Kuinka pitkälle ilman laturia?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Kuinka pitkälle ilman laturia?

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Huomenta,

Eilen hävisi tonnarista sähköt. Helsinki-Tampere-välillä oli kirkas auringonpaiste takaapäin, enkä heti nähnyt himmeää latausvaloa, mutta satunnainen EDU:n plaraus herätti huomion Valkeakosken kohdilla: latausjännite 11.7!

Ylöjärvelle asti päästiin ihan hyvin (ilman ajovaloja), ja jännite jopa sahasi 11.6-11.8 välillä koko matkan. En tiedä, olisiko laturista kuitenkin
jotain mehua vielä tihkunut. Kaipa sieltä hiilet on loppu, vaikka ei kyllä ole edes tyhjäkäynnillä oireillut, vaan jännite on ollut aina 14.X.

Tiedän, ettei kysymykseen ole oikeaa vastausta, mutta onko kokemuksia: pääsenkö yön aikana täyteen ladatulla akulla Ylöjärveltä Tampereelle (25km), jos oletetaan, että laturi on kokonaan pois pelistä? Kuka on kokeillut? :wink: Entä kuinka alas jännite voi pudota, ennenkuin auto hyytyy tien poskeen?

Piti tänään viedä vanhus Hilvola&Salmiselle tyhjäkäynnin parannukseen ja päästöjen säätämiseen, mutta listalle tuli näköjään muitakin kohtia... :evil: :evil:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Käyhän vaan ensimmäisenä hakemassa uudet hillet / jännitteen säätäjä. Siinä vaiheessa kun hiilet ON loppu, ei montaa kilometriä ole jäljellä, kun ruisku lakkaa ruiskimasta ja kipinä loppuu.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Re: Kuinka pitkälle ilman laturia?

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Suomik kirjoitti:Tiedän, ettei kysymykseen ole oikeaa vastausta, mutta onko kokemuksia: pääsenkö yön aikana täyteen ladatulla akulla Ylöjärveltä Tampereelle (25km), jos oletetaan, että laturi on kokonaan pois pelistä? Kuka on kokeillut? :wink: Entä kuinka alas jännite voi pudota, ennenkuin auto hyytyy tien poskeen?
Eiköhän tuo 25km ole mahdollista ajella täyteen ladatulla akulla, jos et pidä päällä mitään ylimääräisiä laitteita.

Muutama vuosi sitten golffista loppui hiilet ja jouduin ajelemaan yli 50km pelkällä akulla tihkusateessa.
Golffissa ei onneksi ollut sähköisiä bensapumppuja ym. elintärkeitä toimintoja sähkön varassa.
Riitti, että kipinä saadaan jostain kehitettyä.
Pyyhkijät hyytyi keskelle tuulilasia ja loppumatkasta ainut valonlähde oli mittaristossa palava öljynpaineen ledi.
Auto simahti sopivasti kotipihalle.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8087
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

DI-kasetti ei enään toimi ollenkaan, kun jännite laskee alle 10 voltin (noin suurinpiirtein). 25km pelkällä akulla ei liene suurikaan ongelma, jos lataus häviää ajon aikana. Käynnistys vaan syö melko paljon akkumulaattorin voimavaroja, oisko joku fifty-sixty mahikset selvitä :wink:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

No laitetaan tähän gallup-vaihtoehdoksi, että vaimo joutui og-satkut pysäyttämäksi n. 5km sen jälkeen kun laturin valo alkoi palamaan.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Riippunee paljon akustakin. Koskaan en ole moista kokeilllut, mutta jos on hyvä akku ja saat auton käynnistettyä toisen auton ja starttikaapelien avustuksella niin kannattaa ainakin kokeilla. Tosin hinausköysi on syytä ottaa matkaan mukaan ;)

Pelkkä hiilten vaihto ei muuten vaadi laturin irrotusta vaan onnistuu autossasi alakauttaa auton alla maaten.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Hiilet voi vaihtaa yläkauttakin jos säätimen ruuvit ei ole kovin tiukassa tai ainakin niiden kannat on ehjät. Alakautta toki saa paremmin.

Ilman DI:tä olevalla tonnarillä pääsi latausvalon syttymisestä parikymmentä kilometriä valot, puhaltimet ja pyyhkijät päällä, kunnes jännite EDU:n mukaan laski 7,2 V:iin.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 3845#93845
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
harzam
Matalapaineturbo
Viestit: 191
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2004 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harzam »

Viime kesänä lähdin Helsingistä Tampereen kautta pohjanmaalle, laturin valo syttyi jo pihasta lähtiessä, mutta ajattelin vian korjaantuvan hiilien "kuivuessa" (oli kostea keli). Ilman apulaitteita ja virrankuluttajia pääsin Ylöjärvelle asti, josta sitten palasinkin tiepalvelun avustuksella Tampereen rautatieasemalle :oops: . Viereisessä autosähkökorjaamossa vaihtoivat laturin melkoisen reiluun hintaan :evil:. Sen jälkeen olen pyrkinyt ajamaan Tampereen ohi mahdollisimman ripeästi.
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Ajettu Valkeakoski-Tampere ng-satkulla ilman laturin hihnaa. Perille pääs. Eikä vissiiin mainittavia vikoja tullu koneeseen, ku se kerran mulla pelitti vielä melkein 100t ilman vikoja..
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

TjK kirjoitti:Ajettu Valkeakoski-Tampere ng-satkulla ilman laturin hihnaa. Perille pääs. Eikä vissiiin mainittavia vikoja tullu koneeseen, ku se kerran mulla pelitti vielä melkein 100t ilman vikoja..
Aikamoista urheilua, sanoisin. Nimittäin sama hihna pyörittää myös vesipumppua. Montako kertaa piti pysähtyä matkalla lämpöjä laskemaan? Ilman ohjaustehostinta ei ajaminen ole kyllä helppoa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Kiitos kaikille hyvistä arvauksista! :wink: Nyt pitäisi lähteä kokeilemaan, miten äijän käy. Tukijoukko seuraa perässä, köysi ja kaapelit on otettu naftaliinista.

Kaapeleitahan ei siis ole tarkoitus tarvita kuin startissa, sen jälkeen se on myöhäistä, ellei tee mieli harjoittaa jotain Saab-baletti-tyyppistä kahden auton rinnanajoa kaapeleilla yhdistettynä rantatien ruuhkissa.

Raporttia seuraa...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

lämmöt ei noussu kertaakaan, pakkasta yli 25... josta syystä siis yks hihnapyörä tietty korkkas... Eli se ng-satkun tyyppivika...
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Kesällä hinattiin varaosa autoa n. 130 kilometriä jossa oli paskana oleva laturi. Parkit oli päällä puolet matkasta ja muut sähkölaitteet poissa käytöstä. Akkukin oli aika huono, mutta hyvin ladattu. Tuo 130 päästiin ja sitten sammu auto, vaihto akkua kehiin ja sillä päästiin viimeset pari kilometriä.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

No niin, eilinen meni ihan hyvin: auto jaksoi perille saakka. Jännite ei EDUn mukaan vieläkään tippunut sanottavasti: lähteissä 11,8 ja perillä korjaamon pihassa tyhjäkäynnillä 11.6. En siis usko että ihan pelkällä akulla mentiin, vaikka se hyvässä kunnossa onkin. Referenssiksi kuitenkin jollekin, jolla on joskus vastaavanlainen ongelma.

Päätöksethän pitää tietysti itse kunkin tehdä itse, itseäni ei "pelottanut", koska apuri ajoi perässä, ja kyseessä ei varsinaisesti ollut satojen kilometrien metsätaival, jolla sudet ulvovat penkoilla.

OT: penkoilla oli pikemminkin romua. Ilmeisesti edelläajavan tiestä nostama vesisumu yhdistettynä kirkkaaseen auringonpaisteeseen aiheutti paikoin 0-näkyvyyttä. Näin ainakin päätellen matkalla nähdyistä USEISTA peltikolareista risteysalueilla. :? :?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
espe
"Aero"
Viestit: 341
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja espe »

Tuore kokemus viime perjantailta: Lähtö Kauhavalta, satoi tietenkin. Alavuden kohdilla pyyhkijät hiipuivat, valot ym minimiin, akku loppui 8km ennen Ylöjärveä. Kriittinen raja oli näköjään 7,2v jolloin ruisku nukahti. Hyrkkösen setä (Autoliitto, Tampere) kävi ruokkimassa akun täyteen ja sit kotiin. Sunnuntaina jännitteensäätimen vaihto(vain 6 tuntia, yläkautta imusarjan puolikkaan välistä, P**kele, kädet verillä ja v-käyrä huipussaan), akun lataus ja kohti Kauhavaa. Tuntuis toimivan...
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
Vastaa Viestiin