Vetarin maljojen erot fyysisesti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

vtp9k kirjoitti:Itse asiassa kyse taitaa olla pikemminkin maljan kestävyydestä eli isommassa on enemmän tavaraa haarukoissa (siis siellä maljan sisällä).
Tätä juuri tarkoitin, ei vaan tainnut olla sana hallussa. Eli vaikkon pienemmät kuulat, niin maljassa on enemmän materiaalia, jotta kestää.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Sumar
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Elo 07, 2013 23:58
Paikkakunta: Alavus

Re: Vetarin maljojen erot fyysisesti

Viesti Kirjoittaja Sumar »

Onkos 2.0 LPT:ssä nuo ulommatkin vetarit pienemmät? Varaosatiskillä oli tarjolla 2.eri vaihtoehtoa. Auto M97 Jubi.
Saab 9-5 2,3t aero wagon
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vetarin maljojen erot fyysisesti

Viesti Kirjoittaja jus »

Ainakin B204E ulompi malja on eri numerolla kuin B204L:
http://ys3.se/catalogue/node/1997/1718/#N
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Vetarin maljojen erot fyysisesti

Viesti Kirjoittaja ladis »

pelkääjänpuolen sisempi nivel kolisee nyt siihen malliin että vaihto kunnossa on. Eli kolisee hiljasessa vauhdissa ilman vetoa, ja kiihdyttäessä tärisee ihan kunnolla.
Niin onkos tuohon nyt oikea malja tällä numerolla 8723108?
Auto on -97 2.0lpt(b204E)
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Vetarin maljojen erot fyysisesti

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Näin uskoisin. Pikkupaineisissa 2.0 koneissa on ollut tuo pienempi vetarin malja. Näitä vielä taitaa saadakin ihan ostamalla.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Vetarin maljojen erot fyysisesti

Viesti Kirjoittaja ladis »

Meneeköhän marmoritiski hommiks tuon ostaminen, vai mistä noita sais. Pcs:llä ei oo. Ebayssa yks, mutta ei lähetä ulkomaille. Jossain purkaamolla oli yks mutta hinta kova.
Saa tarjota jos joltai löytyy
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vetarin maljojen erot fyysisesti

Viesti Kirjoittaja 009baas »

ladis kirjoitti:Meneeköhän marmoritiski hommiks tuon ostaminen, vai mistä noita sais. Pcs:llä ei oo. Ebayssa yks, mutta ei lähetä ulkomaille. Jossain purkaamolla oli yks mutta hinta kova.
Saa tarjota jos joltai löytyy

Eikö sinne nyt voi tunkea ne pienemmät maljat.Mulla on sama homma edessä.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Vetarin maljojen erot fyysisesti

Viesti Kirjoittaja ladis »

pienethän sinne kuuluukin, isompia käytetty tehokkaammissa vehkeissä. Vai mitä meinasit?
Kolina on nyt melkein jatkuvaa, joten taidan hätäratkaisuna vaihtaa pelkän tripoidin sinne ja uusia tukilaakerin.
Ulommat niveletkin pitäis vaihtaa mutta saa odottaa vielä vähän aikaa. Järkeväähän se ois vetää kaikki kerralla uusiks, mutta lompakko sanoo että ei :lol:
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Vetarin maljojen erot fyysisesti

Viesti Kirjoittaja haffu »

Mä oon itse siinä käsityksessä, että saisi vain isompia vetoniveliä nykyään. Ainakaan Orion sivuilla "pienempien" maljojen osanumeron kanssa hakemalla ei tule hakutuloksia lainkaan. Näin käy siis käytettäessä osanumeroita 8720948 ja 8723108. "Isompia" maljoja hakemalla taasen tulokset löytyy. 4103230 verottomaksi suositushinnaksi annettu 3187,35kr. 4103222 taasen vastaava hinta on 3258,83kr.

Tripodeja sitten löytyykin molempia versioita 8950628 2529,25kr kappaleelta ja 4103313 2539,18kr kappaleelta

Ja kun tuossa omassa allekirjoituksen tonnarissa meno on maantienopeuksissa sen verran ravistavaa, olisi siihen tarve vaihtaa vähintään oikealla puolelle tuo sisempi vetonivel. Viime kesänä ko. operaatio siihen tehtiinkin, mutta näemmä käytetyt osat kestivät vain sen puoli vuotta. EPC:tä kun tutkailee niin siellä on eri osanumerot myös vetoakseleille, mutta onko näillä taasen suurtakaan fyysistä eroa? Aiemmin ketjussa on mainittu, että boorit olisivat ainakin samat, eli maljojen ja tripodien pitäisi sopia ristiin akseleihin nähden?
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Vetarin maljojen erot fyysisesti

Viesti Kirjoittaja ladis »

No tätä olen itsekkin ajatellut, että jos sais isomman maljan ja tripoidin sopimaan ilman akselin vaihtoa. Niin sais osiakin vielä.
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Vetarin maljojen erot fyysisesti

Viesti Kirjoittaja ladis »

41 06 134
B204I, B204S, B204E, B234I, B308I, B234E, M
41 05 235
B204L, B234L, B234R, B234E, A

nuo taitaa olla akselien mallit, jos tuohon venäjän sivuun uskominen
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Vetarin maljojen erot fyysisesti

Viesti Kirjoittaja ladis »

Minkäslainen homma tuon tripoidin vaihto on?
Vetari tolpasta irti, tukilaakeri irti ja sisempi suojakumi irti niin lähteekö silloin koko vetari pakettina pois?
Sitten uus tripoidi paikoilleen ja vetari takas autoon.
Vai mitenkä tuo kannattanee tehdä oikealle puolelle?
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vetarin maljojen erot fyysisesti

Viesti Kirjoittaja jus »

Napamutteri auki, keula ylös, olka-akselia tolppaan kiinnittävät kaksi pulttia auki, tarvittaessajarruletku ja ABS-johto irti tolpan kiinnikkeestä, sisemmän vetonivelen suojakumin kiristin löysälle, ulompi vetonivel ulos navasta, pullautetaan sisemmän vetonivelen suojakumi irti maljasta, rasvat lurahtavat lattialle ja pujotellaan vetoakseli ulomman vetonivelen kera lattialle, lukkorengas vetoakselista tripodin edestä irti, tripodi irti. Kokoaminen käänteisessä järjestyksessä. Uudet rasvat niveleen, ohjeen mukaan lukitetta navan reiän ulompaan osuuteen.

Tukilaakeriin ei tarvitse kajota, jos maljaa ei vaihdeta. Maljanvaihdon tarpeen huomaa tunnustelemalla maljasta vastinpintoja vanhoja rasvoja pyyhkiessä, kun akseli on poissa. Ei tarvitse olla syväkään kulumajälki maljan pinnassa, jotta vemputtaa vedättäessä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Vetarin maljojen erot fyysisesti

Viesti Kirjoittaja ladis »

Kiitos ohjeista. Nivelen vaihdan nyt ensin ilman maljan vaihtoa, vaikka melkein sata varma että malja kulunut.
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: Vetarin maljojen erot fyysisesti

Viesti Kirjoittaja ladis »

Kävimpä huvikseni kysymyssä marmorilta osia. Hinnat oli ihan kohdallaan :lol:
Tripoidi 377,2€
Malja 530€

Jäi kyllä palikat sinne :lol:
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
Vastaa Viestiin