Virtalukko-ongelmia

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Virtalukko-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Edellinen omistaja poisti osan nuista haitoista, ja nyt avain ei pysy virtalukossa. Se ei vuossiin ole ketään haitannut, paitsi eilistä katsastussetää.

No nyt tuumailen, mitäköhän ihmettä voisin sille tehdä että pysyisi edes sen tarkistuksen aikana...
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Virtalukko-ongelmia

Viesti Kirjoittaja aero »

Vaihtaa uuden lukon tai korjauttaa vanhan. Uusia saa marmoritiskiltä ja foorumilta löytyy ainakin mikkeliläisen ja helsinkiläisen lukkosepän yhteystiedot, jotka voivat korjata vanhan. Samalla kannattaa hankkia uusi avain (tai kaksi).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Virtalukko-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No joo, se ei ole se mitä hain. Tottahan toki osaan vaihtaa siihen toisen lukkopesän, ja sellaisen saan helposti käytettynä kohtuuhintaan. Toisaalta se on aika vammaista omistaa kahdet avaimet (oviin ja starttiavaimen siis...)


Pitäisköhän moukaroida avain vähän litteämmäksi. :D
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Virtalukko-ongelmia

Viesti Kirjoittaja aero »

Käytä ovia kaukosäädöllä (jos ei ole, niin näitä saa muutamalla eurolla ulkomailta), niin kaksiavainjärjestelmä ei ärsytä niin paljoa. Jo pilatun lukon ja siinä jotenkin pysyväksi nuijitun avaimen kanssa voi käydä niin, että joku päivä lukko ei enää toimi, avain ei irtoa ollenkaan tai muuta ikävää. Ja jos nuijisit avaimen muodottamaksi, toimisiko se yhä siihen oveen?
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Virtalukko-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

Njooh, taidan purkaa lukkopesän. Pesen sen xyleenissä, ja laitan uudet mömmöt sisälle (HHS2000). Soitin edelliselle omistajalle, ja se sano ettei muista että olisi poistanut mitään haittoja (ymmärsin näköjään väärin) vaan rasvasi sen jollain paksulla töhönällä. Veikkaukseni on että se töhönä ei anna haittojen palautua vaan ovat liimautuneet auki asentoon.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Virtalukko-ongelmia

Viesti Kirjoittaja aero »

Sekin voipi olla. Toivottavasti pesu ja voitelu auttaa, mahdollista se ainakin on kerran lukkoa ei olekaan ehdointahdoin rikottu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Virtalukko-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

En vain vielä kässää miten haittoihin pääsee käsiksi... Miten sen patruunan sylinterin saa pois?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virtalukko-ongelmia

Viesti Kirjoittaja jus »

Irrota se vaalea muovisuojus lukkosylinterin takapäästä. Sen alla on jousi ja aluslevy. Niiden alla on poikittainen jousitettu tappi sylinterin sisäosan läpi. Avain reikään, käännä lukko starttiasentoon ja sitä poikittaista tappia painamalla vielä siitä yli. Nyt saat tapin jousineen talteen.. Älä ota avainta ulos, vaan vedä hitaasti sisäosaa ulos sylinterin kuoresta. Heti ensimmäisen 10 mm matkalla sieltä tyvestä pyrkii pomppaamaan kadoksiin salpakieli jousineen. Ota ne talteen. Lopun matkaa sisäosan voi vetää ulos kuoresta huoletta, kunhan avain pysyy sisäosassa, avain pitelee haittoja paikallaan. Sitten vedät avainta vähitellen ulos ja otat hallitusti talteen haitat jousineen yksi kerrallaan, vuoroin vastakkaisilta puolilta. Haittojen järjestys on syytä pitää muistissa.

Lukkosylinteriä ei sitten saa koottua takaisin nippuun samoilla haitoilla, jos avain ei suostu kääntymään muuten kuin sisäosan ollessa yläasennossa. Tai saa, jos viilaa ulkonevat haitan päät mataliksi, mutta sitten avain ei pysy lukossa senkään vertaa kuin ennen "korjausta".

Kokoonpano putsauksen ja haittojen uusinnan jälkeen käänteisessä järjestyksessä.
Swataia
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: Ma Syys 08, 2014 21:27

Re: Virtalukko-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Swataia »

HHS2000 on minusta aika sitkeää ja limaista kamaa, en sitä kyllä omaan lukkooni laittaisi :D

Jotain lukko tai aseöljyä joka on ohkaista korkeintaan
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: Virtalukko-ongelmia

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Ootteko löytäneet nettisivuja joissa olisi haittoja myynnissä?
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Virtalukko-ongelmia

Viesti Kirjoittaja mestari »

purin tontun virtalukon ja otin haitat irti ja toiselle avaimelle kikottelin haitat jotta toimii, kaikkia ei siis luonnollisesti sinne saa, tai olisi saanut jos olisi viitsinyt hakea 96 saabin haittoja, näkyi silmämääräisesti olevan samanlaisia.
lukko toimii, sylkee pesän ulos ja sisään kun avaimen työntää sisään ja kääntää

kustannukset.: pari mukia kellari kylmiä kaljua eli joulu sahtia..
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
jouscar
Matalapaineturbo
Viestit: 170
Liittynyt: La Elo 09, 2008 08:39
Paikkakunta: jns

Re: Virtalukko-ongelmia

Viesti Kirjoittaja jouscar »

Sylinteri purettuna pöydällä. Pientä jouluaskartelua. Ei se haittaa jos ei ole oikeeta haittaa. Paras kun haitta ei kääntämistä haittaa. Katotaan löytyykö jns lukkosepiltä oikeaa haittaa.
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Seppo Hovi
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2014 21:21

Re: Virtalukko-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Seppo Hovi »

Nyt on tonnarin kanssa ihan uuden vuoden kunniaksi tilanne ettei avain käänny virtalukkossa enää yhtään. Luulin ensin että on rattilukko päällä tai vain niin jäässä, mutta taitaapa tosiaan haitat olla kuluneet. (Okei se rattilukkokin naksahti ähellyksen seurauksena)
Autonhan sinänsä saa käyntiin ilman avaintakin virtalukon pohjan irrottamalla, mutta näin en saanut rattilukkoa auki. "Korotetulla avaimella" en vielä kokeillut mutta vasaralla kevyesti naputtelin ja samalla koitin vääntää avainta, ei vaan käänny. Nythän on siis tilanne ettei lukkopesääkään taida saada irti jossei avain käänny yhtään?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Virtalukko-ongelmia

Viesti Kirjoittaja jus »

Lukkopesää ei saa ehjänä irti ellei avainta saa kääntymään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4208
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Virtalukko-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mä jouduin takomaan lukkorunkoa vasaralla oikein kunnolla varmaan puolisen tuntia ja samalla vääntelemään avainta, ennen kuin suostui äkkiä kääntymään ja sain sylinterin otettua pois rungosta.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Vastaa Viestiin