Jäljet sylinteriputkissa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Jäljet sylinteriputkissa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tuossa jokin aikaa sitten joulun tienoilla kun olin muuten vain ajelulla saabilla niin alkoi kuulumaan naputusta konehuoneesta, no venttiilien nostimet ilmeisesti ne sielä kilkattivat johtuen liian vähäisestä öljymäärästä, koska kone vuotaa öljyä jostain ja en tietenkään ollut muistanut lisätä sitä. Noh lisäsin äkkiä öljyä ja ajattelin että ei kai sille mitään ole ehtinyt käydä.

Kyseessä siis tämä mun 9000cc johon tehty viime kesänä täydellinen koneremontti jonka jälkeen ajettu n.8tkm. Kannenvaihdon yhteydessä huomasin kuitenkin sylinteriputkissa ilkeitä jälkiä, männät yrittäneen leikata kiinni. Naarmut eivät tunnu kun kokeilee sormilla, mutta mitä mieltä arvon raati on, että kannattaisikohan tuo lohko kuitenkin hoonata uudelleen? Tästä vehkeestä on kuitenkin tarkoitus ottaa n.350hp irti, että kaiken tulisi olla hyvässä kunnossa, että kestäisi.

Sinänsä se hoonaaminen ei olisi edes paha homma, koska joudun muutenkin ottamaan koneen irti, kun vaihdan 2,3 litrasen kampuran ja veivit tuohon, mutta mikään ei ole ilmaista.

Tässä kuvia sylinteriputkista:

Kuva

Kuva

Meinaan vaan että rupeekohan öljyä pääsemään läpi noita naarmuja pitkin? Männistä en tiedä vielä yhtään että onko mitenkä pahasti ottaneet siipeensä.
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Tuotahan on näköjään jo hoonattu itse. Kuvista ja tehotavoitteista ynnäten suosittelisin porauttamaan sylinterit ylikokoon.
900C -86
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Tämä siis oli viime kesänä Vaasassa Hiomo Isokankaalla hoonattavana tämä lohko. Ja ihan uudet mahlen männätkin siihen silloin vaihdettiin (150€/kpl). Ei millään raaskisi uusia mäntiä ostaa enää :? Mutta saa nyt nähdä joutuuko...
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

No ehkä toinen lohko voisi olla kyseessä ennemmin, kuin uudet männät. :)

Kuvissa näyttää, että naarmut ovat olleet jo ennen hoonausta?
900C -86
Turbiini
"Saabisti"
Viestit: 170
Liittynyt: Ke Syys 03, 2003 08:48
Paikkakunta: Savo

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Ei noista jäljistä öljy ensimmäisenä mene, mutta puristuspaine kylläkin.
Jos kansi on kunnossa niin mittaa ohivuodot.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

ASTech kirjoitti:No ehkä toinen lohko voisi olla kyseessä ennemmin, kuin uudet männät. :)

Kuvissa näyttää, että naarmut ovat olleet jo ennen hoonausta?
Tosiaan, katselin vanhoja kuvia jotka otettu hoonauksen jälkeen ja siellä kyllä näkyy tuollaista samanlaista pystynaarmua sylintereissä. En nyt tiedä sitten että onko nuo samoja jälkiä tai että onko niitä tullut lisää. Se selviää kun irrotan männät ja katson onko niissä jälkiä. Toistaiseksi aion kuitenkin pitää lohkon tuollaisena ja jos hajoaa niin hajoaa, sitten vasta vaihdetaan.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tiedätkö millaiset öljyrenkaat sinne laitettiin? Katoppas tuota kuvaa -> http://kotinetti.suomi.net/enkenberg/Pr ... ep005.html

Nämä tulivat noista peestä olevista öljyrenkaista jotka eivät asettuneet koskaan sylinteriin vaan olen aukonut konetta nyt 4 kertaa niiden takia. Ja viimein laitoin vanhat öljyrenkaat paikalleen kun totesin että ei onnistu niillä. Tuollaiset jäljet tulee myös jos joku muu rengas on katkennut uraansa.

Eli mulla kyseessä oli 3 osaiset renkaat jotka oli ihan ihmeelliset 8O olen noita 3 osaisia laittanut aika monet mutta nämä ei vain asettuneet mitenkään. Aina naarmuilla sylinteri. :evil:

EDIT:AAh mutta nyt vasta luin tarkemmin ja siis naarmut oli ennen remppaa ja sitä siis ei porattu vaan hoonattiin ja uudet männät? En kyllä uusia mäntiä ostais pelkkään hoonaus remonttiin, vaan ylikoko ja poraus tuottaa paremman lopputuloksen.

Toistamiseen hoonaaminen ei ole hyvä ajatus varsinkin jos meinaat tehoa sieltä kutitella, mielummin jätät tuollaseksi kuin hoonaat lisää. Joudut hommaan männänrenkaat uudet jne... jos purat konetta ja hoonailet.

Haulla löydät lisää juttua noista rengas asioista...

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin