Innokasta laatikon ruuvaajaa etsitään! (löytyi jo)
Innokasta laatikon ruuvaajaa etsitään! (löytyi jo)
Pitäisi saada vaihdelaatikko auki... tuossa kuva mistä kohtaa laatikko pitäisi saada auki. Kaikki näkyvät ruuvit on irrotettu mutta ei vaan suostu lähtemään irti. Onko se tosiaan niin lujassa kiinni vai onko jossain vielä piilotettuja ruuveja tms?
Nopeasti tarvisi tietää!!!
Kuvassa merkitty sinisellä mitkä ruuvit irrotettu ja tuosta punaisen viivan kohdalta täytyisi saada auki.
Nopeasti tarvisi tietää!!!
Kuvassa merkitty sinisellä mitkä ruuvit irrotettu ja tuosta punaisen viivan kohdalta täytyisi saada auki.
Viimeksi muokannut TeePee, Ti Huhti 18, 2006 20:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kuvan oikeassa reunassa näkyvät pultit pois ja sen jälkeen päätykoppa irti. Tämän jälkeen 5. vaihde pois, samoin siirtäjästä muutama tappi. Sen jälkeen askartelet ulosvetäjälle kiinnikkeet laatikon kuoreen ja tuet akselin päässä olevan kauluksen ulosvetäjän keskitapin ympäriltä kuoren irrotuksen ajaksi. Jos tarvitsee lisää purkaa niin kysele lisää kunhan tuohon asti pääset.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Kuvia ja ohjeita löytyy Saabin alkuperäisestä vaihdelaatikon huoltokirjasta.TeePee kirjoitti:Voi jesus mikä urakka Ja mä kun luulin että tasauspyörästön lukon asentaminen olis ihan nakki homma Saa vissiin sitte samalla laakeroida laatikon uudestaan.
Olisko jollain ihan kuvien kanssa ohjeita tuosta urakasta?
Jos kerran laatikon kansi on irti ja meinaat vaihtaa laakerit niin voit saman tien unohtaa tuon lootan kokoonpanon ilman kunnon ohjeita ja työkaluja - muuten voi olla hieman vaikeaa säädellä laakereiden esijännitykset kohdalleen.
Netissä on jossakin näkyvillä kuvasarjan muodossa uudemman laatikon purkaminen ja kokoaminen. Tuon kyseisen "ohjeen" mukaan kuitenkaan toimivaa laatikkoa ei saa aikaiseksi.
sdcc:tä saa tehdaskorjattuja lodjuja sopuhintaan jotka vois tohon 88 malliin sopia. Jos epäilet kestoo niin kannattanee tilata yks jemmaan.TeePee kirjoitti:Selvä homma... yritän nyt ainakin ensin asentaa tuon lukon ja katotaan sitten jos jaksan/viitsin vaihtaa laakereita. Voi olla turhaa työtä koska laatikko kuitenkin jossain välissä sanoo poks. Mitähän mahtaa tuo vakiolaatikko kestää tehoa?
Itse asiassa koska olet jo ottanut laatikon kuoret irti toisistaan niin laakerien jännityksen säätö täytyy tehdä uusiksi. Tuurilla voi mennä kuori samalle etäisyydelle kuin ennenkin, riippuu varmaan tiivisteaineksen määrästä ja kuoren pulttien momentista. Tuossa kuitenkin puhutaan muutaman mikrometrin tarkkuuksista joten onnea matkaan...TeePee kirjoitti:Selvä homma... yritän nyt ainakin ensin asentaa tuon lukon ja katotaan sitten jos jaksan/viitsin vaihtaa laakereita. Voi olla turhaa työtä koska laatikko kuitenkin jossain välissä sanoo poks. Mitähän mahtaa tuo vakiolaatikko kestää tehoa?
Oiskohan ollut noin 10 mikrometrin välys sisäänmenevälle akselille. Ulosmenevä akseli säädellään kohdilleen laittamalla ensin akselille noin 20 mikrometrin välys ja sen jälkeen millimetrikehällä (saabin ohjeiden mukaan) akselin päässä olevan mutterin kiristys siten että laakerit jäävät esijännitykseen. Samanlainen juttu myös tasauspyörästön laakereille mutta ei muista miten tehtiin tuohon vanhempaan lootaan ja ohjekirja on lainassa.
Saa nähdä jääkö kokonaan tasauspyörästön lukko asentamatta, kun tuntuu ettei laatikkoa saa kirveelläkään auki.
En ole vieläkään saanut kuoria irti. Joustaa kyllä kun ruuvarilla kangottaa mutta ei suostu irtoamaan. Ulosvetäjällä on kokeiltu ---> ei onnistu. On hakattu vasaralla ja väännetty ties millä mutta ei.
Olisko Vaasasta tai jostain lähistöltä (max n.100km) joku jolla olisi aikaa ja motivaatiota ruuvailla tuota laatikkoa pientä korvausta vastaan?
Mulla ei vaan taida taidot riittää tuon tasauspyörästön lukon asentamiseen.
En ole vieläkään saanut kuoria irti. Joustaa kyllä kun ruuvarilla kangottaa mutta ei suostu irtoamaan. Ulosvetäjällä on kokeiltu ---> ei onnistu. On hakattu vasaralla ja väännetty ties millä mutta ei.
Olisko Vaasasta tai jostain lähistöltä (max n.100km) joku jolla olisi aikaa ja motivaatiota ruuvailla tuota laatikkoa pientä korvausta vastaan?
Mulla ei vaan taida taidot riittää tuon tasauspyörästön lukon asentamiseen.
Tietääkö kukaan voiko tehdä jotain tuhoa laatikolle/painelaakerille, jos ei ole säädetty!!!!vtp9k kirjoitti:Itse asiassa koska olet jo ottanut laatikon kuoret irti toisistaan niin laakerien jännityksen säätö täytyy tehdä uusiksi. Tuurilla voi mennä kuori samalle etäisyydelle kuin ennenkin, riippuu varmaan tiivisteaineksen määrästä ja kuoren pulttien momentista. Tuossa kuitenkin puhutaan muutaman mikrometrin tarkkuuksista joten onnea matkaan...TeePee kirjoitti:Selvä homma... yritän nyt ainakin ensin asentaa tuon lukon ja katotaan sitten jos jaksan/viitsin vaihtaa laakereita. Voi olla turhaa työtä koska laatikko kuitenkin jossain välissä sanoo poks. Mitähän mahtaa tuo vakiolaatikko kestää tehoa?
Oiskohan ollut noin 10 mikrometrin välys sisäänmenevälle akselille. Ulosmenevä akseli säädellään kohdilleen laittamalla ensin akselille noin 20 mikrometrin välys ja sen jälkeen millimetrikehällä (saabin ohjeiden mukaan) akselin päässä olevan mutterin kiristys siten että laakerit jäävät esijännitykseen. Samanlainen juttu myös tasauspyörästön laakereille mutta ei muista miten tehtiin tuohon vanhempaan lootaan ja ohjekirja on lainassa.
JouniCSE kirjoitti: sdcc:tä saa tehdaskorjattuja lodjuja sopuhintaan jotka vois tohon 88 malliin sopia. Jos epäilet kestoo niin kannattanee tilata yks jemmaan.
Mikähän pulju tuo sdcc on? Tarvis saada tuollainen tehdaskorjattu laatikko?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
http://www.sdcc.se = Saab Development Center for Car Recycling
Mikä SDCC on? Se on Ruotsin suurin käytettyjen Saab autonosien myyjä. Useasti SDCC sivuilta löytyy myös täysin uusia käyttämättömiä Saab osia. Uudet osat ovat hinnoiltaan erittäin halpoja ja ne myydään nopeasti joten kannattaa toimia ripeästi.
Englanniksi olen saanut vastaukset nopsaan tuolta ja http://www.trolli.nu :n kautta tilaaminenkin on käsittääkseni helppoa.
Mikä SDCC on? Se on Ruotsin suurin käytettyjen Saab autonosien myyjä. Useasti SDCC sivuilta löytyy myös täysin uusia käyttämättömiä Saab osia. Uudet osat ovat hinnoiltaan erittäin halpoja ja ne myydään nopeasti joten kannattaa toimia ripeästi.
Englanniksi olen saanut vastaukset nopsaan tuolta ja http://www.trolli.nu :n kautta tilaaminenkin on käsittääkseni helppoa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008