyt. Anti-lock valo paloi muutaman sekunnin käynnistyksen jälkeen. Jarrut ovat muutenkin kuin uudessa autossa tai paremmat
Entisellä yksiköllä yön jälkeen paineen lataaminen kesti 20-30 sekuntia, ennenkuin kaikki varoitusvalot sammui.
Jakoketjukin oli tarkoitus vaihtaa samalla, mutta tuli ostettua päättymätön malli. Täytyy hommata lukko jostain, niin pääsee sitten vähemmällä purkamisella.
Entisellä yksiköllä yön jälkeen paineen lataaminen kesti 20-30 sekuntia, ennenkuin kaikki varoitusvalot sammui.
Jakoketjukin oli tarkoitus vaihtaa samalla, mutta tuli ostettua päättymätön malli. Täytyy hommata lukko jostain, niin pääsee sitten vähemmällä purkamisella.
900C -86