Tonnarin turbon vesivuoto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Tonnarin turbon vesivuoto

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Iltaa!
Olis seuraavanlainen ongelma:
Auto 9000 16v turbo -89. Yön yli seisottuaan käynnistysvaiheessa sylki nestettä turbon pakopesälle ulkopuolelle. Tulee joko turbon ja pakosarjan liitoksesta tai turbon ja pakoputken liitoksesta. Käynnistyi normaalisti ja käytin n.2-3 min että kuivasi nesteen turbon pinnalta. Sammutin ja irroitin tulpat. Kaikki tulpat normaalin värisiä ja männän laet normaalin näköisiä. Koeajolla kaikki toimi normaalisti tuli lämmintä eikä pakoputkesta normaalista poikkeavan hajuista pakokaasua. Mielestäni myöskin paisuntasäiliössä ei ollut normaalia kovempaa painetta.
Kysynkin nyt viisaammilta, onko kannentiiviste vai kansi halki vai voiko turbo vuotaa pesään nestettä.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Ei syytä huoleen , jos ei muita oireita ole!Itellä ollut kymmeniä turboja ja kaikissa pakannut kostuun pakosarjan ja turbon väliset saumat kylmä startin jälkeen, jos sattuu samaan aikaan kyykkiin pellin alla! 8O
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Siinäpä se kun käynnistin auton +10C lämpöisestä tallista ja turbo oli päältä niin märkä että lämmettyään nousi hetkeksi kunnon höyrypilvi, eikä se ole tätä tehnyt ennen. Auto on ollut meillä noin 20000 km ja sillä on nyt ajettu n. 165000 km.
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Minulla tekee samaa, mittarissa on 210tkm. Pieni läikkä joka kuivaa heti pois.
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

No niin!
Nyt on seurattu tuota turbon kastumista. Kastuu joka käynnistyksellä, on sitten tallissa (n +8-10 C) tai ulkona kylmässä (-15-20 C).
Tänä aamuna taas seurattiin käynnistysvaiheessa turboa. Ensin kostuu turbon pakopesän pakoputken puoleinen sauma ja sitten turbon ja pakosarjan sauma. Sormella sipaisin nestettä ja maistoin kielellä, ei maistu nesteelle eikä bensalle, eikä myöskään haise miltään. Turbon lämmettyä (2-3 min.) neste kuivuu pois.
Tarkistettaessa tulpat ja männänlaet normaalit. Autolla ajettiin 600 km viikonvaihteessa ja näyttäisi että hiukan on nestettä mennyt. ei kuitenkaan varoitusvalo vielä syttynyt.
Kysymys kuuluukin, jos se on jäähdytysnestettä niin miksi siinä ei ole nesteen väriä, hajua ja makua. Sama bensiinin suhteen.
Jos se taas on esim. kondensoitunutta vettä niin pakkasellakin heti kostuu kun auto käynnistetään.
Mitä pitäisi tehdä että saisi diagnoosin, jotta tietäisi mistä alkaa vian korjaaminen?
t:Kulkuri
Mikko 1976
Matalapaineturbo
Viestit: 163
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 22:52
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Mikko 1976 »

Hiushalkeama turbon pakopuolella aiheutti mulla saman oireen.

Oliko neste sitten pakokaasuista vai jäähdytysnesteestä peräisin sitä en tiedä.
#2005,
9000 CD -97
9000 CSE -93
9000 Turbo S -91 CAN-739
9000 Turbo S -91 CAN-740
99 GL -83
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Näyttää varmaan tällaiselta:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... ui_10s.jpg
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... ui_20s.jpg
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... ui_36s.jpg

Omassanikin joskus ihmettelin tuota. En ole katsonut muuttuiko tilanne kansirempan jälkeen. Turbolle ei ole tehty mitään, ajo jatkuu.
Viimeksi muokannut jus, Ti Touko 06, 2008 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kulkuri
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 11, 2003 22:54

Viesti Kirjoittaja Kulkuri »

Moi!
Aivan samanlainen. Mikä oli vikana jos turbolle ei tehty mitään?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kulkuri kirjoitti:Mikä oli vikana jos turbolle ei tehty mitään?
Ei varmaankaan mitään vikaa, ilma vaan on kosteata :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7561
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No eipä ole tuollaista ilmiötä vielä näkynyt..?
Garrett T25 on tällä hetkellä autossa.
Eikä se ole vielä tähän päivään mennessä sylkenyt mitään ulos...laippojen
saumoista.
*koputtaa puuta*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin