Pyöränlaakeri

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jarna
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:44
Paikkakunta: Ii

Pyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja jarna »

onkohan isokin operaatio etupyörän laakerin vaihto. Tarviiko erityisiä työkaluja. v-89 karvalakki.
Saab 9-5 Aero (-00), ei enää haaveena...
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Re: Pyöränlaakeri

Viesti Kirjoittaja ah79 »

jarna kirjoitti:onkohan isokin operaatio etupyörän laakerin vaihto. Tarviiko erityisiä työkaluja. v-89 karvalakki.
Läpihuutohomma, jolleivat mitkään pultit ole pahasti kiinni. Keskiömutteri löysälle, auto ylös, satula+levy irti, napamutteri kokonaan pois, 4 kiinnityspulttia (muistaakseni 14mm avain) irti, laakeri/napa pois, olkatuen puhdistus ja uusi laakeri käänteisessä järjestyksessä paikoilleen. Navan kiinnityspultteja ei mahdu hylsyllä kääntämään, mutta kiintoavain+vasara on yleensä toimiva yhdistelmä. Pultit kannattaa vaihtaa, mikäli yhtään ottavat siipeensä irrotettaessa.
#1970
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Juuri näin. Uusi napamutteri pitäisi tulla laakerin mukana paketissa.
Itse vaihdoin omaan -89 tonnariini viime vuonna, hommaan meni noin tunti reilun kahvitauon kanssa. Uusi laakeri maksoi täällä seinäjoella varaosaliikkeessä tarvikkeena 137 euroa....... :?
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
east
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 11:49

Viesti Kirjoittaja east »

Koko napa 59e Biltemassa, työ pajalla 50e...kannattaako itse riehua?
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

east kirjoitti:työ pajalla 50e...kannattaako itse riehua?
Kyllä 50€ säästö reilun puolen tunnin työllä ainakin mun mielestäni kannattaa...
#1970
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

..varsinkin jos tuokin aika muuten menisi röhnöttäessä sohvalla, kaivaen nenää ja haisten pahalle :wink:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kierrelukitetta, Loctite, suosittavat laittaa mutteriin ja kunnon momenttiin tuo mutteri. :wink:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Firges9000 kirjoitti:Kierrelukitetta, Loctite, suosittavat laittaa mutteriin ja kunnon momenttiin tuo mutteri. :wink:
Tais olla 280Nm jos en väärin muista.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Kurko kirjoitti: Tais olla 280Nm jos en väärin muista.
Oikein muistat, Haynes on samaa mieltä. Itse olen kyllä aina kiristänyt napamutterit vain pitkällä jatkovarrella "sopivan" tiukalle :) .
#1970
Jyrki27
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: To Loka 20, 2005 07:35

Viesti Kirjoittaja Jyrki27 »

Onkos noissa navoissa rasvat valmiina sisällä???
Ostin parin Motonetistä. Toisessa paketissa oli rasvapussi, toisessa ei.
Napaa ei oikein tunnu saavan auki tarkistaakseen asian.
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

Yleensä laakerit on pelkästään varastointirasvassa. En ole tonnariin laakeria vaihtanut, mutta epäilen että toisesta pussista on rasva jäänyt tehtaalle.

Minkämerkkisiä laakereita antoivat motonetistä?
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Eivätkös tonnarin laakerit ole aina valmiiksi voideltuja? Navan purkaminen itsetehtävää voiteluoperaatiota varten edellyttäisi sitä paitsi niin isoa lekaa, ettei laakeri välttämäti olis enää käyttökunnossa moisen käsittelyn jälkeen :).

Minkä kokoinen mukana ollut rasvapussi oikein oli, ettei olisi esim. boorituksen voiteluun tarkoitettu?
#1970
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Josko se olisi lukitusnestettä se pussi, Alfamerhän suosittelee lukitetta booreihin. Kyllä nuo navat ovat rakenteeltaan sellaisia että rasvat niissä on valmiina, ei sitä oikein ehjään laakeriin itse pysty laittamaan, paitsi ehkä "huumeruiskulla", tai tosiaan rikkomalla laakeri.
Jyrki27
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: To Loka 20, 2005 07:35

Viesti Kirjoittaja Jyrki27 »

ah79 kirjoitti:Minkä kokoinen mukana ollut rasvapussi oikein oli, ettei olisi esim. boorituksen voiteluun tarkoitettu?
Pussi on 10 g Bearing grease.
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Tuskinpa tuo määrä edes navan voiteluun riittäisi, eikös laakereita ole sen sisällä parikin kappaletta :?:
#1970
Vastaa Viestiin